بازاریابی چریکی چیست

اگر به دنبال این هستید تا با روش‌های تبلیغاتی ارزان و درعین حال به یاد ماندنی و طنزآمیز در کوچه و خیابان برای کسب و کارتان مشتری‌ پیدا کنید، بازاریابی چریکی برای شماست.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۷:۱۰  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
بازاریابی چریکی چیست

اگر به دنبال این هستید تا با روش‌های تبلیغاتی ارزان و درعین حال به یاد ماندنی و طنزآمیز در کوچه و خیابان برای کسب و کارتان مشتری‌ پیدا کنید، بازاریابی چریکی برای شماست.

هفته پیش که برای یک سفر کاری به دبی رفته بودم و عصری برای گشت و گذار از شرکت بیرون آمده بودم، با رد شدن از خط عابر پیاده، چشمم افتاد به سیب زمینی سرخ کرده‌های خوشمزه و پر سس مک دونالدز که خیلی خلاقانه به جای خطوط عابر کشیده  شده بود. با اینکه خیلی هم گرسنه نبودم، چنان هوس مک دونالد کردم که قبل از اینکه بفهمم چه شده، دیدم که خودم را به نزدیکترین شعبه‌اش رسانده بودم و منتظر سفارش بودم. و این شد نمونه‌ای از بازاریابی پارتیزانی یا guerrilla marketing در خارج از کشور بود که برایم خاطره شد.


یا پارسال که در نمایشگاه کتاب خودمان مرد خنده رویی برای من و دوستم از کلمن عجیب و گنده‌ای که روی کولش گذاشته بود که بزرگ روی آن نوشته شده بود سن ایچ، برایمان آب سیب خنک می‌ریخت. انقدر آن روز خندیدیم و خوش گذراندیم که هیچ وقت آب سیب سن ایچ از خاطرم بیرون نمی‌رود، این یعنی یک برندینگ موفق. 
یا همین دیروز بود که با دیدن آقای دوچرخه سواری که شیشه شیر بزرگ ماهشام پشت دوچرخه‌اش وصل کرده بود و برای برندسازی توی خیابان‌ها رکاب می‌زد، توجه‌ام را جلب کرد. هم تشویق شده بودم که بیشتر دوچرخه سواری کنم و هم بی‌اختیار یادم آمد که چقدر شیر کم می‌خورم و شاید هر بار که در سوپرمارکت این برند را می‌دیدم، بی‌توجه از کنارش می‌گذاشتم. این هم نمونه‌ای از تبلیغات چریکی در ایران بود. 

بازاریابی چریکی چیست

شاید برای شما هم واژه مبارزات چریکی در حوزه بازاریابی خیلی سنگین و خشن به نظر برسد و شما را یاد چریکی‌های لباس خاکی بیندازد، اما واقعاً این واژه در کنار کلمه بازاریابی چه می‌کند؟
نگران نباشد، منظور از بازاریابی پارتیزانی جنگ با مشتری یا حتی سایر رقبا نیست. این روش بازاریابی نوعی نامتدوال و عجیب از بازاریابی درونگرا یا همان اینباند مارکتینگ است که با تبلیغ وسیع و بسیار خلاقانه در برابر جمع بزرگی از مخاطبان مشتری جذب می‌کند  و درعین حال بدون اینکه مشتری را کلافه کند، زیرکانه او را به سمت خود می‌کشد. 
این نوع بازاریابی غافلگیرانه به قدری به خلاقیت صاحبان کسب و کار بستگی دارد که به این راحتی‌ها نمیتوان توصیفش کرد. باید تبلیغات چریکی را ببینید تا بفمید منظور ما چیست. با جت همراه باشید تا نمونه‌های تبلیغات چریکی را ببینید. 
حال با بیان چند تا از اصول اولیه تبلیغات پارتیزانی، برای شما از دلایل موفقیبت این تبلیغات خواهیم گفت. 

بازاریابی چریکی شرکت فدکس

ریشه مبارزات در بازاریابی چریکی چیست؟

اول اینکه واژه گوریلا هیچ ربطی به گوریل ندارد و به معنای چریکی است و دلیل نامگذری این نوع بازاریابی به دلیل روش‌های غافلگیر کننده چریکی‌هاست. روش‌های مبارزاتی مانند کمین کردن، خرابکاری عمدی یا یورش، از مدل‌های مبارزاتی آنهاست. 
اساس بازاریابی پارتیزانی غافلگیری و شگفت زده کردن مشتری است، یعنی درست زمانی که مردم غرق روزمرگی‌شان هستند، شما خیلی بی‌هوا سرراهشان ظاهر می‌شوید و کاری می‌کنید از تعجب دهانشان باز بماند یا خنده روی لبشان بیاید یا حتی کم بترسند. احتمالاً گوشی‌هایشان را بردارند و عکس تبلیغ بامزه شما را در شبکه‌های اجتماعی پخش کنند و کاری کنند وایرال شوید. با انگشت تبلیغ شما را به هم نشان دهند و هر جا نشستند از این تبلیغ بامزه بگویند. 

کلمه بازاریابی چریکی از کجا آمده است؟

درست در اوایل دهه 1980 بود که جی کونارد لوینسون که چند کتاب راجب اصول بازریابی چریکی منتشر کرده است، این کلمه را جا انداخت.  با اینکه در آن دوره بازریابی شکل و شمایل کاملاً متفاوتی داشت اما در این زمانه که کسب و کارهای اینترنتی بسیار پررونق است، پرطرفدار شده است. 
لوینسون نویسنده کتاب گوریلا مارکتینگ، حرف قشنگی راجب بازاریابی خلاقانه می‌زند، او می‌گوید که:

 " که تبلیغات باید هوشمندانه، متفاوت و بی‌‌همتا باشد تا بتواند مخاطب را در جایش میخکوب کند تا آوازه تبلیغ در شهر بپیچد."

بهترین و کم هزینه‌ترین روش بازاریابی چیست؟

اگر شما هم به دنبال جذب مشتری و رونق استارت آپ خود با ارزن‌‌ترین و در عین حال موثرترین روش هستید، بازاریابی چریکی گزینه خوبی برایتان خواهد بود. بازاریابی هوشمند و نه الزاماً گرانی که سود بالایی برایتان دارند و بهترین روش برای برند سازی است.
در این تبلیغات با ارائه دوباره و پررنگ کردن بخشی از ویژگی‌های محصول یا سرویس، فرایند برندسازی سریع و کامل می‌شود. اما این شما هستید که با اشراف کامل به محصولتان می‌توانید به ناب‌ترین ایده‌های تبلیغات غافلگیرانه برسید.  

بیشتر بخوانید : بنر تبلیغاتی چیست؟

انواع بازاریابی چریکی چیست؟ 

حال که کلیات بازاریابی چریکی را فهمیدید، بیایید با هم مدل‌های مختلف بازاریابی چریکی را یاد بگیریم، تا متناسب به نوع کسب و کارتان بهترین روش بازاریابی را انتخاب کنید. 

بازاریابی چریکی در محیط‌های باز

با قرار دادن المان‌های جالب تبلیغاتی در مکان‌های عمومی مثل خیابان، بزرگراه‌ها و پارک‌ها مثلاً اضافه کردن سبیل به مجسمه‌ها یا آویزان کردن  اثرهای هنری به طور موقت در شهر، مردم را غافلگیر کنید. 

بازاریابی چریکی با کمین کردن در مقر رویداد

در ساختمان‌های عمومی شهر مثل پاساژها، مترو، فروشگاه‌ها و دانشگاه‌ها هم می‌توان بازاریابی چریکی کرد. مردی که در پاساژ کوروش گوشی غول آسایی با خودش حمل می‌کرد، از نمونه‌های تبلیغات چریکی در ایران است. 

بازاریابی چریکی محیطی در فضاهای بسته

با کمین کردن در کنسرت‌ها و یا استادیوم‌های ورزشی می‌توان مردم را جذب برندمان کنیم. گاهی حتی بدون اجازه از حامی مالی برنامه این کمپین تبلیغاتی انجام می‌شود تا همه حسابی تعجب زده شوند. با این روش بازاریابی تعاملی، مردم را خواسته و ناخواسته با برند خود در گیر می‌کنید و در ذهن مشتری حک می‌شوید. 

بازاریابی چریکی تجربی با مشارکت مردمی

مردم در این نوع استراتژی تبلیغاتی عکس العمل نشان می‌دهند. در واقع مشتری بالقوه خودش در این کمپین تبلیغاتی نقش مجری را بازی می‌کند و تبلیغات کاملاً تعاملی انجام می‌شود. در این استراتژی نامتعارف بازریابی، به مشتری اجازه می‌دهید تا شما را نقد کند، زیر سوال ببرد و با ایجا فضایی باز، اجازه ارتباط موثر مشتری با شما داده می‌شود. 

بازاریابی چریکی با مخفی کردن رقیب

بازاریابی چریکی امبوش با ظاهر شدن در مقابل برند رقیب اجازه نمی‌دهد از بازار عقب بمانید. برای مثال برندی با نصب بالن‌های بزرگ بیرون ورزشگاه، اسپانسر بازی را تا حد ممکن به حاشیه می‌برد و با او وارد رقابت می‌شود.

 بازاریابی وایرال یا ویروسی

ویروس‌ها به سرعت تکثیر و پخش می‌شوند. پس چرا کاری نکنیم که برند ما هم بین مردم مثل ویروسی پخش یا اصطلاحاً وایرال شود. در بازاریابی ویروسی اجازه دهید خود مردم برند شما را سر زبان‌ها بیندازند. دوربین مخفی اسنپ یا تبلیغات بیلبوردی شیپور کاری کردند که مردم خودشان شبکه‌های اجتماعی را با نام آن‌ها پرکنند. مهم نیست مردم تبلیغ شما را مسخره کنند، مهم این است که همه جا حرف از برند شما باشد.

بازاریابی داوطلبانه

در این نوع تبلیغات افراد به خاطر تجربه شخصی خوبی که از برند شما داشته‌اند، کاملاً داوطلبانه در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ برندتان می‌کنند اما گول نخورید. بر عکس تبلیغات تجربی، این افراد مردم عادی نیستند ،چون خودشان به نوعی به شرکت وصل هستند و فقط تظاهر می‌کنند که با برند ارتباطی ندارند. 

کتاب های جت : تکنیک های بازاریابی در ایران

فرق بازاریابی پارتیزانی با سایر روش‌های جذب مشتری چیست؟

تفاوت های عمده بازاریابی پارتیزانی با سایر روش های جذب مشتری عبارتند از:

  • خلاقیت در بازاریابی چریکی
  • رضایت مشتری در بازاریابی پارتیزانی
  • عدم مزاحمت برای مشتری در گوریلا مارکتینگ  

فواید بازاریابی چریکی چیست؟

در این بخش مهمترین فواید بازاریابی چریکی را بررسی خواهیم کرد، در نظر داشته باشید که بازاریابی چریکی بیشتر برای کسب و کارهایی توصیه می شود که بودجه زیادی برای بازاریابی ندارند و می خواهند از روش های خلاقانه اقدام به عملیات بازاریابی نماید. مهمترین فواید بازاریابی چریکی عبارتند از:

بازاریابی با کمترین هزینه 

بهترین ویژگی بازاریابی چریکی کم هزینه بودن آن است. دیگر لزومی ندارد با صرف هزینه‌ها گزاف برای تبلیغات سود کسب و کار را کم کنید و به راحتی با بازاریابی پاریتیزانی می‌توان تبلیغات خلاقانه و جذاب داشت. 

بازاریابی بدون نیاز به آزمون و خطا

تبلیغات چریکی تنها بر مبنای آمار و ارقام است و آزمون و خطا برای تبلیغات چریکی بی‌معناست. 

بازاریابی با تشویق مشتریان فعلی

به جای پیدا کردن مشتری جدید، در بازاریابی پاریتیزانی تلاش می‌شود تا مشتری‌های بالقوه را به مرحله خرید رساند.
حتی اگر استارت آپ کوچکی دارید هم می‌توانید به اندازه کسب و کارهای بزرگ برای بازاریابی تاثیرگذار و موفق شوید. 

بازاریابی با بیشترین سوددهی 

از مزیت‌های این نوع بازاریابی بالا بردن سود است و تنها فروش لحظه‌ای را بالا نمی‌برد. 

چگونه با بازریابی چریکی برندسازی کنم؟

برای اجرای کمپین بازاریابی چریکی باید حواستان به این نکات باشد. پس باهم مرور کنیم که قبل از شروع باید به چه مواردی بیشتر توجه کنیم.  

سعی کنید مثل مشتری‌تان فکر کنید

به مخاطب خود فکر کنید ، وارد ذهن آنها شوید . فکر کنید که آنها چه چیزهایی را دوست دارند تا بتوانید به دستشان بیاورید .

باید بدانید مشتری‌تان کجاست

بسته به نوع کسب و کارتان جامعه هدفتان ممکن است در مکان خاصی باشد. اگر سرویس تاکسی دارید در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها غافلگیرش کنید، اگر در حوزه پوشاک هستید او را در پاساژها پیدا کنید و اگر نوشابه تولید می‌کنید، در گرمای تابستان و استخرها سراغش بروید. مخاطب هدف شما قطعاً الگو های رفتاری قابل پیش بینی دارند، او را رصد کنید تا بهیته‌تر و هوشمندانه‌تر تبلیغ کنید. 

سعی کنید از روی ایده‌های بازاریابی دیگران کپی نکنید

تکرار سایر ایده‌های بازاریابی، کار شما را لوس می‌کند و حوصله مشتری را سر می‌برد. از تبلیغات چریکی خارجی می‌توان ایده گرفت ولی کپی برداری هیچ لطفی ندارد، چون عصر اطلاعات است و مردم این روزها زیاد سرچ می‌کنند.

دنبال آژانس‌ها تبلیغات چریکی بگردید

حتی با هزینه کم ولی هم فکری با فعالان حوزه بازاریابی، ایده‌های تبلیغاتی جذابتری پیدا خواهید کرد. سعی کنید تنهایی کار را پیش نبرید و با افرد زیادی مشورت کنید تا مشتری‌تان را راحتتر مجاب کنید که از شما خرید کند. 

برای بازاریابی چریکی دنبال تیم قوی باشد

اگر از پس هزینه‌های آژانس‌های تبلیغی بر نمی‌آیید، از جوان‌های باهوش و خلاق در حوزه مارکتینگ کمک بگیرید تا در گوریلا مارکتینگ و برندسازی حرف اول را بزنید.

تمام تخم مرغ‌های بازاریابی خیابانی تان را در یک شانه نگذارید 

با روش‌های مختلف بازاریابی چریکی از چند جهت حمله کنید. یک چریکی موفق تنها به یک روش اکتفا نمی‌کند. 
پخش بروشورهای عجیب، تزئین متفاوت و خلاقانه ویترین مغاره‌ها، بیلبوردهای سه بعدی جالب، پوسترهای تعداد بالا، توزیع محصول بین مردم و دادن نمونه محصول رایگان، استفاده از پروژکتورهای تبلیغات چریکی، بازاریابی دوچرخه‌ای ، توزیع جعبه پیتزا و لیوان چای با برند شما ایده‌هایی برای بازاریابی چریکی است. 

اما هیچ تعریفی بهتر از دیدن تصاویر تبلیغات چریکی نیست، پس بیایید با هم عکس‌های عجیب و جالب تبلیغاتی چریکی را ببینیم تا کمی ایده بگیریم. 

سازندگان سریال سوپرانوز که از سریال‌های پربیننده شبکه اچ بی او است، با کشیدن دست آویزان شده‌ای از صندوق عقب تاکسی‌های زرد نیویورک، مخاطبین این سریال را شوک زده کردند و فصل آخر را تبلیغ کردند.  

بازاریابی چریکی شرکت جبپ - جای پارک

گاهی با دیوارنگاری یا گرافیتی، همان نفاشی‌هایی که جوان‌ها روی دیوار شهر با اسپری و رنگ می‌کشند، می‌توان تبلیغات چریکی کرد. نوشتن روی زمین‌ها روش خوبی از این نوع تبلیغات است. شرکت جیپ، با کشیدن جای پارک در مکان‌های نامتعارف مثل پله‌ها، توجه مردم را به خود جلب کرد.

بازاریابی چریکی بولینگ ایمپلنت دندان

بیمه برای ایمپلت دندان با استفاده از المان‌هی بازی بولینگ هم خیلی جالب بود. 

بازاریابی چریکی قهوه

کمپین تبلیغاتی قهوه فلاگر هم از بخاری که در زمستان از فاضلاب شهری بیرون می‌آید و کشیدن فنجان قهوه روی آن، حسابی مردم را جلب خودش کرد.

بازاریابی چریکی کرم نیوآ

تبلیغ پاریزانی کرم نیوآ روی کاناپه هم تاثیر کرم‌ روی پوست را بزرگنمایی کرد و خیلی جالب بود.

بازاریابی پارتیزانی و چریکی خط عابر مک دونالد

سخن پایانی 

بازاریابی چریکی با روشهای زیرکانه و خلاق با غافلگیر کردن مشتری در مکان های مناسب مثل خیابان، فروشگاه و رستوران تاثیر او را به مرحله خرید می رساند. این روش تبلیغاتی ارزان برای استارتاپ های نوپا و کسب و کارهای بزرگ جواب می دهد. شما نیز می توانید با سنجردن همه جانبه برند خود و کمک گریری از آژانس های بازاریابی، بازاریابی چریکی را امتحان کنید. با دیدن تصاویر بازاریابی پارتیزانی موفق، برای برندینگ ایده بگیرید ولی حواستان باشد که از روی کار دیگری کپی نکنید و به جای بازاریابی بیشتر ضدتبلیغ باشید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۱ شهریور ۱۳۹۸
خیلی جالب بود...
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
با سلام ممنون از نظر شما.