بررسی استارتاپ های موفق ایرانی

در این مقاله، با ایده های کارآفرینان استارتاپهای موفق ایرانی آشنا میشویم و در جهت شروع یک استارتاپ موفق از آنها کمک میگیریم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۹  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
بررسی استارتاپ های موفق ایرانی

استارتاپ‌های موفق ایرانی هر کدام از نقطه‌ای شروع شده‌اند. گاهی یک اتفاق ناگهانی، گاهی یک تجربه ناموفق، گاهی دیدار با یک دوست یا هم‌دانشگاهی قدیمی و ... شنیدن داستان استارتاپ‌های موفق، جذاب و در عین حال پر از نکات انگیزه‌بخش برای کسانی ا‌ست که می‌خواهند در این مسیر استارتاپی قدم بگذارند. هم‌چنین فعالان استارتاپی کسانی هستند که صفر تا صد یک مسیر استارتاپی ناشناخته را برای اولین بار رفته‌اند و هر کدام نکته خاصی را در این مسیر، کشف کرده‌اند که می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند یک استارتاپ را راه‌اندازی کنند مفید و کمک کننده باشد. بعد از روایت داستان‌های استارتاپ‌ های موفق ایرانی در ادامه این مطلب همراه موسسان استارتاپ‌های موفق ایران می‌شویم و نکات مهم و برجسته استارتاپی را تحلیل می‌کنیم. استارت آپ را راه اندازی کنید.

 

معرفی برخی از استارتاپ های موفق ایرانی

  • دیجی کالا

این روزها کسی نیست که اسم بزرگ‌ترین سایت فروش اینترنتی ایرانی یعنی دیجی‌کالا به گوشش نخورده باشد. شما حتی اگر از دیجی‌کالا خرید نکرده باشید حتما برای مقایسه ویژگی‌های محصولات با برندهای مختلف، سری به این سایت زده‌اید.

معرفی استارت آپ دیجی کالا


دیجی‌کالا کارش را با تحلیل ویژگی‌های محصولاتی مثل لپ‌تاپ، موبایل، دوربین‌های عکاسی و ... شروع کرد و در آغاز راه فقط یک مشاور آنلاین خوب بود که به شما اطلاعات زیادی درباره محصولات مختلف می‌داد و تصمیم‌گیری را برایتان آسان می‌کرد. شاید به این دلیل که حمید و سعید محمدی که موسسان دیجی‌کالا هستند، در زندگی خودشان نیاز به چنین منبع اطلاعاتی را احساس کرده بودند. آن‌ها برای خرید یک دوربین دیجیتال نیاز به مشاوره داشتند اما آن‌روزها بیشتر افراد از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کردند بنابراین مجبور شدند به سراغ اینترنت بروند و در روند جست‌و‌جوهایشان به سایت‌هایی شبیه به dpreview.com رسیدند که نکات مثبت و منفی محصولات پیچیده‌ای مثل محصولات الکترونیکی را بررسی کرده بود و راهنمای خوبی برای خرید محصولاتی بود که شناخت و دانش ما از آن‌ها محدود است.
این دو برادر بعد از بررسی‌های زیاد، دوربین دیجیتال مورد نظرشان را خریدند اما بعد متوجه شدند که لنز دوربین عوض شده و لنز ضعیف‌تری را جایگزین آن کرده‌اند. این تجربه‌ی تلخ بعد از آن همه دقت و بررسی، آن‌ها را به فکر راه‌اندازی سایتی انداخت که به افراد برای خرید محصولات مختلف مشاوره بدهد و امکان خرید را برای آن‌ها فراهم کند.
همان طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های مهم در خرید اینترنتی، اعتمادسازی ا‌ست که دیجی‌کالا با اضافه کردن گزینه ضمانت هفت روزه و پس گرفتن کالای فروخته شده باعث شد تا مشتری‌ها با خیال راحت به سراغ خرید اینترنتی بروند. هم‌چنین دیجی‌کالا با کیفیت در بسته‌بندی محصولات و تحویل به موقع، توانست اعتماد مشتری‌ها را بیش از پیش جلب کند و در حال حاضر دیجی‌کالا بزرگ‌ترین استارتاپ ایرانی ا‌ست.

  • کافه بازار 

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که در زمان محدودیت، آدم‌ها خلاق‌تر می‌شوند. کافه بازار نمونه موفقی ا‌ست که در زمان محدودیت متولد شد. در واقع بعد از این که دسترسی کاربران اینترنت به برنامه‌های موجود در گوگل پلی توسط شرکت گوگل محدود شد، ما برای دسترسی به بازی‌ها و نرم‌افزارها نیاز به بستری مشابه داشتیم که امروز کافه بازار، فضای مطمئنی برای دانلود بازی و نرم‌افزارهای مخصوص اندروید ایجاد کرده است. کافه بازار توانست پلی باشد میان برنامه‌نویس‌های گوشی هوشمند و تبلیغ‌کننده‌های اینترنتی.

  • دیوار

با ورود اپلیکیشن دیوار ضرب‌المثل "هر چیز به خار آید روزی به کار آید" معنایش را از دست داد و حالا اگر شما به چیزی نیاز ندارید می‌توانید آن را با قیمت پایین‌تر به دست کسی که به آن محصول نیاز دارد برسانید. علاوه بر این، آگهی‌های خرید و فروش خانه نیز روی اپلیکیشن دیوار قرار می‌گیرد. کار کردن با دیوار بسیار آسان است و شما می‌توانید با استفاده از یک عکس و توضیح مختصر، آگهی‌تان را به شکل رایگان روی دیوار قرار دهید. هم‌چنین با مبلغ بسیار کم می‌توانید پس از یک ماه، آگهی‌تان را تمدید کنید و یا با استفاده از گزینه نردبان، شرایطی را فراهم کنید که آگهی‌تان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد

 

داستان شکل گیری استارتاپ های موفق ایرانی (دیوار و کافه بازار)

حسام آرماندهی موسس کافه بازار و دیوار، فعالیت اقتصادی‌اش را با تاسیس سایتی برای سفارش چاپ روی تی‌شرت شروع کرد که پس از مدتی با هم از پاشیده شدن تیم اولیه نتوانست به کارش ادامه بدهد. بعد از آن، او در دانشگاه چالمرز سوئد مشغول به تحصیل شد و زمانی که برای یک تعطیلات موقت به ایران آمد، پروژه فارسی تل او را در ایران ماندگار کرد. در روزهایی که ایران در لیست سیاه گوگل قرار گرفت، اولین نسخه اپلیکیشن بازار شکل گرفت. پیش از تولد کافه بازار، کاربرها برای نصب برنامه باید به فروشگاه‌های موبایل مراجعه می‌کردند اما به کمک رسانه‌ها، کافه بازار کم کم جایگاه خودش را میان کاربران گوشی‌های اندروید پیدا کرد.
بعد از مدتی حسام آرماندهی، اولین نسخه اپلیکیشن دیوار را در کافه بازار قرار داد. ایده دیوار، از تجربه زندگی او در سوئد و آشنایی با سایت‌های فروش محصولات دست دوم شکل گرفت. دیوار در ابتدا قرار بود فقط آگهی‌های دانشجویی را پوشش بدهد اما از آن جا که کار با اپلیکیشن دیوار بسیار آسان بود، با استقبال بسیار زیاد مردم رو به رو شد.

 

  • مامان پز

اگر شما هم فکر می‌کنید "هیچ چی غذای خونگی نمی‌شه" ولی از طرفی دانشجو یا کارمند هستید و فرصت آشپزی ندارید، مامان‌پز انتخاب خوبی برای شماست. برای خرید غذاهای مامان‌پز فقط باید یک روز قبل، غذای مورد علاقه‌تان را سفارش بدهید و بعد غذای مامان‌پز را در یک بسته‌بندی ویژه تحویل بگیرید.

 

معرفی استارت آپ مامان پز  


تبسم لطیفی موسس استارتاپ مامان‌پز، اولین بار ایده‌اش را در کلاس مطرح کرد و با استقبال هم‌کلاسی‌ها و استادش رو به رو شد. همین مساله باعث شد او با انگیزه‌ی بیشتری ایده‌اش را پرورش بدهد.
کسب رتبه اول استارتاپ ویکند تهران، ادامه این مسیر را برای تبسم لطیفی آسان‌تر کرد و او توانست با جذب سرمایه‌گذار، شروع به فعالیت کند. هرچند که اطمینان از کیفیت غذا، بهداشت محیط و تازگی مواد اولیه از چالش‌های همیشگی این استارتاپ است اما تبسم لطیفی معتقد است نیاز به غذا هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود و استارتاپ مامان‌پز همیشه فرصت رشد و پیشرفت دارد و می‌تواند در ادامه راه، مادرهای زیادی را با خود همراه کند. 

 

  • اسنپ

اسنپ از همان ایده‌هایی‌ است که از یک مکان جغرافیایی به مکانی دیگر منتقل شده و در این جا به جایی مکانی، دست‌خوش تغییراتی شده است. این روزها اسنپ، یکی از محبوب‌ترین استارتاپ‌هاست که توانسته با فراهم کردن امکان سفارش آنلاین خودرو، فرهنگ زندگی مردم را تا حد زیادی تغییر بدهد. جلب اعتماد مردمی که تا همین چند وقت پیش از آژانس‌های محلی درخواست خودرو می‌دادند بسیار سخت بود اما اسنپ در مدت زمان کوتاه توانست جایش را در میان مردم باز کند.

 

معرفی استارت آپ اسنپ

 

بنابرین دیگر لازم نیست راننده‌های آژانس مسیر رفته را با ماشین خالی و بدون مسافر برگردند و بعد توی صف بمانند تا دوباره نوبتشان بشود و بتوانند مسافر ببرند و یا تاکسی‌های گردشی با مصرف سوخت زیاد به دنبال پیدا کردن مسافر در خیابان‌‌ها بچرخند؛ در واقع اسنپ با هدف بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل توانست هزینه‌های رانندگان و هم‌چنین مسافران را تا حد زیادی کاهش بدهد و به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های ایرانی تبدیل شود.

 

7 توصیه استارتاپی از موسسان استارتاپ های موفق ایرانی

1-توصیه استارتاپی حمید محمدی: مدیرعامل دیجی کالا

 

استارتاپ موفق دیجیکالا


حمید محمدی مدیر دیجی‌کالا می‌گوید: ایده‌ها زمان دارند. در واقع ایده‌های شما به شدت وابسته به متغیر زمان است. بسیاری از ایده‌هایی که به ذهن شما خطور می‌کند برآمده از نیاز مردم جامعه است و این نیازها در طول زمان تغییر می‌کنند بنابراین اگر امروز مردم به وسیله‌ای برای راحت‌تر شدن کارهایشان نیاز داشته باشند، ممکن است فردا این نیاز وجود نداشته باشد و در چنین شرایطی ارزش ایده‌ی شما کاهش پیدا می‌کند و یا حتی از بین می‌رود. بنابراین شما نمی‌توانید مدت زمان زیادی ایده‌تان را برای خودتان نگه دارید و طبق گفته مدیر عامل دیجی کالا باید با باور به ایده‌هایتان، روی بیزنس مدل ایده‌ کار کنید و آن را به مرحله اجرا برسانید.

 

2-توصیه استارتاپی مجید حسینی نژاد: مدیرعامل علی بابا
 

استارتاپ موفق علی بابا
 

تاکید روی جدید بودن ایده‌ها ممکن است اجازه ندهد شما به نقطه شروع کار برسید، ایده‌ها می‌توانند تکراری باشند اما انتقال یک ایده تکراری از یک مکان جغرافیایی به مکان دیگر نیازمند اصلاحات جزیی‌ است تا ایده با زمان و مکان جدید سازگار شود. بنابراین گاهی به جای خلق ایده می‌توانید ایده‌های قبلی را کشف کنید. مدیر عامل علی بابا، مجید حسینی‌نژاد معتقد است ایده‌ها اصلا مهم نیستند بلکه این نحوه اجرا و تیم‌سازی ا‌ست که اهمیت دارد و بعد از آن عمل سریع می‌تواند شما را به موفقیت برساند. او می‌گوید کارآفرین ایرانی باید اجرای با کیفیتی داشته باشد و بتواند به خوبی سازمان را هدایت و رهبری کند.


3-توصیه استارتاپی محمدجواد شکوری مقدم: مدیرعامل آپارات

 

استارتاپ موفق آپارات


سعی کنید در شروع کار استارتاپ با یک تیم کوچک شروع کنید و از همان ابتدا به دنبال جذب نیروی انسانی زیاد نباشید. شما در آغاز مسیر هستید و هنوز نمی‌دانید چه موانعی سر راهتان هست بنابراین با قدم‌های کوچک، خسارت‌ ناشی از هر اشتباه را به حداقل برسانید. از طرفی هماهنگ کردن یک گروه کوچک، ساده‌تر از منسجم کردن یک تیم بزرگ است. محمد جواد شکوری مقدم مدیر عامل آپارات در این باره می‌گوید: داشتن یک تیم کم تعداد ولی منسجم بهتر از یک تیم بزرگ و گسسته است.

 

4-توصیه استارتاپی ناصر غانم زاده: مدیرعامل فینوا

همان‌طور که گفتیم ایده‌ها می‌توانند تکراری باشند ولی اگر ایده‌ یک استارتاپ را دقیقا کپی کنید، ممکن است از مسیر خارج شوید. شما باید بتوانید چیزهایی را ببینید و کشف کنید که استارتاپ قبلی ندیده است. مدیر فینوا، ناصر غانم زاده می‌گوید: اگر به دنبال کپی یک استارتاپ هستید، موفق نمی‌شوید. مگر این‌که بازار هدفی را انتخاب کنید که آن‌ها انتخاب نکرده‌اند یا آن که نقطه ضعف اصلی آن‌ها را شناسایی و برطرف کنید.

 

5-توصیه استارتاپی شهرام شاهکار: مدیرعامل اسنپ

 

استارتاپ موفق اسنپ


به خاطر داشته باشید صفر تا صد یک مسیر استارتاپی با آزمون و خطا پیش می‌رود پس شما حق اشتباه کردن دارید اما باید از اشتباه‌های قبلی درس بگیرید و حواستان باشد که اشتباه اول، حق شماست اما اشتباه دوم انتخاب شماست. مدیر عامل اسنپ، شهرام شاهکار می‌گوید: در حوزه استارتاپ‌ها نباید یک اشتباه را دو بار تکرار کرد ولی می‌توان اشتباهات جدید مرتکب شد.

 

6- توصیه استارتاپی علیرضا صادقیان : مدیر عامل‌ نت برگ

اگر شما چیزی را به خوبی متوجه شده باشید، قطعا می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن به دیگران منتقلش کنید. بنابراین همیشه باید بدانید که دقیقا چه چیزی توی ذهنتان است. ایده‌هایتان را پر و بال بدهید و تمام جزییات و زیر و بم‌هایش را بشناسید تا بتوانید به درستی برای دیگران توضیحش بدهید. منظور از دیگران در درجه اول سرمایه‌گذارهایی هستند که قرار است حسابی از ایده خوششان بیاید و با کمال میل بخواهند روی ایده شما با وجود تمام ریسک‌هایش سرمایه‌گذاری کنند. علیرضا صادقیان، موسس و مدیرعامل نت برگ می‌گوید: از آن چه قرار است خلق کنید تصویری درست و شفاف بسازید تا بتوانید به بهترین شکل برای دیگران تعریف کنید.

 

7- توصیه استارتاپی محی سنیسل و احمدرضا مسرور: مدیر عامل‌ های دونیت و دیموند

یک گزینه خوب برای انتخاب سرمایه‌گذار، شرکت‌های شتاب‌دهنده هستند که می‌توانند علاوه بر سرمایه‌گذاری روی ایده شما، منابع آموزشی، فضای کافی و حتی یک تیم مناسب در اختیار شما بگذارند. شتاب‌دهنده‌ها کمک می‌کنند تا ایده شما هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند. محی سنیسل از استارتاپ دونیت در این باره می‌گوید: داستان شتاب‌دهنده این است که شما را به دنیای واقعی وصل می‌کند. شتاب‌دهنده آموزش می‌دهد و پشتیبانی می‌کند. بعد به شما جسارت می‌دهد که در شرایط واقعی، کارتان را شروع کنید. وارد بازار بشوید و با سرمایه‌گذار صحبت کنید. آموزش و یادگیری مهم‌ترین چیزی است که یک شتاب‌دهنده می‌تواند به شما بدهد. 
شتاب‌دهنده‌ها در واقع یک نوع کاتالیزگر هستند که می‌توانید به راحتی به آن‌ها اعتماد کنید. آواتک و دیموند از شرکت‌های شتاب‌دهنده شناخته شده در ایران هستند. مدیر عامل شتاب‌دهنده دیموند، احمدرضا مسرور می‌گوید: بسیاری از صاحبان ایده از این که ایده‌شان نوسط شتاب‌دهنده به سرقت برود می‌هراسند. دلیل این ترس، عدم آگاهی و شناخت از فعالیت‌های شتاب‌دهنده است.

بیشتر بخوانید: استارتاپ ویکند چیست ؟

جمع بندی: استارتاپ های موفق ایرانی 

در این مطلب با روایت داستان‌هایی از استارتاپ‌های موفق ایرانی سری به محبوب‌ترین استارتاپ ها زدیم و دیدیم که موسسان استارتاپ‌های موفق ایرانی با جور دیگر نگاه کردن به شرایط، توانستند یک فضای جدید استارتاپی را برای یک زندگی بهتر خلق کنند. هم‌چنین در ادامه نکات مهم استارتاپی را از زبان موسسان استارتاپ‌های موفق ایرانی روایت کردیم. مدیرعامل دیجی کالا معتقد است ایده‌ها زمان دارند و ممکن است خیلی زود منقضی شوند. مدیرعامل علی‌بابا تیم‌سازی را مهم‌ترین عامل می‌داند و محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات، مساله انسجام در تیم را عامل مهمی در راه‌اندازی یک استارتاپ دانسته است. مدیرعامل اسنپ معتقد است شما در یک مسیر استارتاپی اجازه ندارید یک اشتباه را دوبار تکرار کنید. علیرضا صادقیان مدیرعامل نت‌برگ، داشتن یک تصویر واضح و شفاف از ایده را یکی از عوامل مهم در ورود به دنیای استارتاپی می‌داند و مدیرعامل دونیت و دیوموند احمدرضا مسرور معتقد است موسسان استارتاپ‌ها باید با کارکرد شتاب‌دهنده‌ها آشنا باشند و از امکانات شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنند. در نظر گرفتن این نکات مهم و برجسته می‌تواند مسیر استارتاپی را برای شما هموار کند و میزان خطاهایتان را به حداقل برساند.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۳۹۸
فقط کافیه به جای این شماره نوشتن روی یه برگ کاغذ یه برچسب شیشه ای ساخته بشه و تمام رانندگان تو یه منطقه جغرافیایی ازش استقبال کنن .بعد فقط کافیه هرکی خواست به یکی بگه بیا ماشینتو بکش کنار با اپی که برا این استارتاپ نوشته شده اون برچسب رو اسکن کنه و به جای اینکه به راننده وصل بشه به دفتر این استارتاپ وصل بشه و اپراتور کامپیوتری خوش اخلاق با لحن مهربون به دو طرف بگه که این مساله رو با کمک ما حل کنید. دیگه بحث درآمد زاییش با خودتونه .ما خواستیم یه خمسی بدیم از بابت این ذهن ایده پرداز فعالمون.یا علی