چطور فضای درایو C را گسترش دهیم

گاهی اوقات علت کند شدن سرعت سیستم و هنگ کردن‌های مکرر آن به پر بودن فضای درایو C کامپیوتر شما برمی‌گردد. در ادامه به شما می گوییم که چطور فضای درایو C را گسترش دهید؟
 ۱۳۹۸/۹/۱۲ | ۱۵:۴۷  زمان مطالعه 2 دقیقه
چطور فضای درایو C را گسترش دهیم

گاهی اوقات علت کند شدن سرعت سیستم و هنگ کردن‌های مکرر آن به پر بودن فضای درایو C کامپیوتر شما برمی‌گردد. به طور کلی اگر درایو C ویندوز از فضای کافی برخوردار نباشد، در عملکرد سیستم، اختلالاتی را به وجود می‌آورد. چراکه اغلب از فضای درایو C برای نصب ویندوز استفاده می‌شود و به نسبت سایر درایوها باید فضای بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات برنامه‌های سنگینی نظیر مبدل فایل‌های ویدیویی، فایل‌های موقت حجیمی درست می‌کنند که دقیقا فضای درایو C را اشغال می‌کنند. بنابراین شما می‌بایست فضای این بخش از کامپیوتر خود را به مقدار کافی کاهش دهید.

در هنگام نصب ویندوز و پارتیشن‌بندی این نکته مهم را به یاد داشته باشید که از ابتدا فضای بیشتری را به درایو C نسبت به بقیه درایوها اختصاص دهید. اما اگر در آینده و بعد از نصب ویندوز و پارتیشن‌بندی به این نتیجه رسیدید که حجم درایو C باید بیشتر می‌بود، به هیچ وجه نگران نباشید؛ چراکه باز هم می‌توانید از فضای درایوهای دیگر استفاده کنید و به حجم درایو C خود اضافه کنید. در ادامه این مطلب دو راهکار عمده و پرکاربرد یعنی اختصاص دادن فضای درایوهای دیگر سیستم به درایو C به منظور گسترش آن و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای پارتیشن‌بندی را به طور مفصل شرح داده‌ایم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ابزار آنالیز سایت 

چطور با اختصاص دادن فضای درایوهای دیگر سیستم، درایو C را افزایش دهیم؟

در صورت تمایل به استفاده از فضای دیگری مثل فضای درایو E نخست باید حجم آن را خالی کنید برای این کار می‌توانید از یک هارد اکسترنال برای ذخیره موقت فایل‌های خود استفاده کنید. پس از آن باید این فضای خالی‌شده درایو E را به درایو C اختصاص دهید. به طور کلی مراحل طی این فرآیند به شرح زیر است:

  • به بخش My Computer سیستم خود بروید.
  • به قسمت Manage وارد شوید.
  • آیکون Disk management را انتخاب کنید.
  • در این مرحله فهرستی شامل فضای درایوها، فرمت و میزان فضای خالی آن‌ها برای شما نمایش داده می‌شود.
  • در مرحله بعد روی درایوی که قصد دارید فضای آن را به درایو C اختصاص دهید، کلیک راست کنید.
  • با انتخاب و تایید گزینه Delete Volume فضای آن را خالی کنید.
  • پس از آن درایو C را انتخاب کنید و بر روی گزینه Extend volume کلیک کنید.
  • در مرحله بعد می‌بایست حجم جدیدی برای درایو C تعریف کنید و تمام آنچه را که از درایو قبلی خود حذف کرده‌اید، به این درایو اضافه کنید.
  • اگر فضای اضافه‌ای روی آن باقی ماند، روی یک فضای خالی کلیک کنید و گزینه New simple volume  را کلیک کنید و یک درایو جدید بسازید.
  • در نهایت کار را با Reset کردن ویندوز خود به پایان برسانید.

چطور فضای درایو C را گسترش دهیم؟

افزایش فضای درایو C با کمک نرم افزارهای پارتیشن بندی

با استفاده کردن از نرم‌افزارهای پارتیشن‌بندی نیز می‌توانید فضای درایو C خود را افزایش دهید. یکی از این نرم‌افزارهای معروف عبارت‌ است از: EASEUS Partition Master که عملکرد آن تنها مختص ویندوز است و برای اندروید یا IOS کاربردی ندارد. قابلیت اصلی این نرم‌افزار این است که به کمک آن به راحتی می‌توانید فضای دیسک سخت خود را مدیریت نمایید؛ به عنوان مثال درایوهای جدید به وجود آورید یا حجم هریک از پارتیشن‌های موجود را تغییر دهید. 

این فعالیت‌ها را می‌توانید بدون کوچک‌ترین نگرانی‌ از بابت اینکه اطلاعات موجود روی پارتیشن‌های سیستم شما آسیب ببینند، انجام دهید. یکی دیگر از قابلیت‌های دیگر این نرم‌افزار این است که می‌توان با استفاده از آن دو پارتیشن را با هم یکی کرد و حتی یک پارتیشن را به بخش‌های کوچک‌تر تجزیه کرد. فراتر از همه این‌ها، با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید هارد دیسک را امتحان کنید و مشکلات احتمالی آن را رفع نمایید. همچنین بهینه‌سازی و برطرف کردن بد سکتورهای دیسک و نمایش اطلاعات کامل دیسک، ایجاد دیسک بوت و کپی هارد به هارد نیز از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار است.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید