CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست

در این مقاله تعریف جامعی از سیستم مدیریت محتوا شده است و در آن انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا را با تصاویر مربوط به آنها توضیح داده ایم
 ۱۳۹۷/۸/۲۹ | ۱۴:۳۹  زمان مطالعه 1 دقیقه
CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا

CMS مخفف عبارت Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است. سیستم مدیریت محتوا در واقع نرم افزاری است مبتنی بر وب که برای ایجاد و کنترل سایت استفاده می شود. سیستم های مدیریت محتوا توسط زبان های برنامه نویسی سرور مانند PHP یا ASP.NET نوشته می شوند. این نرم افزارها به افراد اجازه می دهند حتی بدون داشتن دانشی در رابطه با طراحی سایت، سایت خود را ویرایش و تولید کنند.

برخی از این سیستم های مدیریت محتوا به صورت رایگان در اختیار عموم قرار میگیرد. امکانات مشخص و محدودی دارند و کاربر تنها میتوانند بخش هایی از آن را شخصی سازی کند. به دلیل اینکه این نوع سیستم ها و قالب های آنها برای استفاده همگان رایگان و آزاد است احتمال اینکه سایت های دیگری درست شبیه به سایت شما در اینترنت وجود داشته باشند بسیار زیاد است و این برای شرکت هایی که به دنبال برندینگ هستند مشکل آفرین خواهد شد.

نوع دیگر سیستم مدیریت محتوا، سیستم های اختصاصی هستند که بنا به نیاز و خواسته های کاربر نوشته شده و تمام امکانات مورد نیاز او را در اختیارش میگذارند اینگونه از سیستم ها نیازمند پرداخت هزینه هستند و این هزینه بستگی به بزرگی پروژه و امکانات درخواستی کاربر دارد. اینگونه سیستم ها اغلب از طرف شرکت سازنده دارای پشتیبانی هستند و همینطور شما هر زمان که نیاز به امکانات بیشتری داشتید از شرکت سازنده بخواهید امکانات جدید را برای شما ایجاد کنند. در این سیستم ها شما مطمئن هستید سایت شما تنها برای شما ساخته شده و کاملا بر اساس نظر و سلیقه خودتان است.

در زیر به چند نمونه از سیستم های مدیریت محتوای رایگان اشاره میکنیم : 

  • وردپرس Wordpress

یکی از قویترین سیستم های مدیریت محتوای رایگان وردپرس است که دارای قالب های متنوع و افزونه های زیادی است در گذشته تنها برای به وجود آوردن وبلاگ از آن استفاده می شد اما امروزه توسعه فراوانی یافته و میتوان سایت های زیادی با آن درست کرد. کنترل پنل نسبتا ساده و کاربر پسندی دارد که مدیریت سایت را ساده تر میکند . در کنار تمام این مزایا این سیستم معایبی نیز دارد از قبیل مشکلات امنیتی و نبود پشتیبانی که باعث می شود اگر با مشکلی در استفاده از آن مواجه شوید به راحتی نتوانید پاسخی برای مشکل خود بیابید.

سیستم مدیریت محتوا

نسخه فارسی این سیستم مدیریت محتوا هم در دسترس است.

  • جوملا Joomla

این سیستم مدیریت محتوا توسط شرکت های مختلفی در سرتاسر دنیا استفاده شده است و برای سایت هایی که چند مدیر دارند مناسب است. جوملا کاربران و توسعه دهندگان بسیار زیادی در دنیا دارد به همین دلیل مطالب آموزشی زیادی در این زمینه در اینترنت موجود است. قالب های بسیار زیادی دارد اما کیفیت قالب ها از قالب های وردپرس پایین تر است. با اینکه کنترل پنل قدرتمندی دارد اما میز مدیریت آن کاربر پسند نیست.

سیستم مدیریت محتوا

  • دروپال Drupal

دروپال دارای جامعه کاربران بسیاری می باشد و برعکس دو سیستم مدیریت محتوای قبلی از پشتیبانی آنلاین برخوردار است در حدود 6000 ماژول متنوع برای آن نوشته شده است که امکانات بسیار خوبی در اختیار کاربر قرار می دهد. از معایب سیستم مدیریت محتوای دروپال می توان به قالب های آن اشاره کرد که تهیه آنها پیچیدگی های زیادی دارد و همینطور قالب های تجاری رایگان آن بسیار کم است.

سیستم مدیریت محتوا

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید