چرا باید یک شعار تبلیغاتی برای کسب و کارمان داشته باشیم

اگر مشغول راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید حتما تا به حال لیستی از جملات تبلیغاتی جذاب را آماده کردید اما اگر هنوز در انتخاب یک شعار تبلیغاتی درست مردد هستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید. در این مقاله از جت با ما همراه باشید تا بعد از فهمیدن اهمیت شعار تبلیغاتی با هم یک شعار تبلیغاتی منحصر به فرد خلق کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | ۱۷:۳۸  زمان مطالعه 7 دقیقه امتیاز:
چرا باید یک شعار تبلیغاتی برای کسب و کارمان داشته باشیم

حتما شما هم سریال بازی تاج و تخت را دیده‌اید در این سریال هر خاندان با توجه به اهداف، پیشینه و موقعیتش شعار و نمادی دارد به طوری‌که اگر ما اسم خاندان را هم فراموش کنیم قطعا شعارشان یادمان هست و حتی هوادارن از شعار تبلیغاتی سریال مثل یک اسم رمز بین خودشان استفاده می‌کنند. شعار تبلیغاتی در برندسازی هم جایگاه ویژه‌ای دارد اگر هنوز به اهمیت شعار تبلیغاتی پی نبرده‌اید بد نیست بدانید شرکت اپل با جمله تبلیغاتی معروفش «متفاوت بیندیش» توانست در مدت یک سال سود سهامش را سه برابر کند. به همین سادگی جملات تبلیغاتی می‌توانند روند کسب و کار شما را تغییر دهند؛ پس  اگر دوست دارید برند شما هم مثل خاندان‌های وستروس در یادها بماند در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا بدانیم شعار تبلیغاتی چیست؟ و چگونه می‌توانیم یک شعار تبلیغاتی جذاب خلق کنیم؟

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

در کتاب ارباب حلقه‌ها، هنگام نبرد نهایی، فرمانده‌ی نیروهای خیر، بعد از یک سخنرانی انگیزشی قوی با فریاد «برای فرودو» تمام نیروهایش را به پیش می‌برد. این فریاد ساده، هدف آن‌ها را از جنگ مشخص می‌کند ضمن این‌که باعث اتحاد اعضای گروه و تمایز آن‌ها از نیروهای دشمن می‌شود. به این فریاد در دنیای واقعی اسلوگان(slogan) می‌گویند.
اسلوگان یا شعار تبلیغاتی، جمله‌ای است که شما در آن برند خودتان را به بهترین و جذاب‌ترین شکل تعریف می‌کنید؛ در واقع یک جمله تبلیغاتی خوب مثل یک نورافکن عمل می‌کند و شما می‌توانید به وسیله آن روی نقاط قوت و وجه تمایز برندتان تاکید کنید و کاری کنید که مشتریان از برند شما چشم برندارند. شعار تبلیغاتی باعث می‌شود نام شرکت در ذهن مخاطب حک بشود و درک درست‌تری از تجارت شما و خدماتی که از شما دریافت می‌کند، داشته باشد. اگر مقاله‌های مربوط به ساخت برند موفق را خوانده باشید حتما متوجه شده‌اید که جملات تبلیغاتی در کنار لوگو و نام برند، اضلاع یک مثلث را می‌سازند. لوگو هویت بصری برند و شعار تبلغاتی هویت کلامی برند شماست. بنابراین اگر قصد داریم در کسب و کارمان موفق شویم، بهتر است در طراحی اضلاع این مثلث بسیار با دقت عمل کنیم.

 

اسلوگان یا تگ لاین؟ مسئله این است

اسلوگان ( یا همان شعار تبلیغاتی ) و تگ لاین هر دو جملاتی هستند که هویت برند ما را برای مخاطب شرح می‌دهند اما چند تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. تگ لاین جمله‌ای است که معمولا ماهیت کلی شرکت را تعریف می‌کند و زیر لوگو چاپ می‌شود پس بخشی از هویت تصویری برند را می‌سازد، بنابراین خیلی به ندرت می‌توانیم تغییرش بدهیم؛ اما اسلوگان یا شعار تبلیغاتی همان‌طور که گفتیم بخشی از هویت کلامی برند است و البته می‌تواند برای محصولات مختلف یک کمپانی متفاوت باشد، ضمن این‌که از اسلوگان در راهپیمایی‌های سیاسی و مذهبی هم استفاده می‌شود. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با اسلوگان  استفاده از آن در کمپین‌های تبلیغاتی است. در واقع بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی موفق بر پایه یک شعار تبلیغاتی قوی شکل گرفته‌اند، در بخش پایانی برای درک بیشتر این مفاهیم، نمونه‌هایی از تگ لاین و اسلوگان‌های معروف را به شما معرفی می‌کنیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا برند ما برای پرواز به شعار تبلیغاتی نیاز دارد؟

اگر اهل گشت وگذار در شهر باشید حتما این‌جا و آن‌جا چشمتان به بنرها و تبلیغات مختلف خورده‌ است. طبیعتا صاحبان کسب و کار نمی‌توانند همه مزایای محصولشان را در یک بنر توضیح بدهند؛ اگر در محال‌ترین شکل ممکن هم موفق به انجام این کار بشوند من و شما حوصله خواندن چندین خط نوشته را درحالی‌که وسط خیابان ایستاده‌ایم نداریم؛ پس برای معرفی بهتر محصول باید چه کار کنیم؟ خیلی ساده از یک جمله تبلیغاتی استفاده می‌کنیم. جمله‌ای که جذاب، غنی و کاربردی باشد و به خاص‌ترین شکل ممکن، محصول ما را در ذهن مخاطب حک کند. جملات تبلیغاتی علاوه بر اینکه باعث می‌شوند بین رسانه‌ها، مخاطب و برند یک ارتباط درست شکل بگیرد، به مخاطب این امکان را می‌دهند که با دید باز و صحیحی به سراغ برند بروند و انتظاراتش از برند کاملا واقعی و بر پایه اعتماد شکل بگیرد، از طرفی یک شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند روند بازاریابی ویروسی و تبلیغات دهان به دهان را تسریع و همچنین جایگاه مشتری را در شرکت مشخص کند. اهمیت شعار تبلیغاتی وقتی مشخص می‌شود که می‌بینیم شعار تبلیغاتی نه تنها باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود بلکه چشم انداز کلی شرکت را هم برای کارمندان مشخص می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. تصورکنید همان‌طور ‌که به جمله « غیر ممکن وجود ندارد» خیره شده‌اید، کارتان را شروع می‌کنید، در این صورت قطعا برای شما غیرممکنی وجود نخواهد داشت!

 

شعار تبلیغاتی برند

 

ویژگی های یک شعار تبلیغاتی جذاب چیست؟

شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند سهم زیادی در موفقیت کسب و کار ما داشته باشد؛ بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت را به کار ببریم. شعار تبلیغاتی فقط یک جمله ساده نیست که هر وقت از آن دلزده شدیم به راحتی فراموشش کنیم و به فکر یک جمله تبلیغاتی جدید باشیم بلکه بخش مهمی از هویت برند ما است که روی کارت ویزیت، محصولات و هر چیزی که به نوعی به شرکت ما ربط دارد، چاپ می‌شود بنابراین باید سعی کنیم یک شعار تبلیغاتی خوب با ویژگی‌هایی که در ادامه آورده شده است، طراحی کنیم.

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی خوب

  1. در یادها بمانید: یک شعار تبلیغاتی خوب باید مثل قالی کرمان بعد از سال‌ها همچنان اصالتش را حفظ کند  و کهنه نشود. هر چه قدر شعار تبلیغاتی ما کوتاه‌تر و آهنگین‌تر باشد، بیشتر در خاطره‌ها می‌ماند و بعد از سال‌ها باز هم مردم برند ما را با همان شعار تبلیغاتی به خاطر می‌آورند.
  2. نورافکن را بچرخانید: شما نمی‌توانید دست مشتری را بگیرید و به او ثابت کنید که بهترین هستید. بلکه باید درچند جمله کوتاه این بهترین بودن و وجه تمایز با سایر رقبا را به مشری‌هایتان نشان بدهید، مثلا اگر برند شما سعی می‌کند محصولاتی سازگار با محیط زیست تولید کند، بهتر است این وجه تمایز را در شعار تبلیغاتی نیز نشان بدهید. تاکید روی ویژگی‌های  برند و عوامل متمایز کننده آن از سایر برندها، به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد، قطعا یکی از اولین کارهایی است که در طراحی اسلوگان باید انجام بدهید.
  3. حس مثبت را به مشتری هدیه کنید: قطعا شما از برندی که شعار تبلیغاتی‌اش جمله‌های ناامیدکننده و یا فاقد انرژی است، خرید نمی‌کنید. شعار تبلیغاتی شما باید حاوی حس مثبت باشد و به مخاطب القا کند که جایگاه مهمی در تجارت شما دارد. به این ترتیب مشتری‌ها، خودشان را بخش مهمی از یک پازل بزرگ می‌دانند و به سمت شما جذب می‌شوند.
  4. راستگویی کلید موفقیت است: در انتخاب شعار تبلیغاتی صداقت داشته باشید. مخاطبتان را با رویاهای دروغین یا اغراق‌آمیز، سرگرم نکنید. بلکه به او یک چشم انداز واقعی از شرکت و محصولاتش ارائه بدهید تا مخاطبان با انتظاراتی واقعی به سراغ برند شما بروند.
  5. رستگاری در هماهنگی است: همانطور که گفتیم لوگو، اسلوگان و نام تجای هویت برند را می‌سازند پس باید همه اضلاع این مثلث با هم هماهنگ باشند. شما نمی‌توانید یک لوگوی فانتزی و خنده‌دار طراحی کنید و بعد با یک شعار تبلیغاتی خشک و جدی مخاطبان را جذب کنید. 
  6. منحصر به فرد باشید: یک شعار تبلیغاتی خوب مثل لباسی که فقط برای برند شما دوخته شده است، عمل می‌کند. شما نمی‌توانید این شعار تبلیغاتی را در هیچ کجای دیگر و برای هیچ برند دیگری تصور کنید. بنابراین باید عبارت‌های کوتاه و ساده انتخاب کنید و سعی کنید متفاوت‌ترین ویژگی کسب‌وکارتان را به بهترین شکل ممکن بیان کنید.
  7. پیچیده نباشید: شما برای آن‌که توجه مخاطب را جلب کنید تنها چند ثانیه فرصت دارید پس سعی کنید در عین سادگی مفهوم را به مخاطب منتقل کنید. قرار نیست مخاطب شما معما حل کند یا به دنبال یافتن معنی اصطلاحات عجیب باشد بلکه باید در همان نگاه اول معنی شعار تبلیغاتی شما را متوجه شود.

 

چگونه یک شعار تبلیغاتی گیرا بنویسیم؟

حالا که به اهمیت شعار تبلیغاتی پی بردیم وقت آن است که آستین‌ها را بالا بزنیم و شعار منحصر به فرد خودمان را خلق کنیم. با ما همراه باشید تا گام به گام یک اسلوگان جذاب خلق کنیم.

 برندتان را زیرو‌رو کنید: یک تکه کاغذ بردارید و موارد زیر را مشخص کنید:

  • پرسونای مخاطب را با جزییات ترسیم کنید. 
  • وجه تمایز و ویژگی اصلی برندتان را مشخص کنید.
  • برند شما در چه اصولی خلاصه می‌شود و ارزش‌های آن چیست؟
  • دوست دارید مخاطبتان برند شما را با کدام ویژگی به خاطر بیاورد؟
  • وقتی جواب سوال‌های بالا را پیدا کرده‌اید وقت آن است که به سراغ طراحی شعار تبلیغاتی بروید.

 

 طوفان به پا کنید: با جواب دادن به سوال‌های بالا کم‌کم ارزش‌های برند برای شما روشن می‌شود. حالا وقت آن است که یک طوفان فکری را تجربه کنید. هر ایده و جمله‌ای را که فکر می‌کنید می‌تواند ارزش‌های برند شما را نشان بدهد، فهرست‌وار بنویسید. حتی می‌توانید بنویسد: «به جمله‌ای نیاز دارم که این ویژگی را نشان بدهد» در نهایت می‌توانید ایده‌های مربوط را به هم وصل کنید و به یک طرح کلی برسید. مهم نیست جمله‌ها بلند یا غیر منطقی باشند، در این مرحله فقط می‌خواهیم به یک ایده مرکزی روشن و جذاب برسیم.

بهترین‌ها را از معدن طلا استخراج کنید: به سراغ لیست ایده‌ها بروید و سعی کنید با توجه به ویژگی‌های برند، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. می‌توانید جمله‌ها و شعارهای تبلیغاتی رقیبانتان را بررسی و برای تکمیل ایده‌هایتان از آن‌ها استفاده کنید. در نهایت بهتر است یک لیست کوتاه حاوی چهار تا پنج ایده اصلی داشته باشید.

جلوی آینه بایستید و برندتان را بررسی کنید: با تصورکردن برندتان، سعی کنید کوتاه‌ترین توصیفی را که می‌تواند معرف برند کسب‌وکارتان باشد، انتخاب کنید. از بین ایده‌ها، نزدیکترین ایده را به جمله‌ای که ساخته‌اید، انتخاب کنید. جمله تبلیغاتیتان را بارها و بارها و با لحن‌های مختلف تکرار کنید، همچنین هم‌زمان به مخاطبانتان فکر کنید و ببینید این جمله چه تاثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت؟ اگر نتیجه رضایت‌بخش بود،شما یک پله به خلق اسلوگان نزدیک‌تر شده‌اید.

از شعارهای تبلیغاتی بامزه غافل  نشوید: همه ما از یک شعار تبلیغاتی بانمک و بامزه استقبال می‌کنیم. پس اگر فکر می‌کنید برند شما ظرفیت بامزه شدن را دارد، از اضافه کردن کمی طنز به شعار تبلیغاتی نترسید و مخاطبانتان را به یک لبخند مهمان کنید.

ماندگار شوید: حالا وقت آن است که مثل یک نقاش حرفه‌ای عقب بایستید و به تابلویی که ساخته‌اید نگاه کنید. نتیجه لذت بخش است؟ اگر جواب مثبت است باید به ماندگاری شعار تبلیغاتی‌تان فکر کنید. می‌توانید از شعر استفاده کنید یا قسمتی از یک ضرب‌المثل شناخته شده را در آن جای بدهید، اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید می‌توانید مطمئن باشید که حتی نوادگانتان هم شعار تبلیغاتی شما را به یاد خواهند آورد.

 

معرفی چند شعار تبلیغاتی جذاب و گیرا از کسب و کارهای برتر جهان

همیشه ایده گرفتن از دیگران به ما کمک می‌کند بتوانیم یک کار را به بهترین شکل ممکن انجام بدهیم. ما در این بخش لیستی از بهترین شعارهای تبلیغاتی را برای آماده کرده‌ایم که قطعا خواندنش برایتان جالب خواهد بود.

  • تگ لاین لورآل: چون لایقش هستید: همه‌ی خانم‌ها از کمی زیبایی و آراستگی استقبال می‌کنند. برند لورآل با انتخاب این تگ لاین، مخاطبانش را به طور مستقیم مورد هدف قرار داده و روی ویژگی‌ای که آن‌ها به دنبالش هستند تاکید کرده است. از آن‌جا که این شعار تبلیغاتی حس مثبت و ارزشمندی به مخاطب‌ها منتقل خواهد کرد، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.
  • اسلوگان اپل: متفاوت بیاندیش: شرکت اپل با انتخاب این شعار به مخاطبانش القا می‌کند، محصولی که استفاده می‌کنند بی نظیر است و آنها تاکنون وسیله‌ای مشابه آن نداشته‌اند. در کنار این مساله، همه‌ی ما از این‌که منحصر به فرد و متفاوت باشیم، استقبال می‌کنیم و شرکت اپل با تاکید بر همین موضوع، شعار تبلیغاتیش را طراحی کرده است.
  • تگ لاین نایکی: فقط انجامش بده: ورزش کردن برای اغلب ما یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است و فکر می‌کنیم برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای یا حتی انجام چند حرکت ورزشی ساده، به امکانات ویژه‌ای نیاز داریم. شرکت نایکی با انتخاب این جمله تبلیغاتی در واقع روی همه پیش فرض‌های ما خط می‌کشد و به مخاطبش می‌گوید مهم نیست در چه شرایطی هستی! فقط شروع کن و انجامش بده!
  • اسلوگان مک دونالد: عاشقشم!!! اشتباه نکنید. « عاشقشم» دیالوگ عاشقانه از یک فیلم رمانتیک نیست؛ بلکه شعار تبلیغاتی مک دونالد است. این برند روی سالم بودن یا ارزان بودن فست فودهایش تاکید نکرده است اما با کمی چاشنی طنز توانسته خیلی ساده خودش را معرفی کند. عشق! مک دونالد به شما اطمینان می‌دهد که با یک بار امتحان کردن غذاهایش، عاشقش می‌شوید.
  • تگ لاین نیویورک تایمز: تمام اخباری که در پرینت می‌گنجد: در سال 1980 روزنامه‌های زرد و به دنبال آن اخبار زرد در آمریکا رونق زیادی پیدا کرد. روزنامه نیویورک تایمز به دنبال راهی بود که تمایزش با این دسته نشریات را نشان بدهد بنابراین شعار تبلیغاتی‌اش را با جمله‌ی «تمام اخباری که در پرینت می‌گنجند» خلق کرد. کم‌کم این جمله ساده به مانیفیست اصلی نیویورک تایمز تبدیل شد. اکنون این روزنامه نقشی فراتر از یک روزنامه ساده در آمریکا دارد.
  • اسلوگان ام اند ام: در دهانتان آب می‌شود نه در دستانتان:  توقع ما از یک شکلات خوشمزه و واقعی چیست؟ این که وقتی زمان کمی در دستمان می‌ماند، آب نشود  و از تک تک ثانیه‌هایی که آن را در دهانمان مزه مزه می‌کنیم، لذت ببریم. شرکت ام اند ام با تکیه بر همین نیاز ساده شعار تبلیغاتی‌اش را طراحی کرد.
  • اسلوگان دیزنی لند: شادترین نقطه جهان:  حتما همه ما حداقل با یکی دو کارتون دیزنی خاطره داریم. دیدن هر یک از شخصیت‌های دیزنی می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های ما باشد. دیزنی لند با تکیه بر همین ویژگی در جامعه مخاطبانش، وعده گذراندن یک روز شاد و دیدن مکانی شادتر را به ما می‌دهد.
  • اسلوگان پورشه: بدون جایگزین: این شرکت خودروسازی آن چنان به کارش مطمئن است که بدون لحظه‌ای تعلل به شما وعده بهترین خودرو را می‌دهد. خودرویی که برای آن جایگزینی وجود ندارد. این شرکت با انتخاب این شعار در واقع حس اعتماد را در مخاطبانش افزایش می‌دهد و البته نیاز آن‌ها را به داشتن یک خودروی عالی و منحصر به فرد گوشزد می‌کند.

 

جملات تبلیغاتی برندهای ایرانی

  1. ایران خودرو: راه، تو را می خواند
  2. خودرو دنا : قله ای زیر پای شما
  3. بیمه رازی: ۲۴ ساعته رازی می شوید
  4. شوفاژ دیواری گلدیران:  از ماست که گرماست!
  5. صا ایران:  هر روز بهتر از دیروز
  6. کاشی عقیق، انتخاب دقیق
  7. صنام: فراتر از یک نام
  8. ایرانسل:  از کی تا حالا؟
  9. همراه اول: هیچ کس تنها نیست.
  10. تالیا:  بگو، بخند، زندگی کن
  11. پنیر کاله:  صبحی که نکوست از پنیرش پیداست
  12. پاکسان:  به سلامت خانواده می اندیشد
  13. شامپو پرژک: به طبیعت سلامی دوباره باید کرد
  14. لوازم خانگی کن: کن را روی خط سبز زندگی دنبال کنید
  15. شرکت تهویه برج بهشت : هوای شما با ما

 

جمع بندی: چرا باید یک شعار تبلیغاتی برای کسب و کارمان داشته باشیم؟

درهر گوشه از شهر به محض آن‌که سر می‌چرخانیم جملات تبلیغاتی از پشت ستون‌ها و بیلبوردها برای ما دست تکان می‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد بیشتر صاحبان کسب و کارهای بزرگ به اهمیت شعار تبلیغاتی پی برده‌اند و می‌دانند با یک شعار تبلیغاتی مناسب می‌توانند راه صد ساله را یک شبه بروند. شعار تبلیغاتی بخش مهمی از هویت برند ما است و باید در انتخاب آن دقت کنیم. یک شعار تبلیغاتی می‌تواند برند ما را محبوب‌تر کند و کاری کند که تا سال‌ها در خاطره‌ها بمانیم.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۵ اسفند ۱۳۹۷
خیلی عالی . :)
۱۵ اسفند ۱۳۹۷
ممنون امیدواریم مفید بوده باشه براتون
پاسخ دهید
۱۱ اسفند ۱۳۹۷
تفاوت اسلوگان و تگ لاین را خوب توضیح داده بودید
۱۱ اسفند ۱۳۹۷
امیدواریم مفید باشه براتون. تشکر