پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری

گیرندیا فرستنده بسته پستی می تواند برای پیگیری مرسوله پستی خود با کد رهگیری به سایت اداره پست مراجعه کرده و با وارد کردن شماره مرسوله، از وضعیت بسته خود باخبر شود.
 ۱۴۰۲/۵/۱۸ | ۱۸:۴۳  زمان مطالعه 3 دقیقه
 پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری

در پیگیری مرسوله پستی در ایران، پس از ارسال با کد رهگیری می‌توان وضعیت و مکان مرسوله را آنلاین بررسی کرد. خدمات پیگیری پستی توسط اداره پست ارائه می‌شود و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره فرایند تحویل مرسوله پستی و یا حتی تأخیرهای آن صورت می‌پذیرد. در این مقاله از سری دانستنی‌های مجله جت به بررسی روش‌های پیگیری مرسوله پستی و چالش‌های مربوط به آن پرداخته‌ایم.

مرسوله پستی چست؟

مرسوله پستی به بسته‌هایی گفته می‌شود که افراد آن را برای ارسال تحویل اداره پست یا شرکت‌های خصوصی می‌دهند تا به مقصد برسد. در ایران شرکت های زیادی اعم از اداره پست، تیپاکس، TNT، چاپار و ... این کار را انجام می دهند.

انواع مرسولات پستی

مرسولات پستی دارای انواع مختلفی هستند. انواع مرسولات پستی در ایران به شرح زیر هستند:

  • نامه و پاکت‌: شامل نامه‌های رسمی و غیررسمی و اطلاعات و اسنادند.
  • پست کارت: کارت‌های تبریک، دعوت‌نامه، تشکر و...
  • پست‌ بانک: ارسال و دریافت اوراق بهادار، چک‌ و اسناد مالی
  • پست پیشتاز: بسته‌های کوچک و سبک با تحویل سریع‌تر
  • کالا و بسته‌: ارسال انواع کالاها، هدایا و بسته‌های مختلف
  • کتاب و مطبوعات: ارسال روزنامه، مجله، کتاب و مطبوعات
  • پست اسناد خارجی: ارسال اسناد و مدارک خارجی به و از ایران
  • پست بین‌المللی: ارسال و دریافت مرسولات بین‌المللی
  • پست ویژه: خدمات پست ویژه با امکانات و خدمات متنوع.
  • پست‌های دارای ارزش: ارسال مرسولات باارزش طلا، نقره و...
  • مرسولات بزرگ و سنگین خاص
  • مرسولات سازمانی: شامل نامه‌ها و اسناد، اوراق بهادار، مرسولات تجاری، مدارک حقوقی و انواع کارت هویتی

هر نوع مرسوله ممکن است با توجه به ویژگی‌های خاص خود نیازمند نحوه بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و نقل‌وانتقال مختلف باشد.

کد رهگیری مرسوله پستی چیست؟

کد رهگیری مرسوله پستی با عنوان «کد پیگیری» یا «کد مرسوله» شناخته می‌شود. این کد 20 رقمی حاوی یک سری اعداد است که به هر مرسوله اختصاص داده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان وضعیت و مراحل پیگیری مرسوله از ارسال تا تحویل را از طریق سیستم پیگیری پستی بررسی کرد. این کد به دستگاه پیگیری در سایت یا اپلیکیشن اداره پست و یا روی برگه‌های رهگیری نوشته می‌شود.
برای به دست آوردن کد پیگیری پست نیاز به اقدام خاصی از سوی مشتری نیست و اداره پست موظف است هنگام دریافت بسته از مشتری برای بسته تحویل گرفته‌شده جهت ارسال یک کد رهگیری صادر نموده و در اختیار مشتری قرار دهد.

پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری در سایت پست

برای رهگیری مرسوله خود با داشتن کد رهگیری می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. نخست وارد سایت www.post.ir شوید.
  2. سپس روی آیکون «رهگیری مرسوله» کلیک کنید.
  3.  در کادر «لطفاً شماره مرسوله خود را وارد نمایید» کد رهگیری مرسوله را که از فروشنده یا اپراتور مربوطه دریافت کرده‌اید، وارد کنید.
  4. نمایش وضعیت مرسوله: پس از واردکردن کد رهگیری، وضعیت و مراحل مختلف مرسوله از ارسال تا تحویل به مقصد به شما نمایش داده خواهد شد.
  5. دریافت اطلاعات مفصل: با کلیک بر روی مرسوله موردنظر، جزئیات دقیق‌تری از وضعیت مرسوله، مراحل طی شده و تاریخ تخمینی تحویل به شما نمایش داده می‌شود.

 نحوه وارد کردن کد پیگیری ۲۰ رقمی مرسوله پستی

پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل

با توجه به خدمات ارائه‌شده از سوی اداره پست امکان رهگیری مرسولات پستی با استفاده از شماره موبایل امکان‌پذیر نیست و افراد می‌توانند جهت پیگیری مرسولات با کمک کد رهگیری اقدام نمایند. بدین منظور، کافی است تا به لینک tracking.post.ir رفته و با استفاده کد رهگیری مرسوله از جزئیات آن باخبر شوید.
شما می‌توانید از طریق موبایل خود با واردکردن کدهای USSD مرسوله خود را پیگیری کنید.

برای رهگیری مرسولات پستی از سوی اداره پست مشتریان تنها می‌توانید از بارکد رهگیری استفاده نمایید.

می‌توانید با تماس با مرکز تلفنی اداره پست (193) اطلاعات پیگیری را از کارشناسان اداره پست نیز دریافت کنید.

پیگیری مرسوله پستی با کد در موبایل

برای استعلام مرسوله پستی با کد USSD، کافی است کد دستوری #110* را شماره‌گیری نمایید. سپس خدمات قابل‌ارائه را انتخاب کرده و کد رهگیری مرسولات پستی یا کد ملی را وارد کنید.

رهگیری مرسوله پستی با کد ملی

پیگیری مرسولات پستی با کد ملی، فقط مختص مرسولات سازمانی است. برای پیگیری مرسولات از طریق کد ملی افراد باید ابتدا وارد سایت najatracking.post.ir شده و نوع سند خود را انتخاب نمایند. نوع سند در پیگیری مرسولات پستی با کد ملی شامل مواردی همچون: کارت سوخت، شناسنامه خودرو، کارت خودرو، گواهینامه، اسناد موتورسیکلت، نظام‌وظیفه، دیوان عدالت اداری و رهگیری سیم‌کارت است.

 رهگیری مرسوله پستی سازمانی

سؤالات متداول

کد رهگیری مرسولات پستی چندرقمی است؟

کد رهگیری پستی یک کد 20 رقمی است.

چگونه می‌توانیم کد پیگیری مرسوله پستی سازمانی را دریافت کنیم؟

مرسولات سازمانی از قبیل گواهینامه، کارت خودرو، کارت نظام‌وظیفه و اسناد موتورسیکلت باید از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا پیگیری شوند. این سامانه به کاربران امکان پیگیری تمامی مرسولات سازمانی را با واردکردن اطلاعات فراهم می‌کند.
افرادی که مرسولات سازمانی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند، می‌بایست با ورود به سایت najatracking.post.ir مراحل پیگیری را انجام داده و جزئیات مرسولات خود را کنترل کنند.

آیا می‌توان بدون کد رهگیری مرسوله پستی را استعلام کرد؟


بله این امکان وجود دارد. البته توجه داشته باشید که برای استعلام مرسوله پستی بدون کد رهگیری، مرسوله شما باید از نوع سازمانی باشد.

آیا می‌توان با نام خانوادگی پیگیری مرسوله پستی را انجام داد؟

در حال حاضر، اداره پست ایران امکان پیگیری مرسولات پستی بر اساس نام خانوادگی فراهم نمی‌کند. معمولاً برای پیگیری مرسوله پستی به واردکردن شماره موبایل یا کد رهگیری نیاز دارید. بهترین راه برای پیگیری مرسوله، استفاده از شماره رهگیری یا شماره پیگیری مرسوله است که از فروشنده یا اپراتور مربوطه دریافت کرده‌اید.

رهگیری مرسولات پستی با کد ussd امکان‌پذیر است؟

بله، شما می‌توانید با واردکردن کد *110# مرسوله‌های سازمانی خود را پیگیری کنید.

آدرس سامانه رهگیری مرسوله پستی چیست؟

شما می‌توانید به آدرس اینترنتی tracking post ir مراجعه کرده و با واردکردن کد رهگیری مرسوله خود، از جزئیات بسته خود باخبر شوید.

پیگیری بسته های پستی با اپلیکیشن  هم امکان پذیر است؟

با نصب اپلیکیشن "پستخونه" بر روی گوشی‌های هوشمند، می‌توانید به‌راحتی سفارش‌های پستی خود را ثبت کرده و با دریافت کد پیگیری موقت، به نزدیک‌ترین باجه پستی مراجعه کرده و مرسوله خود را ارسال نمایید.
 همچنین از طریق میز خدمت اپلیکیشن "پستخونه" می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به پست، از سرویس‌ها و نرخ‌های پستی مطلع شده، مرسولات خود را رهگیری کنید، کد پستی دریافت کنید و آدرس دفاتر پستی را بیابید. همچنین، شکایت‌ها و پیشنهادهای خود را نیز مطرح کنید.

برای راحتی پیگیری مرسوله‌های پستی، ادراه پست و شرکت‌های تابعه، برای هر بسته پستی یک کد رهگیری اختصاصی در نظر می‌گیرند که حکم سند را برای آن بسته دارد. شما می‌توانید با وارد کردن کد رهگیری مرسوله پستی از وضعیت بسته پستی خود در هر مرحله از ارسال آگاه شوید.

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید