بررسی رابطه افزایش بازدید سایت و افزایش فروش

آیا افزایش بازدید سایت از هر راهی شما باعث بالا رفتن فروش سایت شما نیز خواهد شد؟ در این مقاله به تفضیل به این سوال پاسخ داده شده است
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | ۱۰:۰۴  زمان مطالعه 5 دقیقه
بررسی رابطه افزایش بازدید سایت و افزایش فروش

حتما شما هم در مراکز خرید بارها این صحنه‌‌ را دیده اید که در بعضی از مغاره‌ها تعداد خریداران بیشتری پا می‌گذارند، میان اجناس چرخ می‌زنند و قیمت می‌گیرند. احتمالا اولین حدس‌ شما این است که فروش این مغازه‌‌‌ها نسبت به مغازه‌های دیگر بیشتر است اما چه دلیل محکمی برای حدس‌تان دارید؟ تعداد افراد بیشتری که وارد مغازه‌ها می‌شوند؟ این صحنه مصداق سایت‌هایی است که بازدیدکنندگان بسیاری دارند و انتظار می‌رود به فروش بیشتر هم نزدیک‌تر باشند. در این مقاله از سایت جت با ما همراه شوید تا به بررسی ارتباط میان افزایش بازدیدکنندگان سایت با افزایش فروش سایت بپردازیم.

 

آیا افزایش بازدید سایت باعث افزایش فروش نیز خواهد

صاحبان سایت‌ها امروزه با تبلیغات بسیاری در دنیای اینترنت رو به رو می شوند مبنی بر این‌که با پرداخت هزینه‌ای آمار بازدید سایت خود را افزایش دهید. از سوی دیگر صاحبان سایت‌های زیادی به دنبال افزایش بازدید سایت خود هستند. حال سوال این‌جا است که آیا واقعا این نوع افزایش بازدید افراد را به اهداف خود مانند افزایش فروش محصولات می‌رساند؟ آیا افزایش بازدید سایت برای رتبه بندی سایت ها در گوگل تاثیر گذار است؟ پاسخ قطعا منفی است.
برخلاف تصور عموم مردم افزایش بازدید سایت شما تاثیری در افزایش رتبه و بالاتر نمایش داده شدن سایت شما در گوگل ندارد. تنها تاثیری که بر سایت شما می‌گذارد افزایش رتبه الکسا سایت شماست که البته این افزایش رتبه هم تاثیری بر رتبه گوگل سایت شما نخواهد داشت.
 

هدف از افزایش بازدید سایت چیست؟

هدف از افزایش بازدید سایت جذب مشتری بیشتر برای کالا، خدمات و یا محصولاتی است که از طریق سایت ارائه می‌شود اما چند درصد از افرادی که وارد سایت شما می‌شوند به دنبال خدمات شما می‌گردند و مشتری خواهند شد؟ جواب این سوال بستگی به راه‌هایی دارد که شما برای افزایش بازدید سایت خود از آنها استفاده می‌کنید. راه‌های بسیاری برای این امر وجود دارند که افراد بسیاری را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند اما به دلیل اینکه مدیریتی بر روی آن‌ها نیست اقشار مختلفی به سایت شما وارد می‌شوند که علاقه‌ای به خدمات شما ندارند و در نتیجه هرگز مشتری سایت شما نخواهند شد. در واقع شما با اتخاذ یک راه اشتباه انرژی و سرمایه خود را به هدر داده اید.
حال بیایید از دید مشتری به موضوع نگاه کنیم. زمانی که فردی به دنبال کالا، خدمات و یا محصولی خاص در اینترنت می‌گردد و سایت مرجع در آن زمینه هم به یاد ندارد اولین کاری که انجام می‌دهد باز کردن صفحه یک موتور جستجو است که طبق آمار گرفته شده 70 درصد افراد از موتور جستجوی گوگل برای یافتن خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. مشتری شما بعد از  باز کردن سایت گوگل خواسته خود را جستجو می‌کند و وارد اولین سایتی می‌شود که گوگل به او معرفی می‌کند و در آن به جستجو خواسته خود می‌پردازد. این فرد یک مشتری واقعی است هدایت او به سمت سایت خود باعث خواهد شد احتمال فروش محصولات خود را به طور چشم گیری بالا ببرید. با این دید متوجه می‌شویم بهترین راه برای افزایش بازدید سایت به طور ثمر بخش، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و دیده شدن سایت در رتبه‌های بالای گوگل هنگام جستجوی محصول شماست.
 

افزایش بازدید سایت در چه صورت باعث افزایش فروش می‌شود؟

همراه با نرخ تبدیل CRO حرکت کنید

همان‌طور که می‌دانید هدف اصلی صاحبان سایت‌ها هدایت مشتری به سمت سبدهای خرید است اما نباید فراموش کنید که افزایش بازدیدکنندگان سایت تنها در یک صورت باعث افزایش فروش می‌شود، آن هم زمانی است که با نرخ تبدیلCRO همراه شود. نرخ تبدیل در واقع نسبتی است میان مخاطبانی که تبدیل به مشتری شما می‌شوند با مخاطبانی که وارد سایت می‌شوند. در تعریفی کوتاه‌تر می‌توان گفت CRO افزایش نسبت مشتری به بازدیدکنندگان است با این تعریف کاملا برای شما مشخص می‌شود که هر چه‌قدر نرخ تبدیل بالا برود و بهینه سازی شود تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به سمت خرید ترغیب می‌شوند و در نهایت شما سریع‌تر به هدف‌تان یعنی فروش کالا و ارائه خدمات می‌رسید. در ادامه این مطلب برای بالا بردن نرخ تبدیل روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که به ترتیب زیر است:

  1. برای مخاطبان خود با ثبت اطلاعات تماس، آدرس شرکت سایت و ایجاد صفحه "درباه ما" اعتماد سازی کنید.
  2. با افزونه‌های سبد خرید رها شده مخاطبانی که سبد خریدشان را بنا به هر دلیلی رها کرده‌اند، به سمت خرید برگردانید.
  3. هزینه‌های اضافه را حذف کنید.
  4. برای محصولات و خدمات گارانتی قرار دهید.

 افزایش بازدید‌ کنندگان واقعی

اگر وب سایت شما از همه جهت کیفیت لازم  داشته باشد ولی نتوانید بازدیدکننده واقعی را جذب کنید تا محصول‌تان را بفروشید خودتان را خسته نکنید، چرا که هیچ فایده‌ای ندارد باید بدانید دلیل اصلی مشکل بسیاری از سایت‌‌هایی که نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند، در مرحله اول عدم ترافیک واقعی آن‌ها است و در مرحله دوم ضعف‌هایی است که در فروش دیده می‌شوند. ما در این‌ قسمت برای مرحله اول یعنی ایجاد ترافیک واقعی و هدفمند روش‌هایی را ارائه می‌دهیم

  • انتشار محتوای طولانی

هرگز فراموش نکنید که نوشتن مقاله‌ و محتوای طولانی با حجم بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه برابر است با افزایش اشتراک ‌گذاری و لینک ‌دهی. هر چند این مورد در کشور ما به این صورت مورد استقبال قرار نگرفته است اما واقعیت این است که محتوای طولانی تاثیر بیشتری در جلب توجه مخاطبان دارد. جدا از این‌که گوگل به دنبال محتوای بالای ۱۰۰۰ کلمه است و به آن علاقه دارد، این محتواها معمولا کامل و با کیفیت‌تر هستند و مخاطب بیشتری را در رفع نیازها جذب می‌کنند، همچنین امکان استفاده از کلمات کلیدی در محتوای طولانی بیشتر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سایت‌تان به دنبال تعداد محتوای بالا با حجم کم نباشید و محتواهایی با تعداد کلمات ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه را منتشر کنید‌ تا کیفیت قربانی کمیت نشود.

  • ویرایش و نشر مجدد محتواهای قدیمی

باید بدانید که  یکی از موارد مهم در افزایش بازدیدکنندگان واقعی محتوای مفید است. نکته کلیدی‌ای که در این مورد باید رعایت شود ویرایش محتواهای قدیمی و به روز کردن آن‌ها است. شما می‌توانید با اضافه کردن طول محتوا، کلمات کلیدی و لینک دهی، افزودن عکس و ویدئو و دیدگاه‌های فیک به ویرایش محتوا بپردازید و بعد از این مرحله آن را مثل یک محتوای جدید منتشر کنید. ‌حتی می‌توانید در کانال‌های اجتماعی‌تان و با اضافه کردن توضیحی که ذهن مخاطب را درگیر و کنجکاو کند، آن را منتشر کنید.

  • نرخ کلیک یا CRT  را افزایش بدهید

با این روش به راحتی می‌توانید مثل آهنربا کاربران را از سایت‌های رقیب به سمت سایت خود بکشید، از طرفی نرخ کلیک یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شود و اگر نرخ کلیک را بالا ببرید رتبه سایت‌تان هم بالا می‌رود. گام اول پیدا کردن لیست کلماتی است که در یک هفته اخیر در سایت شما بازدید بیشتری داشته‌اند. گام بعدی پیدا کردن کلماتی است که با نرخ کلیک کمتری در این لیست دیده می‌شوند در این مرحله می‌توانید با استفاده از عناوین احساسی و مهیج، کوتاه کردن URL ، استفاده از کلمات خاص در عنوان مانند: آپدیت، رایگان و... و حتی اضافه کردن اعداد به عناوین متا و ... اقدام به بهبود نرخ کلیک کنید.

  • وبینار و لایو در شبکه‌های اجتماعی

حتما می‌دانید که این روزها مخاطبان با پیشرفت تکنولوژی تمایل زیادی به کلاس‌های انلاین دارند تا با هزینه کم‌تر و به صورت غیر حضوری از این کلاس‌ها استفاده کنند. این روش یکی از جدیدترین راه‌هایی است که مخاطب را درگیر رویدادی آنلاین مثل وبینار و یا لایو در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و باعث افزایش بازدید از سایت می‌شود. بنابراین هر چند وقت یک‌بار وبینار آموزشی رایگان یا با قیمت مناسب برگزار کنید تا کاربران بیشتری به سمت سایت‌تان هدایت شوند.

  • پادکست‌ها‌ و فایل‌های صوتی

استفاده از پادکست‌ها و فایل‌های صوتی به دلیل حجم کمی که دارند در جذب مخاطب موثر است، چرا که مخاطبان بسیاری به آن‌‌ها علاقه دارند، از طرفی تولید فایل‌های صوتی و پادکست‌ها در مقایسه با فایل‌های تصویری بسیار راحت‌تر است و برای ایجاد کیفیت نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

  • سرعت‌ سایت را افزایش دهید

یکی از مسائل مهم در نگه داشتن مشتری سرعت باز شدن صفحه سایت شما است. تجربه نشان می‌دهد اگر سرعت باز شدن سایت کند باشد تعدادی از بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید. امروزه اکثر مخاطبان حوصله کم‌ترین تاخیر را ندارند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت این موضوع را اثبات می‌کند که یک تاخیر ۱۰۰ میلی ثانیه برابر با کاهش هفت درصدی خرید مخاطبان است. همچنین تصاویر، ویدئو و انیمیشن‌ها و انواع کدنویسی‌های تصویری هم در سرعت باز شدن صفحات نقش مهمی را دارند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ در ارتباط با محتوای فروشگاه‌های مجازی برتر صورت گرفت نشان می‌دهد تصاویر ۶۰ درصد محتوای فروشگا‌ها را تشکیل می‌دهد اما بهینه سازی تصاویر مسئله‌ای است که به آن اهمیت داده نمی‌شود. نکته مهم این است که یکی از معیارهای افزایش رتبه برای گوگل سرعت باز شدن صفحات سایت‌ها است. اگر علاقه مند هستید ما قبلا در سایت جت مقاله ای تحت عنوان: 14 تکنیک برای افزایش سرعت سایت منتشر کردیم که پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه کنید.

حذف ضعف‌های فروش در سایت

بعد از این‌که شما سایت‌تان را برای افزایش بازدیدکنندگان بهینه سازی کردید، وقت آن می‌رسد که وارد مرحله اصلی بشوید. فروش نقطه عطف سایت شما است، بنابراین باید نکاتی را در این زمینه رعایت کنید. ما در این مرحله هم برای شما پیشنهاداتی داریم که در زیر به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • به بازدیدکنندگان اهمیت بدهید

می‌توان گفت قدم اول در افزایش فروش، اهمیت دادن به مشتری است. اهمیت به مشتری مثل استقبال از مهمان در ایجاد ارامش و اعتماد سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. همان‌طور که باید  با روی خوش از مهمان‌تان پذیرایی کنید در مورد بازدیدکنندگان هم شما می‌توانید از هدایای جذاب و کاربردی استفاده کنید؛ مثلا می‌توانید محصولی را به صورت رایگان ارائه دهید  تا به این ترتیب مشخصات و ایمیل‌ بازدیدکنندگان را دریافت کنید. توجه داشته باشید محصول رایگان را در بخش فروش سایت‌تان قرار دهید تا به اندازه یک محصول پولی ارزش داشته باشد و بازدیدکنندگان بیشتری را با دانلود آن به سمت خریدهای اصلی بکشید.

  • مسیر خرید اول را هموار کنید

معمولا خرید اول برای بازدیدکنندگان کمی سخت است. بهترین کار برای ترغیب آن‌ها این است که راه اولین خرید را برای‌شان آسان کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم به جای تخفیف، محصولاتی ارزان قیمت و در عین حال با کیفیت را در سایت قرار دهید؛ مثلا می‌توانید بخش اول محصول آموزشی‌تان را با قیمت زیر ۱۰ هزار تومان ارائه دهید تا مخاطب را سریع‌تر به سمت خرید بکشید و در نهایت بتوانید راحت‌تر او را به مشتری مجموعه کامل آن محصول آموزشی تبدیل کنید.

  • به معرفی مزیت‌های محصول‌تان بپردازید

 در معرفی محصول‌ باید توضیحات واضحی را بنویسید، طوری که بازدیدکننده با خواندن آن کاملا متوجه شود با چه چیزی رو به رو است. به جای این‌که ویژگی‌های محصول را پررنگ نشان بدهید به مزیت‌های آن بپردازید. مزیت‌ها و تمام چیزی را که باید بازدیدکننده بداند به شکل تیتر بنویسید و برای هر کدام توضیح کوتاهی ارائه دهید. سعی کنید از عکس و ویدئو میان نوشته‌ها استفاده کنید. باید به تمام ابعاد فروش فکر کنید و خودتان را به جای مشتری بگذارید تا بتوانید در توضیحاتی که ارائه می‌دهید به سوالات مشتری پاسخ بدهید.

  • استفاده صحیح از بازاریابی ایمیلی

برای افزایش فروش و نگه داشتن مشتری بهتر است ایمیل‌تان را کاملا شخصی کنید. در واقع شما باید مشتری‌تان را بشناسید و آن‌ها را نسبت به سایت وفادار نگه دارید در اصل به ساخت پرسونای مشتری توجه کنید. بعضی از مشترها پول کمی می‌پردازند و بعضی محصول گران‌تری می‌خرند با تفکیک این دو دسته مختص به هر کدام ایمیل فروش ارسال کنید. در حقیقت با این‌کار پیش روی هر دسته از مشتری‌ها پیشنهاد مناسبی قرار دهید. شما می توانید در مقاله معرفی ابزارهای ایمیل مارکتینگ انواع ابزارها برای شخصی سازی کردن ایمیل هایتان را ببینید و از آنها استفاده کنید.

 

جمع‌بندی: افزایش بازدید سایت از هر راهی تضمین کننده افزایش فروش نیست

 با بررسی هدف افزایش بازدید از سایت و موضوع نرخ تبدیل CRO در سایت به این نتیجه می‌رسیم که با استفاده از راه‌های جذب هدفمند می‌توانید به مرحله ترافیک واقعی در سایت برسید و بعد از این مرحله هم  با رعایت نکاتی این ترافیک را به سمت افزایش فروش هدایت کنید.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید