فضای کار اشتراکی چیست : اجاره فضای کار به صورت اشتراکی چگونه است

در این مقاله همه نکاتی که باید در مورد فضاهای کار اشتراکی در ایران بدانید برای شما شرح داده شده و فهرست بهترین محیط های کار اشتراکی معرفی شده است.
 ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ | ۱۲:۰۱  زمان مطالعه 5 دقیقه
فضای کار اشتراکی چیست : اجاره فضای کار به صورت اشتراکی چگونه است

فضای کار اشتراکی محیطی است که چند فرد یا تیم با ایده‌های مختلف روی کسب‌وکار خود تمرکز می‌کنند و قوانین عمومی این محیط باید توسط همه رعایت شود. در واقع فضای کار مشترک یا فضای کار اشتراکی یا کوورکینگ که معادل عبارت coworking در زبان انگلیسی است، روشی برای کار کردن است که شامل یک فضای کار به اشتراک گذاشته شده، یک دفتر کار و فعالیت‌های مستقل است.  برخلاف محیط‌های اداری معمولی، محیط کوورکینگ معمولاً توسط یک سازمان (ارگان) مشترک به کار برده نمی‌شود و همانطور که از نام آن پیداست، شامل شرکت های مختلف در یک مکان مشخص است.
این محیط‌ها برای فریلنسرهای حرفه‌ای، پیمانکاران مستقل یا افرادی که اغلب در سفر هستند و فعالیت‌های مستقل انجام می‌دهند جذاب می‌باشد. کوورکینگ اجتماعی از افرادیست که در عین انجام فعالیت‌های مستقل، ارزش‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و البته افرادی که مشتاق به کار گروهی هستند که می‌تواند با کار کردن در کنار افرادی که برای فعالیت در یک محیط مشترک در کنار یکدیگر، ارزش قائل هستند، اتفاق بیفتد. فضای کار گروهی راه حلی مناسب برای مشکل انزوای بسیاری از افراد که کار کردن در منزل را تجربه کرده‌اند، می‌باشد، همین‌طور به آن‌ها اجازه می‌دهد که از عوامل حواس پرتی در حین کار کردن در منزل نجات یابند.
فضاهای کار اشتراکی الزاماً برای استارتاپ‌ها ساخته نمی‌شوند. ولی معمولاً توسط آن‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه الزامات فیزیکی اساسی کار کردن در این فضاها فراهم می‌شود در برخی موارد شتاب دهنده‌های کسب و کار یا مراکز تحقیق و توسعهٔ شرکت‌های بزرگ نیز ممکن است در این فضاها مستقر شوند. استفاده از فضای کار اشتراکی علاوه بر اینکه مزایایی مانند تعامل با افراد مختلف و استفاده از امکانات مشترک را دارد، می تواند صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه های یک استارتاپ یا شرکت نوپا داشته باشد.
فضاهای کاری مشترک بیشتر بری افرادی مانند گیگ ها و استارت آپ ها مناسب است، (در صورتی که اطلاعاتی در مورد استارتاپ ها ندارید این مقاله را مطالعه نمایید: استارتاپ چیست؟) همچنین برنامه نویسان، افراد اهل موسیقی و فعالین بورس و بازار های مالی می توانند از این امکانات استفاده کنند. شما می توانید بر اساس علایق و نوع فعالیتتان فضای کاری را که مناسب شماست و افراد هم فکر و نظر شما در آنجا هستند، انتخاب کنید.

 

فضای کار جایگزین اشتراکی برای شرکت ها و استارتاپ ها

 

تفاوت فضای کاری اشتراکی و شتابدهنده چیست؟

یکی از تصورات غلطی که در ایران وجود دارد این است که تفاوت بین شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی قائل نمی‌شوند. فضای کار اشتراکی یکی از امکاناتی است که شتاب‌دهنده در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. در فضای کار اشتراکی فرقی نمی‌کند شما حسابدار شخصی هستید یا یک تیم استارتاپی، شما در این فضا در تلاش برای افزایش رشد و تعامل هستید. اما شتابدهنده ها معمولا در ازا امکاناتی که در اختیار تیم های استارتاپی قرار می دهند، بخشی از سهام شرکت ها را در اختیار می گیرند و در سود آن‌ها شریک می شوند.

بیشتر بخوانید: اسکایپ چیست؟ 

تاریخچه فضای کار مشترک

سانفرانسیسکو در حال تلاش برای داشتن جایگاه بزرگ در جامعه (اجتماع) کوورکینگ است؛ و البته منزلگاهی برای رشد کمی مراکز کوورکینگ است. همچنین Anca Mosoiu, Tech Liminal را که یک مرکز کوورکینگ مستقر در اوکلند، کالیفرنیا است، در خلیج سان فرانسیسکو تأسیس کرد. در میامی نیز محیط‌های جدیدی افتتاح شد که City Desk یکی از آنهاست. همچنین کوورکینگ در بسیاری از مناطق وابسته به شهرهایی همچون سیاتل، واشینگتن، پورتلند، اورگن، و ویچیتا، کانزاس گسترش یافت که هم‌اکنون چندین مکان سازماندهی شده کوورکینگ را عرضه می‌کنند. جامعه کوورکینگ نیویورک نیز به سرعت در مکان‌هایی تحت عنوان Regus و Rockefeller Group Business Centerگسترش یافت. همچنین چندین شرکت نوپا جدید همچون WeWork در سراسر این شهر توسعه یافته‌است. در همسایگی بروکلین به دلیل رشد کارمندان نسل وای در خواست برای کوورکینگ هرگز تمام نمی‌شود. به عبارت دیگردر منطقه Gowanus تقریباً از هر ده نفر، یک نفر دورکاری انجام می‌دهد. منطقه صنعتی Gowanus, Brooklyn که ساختمان‌های قدیم را به فضاهای کاری مشترک مجدداً طراحی می‌کنند همانند کوورکرها شاهد تغییراتی در استارتاپ‌های جدید هستند.
از سال ۲۰۰۶ برخی مطالعات نشان داده است که تعداد فضاهای کوورکینگ و مراکز قابل استفاده تقریباً هرسال دو برابر شده‌اند. بسیاری از محیط‌های کوورکینگ توسط کارآفرینان اینترنتی که دور کاری انجام می‌دهند و در جستجوی جایگزینی برای کار کردن به صورت مستقل و ایزوله در کافی شاپ‌ها یا فضای خانه بودند گسترش یافته‌است.  بررسی سال ۲۰۰۷ نشان داد که بسیاری از کارمندان دورکار، از انزوا و ازدست دادن تعامل انسانی هنگام کار در خانه احساس نگرانی می‌کنند. همچنین یک سوم کارکنان بخش خصوصی و دولتی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند در طول کار خود در منزل باشند.

بیشتر بخوانید: spotify چیست

امکانات فضاهای کار اشتراکی

محل استقرار، میز، صندلی، اینترنت، اتاق کنفرانس، اتاق بازی، دستگاه فکس و پرینتر و محلی برای صرف غذا نمونه‌ای از امکاناتی است که این مراکز در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند. تیم‌های مستقر در فضای کار اشتراکی با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به اجاره‌ی دفتر کار از این امکانات استفاده می‌کنند؛ اما در عوض باید به قوانین آن محیط پایبند باشند. در چنین فضایی معمولا چندین تیم با ایده‌های مختلف در زمینه‌ی کاری مختلف مشغول به کار هستند و شاید کار کردن در این شرایط برای همه آسان نباشد. پس قبل از هر کاری ببینید فضای کار اشتراکی برایتان مناسب است یا خیر. چهار پرسش زیر کمک می‌کنند دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.
برخی از فضاهای کار اشتراکی برای رقابت بیشتر امکانات متنوع بیشتری مانند فضای بازی، کتابخانه، نیم چاشت روزانه، بن غذا، امکان مشاوره کسب و کار، منتور و راهنما، خطوط تلفن و... را نیز به امکانات خود اضافه می کنند.
در ایران فضاهای کار اشتراکی در کنار شتاب دهنده‌ها و اکوسیستم استارتاپی در حال توسعه هستند. این فضاها معمولاً برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها شکل گرفته‌اند و میزبان استارتاپ‌ها، فریلنسرها و دیگر افرادی که نیاز به فضای کاری دارند هستند. نمونه‌های متعددی در تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، زنجان و کرمان شکل گرفته‌اند. از فضاهای کاری مشترک فعال در تهران می‌توان به فضای کاری مشترک زاویه واقع در کارخانه نوآوری، مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر واقع در دانشگاه امیرکبیر، باشگاه کارآفرینی تیوان در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف، فضای کاری سریر در طرشت، و فینوا در مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر نام برد. در اصفهان نیز از زمستان 95 فضای کار اشتراکی پویتک و نیز از بهار 96 فضای کار اشتراکی آبی سفید شروع به کار کرده‌است. همچنین بهمن ماه 96 در کرمان فضای کار اشتراکی لندیما با حمایت شرکت فناوری پدیدار فعالیت خود را آغاز نموده‌است.

 

مزیت های فضای کار اشتراکی

مهمترین فواید کار در محیط اشتراکی عبارتند از:

  • آشنایی با افراد با سلایق مختلف
  • افزایش بهره‌وری و خلاقیت
  • استفاده از منابع مشترک کم هزینه (کاهش هزینه های کسب و کار)
  • امکان گرفتن کمک از سایر تیم‌ها با تخصص‌های مختلف
  • دغدغه های جانبی مسائل دفتر کار مانند مشکلات اینترنت، تعمیر و نگهداری وسائل، نظافت و... را نخواهید داشت.

 

آیا فضای کار اشتراکی برای شما مناسب است؟

فضای کار اشتراکی ممکن است برای همه افراد یا تیم ها مناسب نباشد، مشکل اساسی که فضای کار اشتراکی دارد این است که شما باید خود را با قوانین و شرایط آن فضا وفق دهید و تابع قوانین فضای کار اشتراکی باشید. قبل از اینکه یک فضای اشتراکی برای تیم خود پیدا کنید، سوالاتی وجود دارند که باید به آنها پاسخ دهید:

  1. آیا نقطه مشترکی بین تیم شما و سایر تیم های مستقر در فضای اشتراکی وجود دارد؟
  2. تعداد تیم های مستقر در فضای اشتراکی چند تیم است؟
  3. آیا شرایط جدید فضای کار اشتراکی برای شما مناسب است؟
  4. آیا می توانید از تمام امکانات آن استفاده کنید؟  
  5. آیا مسیر رفت و آمد فضای کار جدید برای شما مناسب است؟

با بررسی موارد فوق می توانید انتخاب بهتری برای محیط کار جدید خود به صورت اشتراکی داشته باشید.

 

اجاره فضای کار به صورت اشتراکی چگونه است؟

هرکس که شغلی بی سر‌وصدا و تمیز داشته باشد که نیازی به تجهیزات خاصی ندارد می تواند از فضای کار اشتراکی استفاده کند. مانند مترجم‌ها، نویسندگان، برنامه‌‌نویسان، طراحان و بسیاری از افراد که به شکل فریلنسر کار می کنند، اما در مورد این طیف از مخاطبان ظاهرا برنامه یا تعرفه مشخصی وجود ندارد یا احتمالا قرار است بعدا اضافه گردد. با این حال اگر راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی دغدغه شماست و هنوز جایی ندارید که میز خود را برپا کنید نیازی نیست به زیرزمین همسایه یا پارکینگ پرسروصدای آپارتمان خودتان فکر کنید. به فضاهای کار اشتراکی بروید و از چای و قهوه رایگان آن لذت ببرید.
آمارهای کشورهای مختلف نشان می‌دهد بخش دولتی، خصوصی و نیز غیرانتفاعی برای راه‌اندازی چنین مراکزی پیشقدم می‌شوند، یکی از نکات جالب در زمینه راه‌اندازی فضای کار اشتراکی این است که راه‌اندازی این مراکز توجیه اقتصادی دارد. در واقع شما با پرداخت اجاره میز (به‌صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه) و اجاره سالن و خرید مواد غذایی به کسب درآمد یک فضای کار اشتراکی کمک می‌کنید هم‌چنین برخی رستوران‌ها در خارج از کشور به فضای کار اشتراکی تبدیل شده‌اند که البته هیچ اجباری برای سفارش غذا از طرف افرادی که از فضای این مجموعه‌ها برای کار استفاده می‌کنند وجود ندارد. اما افرادی که دوست داشته باشند می‌توانند غذای خود را با تخفیف خریداری کنند. همچنین در برخی رستوران‌ها کاربران با پرداخت مبلغی می‌توانند قهوه و ساندویچ نامحدود دریافت کنند. هرچه قدر تعداد اعضای حاضر در فضای کار اشتراکی بیشتر باشد، سودآوری آن نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند. . بررسی‌ها نشان می‌دهد‌‌ بیشتر این مراکز پس از دو سال فعالیت به سوددهی می‌رسند.
فهرست فضای کاری اشتراکی در ایران در ادامه آورده شده است. برای مثال فضای کاری اشتراکی رای کسب  یا زاویه با ارائه پکیج‌های متنوع هزینه‌های مختلفی برای رزروهای یک ماهه فضای کار اشتراکی برای تیم‌های یک تا چهار نفره پیشنهاد می‌دهند.

فهرست فضاهای کار اشتراکی ایرانی

در حال حاضر فضاهای کار اشتراکی زیادی در ایران مشغول هستند، فهرست برخی از آن‌ها عبارتند از:

فضای کار اشتراکی در ایران

جمع بندی

با توجه به هزینه های مناسبی که استفاده از فضای کار اشتراکی برای بسیاری از افراد مانند فریلنسرها، برنامه نویسان، استارتاپ ها و شرکت‌های کوچک دارد، استفاده از اینگونه محیط ها باعث می شود که بهره¬وری و خلاقیت آنها افزایش یافته و بتوانند با تمرکز بهتری کسب و کار خود را رشد دهند.
خوشبختانه در ایران فضاهای کاری اشتراکی مناسبی وجود دارند که افراد علاقه‌مند می‌توانند از آنها در جهت بهبود و توسعه کار خود استفاده نمایند. ما سعی کردیم در این مقاله فضاهای کار اشتراکی مناسب را معرفی کنیم، لطفا اگر فضای کار اشتراکی دیگری می‌شناسید که در این مقاله معرفی نشده است، آن را از طریق نظر برای ما ارسال نمایید تا به لیست فوق اضافه کنیم. همچنین اگر نظری در مورد این مقاله دارید که باعث می شود تکمیل تر گردد، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید