آموزش مرحله به مرحله ساخت سایت با وردپرس

شما می توانید بدون دانش برنامه نویسی یک سایت وردپرسی بسازید. این راهنمای ساده به شما کمک می‌کند صفر تا صد ساخت سایت با وردپرس را در کمتر از یک ساعت یاد بگیرید. با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۶  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
آموزش مرحله به مرحله ساخت سایت با وردپرس

وردپرس (WordPress) یک سیستم مدیریت محتوای کاملا رایگان و متن‌باز است، که هم اکنون یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که بیش از سی درصد کل وب‌سایت‌ها با وردپرس طراحی شد‌ه‌اند. کار با وردپرس بسیار ساده است و افراد مختلفی، با سطوح متفاوتی از دانش و اطلاعات کامپیوتری، می توانند وب سایت مورد علاقه‌ی خودشان را با استفاده از وردپرس، بسازند. در این مطلب بهترین آموزش گام به گام ساخت سایت با وردپرس بدون کدنویسی را ارئه می‌کنیم. برای ساخت وب‌سایت به انتخاب نام دامنه، هاست خوب و فایل نرم‌افزار وردپرس نیاز داریم که در ادامه هاست و دامنه را معرفی می‌کنیم و بعد به بیان هشت گام ساده تا رسیدن به ساخت سایت با وردپرس می‌پردازیم.

 

هاست و دامنه چیست؟

هاست یا میزبان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که فضا و امکانات کافی در اختیار شما می‌گذارند تا میزبان وب‌سایت شما باشند. به زبان ساده می‌توان گفت برای این که وب‌سایت ما در تمام ساعات شبانه روز در اینترنت قابل دسترسی باشند نیاز به کامپیوترهایی داریم که همیشه روشن و متصل به اینترنت باشند، شرکت‌های هاست چنین کامپیوترهایی را به عنوان میزبان در اختیار شما قرار می‌دهند. هم‌چنین با انتخاب یک دامنه یا  Domain Name کاربرهای سایت می‌توانند به هاستی که سایت شما در آن قرار دارد، هدایت شوند.

هاست و دامین چیست؟

 

آموزش گام به گام ساخت سایت با وردپرس

گام اول: یک دامنه خوب و مناسب انتخاب کنید

آدرس وب‌سایت شما همان دامنه وب‌سایت است که شما باید برای حتما برای سایتتان یک دامنه مناسب انتخاب کنید و هر سال هزینه‌ای را بابت تمدید این دامنه بپردازید. پیش از خرید دامنه باید بررسی کنید که آیا این دامنه قبلا توسط شخص دیگری خریداری شده یا نه؟ بنابراین شما می‌توانید به سایت هاست ایران مراجعه کنید و از منو دامنه گزینه جست‌و‌جو و ثبت دامین را انتخاب کنید دامنه موردنظرتان را ثبت و خریداری کنید. انتخاب نام دامنه درست که شامل کلمه کلیدی موضوع سایت شما باشد این اطمینان را به شما می دهد که در صفحه نتایج گوگل رتبه خوبی رو به دست بیاورید و روزانه ترافیک خوبی را وارد سایت خود کنید. هم‌چنین دامنه‌ها انواع مختلفی دارند برای مثال دامنه .ir متعلق به کشور ایران است و پیشنهاد می‌شود اگر حوزه فعالیت کسب و کار شما به داخل ایران محدود می‌شود از این دامنه استفاده کنید. دامنه .com نیز برای وب‌سایت‌های بین‌المللی و تجاری مناسب است. 

گام دوم: یک هاست خوب خریداری کنید

بعد از ثبت دامنه نوبت خرید هاست است که می‌توانید در این مرحله از سایت میهن وب‌هاست کمک بگیرید که هاست‌های با قیمت مناسب در این سایت قرار داده شده است. یک نکته مهم این است که هاست‌ها فقط در میزان فضا و ترافیک متفاوتند و اگر وب‌سایت شما قرار نیست از عکس و ویدیو استفاده کند، لازم نیست هاستی با فضای بالا انتخاب کنید.

گام سوم: هاست و دامنه را به هم متصل کنید

اگر هاست و دامنه را از یک شرکت خریده‌اید لازم به بررسی تنظیمات نیست چرا که تنظیمات به شکل پیش فرض وجود دارد اما اگر هاست و دامنه را از شرکت‌های مختلف خریداری کرده‌اید لازم است DNSهای هاست را در قسمت تنظیمات دامنه وارد کنید تا هاست و دامنه به هم متصل شوند و کاربر به هاست شما منتقل شود.  دقت کنید که DNSها را به ترتیب وارد کنید و بعد روی گزینه اعمال تغییرات کلیک کنید. این تغییرات برای دامنه‌های دات کام سریع‌تر از دامنه‌های دات آی‌آر اتفاق می‌افتد اما در حالت کلی برای دیدن نتیجه تغییرات 48 ساعت زمان نیاز است که این زمان بیشترین حد ممکن است و گاهی با یک ساعت هم می‌توانید نتیجه تغییرات را مشاهده کنید.

گام چهارم: فایل وردپرس را دانلود و در هاست بارگذاری کنید

برای دریافت فایل سورس وردپرس می‌توانید بعد از مرلجعه به سایت، به صفحهhttp://wordpress.org/download بروید و و آخرین نسخه وردپرس را دریافت کنید بعد از آن باید این فایل را در هاستی که خریداری کردید بارگذاری نمایید. بعد از آپلود، فایل وردپرس شما آماده نصب است و اگر شما آدرس دامنه را در مرورگر وارد کنید با صفحه نصب وردپرس رو به رو می‌شود. حالا نوبت به ساخت دیتابیس است که باید نام غیرقابل حدسی برای دیتابیس انتخاب کنید. در واقع یکی از موارد امنیتی سایت شما اطلاعات دیتابیس است که نباید این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار بدهید بنابراین سعی کنید از اسم‌های پیچیده که حالت رمز دارند در این قسمت استفاده کنید. و سپس  گزینه Create Database را انتخاب کنید تا دیتابیس ساخته شود. پس از ساختن دیتابیس پیامی دریافت می‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد دیتابیس ساخته شده است حالا باید دوباره به صفحه دیتابیس برگردید تا با وارد کردن مشخصات کاربر و کلیک روی گزینه Create User برای دیتابیستان کاربر تعریف کنید و سپس به کاربر موردنظر برای کار با دیتابیس دسترسی بدهید.

گام پنجم: وردپرس را نصب کنید

رسیدیم به قسمت نهایی کار یعنی نصب وردپرس! در این قسمت فقط باید آدرس سایتتان را در مرورگر وارد کنید تا مراحل نصب وردپرس به شما نمایش داده شود. پس از تکمیل مراحل نصب، لازم است وردپرس را فارسی سازی کنید بنابراین به صفحهhttp://codex.wordpress.org/WordPress_in_Your_Language مراجعه کنید و دراین صفحه به بخش persian بروید و فایل زبان را دانلود کنید، با انتخاب زبان فارسی وارد مرحله بعدی می‌شوید که شامل توضیحات لازم قبل از نصب است که ما این نکات را در قدم‌های پیشین رعایت کرده‌ایم پس به مرحله بعد می‌رویم و این اطلاعات را وارد می‌کنیم:
نام پایگاه داده: در این قسمت اسم دیتابیسی را که در مرحله پیش ساخته‌اید، وارد کنید.
نام کاربری: اسم کاربری را که به دیتابیس معرفی کردید و دسترسی دادید، بنویسید. 
رمز: رمز کاربر دیتابیس
میزبان : localhost
پیشوند جدول: یک عبارت بی‌معنی است که برای امینیت دیتابیس استفاده می‌شود پس حتما تغییرش بدهید
در مرحله بعد عنوان سایت، نام کاربری، رمز، ایمیل را وارد می‌کنید و برای این که سایت شما در گوگل ثبت شود نباید تیک گزینه نمایش به موتورهای جست‌و‌جو را بزنید. در نهایت روی عبارت "راه اندازی وردپرس" کلیک کنید تا وردپرس نصب شود. حالا کافی است روی گزینه ورود کلیک کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد مدیریت وب‌سایت شوید.

 

وردپرس

 

گام ششم: افزونه‌های موردنیاز را نصب کنید

افزونه یا پلاگین توسط برنامه‌نویس‌های وب نوشته می‌شود و با اضافه کردنش به وردپرس امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین در صورتی که نیاز به امکان خاصی در وردپرس دارید که در امکانات پایه موجود نیست می توانید از پلاگین یا افزونه استفاده کنید.مثلا می‌توانید با اضافه کردن پلاگین نحوه نشان دادن تاریخ در سایت را از قمری به شمسی تغییر بدهید و یا گزینه‌هایی برای تماس کابران اضافه کنید. نصب تمام افزونه‌ها به یک شکل انجام می‌شود و فقط کارایی آن‌ها متفاوت است. وقتی می‌خواهید پلاگین انتخاب کنید حتما به تعداد نفراتی که این افزونه را نصب کرده‌اند، دقت کنید. ممکن است یک افزونه با امتیاز پایین تعداد نصب بالایی داشته باشد، این نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد از کار با این افزونه راضی بوده‌اند.

گام هفتم: ظاهر وب‌سایت را با انتخاب تم‌ها و پوسته‌ها تغییر بدهید

وردپرس این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از تم‌ها و قالب‌ها ظاهر وب‌سایتتان را تغییر بدهید. برای انتخاب تم و پوسته می‌توانید از سایت وردپرس استفاده کنید، هم‌چنین بسیاری از این تم‌ها فارسی‌سازی شده‌اندکه می‌توانید برای تهیه آن‌ها به سایت‌های فارسی زبان مراجعه کنید. هرچند که ممکن است در نسخه‌های فارسی این تم‌ها اشتباهات غیراصولی ترجمه در منوها مشاهده کنید، پس حتما در انتخاب تم و پوسته دقت کنید. در مطلبی که قبلا در سایت جت منتشر کردیم نحوه نصب قالب وردپرس را به طور کامل توضیح دادیم که شما می توانید از طریق لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید: آموزش نصب قالب وردپرس

 

ساخت سایت با وردپرس کمتر از یک ساعت

 

گام هشتم: نوشته‌ها را به وردپرس ارسال کنید

بعد از برداشتن هفت قدم مهم قبلی نوبت می‌رسد به قدم هشتم! حالا وقت اضافه کردن متن به سایت است. در وردپرس دو نوع متن به شکل پیش‌فرض وجود دارد یعنی نوشته‌ها و برگه‌ها، که شما می‌توانید انواع دیگری از متن‌ها را با نصب پلاگین‌ها اضافه کنید.  "برگه‌ها" مانند صفحات درباره ما، تماس با ما و ... هستند که به شکل ثابت در سایت وجود دارند اما "نوشته‌ها" می‌توانند به شکل دسته‌بندی شده در فاصله‌های زمانی مختلف به سایت اضافه شوند و مناسب برای نوشتن اخبار و مقاله و ... هستند که می‌توانند به شکل ادامه‌دار در سایت شما قرار بگیرند. هم‌چنین با کلیک روی گزینه نوشته‌ها از قسمت فهرست می‌توانید لیست نوشته‌ها را ببینید و در صورت نیاز ویرایش کنید.

 

جمع‌آوری: آموزش صفر تا صد ساخت سایت با وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب و پرطرفدار است به طوری که میلیون‌ها وب‌سایت با وردپرس ساخته شده است. وردپرس طوری عمل کرده که شمارا از دردسرهای ابتدایی ساخت سیستم مدیریت محتوا نجات داده است. در این مطلب پس از آشنایی با مفهوم هاست و دامنه با هشت گام ساده به ساخت وب‌سایت با وردپرس می‌رسیم. در انتها این هشت گام را تیتروار و خلاصه با هم مرور می‌کنیم:
گام اول: یک دامنه خوب و مناسب انتخاب کنید
گام دوم: یک هاست خوب خریداری کنید
گام سوم: هاست و دامنه را به هم متصل کنید
گام چهارم: فایل وردپرس را دانلود و در هاست بارگذاری کنید
گام پنجم: وردپرس را نصب کنید
گام ششم: افزونه‌های موردنیاز را نصب کنید
گام هفتم: ظاهر وب‌سایت را با انتخاب تم‌ها و پوسته‌ها تغییر بدهید
گام هشتم: نوشته‌ها را به وردپرس ارسال کنید

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ تیر ۱۳۹۹
به به آفرین خوب بود... نمرش 7 از 10 بود مطلب
۴ تیر ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۸ تیر ۱۳۹۸
عالییییییییییییی دمت گرم 👏👏👏👌👌👌
۹ تیر ۱۳۹۸