اهمیت کتابخوانی و فواید مطالعه

یک کتاب سرنوشت انسان ها را تغییر داده است، در این مقاله می خواهیم به اهمیت کتابخوانی و فواید مطالعه بپردازیم.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۷:۰۵  زمان مطالعه 3 دقیقه
اهمیت کتابخوانی و فواید مطالعه

آیا برای شما هم پیش آمده که یک کتابی را بخوانید و از آن بسیار مطالب جدید و آموزنده یاد بگیرید؟

((کازوئو ایشی گورو)) نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار و برنده جایزه نوبل پس از دریافت جایزه خود چنین گفت" در شرایط تیره و تار امروز و آینده‌ نامعلومی که در پیش روست، ادبیات اهمیت زیادی دارد و وقتی ما وارد این موقعیت دشوار می‌شویم، مهم‌تر هم می‌شود. زیرا خوب نوشتن و خوب خواندن، موانع را از سر راه برمی‌دارد". همچنین دکتر بابک عبدالملکی در این مورد گفته است:" تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب رشد می‌کنند". کتاب خوب به شما لذت غیر قابل مقایسه و منبعی از اطلاعات جدید میدهد. هیچ شکی نیست که کتاب خواندن یک فعالیت کم هزینه است.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران 1402

دلایل اصلی کتابخوانی 

با کمی گشت و گذار در سایت های رده بندیِ کتابخوانان جهانی، متوجه میشویم که درصد افرادی که تماشاگران فیلم ها و سریال ها هستند بیشتر از کتابخوانان است، در حالی که با خواندن یک کتاب خوب در زندگیتان، میتوانید بفهمید که خواندن به شما چه چیزی هدیه میکند. ایران در لیست جهانی انتشارات رتبه دهم را دارد اما در لیست جهانی مطالعه جزو سی رتبه اول هم نمی باشد. با این حال اینجا ما به شما دلایل اصلی کتابخوانی و اهمیت کتابخوانی را ارائه میکنیم.

با مطالعه کتاب دانش بیشتر بدست می آوریم

یکی از بزرگترین دلیل های کتابخوانی دانشی است که به شما می دهد. کتابها منبع غنی از اطلاعات هستند. هرگاه که کتاب جدیدی میخوانید، شما مطالب جدید را یاد میگیرید که ممکن است بقیه افراد از ان اطلاع نداشته باشند. همانطور که همه میدانیم بسیاری از اطلاعات نه در فضای مجازی و نه در سایت ها قابل پیدا کردن هستند، شما میتوانید با مراجعه به کتاب های مرجع این اطلاعات را استخراج کنید.

بیشتر بخوانید: نمونه دیکته شب کلاس اول

فواید مطالعه; بهبود عملکرد مغز

مطالعات نشان داده است که مطالعه کتاب ها اثر مثبت و قوی در عملکرد مغز انسان گذاشته است. با مطالعات بیشتر در سنین بالا خطر مبتلا به آلزایمر کاهش یافته ، به این دلیل که فعال نگه داشتن مغز بهترین راه برای ضعیف نشدن آن است. حتی افرادی که زمانی برای مطالعه ندارند میتوانند کتاب صوتی را از منابع کتاب آنلاین دریافت کرده و گوش کنند.

اهمیت کتابخوانی - فواید مطالعه کتاب

با کتابخوانی استرس را کاهش دهید

علاوه بر اثر مثبت کتابخوانی در فعالیت مغز میتوان به اثر مثبت آن بر روی بدن هم اشاره کرد. مطالعه ی کتاب تاثیر بهتری نسبت به پیاده روی یا گوش کردن به موسیقی هنگام استرس دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده، کسانی که بیشتر تمایل به کتابخوانی دارند پایین ترین مرحله استرس را دارا میباشند.

مطالعه کتاب باعث بهبود قوه ی تخیل می شود

هرچه بیشتر کتاب بخوانید. بیشتر قوه تخیل خود را پر و بال میدهد. هر گاه که کتاب تخیلی میخوانید و به دنیای دیگری میروید قوه تخیل شما هم گسترش میابد و دیدگاه شما به آن موضوع با دید جدیدی عوض میشود. خواندن کتاب در زمینه های مختلف به خصوص در زمینه های تخیلی باعث میشود قوه ی تخیل و تجسم سازی شما پیشرفت به خصوصی داشته باشد و شما خودتان را به عنوان فرد اصلی داستان دریابید. تمامی اتفاقاتی که برای افراد در طول داستان می افتد انگار برای شما پیش می آید و شما میتوانید با قوه ی تخیل خود ادامه ی داستان را جلو ببرید.

آشنایی با واژگان جدید 

کسانی که در حال یادگیری زبان جدیدی هستن با مطالعه کتاب اورجینال (زبان انگلیسی،فرانسوی و ..) میتوانند دایره لغت و اصطلاحات و عبارات خود را بالا برده و بهبود ببخشند. بسیاری از زبان آموزان به خصوص در زمینه زبان انگلیسی به دنبال پیشرفت دانش خود هستند که میتوانند با مطالعه این کتاب ها برای خود زمینه مناسبی فراهم سازند.

آشنایی با واژه های جدید از فواید کتابخوانی 

تفریحی ارزان قیمت با کتابخوانی

در مقایسه با دیگر تفریحات ، کتاب و کتابخوانی ارزان تر است و میتواند شما را ساعت ها سرگرم کند. شما برای خرید یک بلیط سینما باید بیشتر از خرید یک کتاب هزینه کنید. کتاب خود را در دست بگیر و با خود به همه جا ببرید. سبک بودن و قابل حمل بودن کتاب این زمینه را فراهم ساخته و یا میتوانید در منزل بنشینید و با سفارش اینترنتی کتاب جدیدی به کتابخانه خود اضافه کنید. 

همدلی با کتابخوانی

زمانی که شما یک کتاب تخیلی یا یک داستان عاشقته را میخوانید و در آن کتاب غرق میشوید ، شما عواطف خود را گسترده میکنید. با مطالعه یک کتاب شما قسمتی از آن داستان میشوید ، شما غم، خوشحالی و دیگر احساسات آن را با تصور آن ها درک میکنید. این قابلیت به شما کمک میکند که به خود و دیگران اهمیت بیشتری دهید. پس ادامه دهید چون یک جهانی دیگر قطعا جای بهتری است.

فواید مطالعه: آشنایی با تاریخ ایران و جهان 

تاریخ نقش خیلی مهمی در اینکه ما امروز چه کسی هستیم ایفا میکند. با مطالعه کتاب ما بهتر گذشته و تاثیر اتفاقات گذشته بر روی زمان حال را درک میکنیم. با کتاب ها ما شانس این را داریم که در مورد کشور ، خانواده و جهان خود بیشتر بیاموزیم. بسیاری از دانشجویان برای پژوهش ها و یا پروژه های دانشگاهی خود به منابع مراجعه میکنند، که کتاب های چاپ قدیم اصلی ترین و مطمئن ترین اطلاعات و کتاب های چاپ جدید بروز ترین اطلاعات را عرضه میکنند.

کتاب خوانی بهتر از تماشا کردن فیلم است

اکثر فیلم ها وابسته به کتاب هستند. اما اگر کتابی را بخوانید و سپس فیلم مربوط به آن کتاب را ببینید، صد هزار مرتبه موافق خواهید بود که کتاب ها بهتر از فیلم ها هستند.همیشه یک قسمت خاص و منحصر به فردی وجود دارد مانند اینکه یک شخصیت در چه فکری است ، که فیلم ها نمیتوانند انرا نشان دهد. شما میتواند به جای صرف وقت خود در تماشای فیلم با خواندن کتاب نکاتی که هیچگاه به علت کمبود وقت در فیلم ها عرضه نمیشود را دریابید.

کتابخوانی یا تماشا کردن فیلم ؟

شخصیت خود را با مطالعه کتاب شکل دهید

با خواندن بیشتر کتاب ها شما بیشتر روابط برقرار می کنید و از مناطق مختلف زندگی خود اگاه میشوید.تمام اینها به افزایش عزت نفس شما تبدیل میشود. از وقتی که به خودتان و قابلیت هایتان اعتماد داشته باشید، فعالت تر و فرد خیلی بهتری در زندگیتان میشوید. چه بسا بهتر که خواندن کتاب از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود مخصوصا زمانی که شخضیت فرد در آن سنین در حال شکل گیریست. کتاب خوب این اطمینان را به خانواده ها میدهد.

نتیجه گیری

با توجه و مطالعه موارد بالا به این موارد رسیدیم که :

  •  افزایش دانش فردی
  •  مطالعه برای سلامت جسم و روح بسیار مفید است
  •  با مطالعه ما زمان حال را بهتر فهمیده و اثری که ممکن بگذاریم را متوجه میشویم
  •  با مطالعه میتوانیم از لحاظ شخصیتی خود را بهبود بشیم
  •  میتوانیم با مطالعه کتاب اورجینال (زبان اصلی) خود را در آن زبان قوی تر سازیم
  •  کم ترین هزینه و وقت برای داشتن تفریحی اموزنده
  •  فهمیدن نکاتی که ممکن است در کلیپ ها و یا فیلم ها نشان داده نشود

با توجه به نکات ذکر شده، آیا مطالعه کتاب درون زندگی شما هم تاثیری داشته است؟ اگر این موارد برای شما، خانواده تان، دوستان و یا آشنایانتان هم پیش امده خوشحال میشویم که این نکات و تجربه های فردی را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید