محتوای ویروسی یا وایرال (viral content) چیست

هر محتوایی که جذاب باشد و به مخاطب به اندازه کافی انگیزه برای به اشتراک‌گذاری بدهد، محتوای ویروسی یا وایرال کانتنت است. در این مقاله از سایت جت به معرفی روش‌های تولید آن‌ها پرداختیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱ | ۱۲:۱۷  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
محتوای ویروسی یا وایرال (viral content) چیست

حتما شنیده‌اید که وقتی یک بیماری ویروسی در منطقه‌ای گسترش می‌یابد، به سرعت میان افراد جامعه فراگیر می‌شود و مردم از شیوع آن اطلاع پیدا می‌کنند. با توجه به این مثال، تعریف محتوای ویروسی یا viral content بسیار ساده است، یعنی محتوا باید دقیقا مثل ویروس عمل کند و به محض ورود به هر نقطه بتواند به سرعت منتشر شود.  وقتی مطلبی برای وبسایت، وبلاگ یا شبکه‌ی اجتماعی‌تان آماده می‌کنید، انتظار دارید افراد زیادی آن را بخوانند و برای دیگران ارسال کنند. یک محتوای ویروسی یا وایرال کانتنت از راه‌های مختلف منتشر و بین کاربران دست به دست می‌شود تا افراد زیادی از آن اطلاع پیدا کنند. 

 

ویژگی‌های یک محتوای ویروسی چیست؟

برای تولید وایرال کانتنت روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد؛ اما این محتوا از دو ویژگی بسیار مهم برخوردار است:

  • درگیر کردن احساسات مخاطب: احساسات، تنها زبان مشترک بین تمام مردم دنیا است. حتما برایتان پیش آمده که از دیدن یک ویدیو یا عکس هیجان زده شوید و سریع آن را برای دوستانتان بفرستید. این موضوع نشان می‌دهد مردم به مطالبی که احساساتشان را تحریک می‌کند، اهمیت بیشتری می‌دهند.

این احساس همیشه یکسان نیست. ممکن است شما یک محتوا با موضوع طنز و خنده‌دار تهیه کنید و افراد برای این‌که شادی خود را با بقیه شریک شوند مطلب شما را منتشر کنند. این نوع مطالب در جامعه‌ی ما بسیار ویروسی هستند.

محتوای ویروسی چیست؟

 

گاهی یک موضوع نگران کننده و نوعی هشدار است که مردم برای آگاه کردن دیگران آن را منتشر می‌کنند. ممکن است نتیجه‌ تحقیق شما راجع به یک باور اشتباه اجتماعی موجب تعجب و حیرت کاربران شود و با سرعت آن را برای یکدیگر ارسال کنند.

  • مفید بودن برای مخاطب: روزانه حجم بسیار زیادی از محتوا در فضای اینترنت بارگذاری می‌شود و کاربران مدام در معرض اطلاعات مختلف قراردارند. محتواهای تکراری و بی‌فایده در بین انبوه اطلاعات گم می‌شوند. سعی کنید مطالب مفیدی ارائه کنید تا کاربران پس از خواندنش، با علاقه آن را منتشر کنند.

 

10 روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

روش‌هایی که در ادامه گفته خواهد شد مهم‌ترین ترفندهای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. درکنار تمام این موارد دو ویژگی اصلی درگیر کردن احساسات مخاطب و مفید بودن را فراموش نکنید.

1. استفاده از عکس و ویدیوهای جذاب

برای استفاده از عکس دو روش وجود دارد. در روش اول، اگر متن مقاله‌تان بلند است می‌توانید تیتر یا عنوان مقاله را روی عکس بنویسید؛ هم‌چنین بهتر است از عکس‌های جذاب و باکیفیت استفاده کنید تا مخاطب به خواندن متن شما ترغیب شود. دومین روش نوشتن متن روی عکس و به صورت عکس‌نوشته است که برای جمله‌ها و عبارات کوتاه به کار می‌رود. می‌توانید از برنامه‌هایی مانند متن نگار برای طراحی این عکس‌ها استفاده کنید. عکس‌نوشته‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌ای مثل اینستاگرام بسیار کاربردی و موثر است.
استفاده از ویدیو نیز یکی از روش‌های موثر برای تولید محتوای ویروسی است. اغلب مردم به ویدیوها اهمیت زیادی می‌دهند و اگر بتوانید به شکلی جذاب آن را ارائه بدهید، تا 168 درصد یعنی بیش از دو برابر افزایش بازنشر خواهد داشت.

2. استفاده از اینفوگرافیک را فراموش نکنید

اینفوگرافیک نیز ترکیبی از عکس و مجموعه‌ای از اطلاعات است که به صورت ساده ولی جذاب ارائه می‌شود. استفاده از این روش تا 12درصد بازدید مطالب را بالا می‌برد. مردم با مشاهده‌ی اینفوگرافیک احساس می‌کنند شما دقیقا همان مطلبی را که لازم است بدانند دراختیارشان قرار می‌دهید؛ نه کم‌تر و نه بیش‌تر! همین موضوع باعث می‌شود اعتماد بیشتری به محتوای شما داشته باشند.

3. محتواهای بلند جذابتر هستند یا محتواهای کوتاه؟

به نظر می‌رسد با گسترش شبکه‌های اجتماعی مردم علاقه‌ی کمتری به خواندن متن‌های بلند داشته باشند و ترجیح می‌دهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات را به دست آورند. برای پاسخ به این سوال از سایت buzzsomo  که یکی از مراجع معتبر، برای انتشار آمار مربوط به فضای مجازی و وب است، کمک می‌گیریم. طبق آمار این سایت، مطالب  بین 2000 تا 3000 کلمه ‌بیش‌تر از متن‌هایی که کمتر از 1000 کلمه بودند بازنشر شده‌اند. در واقع برخلاف پیش‌بینی عموم، متن‌های طولانی‌تر اهمیت بیشتری برای مخاطبان داشته‌اند. دلیل آن را می‌توان تعداد زیاد متن‌های کوتاه دانست. تولید متن‌های کوتاه با کم‌تر از1000کلمه چند برابر متن‌های بلند است و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند. شما بین متن‌های کوتاه رقبای بیشتری دارید و برای اینکه مطلبتان بهتر منتشر شود، باید حریفان دشوارتری را پشت سر بگذارید. هرچند درنهایت مهم‌ترین نکته در نوشتن متن، جذاب و کاربردی بودن آن است.

4. نویسنده‌های قابل اعتمادی باشید

در فضای مجازی، برخلاف دنیای واقعی، هویت افراد مبهم و ناشناخته است. به همین دلیل در این فضا بازار شایعه و اخبار کذب همواره داغ است. بسیاری از مردم به دلیل عدم اعتماد از انتشار برخی اخبار و اطلاعات خودداری می‌کنند. اگر می‌خواهید در تولید محتوای ویروسی موفق شوید باید بتوانید اعتماد کاربران را به خود جلب کنید. برای این منظور یک پروفایل حرفه‌ای و کامل از نام، مشخصات، سوابق و حوزه‌ی فعالیت خود بنویسید. مخاطبان با دیدن این معرفی صادقانه، می‌توانند با اطمینان بیش‌تر موضوعاتی را که مطرح می‌کنید، دنبال کنند. پس حتما قبل از انتشار مطالب از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

5. از افراد تاثیرگذار کمک بگیرید

در تعریف تولید محتوای ویروسی گفتیم که این نوع محتوا با سرعت زیاد انتشار پیدا می‌کند، درست مثل یک ویروس واقعی. حال تصور کنید فردی که مبتلا به ویروس است وارد جمعی شود و با همه‌ی حاضران دست بدهد و دیده بوسی کند. آن وقت است که در مدت زمان کوتاهی، همه به این ویروس مبتلا می‌شوند.
بارها شنیده‌اید که افراد مشهور با قراردادن مطالبی در صفحات مجازی خود، باعث گسترش یک خبر یا شکل گیری یک حرکت اجتماعی شده‌اند. شما می‌توانید از این پتانسیل به نفع خود استفاده کنید. درواقع وقتی  محتوای شما توسط آن‌ها منتشر می‌شود، مخاطبان زیادی را با خود درگیر می‌کند. دنبال کنندگان این صفحات با گفت‌وگو درباره‌ی مطلب و نشر مجدد، به ویروسی‌تر شدن آن کمک میکنند و این موضوع به نفع شما تمام خواهد شد.

6. محبوب‌ترین محتواهای ویروسی را بشناسید

در ابتدای مقاله گفته شد که بهترین محتوا، باید احساسات مخاطب را با خود همراه کند و خواننده برای ارضای احساسش، آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. طبق آمار buzzsome یکی ازمحبوب‌ترین محتواهای ویروسی، مطالب روانشناسی است. شاید شما هم با این عناوین برخورد کرده باشید، مثلا نشانه‌های انسان‌های موفق، یا پیدا کردن یک حیوان در تصویر و تشریح نوع شخصیت افراد بر اساس حیوانی که انتخاب کرده‌اند و ... این مطالب همواره در صدر محتواهای ویروسی قرار دارند و علت آن علاقه‌ی انسان‌ها به شناخت خود و احساساتشان است.

7. تیترهای جذاب و اعداد جادویی را فراموش نکنید

تیتر باید جذاب و بیانگر هدف واقعی محتوای نوشته شده باشد. مطالبی که با عنوان چرا، چگونه و چطور شروع می‌شوند برای مردم جذاب‌تر هستند و بیشتر می‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند. هم‌چنین استفاده از اعداد دقیق در نوشتن تیترها، بسیار موثر است. مثلا 5 روش جذب مشتری.

8.  چه زمانی برای انتشار مطالب مناسب‌‌تر است؟

اگر تمام موارد گفته شده برای تولید وایرال کانتنت را رعایت کرده باشید اما نتوانید مطالب را در زمان مناسب منتشر کنید، تمام زحمات شما بی‌نتیجه می‌ماند و محتوای ویروسی شما تبدیل به یک محتوای عادی می‌شود. بنابراین شناخت زمان مناسب برای انتشار محتوا بسیار کمک‌کننده است. این زمان برای هر محتوا متفاوت است اما با آزمون و خطا و استفاده از تجربیات مشابه می‌توانید زمان مناسب را تشخیص دهید.

9. مخاطب شناسی را جدی بگیرید

دقت کنید که محتوا را برای چه گروهی تولید می‌‌کنید. اگر برای دانشجویان مطلبی می‌نویسید لحن و روش انتشار آن با محتوایی که برای مدیران مجموعه‌های علمی می‌نویسید تفاوت دارد. با شناخت صحیح از مخاطب بهترین روش تولید محتوا برای آن‌ها را شناسایی کنید. بنابراین قبل از تولیدمحتوا چیزی که باید بدانید این است که می‌خواهید برای چه کسانی بنویسید؟ برای پاسخ به این سوال با مفهومی به نام "پرسونای مخاطب" مواجه خواهید شد. مطلبی که ما قبلا در سایت جت منتشر کردیم به نام: " پرسونای مخاطب چیست و چطور تنظیم می شود؟ " می تواند به شما کمک کند که مخاطب هدف خود را بشناسید.

10. مستقیما از مخاطبان کمک بگیرید

از کاربران بخواهید در صورت رضایت از محتوای شما آن را بازنشر دهند و برای کسانی که بیشترین سهم را در این زمینه داشته باشند جایزه‌ تعیین کنید؛ مثلا به کسانی که تعداد بیشتری از دوستانشان را زیر پست شما تگ کنند، یک کد تخفیف یا هدیه خاص در نظر بگیرید.

 

راهکارهای تولید محتوای ویروسی چیست؟

برای تولید محتوای ویروسی، پیش از هر اقدامی باید یک ایده ویروسی داشته‌باشید و براساس آن محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی متناسب با زمینه کسب‌و‌کار خود و نوع مخاطبان و دنبال‌کنندگانتان بسازید. اولین بار واژه محتوای ویروسی را جونابرگر در کتاب مسری راهکارهای بازاریابی ویروسی مطرح کرد. جونا در این کتاب به‌طور کامل در مورد خلق ایده‌های ویروسی، تولید محتوای ویروسی و بازاریابی ویروسی صحبت می‌کند. اگر می‌خواهید یک منبع کامل و راهنمای جامع در مورد بازاریابی ویروسی داشته باشید، می توانید این کتاب را به راحتی از وبسایت جت تهیه کنید.

 

بازاریابی ویروسی محتوا در شبکه‌های اجتماعی

از روش ویروسی برای گسترش کسب‌وکار و تجارت هم می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید از محتواهای ویروسی که تولید می‌کنید برای معرفی کالا یا خدمات خود کمک بگیرید. در این روش بازاریابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانید افراد بیشتری را برند تجاری‌تان آشنا و یا با خود همراه کنید، سپس می‌توانید با عملکردی درست و منطقی آن‌ها را تشویق کنید تا کسب‌و‌کار شما را به دیگران معرفی کنند.
یکی از روش‌های موثر در بازاریابی ویروسی، ارایه‌ی بخشی از خدمات به صورت رایگان است. می‌توانید برخی محتواهای خود را که با 10تکنیک گفته شده وایرال کرده‌اید در سایت‌ها و صفحات مختلف منتشر و تاکید کنید که برخی امکانات اولیه را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهید.

بازاریابی ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

 

جمع بندی: محتوای ویروسی چیست؟

تولید محتوای ویروسی یا وایرال کانتنت یکی از روش‌های موثر برای معرفی محتوای موردنظر است که در کم‌ترین زمان، بیشترین مخاطب را جذب کند. درگیر کردن احساسات مخاطب و تولید مطالب مفید، مهم‌ترین عواملی هستند که یک محتوا را از حالت عادی به ویروسی تبدیل می‌کنند. وایرال کانتنت در شبکه‌های مجازی مخاطبان بسیاری را با خود همراه می‌کند. از این شیوه می‌توان برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای معرفی کسب‌وکارها استفاده کرد.

نویسنده : زینب میرفیضی

این روزها با سرعت جت می‌خوانم و نکات مهم را یادداشت می‌کنم. هر روز با ایده‌های تازه‌ای برای نوشتن و تولیدمحتوا مواجهه می‌شوم که با صرف زمان و انرژی زیاد یک مقاله خواندنی بنویسم. وقتی کامنت‌های شما را می‌خوانم برای نوشتن مقاله بعد انرژی می‌گیرم پس نظراتتان درباره هر مقاله را با من درمیان بگذارید.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۷ اسفند ۱۳۹۷
بسیار کاربردی بود تشکر فراوان... راجع به تولید محتوای ویروسی طنز هم مطلب بذارید.
۹ اسفند ۱۳۹۷
خوشحالیم که برای شما مفید واقع شده، مطالب مفید بیشتری در مورد بازاریابی ویروسی منتشر خواهیم کرد. ممنون از همراهیتون