اهمیت بازاریابی محتوا در رشد کسب و کار شما

بازاریابی محتوا، روش نوینی است که کسب و کارها میتوانند با تولید محتوای با کیفیت، مشتریان بیشتری را جذب کنند.یادگیری بازاریابی محتوا برای هر کسب و کاری لازم میباشد.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۹  زمان مطالعه 3 دقیقه
اهمیت بازاریابی محتوا در رشد کسب و کار شما

اگر محتوا پادشاه است بازاریابی یک پادشاه می‌تواند فضای کسب و کار شما را دگرگون کند. جالب است بدانید در گذشته هم از محتوا برای بازاریابی و فروش محصولات مختلف استفاده می‌شد اما بازاریابی محتوا که از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید، عبارت تازه‌ای‌است.
شاید در گذشته مردم برای خرید یک محصول جدید، انتخاب‌های زیادی نداشتند و یا با پرس و جو و مقایسه‌های شفاهی می‌توانستند محصول موردنظرشان را انتخاب کنند اما حالا می‌توانند با یک سرچ ساده در دنیای گسترده اینترنت اطلاعات زیادی درباره محصولات مختلف به دست بیاورند، از تجربه‌های مشتری‌های دیگر استفاده کنند و برندهای مختلف را با هم مقایسه کنند و در نهایت انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند. بنابراین ما به عنوان صاحبان کسب و کار باید به سهم خودمان محتوای جذاب و باکیفیت برای مخاطب‌هایمان تولید کنیم. در غیر این صورت اگر شما محصولی در ویترین ندارید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شاهد افزایش فروشتان باشید.
در دنیای امروز حتما برای شما هم پیش آمده که با خواندن مطلبی درباره مشخصات و ویژگی‌های یک محصول ترغیب شده باشید که آن محصول را تهیه کنید. چنین مطلب ترغیب‌کننده‌ای می‌تواند نمونه خوبی از بازایابی محتوا باشد. هم‌چنین وقتی از محتوا حرف می‌زنیم، منظورمان فقط مطلب و نوشته نیست بلکه ویدیوها و پادکست‌ها هم نمونه‌هایی از محتوا هستند که می‌توانند با هدف بازاریابی و فروش تولید شوند.

 

بازاریابی محتوا چیست

 

در مورد اهمیت بازاریابی محتوا بیشتر بدانید

ممکن است با دیدن عبارت بازاریابی محتوا گمان کنید فعالیت بازاریابی بر محتوا اولویت دارد اما در واقع ما محتوا را با هدف بازاریابی تولید می‌کنیم هرچند که اهداف دیگری مثل مفید بودن محتوا برای مخاطب را نیز دنبال می‌کنیم. قدم اول در بازایابی محتوا ارتباط برقرار کردن با کاربر است و تلاش ما به عنوان تولیدکننده محتوا این است که با بیان ارزش‌های کسب و کارمان در قالب محتوای باکیفیت، کاربرها را به مشتری تبدیل کنیم و هم‌چنین مشتری‌های قبلی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: سایت دانلود فیلم از یوتیوب

ایجاد رسانه‌های انحصاری برای تولید محتوا 

در گذشته حتی اگر محتوای باکیفیتی تولید می‌کردیم، نمی‌توانستیم به همین راحتی محتوایمان را به دست مخاطب برسانیم. رسانه‌هایی مثل روزنامه یا رادیو و تلویزیون در ازای دریافت هزینه‌های زیاد، فرصت کمی را به توزیع و پخش محتوای ما اختصاص می‌دادند اما حالا با رشد وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هر کسب و کاری می‌تواند رسانه انحصاری خودش را داشته باشد و با کمترین هزینه ممکن محتواهای تولیدشده‌اش را به مخاطب‌ها منتقل کند. هم‌چنین با وجود امکان اشتراک‌گذاری، محتوای تولید شده توسط شما در فضای مجازی دست به دست خواهد شد و مخاطب‌های شما روز به روز افزایش خواهند یافت.

 

افزایش آگاهی برند از طریق تولید محتوا

یکی از دلایل اهمیت بازاریابی محتوا نقش آن در افزایش آگاهی از برند است. شما می‌توانید با استفاده از ویدیوها، پادکست‌ها، تصاویر و متن‌های جذاب اطلاعات لازم درباره کسب و کارتان را به مخاطب‌ها منتقل کنید و برندتان را به مخاطب‌ها معرفی کنید.

اهمیت تولید محتوا در بهبود سئوی سایت 

شاید فکر کنید اگر یک محتوای جذاب و مفید بنویسید دیگر لازم نیست چیزی از سئو بدانید، اما در حقیقت سئو مثل ظرفی‌ است که محتوای باکیفیت را در خود جای می‌دهد و به دیده شدنش کمک می‌کند. تکنیک‌های سئو، از هدر رفتن و نادیده گرفته شدن محتوای تولید شده شما جلوگیری می‌کنند. محتوای خوب باعث افزایش بازدیدهای سایت شما می‌شود و می‌تواند مخاطب‌ها را دوباره و چندباره به وب‌سایت شما برگرداند. محتوایی که علاوه بر جذاب بودن، برای مخاطب مفید و قابل استفاده باشد و از کلمات و عبارات کلیدی به شکل درست و منطقی استفاده کرده باشد؛ نقش مهمی در بهبود سئوی سایت شما خواهد داشت.

اهمیت بازاریابی محتوا در معرفی ویژگی‌های محصولات شما

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی هستید به راحتی می‌توانید با تولید محتوای مفید درباره ویژگی‌های یک کالا، مقایسه محصولات برندهای مختلف و اشاره به مزایا و معایب یک محصول، به افزایش فروش و درآمد فروشگاه اینترنتی‌تان کمک کنید.

اهمیت بازاریابی محتوا در وبلاگ‌نویسی 

وبلاگ‌نویسی اگر به شکل مرتب و برنامه‌ریزی شده انجام شود، می‌تواند حتی به طور مستقل راهی برای کسب درآمد باشد هرچند که شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی از ظرفیت‌های وبلاگ‌نویسی برای معرفی محصولات و ارزش‌هایشان استفاده می‌کنند. مهم‌ترین نکته در بازاریابی محتوا از طریق وبلاگ‌نویسی این است که یک تقویم محتوایی داشته باشید و در تاریخ‌های مشخص، وبلاگ را با موضوعات خاص و جالب به روز کنید. سعی کنید با جمله‌بندی‌های درست، اطلاعات مفیدی به مخاطب منتقل کنید و لحن محتوا را یک‌دست و ثابت در تمام مطالب حفظ کنید.
از آن جا که ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است و گوگل باعث شده که مخاطب‌ها دیگر ترسی از سوال پرسیدن نداشته باشند می‌توانید پاسخ سوال‌های احتمالی مخاطب درباره هر موضوعی را در محتواهایتان بگنجانید و در تیترها از کلمات پرسشی مثل چگونه، چیست، چه‌طور، آیا و ... به همان شکل که مخاطب‌ها در جمله‌هایشان به کار می‌برند، استفاده کنید.
 

اهمیت بازاریابی محتوا
 

قوانین مهم بازاریابی محتوا برای رسیدن به موفقیت

امیدوار و صبور باشید

بازاریابی از طریق محتوا یا تولید محتوا با هدف بازاریابی، یک روند دیربازده است و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید با تولید اولین و دومین و یا حتی دهمین محتوا، مخاطب‌ها را همراه کنید. ممکن است محتواهای اولیه شما اصلا دیده نشوند اما می‌توانند پیش‌‌زمینه‌ای برای حرکت شما در مسیر درست باشند. پس با صبر و تحمل به راهتان ادامه بدهید و مایوس نشوید.

مخاطب‌های واقعی داشته باشید

دلخوش به دنبال‌کننده‌ها و مخاطب‌های ساختگی و روبات‌ها نباشید. کیفیت مهم‌تر از کمیت است، بنابراین اگر بتوانید با تولید محتوای کاربردی و خلاقانه، میزان درگیری مخاطب با محتوا را افزایش بدهید به طوری که تعداد نظرات و کامنت‌های زیادی از مخاطب‌های واقعی دریافت کنید، به هدف خودتان رسیده‌اید.

با مخاطب‌ها تعامل داشته باشید

اگر مطلبی که منتشر کرده‌اید سوال‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است، به این سوال‌ها اهمیت بدهید. نظرات را بخوانید و پاسخ بدهید. اگر موضوعی دغدغه مخاطب‌های زیادی‌ است می‌توانید در یک مطلب جداگانه و در قالب یک محتوای کاربردی به سوالات پاسخ بدهید و از این طریق همراه مخاطب‌هایتان باشید و تعاملتان را با آن‌ها حفظ کنید.

پیش از تولیدمحتوا تحقیق کنید

قبل از تولید محتوا درباره موضوعی که می‌خواهید درباره‌اش بنویسید تحقیق کنید. مطالب گذشته را بخوانید تا بدانید از چه راه‌هایی نباید بروید، شما می‌توانید از محتواهای قبلی ایده بگیرید اما در نهایت باید مسیر تازه‌ای بسازید. هم‌چنین نظرات کاربرها روی موضوعات مختلف را بخوانید تا با دغدغه‌های پرطرفدار بیشتر آشنا بشوید.

دریچه‌ای برای معرفی محتواهای جذاب دیگران باشید

به اشتراک‌گذاری مطالب دیگران باعث می‌شود این پیام را به مخاطب بدهید که شما پیگیر محتواهای جذاب هستید، از معرفی محتواهای باکیفیت نمی‌ترسید و  در به اشتراک‌گذاری محتوای دیگران سخاوتمندید. این موارد باعث می‌شود دیگران هم به اشتراک‌گذاری محتوایی که شما تولید کرده‌اید اشتیاق نشان بدهند و محتواهای شما را به دیگران معرفی کنند و ادامه‌دهنده راهی باشند که شما شروع کرده‌اید.
 

جمع‌بندی اهمیت بازاریابی محتوا در رشد کسب‌و‌کارها:

شما با ارائه محتوای جذاب و منحصر به فرد می‌توانید علاوه بر حفظ مشتری‌های قبلی، مشتری‌های جدید را ترغیب کنید تا جذب کسب و کار شما بشوند. در واقع بازاریابی محتوا، دعوت‌نامه‌ای است برای مشتری‌های جدید تا با جذابیت‌های کاری شما آشنا بشنوند و به قطار مشتری‌های شما بپیوندند. فقط کافی‌ست به قوانین این مسیر پایبند باشید، ارتباطتان با مخاطب‌ها را قطع نکنید، در معرفی محتوای دیگران سخاوتمند باشید و هم‌چنین تحقیق و پژوهش درباره موضوعات ویژه را جدی بگیرید و صبور و امیدوار به راهتان ادامه بدهید.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید