تفاوت UI و UX چیست

دو واژه UI و UX همیشه همراه با هم استفاده می‌شوند اما تفاوت UI و UX چیست؟ برای پاسخ به این سوال در این مطلب همراه ما باشید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۶  زمان مطالعه 2 دقیقه امتیاز:
تفاوت UI و UX چیست

حتما شما هم شنیده‌اید که UI و UX در صحبت‌های عامیانه به جای هم به کار می‌روند و بسیاری این دو را مترادف می‌دانند، در حالی که این دو در عین حال که به هم مرتبطند، تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. به طوری که راهول ورشنی از موسسین شرکت foster.fm در این باره گفته است:
«طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری از گیج کننده ترین بحث‌ها در کار ما است و بسیاری این دو مفهوم را اشتباه به کار می‌برند. یک رابط کاربری بدون تجربه کاربری مانند یک نقاش است که بدون هیچ ایده و تفکری قلمش را روی بوم می‌کشد.»
هم‌چنین عنوان شغلی برخی از طراحان وب سایت UX Designer و برخی دیگر UI Designer است و ما در این مقاله علاوه بر اشاره به معنای دقیق UI و UX به تقاوت‌های این دو نیز می‌پردازیم.

 

تفاوت UI و UX

 

معنای دقیق UI و UX چیست؟

به طور واضح می‌توان گفت UI مخفف User Interface design  به معنی بخشی از طراحی سایت است که کاربر هنگام مراجعه به سایت مشاهده می‌کند و UX مخفف عبارت User Experience design  است که به  تجربه و یا احساس کاربر از مشاهده وب‌سایت اشاره دارد.UX به مشتری آن چیزی را که واقعا لازم دارد، ارائه می دهد، نه آن چیزی که زیباتر یا جذاب‌تر باشد. شاید شما از سس های هاینز، راحت‌تر استفاده کنید، زیرا نیاز به تکان دادن ندارد، اما ظاهر آن برایتان متغیر و ناآشنا باشد. از طرفی رابط کاربری یا همان UI، تنها به ظاهر اهمیت می دهد و این‌که کاربر، طراحی صفحه شما را دوست دارد یا نه؟ برای یک UIطراح مهم است.

 

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

یکی از وظایف مهم طراحان سایت به وجود آوردن یک محیط زیبا و جذاب برای کاربران است، به طوری که توجه کاربر جلب شود و تجربه خوبی از دیدن سایت داشته باشد. در واقع می‌توان گفت UX به تمام احساسات و هیجاناتی گفته می‌شود که کاربر در زمان استفاده از یک محصول، تجربه می‌کند. دامنه این احساسات بسیار گسترده است و شامل عواطف، اعتقادات و هیجانات روحی و روانی و رفتارهای کاربر هنگام استفاده از سایت و پس از آن می‌شود. طراحی تجربه کاربری بیشتر یک مساله روان‌شناسانه است که در حوزه دیجیتال به کار می‌رود. و طراح تجربه کاربری(UX) باید مدام در زمینه‌های توسعه و محتوا و نمونه‌سازی برای ارزیابی کیفیت محصول همکاری داشته باشد
 مارک زاکربرگ خالق فیس بوک میز طراحان وب سایت خود را نزدیک میز خود قرار داده بود تا هم کار طراحان را مدام تحت نظر داشته باشد و هم بتواند خط‌مشی و دیدگاه‌های خود را دائما به ایشان منتقل کند تا طراح با درک بهتر فعالیت وب‌سایت طراحی‌های مفهومی‌تری ارائه بدهد. مهندس‌ها در کار طراحی سایت بخش‌هایی را پیاده‌سازی می‌کنند که کاربر مشاهده نمی‌کند و منطق و اصول کار را پیاده سازی می‌کنند در حالی که طراحان وب سایت، رابط کاربری وب سایت را پیاده سازی می‌کنند.

 

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

 طراح UI در تلاش است تا تجربه کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد کند. در واقع یک طراح UI می‌تواند با استفاده از رنگ‌های هماهنگ در سایت و یا استفاده از بنرهای مناسب، به یکپارچگی وب‌سایت کمک کند. رنگ‌ها توسط یک طراح UI به شکل حرفه‌ای در تصاویر، جداول، ویدیوها و ... استفاده می‌شوند تا طراح را به اهداف UX نزدیک‌تر کند.
به طور کلی می توان گفت طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را تشکیل می دهد:
sems شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است
Skinشامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است
Makeup  شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.

تفاوت طراحی کاربری با تجربه کاربری چیست ؟

 

ارتباط و تفاوت UI و UX

UI را می‌توان زیرمجموعه‌ای از UX دانست در واقع می‌توان گفت UI تنها با بخش کوچکی از UX کار دارد. اما طراح تجربه کاربری حتی بعد از پایان طراحی، مدام به بررسی رفتار کاربر و آزمایش روش‌هایی برای بهبود تجربه کاربر در برخورد با محصول می‌پردازد و همین بررسی‌ها باعث بهبود UI در به روزرسانی‌های بعدی خواهد شد .اگر کاربر در استفاده از یک محصول یک تجربه کاربری خوب یا بد داشته باشد این UI است که در جهت رساندن مخاطب به این تجربه استفاده می‌شود. بدون UI یا یک طراحی اثربخش، UX محقق نخواهد شد. مهم‌ترین تفاوت UI و  UX در این است که تجربه کاربری یک مفهوم ذهنی و انتزاعی است اما UI با حس دیداری مخاطب در ارتباط است که با توجه به سلیقه طراح، طراحی می‌شود اما برای رسیدن به یک تجربه کاربری مناسب باید به نیازها و خواسته‌های مخاطب توجه ویژه داشت.

 

جمع بندی: تفاوت UI و UX چیست؟

UI و UX تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند اما بسیار با هم در ارتباطند و به نوعی می‌توان گفت مکمل یکدیگر هستند. در واقع شما می‌توانید وب‌سایتی با ظاهری خاص و جذاب داشته باشید که عملکرد ضعیفی دارد که این UX بد و UI خوب گفته می‌شود هم‌چنین می‌توانید وب‌سایتی با ظاهری نه چندان خوب داشته باشید که بسیار موردپسند کاربرها قرار گرفته است که این UXخوب و UI بد نامیده می‌شود. بنابراین هردوی این‌ها باید در راستای هم حرکت کنند تا شما وب‌سایت خوب و متعادلی داشته باشید و به رونق کسب و کارتان کمک کنید.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۶ مهر ۱۳۹۸
سپاس