فواید نوشیدن آب هنگام ورزش

میدانستید هنگام فعالیت ورزشی چیزی ضروری‌تر از تأمین آب کافی برای بدن نیست و هرچه بیشتر ورزش کنید، نوشیدن آب کافی مهم‌تر می‌شود در ادامه به اهمیت نوشیدن آب هنگام ورزش اشاره میکنیم.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۷:۲۰  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
فواید نوشیدن آب هنگام ورزش


میدانستید هنگام فعالیت ورزشی چیزی ضروری‌تر از تأمین آب کافی برای بدن نیست و هرچه بیشتر ورزش کنید، نوشیدن آب کافی مهم‌تر می‌شود در ادامه به اهمیت نوشیدن آب قبل ، حین تمرین ورزشی و بعد از آن بیشتر اشاره میکنیم و شما را با فواید نوشیدن آب هنگام ورزش آشنا می کنیم.

فواید نوشیدن آب در زمان ورزش

بیش از 60 درصد وزن بدن و 70 درصد وزن عضلات را آب تشکیل میدهد که این موضوع نشان دهنده اهمیت نوشیدن آب کافی هنگام ورزش است و ما باید به طور مداوم آب بدن را تأمین کنیم.

میزان آب لازم برای بدن انسان در هنگام ورزش

یک روش ساده برای اطمینان از آبرسانی درست به بدن ، بررسی ادرار است. اگر ادرار شما معمولاً بی رنگ یا زرد روشن است ، به احتمال زیاد آب کافی به بدنتان میرسد. ادرار زرد تیره میتواند نشانه ای از کمبود آب در بدن باشد.
 

فواید نوشیدن آب کافی 

  • حفظ سلامتی و یکپارچگی هر سلول بدن
  • کمک به گردش خون
  • حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها
  • کمک به از بین بردن مواد جانبی سوخت و ساز بدن
  • تنظیم دمای بدن از طریق عرق کردن
  • مرطوب کننده پوست
  • کمک به هضم
  • کمک به تبدیل غذا به انرژی
  • به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را جذب کند

در هنگام ورزش چقدر آب بنوشیم

اینکه بدن در هنگام فعالیت ورزشی به چه مقدار آب نیاز دارد در افراد مختلف متفاوت است که به معیارهایی مانند سن ، میزان تعریق ، گرما و رطوبت محیط به خصوص اگر در آب و هوای گرم یا در فضای باز و زیر آفتاب ورزش میکنید و همچنین به زمان و شدت تمرین بستگی دارد . در به میزان مصرف آب به طور معمول اشاره میکنیم.

مصرف آب قبل از ورزش

میدانیم که آب به سرعت در بدن جذب میشود  پس برای حفظ کیفیت حرکات ورزشی نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش ، 1 لیوان در طول گرم کردن ، حدود 1 لیوان  هر 10 تا 20 دقیقه در طول ورزش و حدود 1 لیوان  آب در طی 30 دقیقه پس از تمرین نیاز است البته تمامی این توصیه‌ها به رشته ورزشی و  مدت زمان انجام  فعالیت بستگی دارد.

میزان تعریق علاوه بر رشته ورزشی به آب‌ و هوا، مکان، میزان دمای محیط، رطوبت و تهویه محل ورزش بستگی دارد. اگر فعلایت ورزشی بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد مصرف حداقل یک فنجان آب توصیه می شود. این میزان در هوای گرم و مرطوب بایستی حداقل یک لیوان باشد. چنانچه فعالیت ورزشی بیش از یک ساعت طول بکشد علاوه بر کاهش میزان آب بدن ، الکترولیت‌های بدن نیز کاهش می‌یابد که بایستی جبران گردد که میتوان با مصرف سدیم ، کلرید ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم تامین شود.

 

فعالیت ورزشی و نوشیدن آب

مصرف آب بعد از ورزش

بدن شما بعد از انجام فعالیت ورزشی به دلیل تعریق و از دست دادن مقدار زیادی آب نیاز به مایعات دارد  هدف از مصرف مایعات بعد از فعالیت‌های ورزشی جایگزینی آب و الکترولیت‌های از دست رفته است. در صورتی که مصرف آب در طول ورزش و فعالیت بدنی نادیده گرفته شود ، مشکلاتی را ایجاد میکند که در زیر به یکی از این موارد اشاره میکنیم: 

هیدراتاسیون یا کم آبی چیست

 کمبود آب در بدن هنگامی اتفاق می افتد که مقدار از دست رفته مایعات بیش از نوشیدن آن باشد. وقتی آب کافی به شما نمی رسد بدن نمی تواند به درستی کار کند و کم آبی در بدن موجب سردرد ، حالت تهوع ، خستگی ماهیچه ها ، ضعف ، سرگیجه و کاهش تمرکز میشود .

 شاید شما با مفهوم هیدراته کردن بدن آشنایی داشته باشید که یکی از کارهای بسیار ضروری برای حفظ سلامت بدن است. 
بدن شما از آب در تمام سلول ها ، اندام ها و بافت ها استفاده می کند تا به تنظیم دمای آن و حفظ سایر عملکردهای بدن کمک کند. از آنجا که بدن شما در اثر تنفس ، تعریق و هضم آب از دست میدهد ، میتوانید با نوشیدن مایعات و خوردن غذاهایی که حاوی آب هستند ، دوباره آن را تامین کنید و  هیدراته شوید.
هیدراته کردن (hydration) به معنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن است که به حفظ سطح اکسیژن خون کمک می‌کند و خون به راحتی می‌تواند مواد مغذی را به بدن منتقل کند .اگر این انتقال به خوبی انجام نشود ورزشکار نمیتواند در بالاترین سطح خود عمل کند ولی زمانی که آب کافی مصرف کنید همان تمریناتی که هنگام کم آبی با آنها مقابله کرده اید ساده تر به نظر میرسد .

آیا امکان هیدراتاسیون بیش از حد وجود دارد

هیدراتاسیون بیش از اندازه و مسمومیت با آب زمانی رخ می دهد که میزان آب نوشیده شده بیشتر از توانایی کلیه ها برای تخلیه آب اضافی از طریق ادرار باشد. اما مقدار آب تنها عامل تعیین کننده در این زمینه نیست. مدت زمانی که طی آن آب نوشیده شده است نیز باید مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که مقدار بسیار زیاد آب را طی یک بازه زمانی کوتاه بنوشید با خطر بزرگتر ابتلا به مسمومیت با آب مواجه هستید. این خطر در صورتی که طی مدت زمان طولانی‌تری همان میزان آب را مصرف کرده باشید، کاهش می یابد.

نوشیدن مقادیر بیش از حد آب در مدت زمان کوتاه می تواند منجر به هیپوناترمی یا مسمومیت آب شناخته شود. هنگامی که مقدار زیادی آب مصرف می کنید، سطح سدیم در بدن رقیق می شود و کلیه ها نمی توانند مایعات کافی را دفع کنند. این امر باعث تورم سلول ها می شود. 

بدیهی است که شما می توانید عملکرد ورزشی خود را با نوشیدن آب کافی بهبود بخشید .مقدار آب کافی در فعالیت ورزشی شما بسیار موثر است میزان مصرف آب برای ورزشکاران خصوصا در هنگام ورزش دو چندان می شود. چرا که علاوه بر نیاز بدن به آب به دلیل نیاز به انرژی بیشتر، دفع آب از راه تنفس و تعریق نیز در هنگام ورزش چندین برابر شرایط عادی خواهد بود تا جایی که ممکن است آبی که از راه تعریق برای خنک نگه داشتن بدن در مدت 1 ساعت فعالیت ورزشی از دست می رود، بسته به میزان و نوع فعالیت گاهی به چندین لیتر برسد. همچنین کاهش آب در بدن عوارضی مانند کاهش زمان اجرای فعالیت ورزشی 
، کاهش حجم پلاسمای خون ، بالا رفتن ضربان قلب ، اختلال در تنظیم حرارت بدن ، گیجی ، و کاهش قدرت عضلانی دارد.

جمع بندی: فواید نوشیدن آب هنگام ورزش

در آخر اینکه یک قانون خوب برای تعیین آب مورد نیاز گوش دادن به بدن و نوشیدن آب هنگام احساس تشنگی است. این اقدام باید برای حفظ سطوح آب مورد نیاز بدن کافی باشد. اما تکیه بر تشنگی ممکن است برای همه کارآمد نباشد. ورزشکاران، افراد مسن و بانوان باردار به نوشیدن آب بیشتری در روز نیاز دارند.

تا به حال به اینکه در طول فعالیت ورزشی چقدر آب مینوشید توجه کردید؟
 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۲ شهریور ۱۴۰۰
بسیار استفاده کردم و عالی بود ممنونمیشممقالات علمی خودتون برام به ایمیل ارسال کنید.
۴ مهر ۱۴۰۰
خوشحالیم که مطالب سایت جت برای شما مفید واقع شده و ممنون از همراهی شما