بوم گردی چیست

بوم گردی یا اکوتوریسم معادل کلمه طبیعت گردی و گردشگری می باشد که هدف آن حفظ طبیعت و ویژگی های هر اقلیم است.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۷:۲۲  زمان مطالعه 2 دقیقه
بوم گردی چیست

بوم گردی چیست؟ شاید تا حالا اسم بوم گردی یا اکوتورسم را شنیده باشید اما ندانید چیست، ما دراین مطلب شما را با مفهوم کامل بوم گردی آشنا می کنیم.

تعریف بوم گردی

بوم گردی یا همان اکوتوریسم معادل کلمه طبیعت گردی است که هدف اصلی آن حفظ طبیعت و ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، و ارزش های آن منطقه زیست بومی و تلاش در راستای بالابردن کیفیت زیست بوم و جوامع محلی است.
با توجه به رشد سفرهای طبیعت گردی و گرایش گردشگران به آشنایی فرهنگ و رسوم و ارزش های مردمانی که دریک زیست بوم خاص زندگی می کنند، واژه بوم گردی را پررنگ کرده است.
سفر به طبیعت و پاگذاشتن در منطقه زندگی مردمی که درشرایط خاص و لذت بخش زندگی می کنند نباید آسیب وصدمه ای به طبیعت و محیط زندگی آنها وارد کند بلکه هدف اکوتوریسم کمک به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است.

انواع بوم گردی

بوم گردی در شرایط مختلف و با توجه به سلیقه و هدف گردشگر به انواع مختلفی دسته بندی می شود که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

 

بوم گردی اقلیمی

بوم گردی اقلیمی

شرایط آب و هوایی که در ایران وجود دارد، فرصت جذابی برای بوم گردی اقلیمی ایجاد کرده است. در تابستان سفر به کوهپایه ها و سواحل ایر ان بسیار جذاب است و گردشگران می توانند لذت زیادی از بوم گردی اقلیمی ببرند. همچنین در زمستان سفر به کویر مناسب است و معمولا انتخاب می شود.

بوم گردی ساحلی

بوم گردی ساحلی

یکی از جذاب ترین جاذبه ها برای گردشگران سراسر دنیا سواحل دریا است. ورزش های آبی نظیر جت اسکی، قایق رانی، موج سواری و جنبه های درمانی آن خصوصا در فصول گرم و مناسب شنا بر جذابیت های این نوع بوم گردی افزوده است. همچنین سواحل موقعیت شغلی و اقتصادی مناسبی برای بنادر، تاجران و ماهیگیران ایجاد کرده اند.
 

بوم گردی کوهستانی

بوم گردی کوهستانی

سفر به کوهستان در تابستان باتوجه به شرایط جوی مناسب تر یک ورزش و تفریح عالی و دلچسب برای علاقه مندان به این نوع بوم گردی است. سفر در فصل زمستان و کوه های پوشیده از برف با سختی هایی که دارد ولی می تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز برای گردشگران باشد،از تفیحات در کوهستان می توان به تله اسکی،اسکی روی برف و... اشاره کرد

بوم گردی جنگلی

بوم گردی جنگلی

یکی از انواع دیگر اکوتوریسم، بوم گردی جنگل است که مقصد مورد نظر گردشگران می شود. آرامش و  طبیعت بکر، سکوت دلنشین آن و اقامت در کلبه های جنگلی و جستجو در طبیعت آن بسیار لذت بخش و دلچسب است.

بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم

بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم

این نوع از بوم گردی که بیشتر جنبه درمانی دارد مناسب افراد مسن و کسانی است که از درد مفاصل یا بیماری های پوستی رنج می برند.چشمه های اطراف کوه ها و آب هایی که از آتش فشان ها می جوشد به دلیل وجود گوگرد و دیگر املاح معدنی موجود در آنها بسیار در جذب گردشگر تاثیر گذار است.(رینه و آب اسک در دماوند از نمونه های جذاب این نوع بو م گردی است)
امروزه باتوجه به پیشرفت های تکنولوژی سفر و طبیعت گردی به نقاط مختلف دور ونزدیک آسان ترشده و گردشگران می توانند با هزینه کم سفری لذت بخش و راحت داشته باشند.

10 ویژگی برتر یک اقامتگاه بوم گردی

10 ویژگی برتر یک اقامت گاه بوم گردی

باتوجه به سفری که درپیش داریم(کاری،تفریحی،...) انتخاب اقامتگاه بسیار مهم است و درشرایط مختلف تفاوت های زیادی دارد. باید اقامتگاهی را رزرو کنیم که هنگام رسیدن به مقصد احساس آرامش و لذت را همراه داشته باشد.
نکته مهم در انتخاب اقامتگاه این است که باید از سایتی که معتبر و دارای سابقه روشن است رزرو صورت گیرد، همچنین قبل از هرکاری ابتدا نظرات و انتقادات مسافرانی که قبلا به آن زیست بوم و اقامتگاه را رفته اند مطالعه کنیم تا با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم بگیریم.

  1. قیمت و تناسب با بودجه
  2. امکانات و خدمات اقامتگاه
    • سرویس بهداشتی و حمام
    • سیستم گرمایشی  سرمایشی
    • نوع سرویس غذا
    • خدمات درمانی
  3. دسترسی راحت به نقاط مورد نظر تفریحی
  4. بهداشت و تمیزی محیط و اقامتگاه
  5. برخورد و رفتار خوشایند میزبان
  6. امنیت و ایمنی محیط  و اقامتگاه
  7. احساس  آسایش و راحتی در طول اقامت
  8. خوراکی ها و نوشیدنی های محلی
  9. ساختار و زیبایی اقامتگاه و دکوراسیون
  10. راهنمای محلی

فواید انتخاب اقامتگاه محلی

  • امکان انتخاب گسترده در سایت های معتبر
  • امکان انتخاب محل توسط گردشگر
  • دیدن تصاویر اقامتگاه قبل از رزرو
  • امکان رزرو رایگان
  • پرداخت اینترنتی و عدم نیاز به داشتن پول نقد
  • آرامش خاطر داشتن  از محل مناسب اقامت هنگامی که خسته به مقصد میرسیم
  • اطلاعات دقیق پیدا کردن نسبت به زیست بومی که قصد اقامت داریم
  • آگاهی پیدا کردن نسبت به مثبت یا منفی بودن اقامتگاه از طریق مطالعه نظرسنجی

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم و معنی بوم گرد یا همان اکوتوریسم و انواع آن به طور کامل آشنا شدیم و به سوال "بوم گردی چیست؟" پاسخ دادیم.
هدف از بوم گردی و توریسم هایی که به این مناطق سفر می کنند حفظ و نگهداری طبیعت و جوامع محلی است. از فواید اکوتوریسم سودآوری برای مردمی که در زیست بوم زندگی می کنند از طریق اجاره خانه های آنها، خرید صنایع دستی  و محصولات آنها،کمک به بهترشدن کیفیت زندگی جوامع محلی است.
بوم گردی سفری جذاب و کم هزینه و سودمند برای گردشگر می باشد که هر زمان نیاز به تفریح و استراحت و دوری از شلوغی و هیاهوی شهر داشت، بهترین گزینه ارزان و جذاب برای او است.
اقامتگاه های بوم گردی تجربه ای شیرین و خاطره انگیز از طبیعت و جنگل و کوهستان و ... با هزینه کم و متناسب با بودجه توریسم در محیطی جدید و متفاوت و لذت بخش است.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید