بهبود و افزایش سرعت لود سایت با 14 تکنیک کلیدی

امروزه ما شاهد کاربرانی با صبر و حوصله اندک هستیم بنابراین یکی از نکات کلیدی در جذب کاربران به سایت افزایش سرعت سایت و بارگزاری مطلوب است
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | ۰۸:۳۸  زمان مطالعه 5 دقیقه
بهبود و افزایش سرعت لود سایت با 14 تکنیک کلیدی

امروزه سرعت در همه جوانب تکنولوژی حرف اول را می زند و شرکت های مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات در رقابت شدیدی در زمینه افزایش سرعت محصولات خود هستند. در این میان اینترنت و سایت ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. تجربه نشان می‌دهد این روزها کاربران حوصله تاخیر در باز شدن سایت را ندارند. صاحبان سایت‌ها می‌دانند که در صورت پایین بودن سرعت سایت مخاطبان زیادی را از دست خواهند داد. بنابراین برای نگه داشتن مخاطبان از ابزارها و تکنیک‌هایی برای سنجش سرعت سایت‌شان استفاده می‌کنند تا سرعت سایت خود را افزایش دهند.  یکی از اصلی ترین عامل در پایین بودن سرعت سایت افزونگی در کدهای طراحی قالب سایت است، سایت هایی که از افکت ها و ابزارهای متنوعی استفاده میکنند به همان اندازه باید از کدهای CSS,Javascript بیشتری باید استفاده کنند، در خصوص قالب های رایگان مانند وردپرس این مورد زیاد مشاهده میشود که هزاران خط بلااستفاده کد در هنگام بالا آمدن سایت اجرا میشود این کدهای اضافی باید توسط یک کارشناس برنامه نویسی حذف شوند تا سرعت سایت بالاتر رود. در این مقاله با آموزش افزایش سرعت سایت با ۱۴ تکنیک طلایی، همراه ما باشید. 

 

مزایای افزایش سرعت سایت 

اگر می‌خواهید در گردانه‌ی رقابت سئو باشید باید فاکتور سرعت وب‌سایت را جدی بگیرید. google اعلام کرده است به وب‌سایت‌هایی که سرعت پایینی دارند امتیاز منفی می‌دهد و طبق الگوریتم کافئین گوگل آن‌ها را جریمه و رتبه‌های‌شان را تنزل می‌دهد. پس باید سرعت وب‌سایت را افزایش دهیم تا کاربران زیادی را به وبسایت هدایت کنیم. از مهم‌ترین مزایای افزایش سرعت سایت، افزایش سرعت نرخ تبدیل‌ می‌باشد. به طور کلی ۴۷ درصد از کاربران علاقه دارند که صفحه‌ی مورد نظرشان ۲ ثانیه یا کمتر نمایش داده شود و ۴۰ درصد از کاربرانی که ۳ ثانیه یا بیشتر منتظر بمانند وبسایت را ترک می‌کنند. این به این معنی است اگر وبسایت شما بیش از ۳ ثانیه بیشتر به نمایش در بیاید نیمی از بازدید کنندگان را از دست خواهید داد. 
 

تکنیک‌های افزایش سرعت سایت 

افزایش سرعت سایت با  Gtmetrix

یکی از بهترین ابزارها برای بررسی سرعت سایت در وردپرس و در هر سایت دیگری استفاده از سایت‌ Gtmetrix است. افزایش سرعت سایت با Gtmetrix به این شکل است که  این سایت با استفاده از مرورگرهای مختلف و لوکیشن هایی که روی نرم افزار آنلاین خود این امکان را به شما می‌دهد که سرعت لود سایت تان را به صورت زنده مشاهده کنید و ببینید که برای لود هر صفحه از سایت چه تعداد درخواست، چه میزان حجم و چقدر زمان نیاز دارید. بعد از این‌که این موارد را به شما ارائه داد می‌توانید تک تک فایلها و قابلیتهایی که روی افزایش سرعت‌ تاثیر دارد را ببینید که در چه سطحی قرار دارند. به عنوان نمونه می‌توانید ببینید که تصاویر استفاده شده تا چه میزان بهینه هستند؟ آیا از کش وردپرس و CDN استفاده کرده‌اید؟ فایلهای CSS و JS تا چه حدی فشرده شده‌اند؟ اصلا فشرده سازی برای فایلهای وردپرس انجام دادید یا خیر؟!

افزایش سرعت سایت با htaccess 

می‌توانید فایل‌های موجود در سایت را که با فرمت‌های تصویری، متنی، برنامه و… می باشند را برای مدت دلخواهی کش کرد تا در مرورگر کاربر ذخیره شود و در صورت مراجعه بعدی فایل های مورد نظر که از قبل کش شده هستند از طریق مرورگر لود شوند. برای شروع کار ابتدا وارد هاست خود شده و کدهای زیر را در مکان مناسبی از فایل htaccess سایت خود قرار دهید. دقت داشته باشید که این فایل ممکن است در هاست برای شما مخفی باشد و نمایش داده نشود، بنابراین برای این منظور بر روی گزینه setting در فایل منیجر هاست کلیک کنید و بعد از فعال کردن گزینه show hidden files آن را ذخیره کنید.

# Browser Caching

<IfModule mod_expires.c>

ExpiresActive O

ExpiresByType image/jpg "access 1 year

ExpiresByType image/jpeg "access 1 year

ExpiresByType image/gif "access 1 yea

" ExpiresByType image/png "access 1 year"

xpiresByType text/css "access 1 month

ExpiresByType application/pdf "access 1 month"

" ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month"

" ExpiresByType image/x-icon "access 1 year"

ExpiresDefault "access 2 days

همان‌طور که در این کدها مشاهده می‌کنید برای هر نوع فرمت فایلی زمانی تعیین شده است که می‌توانید به دلخواه خود آن‌ها را تعیین کنید تا برای مدت زمان تعیین شده در حافظه کش مرورگر کاربر ذخیره شوند و وقتی کاربر مجددا به سایت مراجعه کرد به جای لود فایل‌ها از هاست سایت از طریق مرورگر بارگزاری شوند. با استفاده از این روش تنها بار اول فایل‌ها از هاست لود می‌شوند و تا زمانی که کش مرورگر پاک نشده باشد از طریق مرورگر لود خواهند شد.

Google Page Speed 

این ابزار بر روی آدرس IP ایران در دسترس نمی‌باشد در نتیجه بررسی به وسیله این ابزار به شما دو مقدار در حالت Desktop , Mobile نشان داده می‌شود و همچنین قسمت‌هایی که باعث کندی سرعت وب سایت شما شده است به تفکیک مشخص است که می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای افزایش سرعت وب سایت شما باشد.

Webpagetest

این ابزار اطلاعاتی مانند زمان بارگذاری، تعداد درخواستها، حجم سایت و بسیاری جزئیات دیگر را به کاربران ارائه میدهد. ویژگی جالب ابزار Webpagetest این است که  شما با استفاده از آن، میتوانید سرعت سایت خود را از قسمتهای مختلف جهان و با استفاده از مرورگرهای واقعی و  سرعتهای اتصال مشتریان حقیقی، تست کنید.

ابزار Pingdom

تنها نیاز است آدرس وبسایت و مکانی که می‌خواهید تست از آنجا صورت پذیرد را انتخاب نمایید. مکانی را انتخاب نمایید که به محل کسب و کار شما نزدیک‌تر است (و مکانی که وب‌سایت‌تان در آنجا میزبانی می‌شود) ابزار pingdom در کنار زمان بارگذاری، درجه عملکردی نیز به شما می‌دهد. این ابزار زمان بارگذاری هر بخش از وب‌سایت را به صورت مجزا به نمایش می‌گذارد و جزئیات بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد.

کاهش درخواست‌های http 

درخواست http برای هر یک از عناصر در صفحه ساخته شده‌اند بنابراین هرچه عناصر داخل صفحه بیشتر باشد درخواست‌های بیشتری به سمت سرور داده می شود اگر از مرورگر گوگل کروم یا فایر فاکس استفاده می‌کنید، می‌توانید با کلیک راست کردن روی صفحه از ابزار inspect elements به بخش network رفته و تعداد درخواست‌ها برای صفحه‌ی موردنظر را مشاهده کنید. در قسمت name نام فایل های روی صفحه قسمت size هم اندازه هر فایل را نشان می دهد و time هم زمان لود هر فایل را نشان می‌دهد.
در گوشه‌ی پایین سمت چپ تعداد درخواست‌ها را می‌بینید. کاهش تعداد این درخواست‌ها سرعت سایت شما را افزایش می‌دهد پس با بررسی فایل‌های غیر ضروری تعداد درخواست‌ها را کم کنید.

ترکیب و بهینه کردن فایل‌ها

وقتی تعداد درخواست‌های صفحات خود را می‌دانید بر روی کاهش آن‌ها تمرکز کنید، بهترین اولویت بهینه کردن و ترکیب فایل‌های css,html وجاوا اسکریپت است. این فایل‌ها بسیار مهم هستند زیرا نقش مهمی در ظاهر وب‌سایت شما دارند و هر چه کاربر از وب‌سایت شما بازدید می‌کند به تعداد درخواست‌ها اضافه می‌شود. شما می‌توانید با حذف و ترکیب فایل‌های خود تعداد فایل‌ها را کاهش دهید و در نهایت از تعداد درخواست‌ها کم می‌شود. این زبان‌های برنامه نویسی ساخت یک سایت را آسان می‌کنند. اما در مواقعی باعث ایجاد کندی اضافی می‌شوند که سرعت صفحات سایت شما را کاهش می‌دهد.

عکس ها و تصاویر

عکس‌ها می‌توانند مفاهیم را بهتر به مخاطبان منتقل کنند ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که حجم عکس انتخابی نباید زیاد باشد و برای کاهش حجم عکس‌ها می‌توانید از فتوشاپ استفاده نمایید. کافی است تصویر مورد نظر را در فتوشاپ باز کنید و از منوی فایل گزینه Save  as For Web و یا کلید‌های ترکیبی ctrl+alt+shift+s را انتخاب نمایید. در صفحه ظاهر شده انواع فرمت‌ها را با تنظیمات مختلف تست کنید و گوشه پایین سمت چپ حجم آن‌ را در هر لحظه مشاهده کنید. هنگامی که به کیفیت و حجم مناسب رسیدید می‌توانید عکس را ذخیره نمایید. سعی کنید از عکس‌های بزرگ در مقیاس کوچک استفاده نکنید و تصاویر را به اندازه‌ی مورد نظر تبدیل کنید و از آن در سایت استفاده نمایید.

ارجاع به فایل‌های Script در پایین صفحه

مرورگرها فقط دو آیتم را می‌توانند در یک لحظه از یک هاست دانلود کنند. اگر شما در بالای صفحه به اسکریپت‌های خود ارجاع دهید، ممکن است هر آن‌چه که بعد از این فایل‌ها وجود دارد تا زمان دانلود کامل بلوکه شود. بنابراین به علت ظاهر نشدن علایم نمایشی صفحه، بازدید کننده احساس می‌کند سرعت بارگذاری صفحه شما پایین است. برای جلوگیری از این مساله می‌توانید به فایل‌های اسکریپت در پایین صفحات خود ارجاع دهید.

Cache کردن صفحات

اگر شما از سیستم‌های مدیریت محتوا ( CMS ) استفاده می‌کنید که به صورت داینامیک صفحات وب سایت شما را تولید می‌کند، باید صفحات وب سایت و کوئری‌های دیتابیس را به صورت استاتیک Cache کنید. این‌کار باعث کاهش فشار روی سرور و در نتیجه افزایش سرعت رندر کردن صفحات می‌شود. به طور کلی با Cache کردن صفحات یک نسخه استاتیک از آن ایجاد شده و در هر بار فراخوانی توسط بازدید کننده به جای این‌که دوباره اطلاعات واکشی شوند، نسخه استاتیک موجود به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر کدنویسی وب سایت را خودتان انجام داده‌اید می‌توانید در تنظیمات آن قابلیت Cache کردن و مدت زمان موجود بودن یک نسخه Cache شده را مشخص کنید‌.

عدم استفاده از Redirects301

Redirects301 301 یک روش موثر و مورد قبول موتورهای جستجو برای انتقال بازدید کنندگان سایت به یک آدرس دیگر است که باعث حفظ رتبه‌ی سایت و مشخصات سایت در موتور جستجو می‌شود اما استفاده از این روش باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود‌. در صورت امکان از این دستور استفاده نکنید .

استفاده از ساختار table  به جای div

سایتهایی که با تکنولوژی CSS و با استفاده از تقسیم کننده‌ها و لایه‌ها (تگ div) طراحی شده‌اند، نسبت به سایتهای با قالب جدولی ( تگ های table) سریعتر باز میشوند. اگر در سایت خودتان از قالب جدولی استفاده میکنید حتماً آن را به قالب CSS و div تبدیل کنید.

حذف لینکهای شکسته 

لینک‌هایی را که کاربر با دنبال کردن آن با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شود، برطرف کنید. حتی الامکان به سایت‌ها و منابعی لینک بدهید که از پایداری آن‌ها مطمئن هستید نه به سایت‌هایی که ممکن است لینک شما را دچار شکستگی کنند.

از CDN استفاده کنید

استفاده از (CDN (Content Delivery Network هم یکی از گزینه‌های مهم برای افزایش سرعت وردپرس است. از مزیت‌های استفاده از این سیستم، سرعت بارگذاری بهتر برای هر نوع سایتی است که قصد استفاده از آن را دارید. در واقع با استفاده از شبکه انتقال داده (CDN)، محتویات سایت شما برای کاربران از نزدیک‌ترین سرور به آن‌ها بارگذاری خواهد شد و همین باعث می‌شود سرعت سایت به طور چشم‌گیری افزایش یابد. CloudFlare از شرکت‌های ارائه دهنده CDN است که می‌توانید از امکانات آن به صورت رایگان استفاده نمایید. این شرکت از تکنولوژی Anycast استفاده می‌کند و با استفاده از بیش از ۲۸ دیتاسنتر در جهان، بهترین خدمات را به کاربران ارائه می‌نماید.

 

جمع‌بندی: افزایش سرعت لود سایت

اگر سرعت سایت شما بالا نباشد، کاربران زیادی را از دست خواهید داد. با بهبود سرعت سایت، نرخ تبدیل هم افزایش می‌یابد. شما می‌‌توانید با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی که معرفی کردیم مانند: htaccess، Gtmetrix و ... سرعت سایت خود را بسنجید و به رفع مشکلات بپردازید تا به سرعت سایت بالایی دست پیدا کنید. 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید