انرژی تجدید پذیر چیست

دولت های امروز یکی از راه های نجات آینده را استفاده از انرژی تجدید پذیر می دانند اما آیا واقعا اینطور است؟
 ۱۳۹۸/۶/۱۰ | ۱۳:۱۶  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
 انرژی تجدید پذیر چیست

دولت های امروز یکی از راه های نجات آینده را استفاده از انرژی تجدید پذیر می دانند اما آیا واقعا اینطور است؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد که انرژی تجدید پذیر چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه کمبود منابع طبیعی با چالش های متعددی ازجمله امنیت تأمین و مشکلات تغییرات آب و هوایی روبرو است که بهترین جایگزین برای این منابع ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر است که تقریبا 20٪ از انرژی مصرفی کنونی جهان را تشکیل می دهد، اما استفاده از این نوع انرژی در آینده تا چه حد نیاز های بشری تامین می شود؟

در ادامه، برای یافتن پاسخ این سوال همراه ما باشید.

پیشروی به سوی منابع انرژی پاک و تجدید پذیر مانند باد، خورشید از جمله بزرگترین اهداف انسان در تولید انرژی نو است. تغییرات بزرگ در نحوه تولید برق  مانند رشد فن آوری های بهره وری از  انرژی باد و خورشید و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی این تغییر بزرگ را ممکن می سازد. به عنوان مثال ، انرژی باد در ایالات متحده توانسته است برق بیش از 18 میلیون خانه آمریکایی را تأمین کند و همچنین هزینه نصب پنل های خورشیدی برای تولید برق از سال 2006 تاکنون بیش از 73 درصد کاهش یافته است و این تازه اول راه است.

استفاده از انرژی تجدید پذیر نه تنها برای آب و هوا بلکه برای آینده جوامع محلی نیز ضروری است. دور شدن از اقتصاد مبتنی بر سوخت های فسیلی می تواند جوامع ما را سالم تر کرده که باعث کاهش آلودگی و افزایش اشتغال زایی می شود. این کار می تواند بار بروی جامعه کم درآمد که متحمل بدترین تأثیرات بر اثر اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی است را کاهش دهد. آینده مبتنی انرژی نو می تواند این اطمینان را به ما بدهد که كه اقتصاد انرژی مبتنی بر انرژی پاک برای همه سود آور و قابل استفاده است.

اما نوبت به شرکت های تولید انرژی میرسد که از این تصمیم سر باز زنند یا آن را تحسین کنند، که نتیجه ی آن مشخص است. در ادامه به مهمترین موارد در رابطه با استفاده از انرژی تجدید پذیر در آینده اشاره می کنیم:  

 آینده مبتنی بر انرژی پاک تا چه حد در دسترس است؟

آینده مبتنی بر انرژی تجدید پذیر نه تنها امکان پذیر است ، بلکه دقیقاً همان چیزی است که برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات فاجعه بار آب و هوا به آن نیاز داریم. انقلاب انرژی در دنیا به سه روش قابل پشتیبانی است:

  •  مجاب کردن بزرگترین شرکت های تولید انرژی در استفاده از انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی باد و انرژی خورشیدی و نظارت بر تعهد پذیری آن ها در استفاده از انرژی پایدار
  •   پیوستن به افراد و سازمانهای متعهد به استفاده از توسعه پایدار در تولید انرژی
  •    مقابله با شرکت هایی که آینده انرژی تجدید پذیر را به خطر می اندازند

آینده مبتنی بر انرژی پاک

 توسعه پایدار، دغدغه ی آیندگان در تولید انرژی نو

دستیابی به راه حل اساسی برای حل مشکلات زیست محیطی در آینده ، به اقدامات بالقوه بلند مدت برای توسعه پایدار نیازمند است. در این راستا ،استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر یکی از کارآمدترین راه حل ها در این زمینه است. به همین دلیل بین انرژی تجدیدپذیر و توسعه پایدار ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. جوامع در سراسر جهان در آستانه تحول عمیق و فوری در شیوه تولید و استفاده از انرژی هستند.

 این تغییر ، جهان را از مصرف سوخت های فسیلی به سمت اشکال تمیز و تجدید پذیر انرژی دور می کند. استقرار سریع انرژی های تجدید پذیر که در راستای برنامه ی توسعه پایدار برای آیندگان محسوب می شود ،  عمدتاً توسط طیف گسترده ای از اهداف (محرک ها) هدایت می شود ، که شامل پیشرفت اقتصادی ، بهبود امنیت انرژی ، افزایش دسترسی به انرژی و کاهش تغییرات آب و هوا می شود.

 در حالی که چنین مزایایی که به عنوان محرک های اصلی در بحثهای سیاسی و انرژی ذکر شده است ، شواهد و مدارک خاص به دلایلی از جمله عدم وجود چارچوب های مفهومی کافی ، چالش های روش شناختی و دسترسی محدود به داده های مرتبط محدود است که این موارد می تواند به بزرگترین دغدغه ی آیندگان برای تولید انرژی پاک در آینده تبدیل شود و دسترسی ناکافی به منابع مورد نیاز، جوامع آینده را در استفاده از انرژی دچار مشکل خواهد کرد.

از این رو استفاده از منابع پایدار مانند باد، گرما و نور خورشید و امواج دریا می تواند دغدغه ی آیندگان نسبت به منابع تجدید ناپذیر مانند نفت، گاز و ذغال سنگ را ازبین برده و با رشد استفاده از منابع تجدید پذیر، توسعه ای پایدار در استفاده از انرژی تجدید پذیر را شاهد باشیم.

انرژی تجدید پذیر در گرو توسعه پایدار

 انرژی تجدید پذیر ، تضمین رشد اقتصادی و امنیت شغلی آیندگان

اولویت بندی در استفاده از انرژی تجدید پذیر تنها در حوزه حفظ محیط زیست دسته بندی نمی شود، بلکه در رشد اقتصادی جوامع آینده نیز جایگاه ویژه ای دارد. مشاغل بزرگ قدرت آن را دارند تا برای پایداری نیروی انسانی و رشد آن در آینده ،از انرژی تجدید پذیر برخوردار شوند. انرژی های پاک و نو، دولت ها و مصرف کنندگان درگیر می کند، به گونه ای که با فشار یک طرف، طرف دیگر حاضر به انجام آن عمل می شود. در یک دهه گذشته ، شرکت های بزرگ به این درک رسیده اند که که تهدیدات مربوط به محیط زیست، به تجارت نیز ضرر بسیار می زند.

آن دسته از شرکت هایی که شیوه های زیست محیطی خود را در حفظ محیط زیست  تغییر می دهند، در دراز مدت سود خواهند کرد، در واقع وارد نشدن برخی شرکت ها در راه پیشرفت، باعث ضرر رساندن به خودشان و محیط زیست کره زمین خواهد شد.

تضمین رشد اقتصادی با انرژی تجدید پذیر

نجات آینده به چه قیمت؟ 

در سیستم های انرژی ساخته شده توسط تولیدکنندگان کوچک، مالکیت شبکه توزیع اهمیت بیشتری می یابد. شبکه های هوشمند می توانند سهم و استفاده بهینه از انرژی را با تولید و مصرف آن آسانتر کنند و نیاز به تولید متمرکز برق را کاهش دهند. 

با این حال ، در اختیار گرفتن و کنترل شبکه توزیع توسط برخی شرکت ها ، مشخص می کند چه کسی می تواند از آنها و با چه قیمتی استفاده کند ، و همچنین به مقادیر زیادی از داده ها در مورد مصرف انرژی در حوزه های محلی مانند پنل خورشیدی خانگی نیز دسترسی خواهد داشت.

با اتکای فزاینده به شرکت های غیر دولتی که به عنوان ارائه دهنده خدمات انرژی و زیرساخت ها ، تحت عنوان یک سیستم اقتصادی جهانی مبتنی بر «آزاد سازی بازار» فعالیت می کنند ، به حداکثر رساندن سود و رشد بی پایان آن هدایت می شوند. که استفاده از سیستم های انرژی این نوع شرکت ها  برای تولید انرژی پاک، میزان هزینه استفاده از آن را افزایش می دهد .

خوشبختانه ، مدل های جایگزین این نوع سیستم ها در سراسر جهان در حای پیشرفت هستند. شرکت های تعاونی انرژی تجدید پذیر دارای صدها هزار عضو هستند و در حال ساخت و نصب نیروگاه های خورشیدی ، بادی و کوچک خود که از انواع آن می توان به به کشور دانمارک اشاره کرد که  سه چهارم توربین های بادی خود را از طریق این شرکت ها تامین می کند و در اسپانیا ، انگلیس و جاهای دیگر نیز به سرعت در حال رشد هستند. در آلمان ، بیش از نیمی از تولید برق از طریق انرژی تجدید پذیر متعلق به شهروندان ، تعاونی ها و گروه های بزرگ از جامعه است.

با این وجود ، دستیابی به دموکراسی انرژی واقعی بدون تغییر در سیستم سیاسی و اقتصادی گسترده تر بدون وجود مردمان آن، امکان پذیر نخواهد بود.

برای دستیابی به این هدف در آینده ، ما باید قدرت و نفوذ شرکتهای سوخت فسیلی را کاهش دهیم ، نمایندگان آنها را از دولت خارج کنیم و یارانه ها را از سوختهای آلاینده و به سمت انرژی پاک دور کنیم. کمپین های واگذاری نباید فقط به دنبال خاتمه بودجه سوخت فسیلی باشند بلکه تغییر سرمایه گذاری های عمومی باید به گزینه های پاک تر مانند حمل و نقل عمومی  پایدار و بهره وری انرژی تبدیل شوند.

نتیجه گیری

انرژی های تجدید پذیر نظیر از انرژی باد و انرژی خورشیدی با سرعت بیشتری در حال تبدیل شدن به سریعترین منبع انرژی در تاریخ بشر هستند. این نوع منابع در آینده نقش اساسی در تولید انرژی های نو برای استفاده آیندگان دارد، بنابراین:

  • زندگی مبتنی بر انرژی های پاک،  تضمین بخش آینده ای روشن خواهد بود
  •  با توجه به پایدار بودن منابع انرژی های تجدید پذیر، تولید آن در گرو توسعه پایدار قرار می گیرد
  •  تضمین رشد اقتصادی و اشتغال زایی از جمله مهم ترین نتایج در استفاده از انرژی تجدید پذیر است
  • با توجه به رشد شرکت های صنعتی در حوزه انرژی های پاک ، قیمت استفاده از سیستم های انرژی برای تولید آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

امیدوارم که با مطالعه این مقاله پاسخ سوال انرژی تجدید پذیر چیست را پیدا کرده باشید. لطفا نظرات خود را در رابطه با انرژی های نو و تجدید پذیر با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
واقعا در آینده باید به این نوع انرژی ها روی آورد که این مطلب نشان از آن را دارد