تولید محتوای متنی چیست

امروزه تولید محتوای متنی در میان انواع تولید محتوا، همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است. با ما باشید تا به جواب سوالات خود در این زمینه برسید.
 ۱۴۰۲/۳/۳ | ۰۹:۳۵  زمان مطالعه 6 دقیقه
تولید محتوای متنی چیست

تولید محتوای متنی یکی از شاخه‌های تولید محتوا است که با روش‌های مختلفی برای متن‌هایی با ساختارهای گوناگون ایجاد می‌کند. این نوع تولید محتوا در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله در بازاریابی، خبرنگاری، تحلیل داده‌ها، پردازش، برند سازی و ... متداول است و یکی از کارهای فریلنسری است که با سه مشکل کسب درآمد فریلنسری در ارتباط می‌باشد. ما در این مقاله نگاه عمیق‌تری به این نوع تولید محتوا به‌خصوص تولید محتوای سایت می‌اندازیم.

تولید محتوای متنی به چه معناست؟

تولید محتوای متنی به معنای ایجاد محتوای متنی در قالب‌های مختلفی مثل مقاله، خبر، نامه، متن‌های تبلیغاتی و گزارش است. بستر نمایش تولید محتوا می‌تواند اینترنت، روزنامه، آگهی‌نما، کتاب یا حتی بروشور باشد.

شاید این‌گونه بتوان گفت که تولید محتوای متنی فرایند ایجاد ایده‌های موضوعی برای پرسونای مخاطب و ایجاد اطلاعات قابل‌دسترس برای مخاطبان هدف است.

نکته مهم دیگری که گاهی افراد از آن غافل می‌شوند، منحصر کردن تولید محتوای متنی برای اطلاعات متنی است، درحالی‌که برای انواع قالب‌های محتوای دیگر نیز، نیاز به محتوای متنی خواهیم داشت. مثل تولید یک ویدئوی آموزشی یا یک پادکست.

چرا تولید محتوا مهم است؟

تولید محتوای متنی، یکی از بهترین روش های بازاریابی ورودی برای جذب مخاطب است. چراکه با تولید اطلاعات رایگان و مفید به مخاطبان، مشتریان بالقوه جذب و مشتریان فعلی را نیز حفظ می‌کنید.

اگر به سال‌های پیش برگردیم، سال‌هایی که هنوز نه اینترنتی وجود داشت و نه دستگاه‌های ضبط و مشاهده ویدئو یا حتی واکمن‌های کاست خور، این محتوای متنی بود که وظیفه انتقال اطلاعات را به مخاطب بر عهده داشت. محتوای متنی یکی از آسان‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در دسترس ترین قالب تولید محتوا به شمار می‌رود. کما اینکه برای تولید این‌گونه محتوا در هر قالب و بستری به دانش پایه نگارش، کمی ویراستاری و البته ذوق نویسندگی نیاز داریم.

بیایید ببینیم چرا این قدر در بازاریابی روی تولید محتوای متنی تأکید می‌شود:

  • محتوا به‌خصوص محتوای متنی یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای برند سازی و متمایز شدن از رقبای شماست. فرض کنید شرکتتان برای تولید یک محصول خاص، از استاندارد خاصی پیروی می‌کند که فقط شما مجوز آن را گرفته‌اید. مخاطبان شما با مشاهده و خواندن این استاندارد به فناوری‌های به‌روز کسب‌وکار شما پی برده و اطمینان بیشتری به خرید محصول از شما پیدا می‌کنند.
  • تولید محتوای متنی، نسبت به قالب‌های دیگر محتوا، هزینه کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و درنتیجه با سرمایه‌گذاری معقولی می‌توانید به معرفی کسب‌وکار و خدمات خود در بازارهای دیجیتال همچون اینترنت بپردازید.
  • بازاریابان B2B اذعان می‌کنند که بازاریابی محتوایی ازجمله متنی، ابزاری موفق برای تولید سرنخ‌های فروش، درآمدزایی و ایجاد مشتری‌های جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری‌های وفادار است.
  • محتوای متنی به شما این امکان را می‌دهد تا مستندسازی دقیق‌تری داشته باشید. فرض کنید شما یک راهنمای گردشگری هستید و یک وب‌سایت خدمات گردشگری دارید، حال می‌توانید با تولید محتوای متنی وب‌سایت به متون و کتاب‌ها و سفرنامه‌های معروف ارجاع دهید و تبحر خود در جمع‌آوری اطلاعات دست‌اول را درباره مکان‌های تاریخی به رخ بکشید.
  • جستجوی محتوای متنی و قابلیت در دسترس بودن آن برای مخاطبان هدف شما نسبت به سایر قالب‌های محتوایی مثل ویدئو آسان‌تر است. ویژگی‌هایی نظیر قابلیت مرور سریع میان متن، جستجوی متن یا کلمه خاص در اینترنت به شما کمک می‌کنید تا آسان‌تر و بهتر دیده شوید.
  • قابلیت سئوی محتوای متنی آسان‌تر است. اگر از SEO استفاده می‌کنید، شانس شما برای یافتن مشتری بالقوه افزایش می‌یابد. مثلاً استفاده از کلمات کلیدی در متن هنگامی که شخصی آن کلمات کلیدی را در موتور جستجو می‌کند، موجب نمایش وب‌سایت شما در نتایج می‌شود.

محتوایی که تولید می کنید باید بین  نیاز مخاطبان و خواسته های شما مشترک باشد.

انواع تولید محتوای متنی کدام‌اند؟

در دنیای دیجیتال امروز، استفاده از همه اشکال محتوا در کنار هم، محتوای متنی شما را از سایر رقبا برجسته‌تر می‌کند. از رایج‌ترین انواع تولید محتوای متنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پست‌های وبلاگ

محتوایی که در قالب وبلاگ برای وب‌سایت نوشته می‌شود، علاوه بر سئوی بهتر سایت، ضروری‌اند بلکه به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان بیشتری جذب کنید.

برای مثال با به اشتراک گذاشتن اخبار کسب‌وکار یا حوزه کاریتان، می‌توانید مشتریان خود را از آخرین تغییرات باخبر کنید. برای ایجاد محتوای متنی در وبلاگ خود از انواع مختلف محتوای وبلاگ زیر استفاده کنید:

  •  چرا، چطور و چگونه
  • پرسش و پاسخ
  • انواع مصاحبه
  • اخبار شرکت
  • اخبار محصول
  • راهنمای گام‌به‌گام استفاده از محصول یا خدمات
  • محتوای فهرستی
  • محتوای مقایسه‌ای
  • محتوای فهرستی و ...

 1- محتوای اوراق سفید یا White Paper

این نوع محتوا، از محتوای طولانی برخوردار بوده و بیشتر در حوزه‌های دولتی و تخصص‌های صنعتی استفاده می‌شود. این نوع محتوا را می‌توان به‌صورت PDF نیز در اختیار مخاطبان در بستر اینترنت قرار داد تا به‌راحتی قابل دانلود باشد.

3- کتاب‌های الکترونیکی یا ebook

این نوع تولید محتوای متنی، معمولاً برای کسب‌وکارهایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بیشتر متکی به بازاریابی ایمیلی‌اند و قصد دارند تعاملات میان مشتری‌های خود را به‌طور تخصصی‌تر ادامه دهند.

کتاب‌های الکترونیکی را برای ارائه اطلاعات عمیق و راهنمایی مشتریان و برای مخاطبانی که محدودیت زمانی ندارند، به کار ببرید.

4- محتوا بر اساس داستان موفقیت مشتری

این نوع محتوا حاوی داستان چالش‌های خرید محصول و خدماتی است که یک مشتری واقعی با آن روبرو شده و به موفقیت و رضایت رسیده است. با خلق این‌گونه محتوا مخاطبان را با مشتری‌های واقعی خود آشنا می‌کنید و فرایند خرید را برای آن‌ها اطمینان‌بخش‌تر خواهید کرد.

5-مطالعات موردی

برخی از بازاریابان بر این باورند که استفاده از مطالعات موردی، مؤثرترین محتوا برای تأثیرگذاری بر فرایند خرید است. این نوع محتوا به مخاطبان شما ثابت می‌کند که راهکارهای کسب‌وکاری شما کارآمد و قابل‌اطمینان است.

6- معرفی محصول و راهنمای استفاده از آن

این نوع محتوا حاوی، اطلاعات و جزئیات محصول و خدمات، مزایا، انواع آن، نحوه خرید و راهنمای استفاده از آن‌ها است.

راهنماها و دموهای موجود در سایت شما به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد که محصول یا خدمات شما چه نیازی را برطرف می‌کند.

7- مرکز منابع و مراجع

این نوع محتوا معمولاً یک صفحه وب‌سایت یا برگه است که بازدیدکنندگان می‌توانند به تمام منابع مفید در یکجا دسترسی داشته باشند. در این محتوا معمولاً مراجع مربوط به راهنمای محصولات، حساب‌های کاربری و سیاست‌های شرکت است.

8- محتوای مبنی بر نظرات

نظرات و امتیازبندی محصولات و خدمات توسط کاربران نمونه دیگری از تولید محتوای متنی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که 90 درصد مخاطبان، با خواندن این محتواها فرایند خریدشان را کامل کرده‌اند.

9- تولید محتوای متنی مقایسه‌ای

این نوع محتوا با مقایسه محصولات، خدمات و موارد دیگر در کنار هم، انتخاب را برای مخاطبان آسان‌تر کرده و اعتماد بیشتری را جلب می‌کند.

10- پرسش‌های متداول

این محتوا حاوی پرسش‌های متداول کاربران درباره موضوع، محصول یا خدمات است. شما می‌توانید با پاسخ به سؤالات رایج مخاطبان، در وقت کارمندان خود نیز صرفه‌جویی کرده و موجب هدایت کاربران به صفحات و خدمات خاص شوید.

11- جوایز و دستاوردها

تولید محتوای متنی‌ای که حاوی جوایزی باشد که کسب کرده‌اید، یک ایده خوب و مفید برای نمایش اعتبار و تخصص به مخاطبان و مشتریان است.

12- محتوای تولیدی توسط کاربر

در این نوع، شما تولید محتوای متنی خود را به کاربران و مخاطبان خود واگذار می‌کنید. می‌توانید با ایجاد خط‌مشی تولید محتوا یا نظارت در آن، محتوای رایگان برای وب‌سایت یا فروشگاه خود تهیه کنید.

13- محتوای راهنمای کاربر

این محتوا شامل، راهنمای کاربری استفاده از خدمات و محصولات موردنظر است. محتوای راهنما به مشتریان شما کمک می‌کند تا با نحوه صحیح استفاده از محصول یا خدمات شما آشنا شوند.

برای تولید محتوای متنی از کجا شروع کنیم؟

برای شروع تولید محتوای متنی باید نخست موضوع را انتخاب کنید.


برای شروع تولید محتوای متنی، نخست باید با موضوعی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، آشنا شوید. می‌توانید از روش‌های مختلف مثل، مانند خواندن کتب و مقالات مرتبط، پژوهش در اینترنت، مصاحبه با افراد متخصص و باتجربه یا شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط استفاده کنید. همچنین داشتن کمی ذوق نویسندگی به شما کمک می‌کند تا متون درست و خلاقانه‌ای بنویسید، یادگیری نگارش زبان مقصد محتوا نیز ضروری است.

بعد از آشنایی با موضوع، باید ایده‌های خود را جمع‌آوری و سپس یک پلان محتوایی ایجاد کنید. بعد از ایجاد پلان محتوا، می‌توانید شروع به نوشتن کنید. محتوای شما باید جذاب، مفید و قادر به جذب مخاطبان باشد. همچنین باید به گرامر و استفاده صحیح از کلمات توجه کنید تا محتوای شما قابل‌فهم و خواندنی باشد. راستی اگر دوست دارید درباره مهارتهایی که یک کارشناس تولید محتوا می دانید، بیشتر مطالعه کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید/

مزایا و معایب تولید محتوای متنی کدام‌اند؟

تولید محتوای متنی به کسب‌وکارها و افراد کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از محصول و خدمات خود را در اختیار مخاطبان قرار داده‌ سرنخ‌های بسیار مهمی را جذب کنند. در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای تولید محتوای متنی اشاره می‌کنیم:

  1.  نوشتن محتوا می‌تواند رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد
  2. با تولید محتوای متنی می‌توانید برای جابه‌جایی مشتریان در قیف فروش استفاده کنید.
  3. نوشتن محتوا می‌تواند نرخ تبدیل (CR) را در وب‌سایت یا فروشگاه شما افزایش دهد.
  4. تولید محتوای متنی معتبر می‌تواند برند شما را به یک پیشرو در صنعت کسب‌وکار معرفی کند.
  5. محتوای متنی با آموزش مشتریان، فرایند فروش را برای کارمندان شما آسان می‌کند.

معایب تولید محتوای متنی

با همه مزایایی که تولید محتوای متنی به‌خصوص وب‌سایت دارد، اما نباید معایب و چالش‌های آن را نیز فراموش کرد:

  1. استفاده از محتوای متنی برای به دست آوردن خوانندگان وفادار و ترافیک ثابت زمان زیادی احتیاج دارد.
  2. محتوای متنی نوشته‌شده نیاز به به‌روزرسانی و ویرایش‌های مکرر دارد.
  3. در اکثر مواقع تولید محتوای متنی مؤثر، متمایز و جذاب نیازمند یک الگوی طراحی اختصاصی دارد و این مستلزم هزینه‌های مالی است.
  4. برای تأثیرگذاری بیشتر محتوای متنی شاید نیاز به محتوای دیگری مثل ویدئو یا پادکست داشته باشید.
  5. رعایت حق کپی‌رایت در محتواهای متنی و الزام به رعایت آن کمی دشوار است.

اصول تولید محتوای متنی چیست؟


بیشتر افرادی که آغاز به تولید محتوای متنی می‌کنند، فکر می‌کنند که باید آنچه را که خودشان در نظر دارند، بنویسند. اما باید توجه داشته باشید که این فرایند با درک درست مخاطبان محتوای شما شروع می‌شود. اینکه چه محتوایی برای آن‌ها جذاب است و چه نیازی از آن‌ها را پاسخ می‌دهد، حیاتی است. بنابراین باید بفهمید که مخاطبان شما در موتورهای جستجو یا بستر کسب‌وکار شما به دنبال چه چیزی هستند. برای شروع تولید محتوای متنی رعایت گام‌های زیر مفید خواهد بود:

1- درک و تعیین مخاطب هدف

اولین قدم در تولید محتوای بررسی و تحلیل مخاطب هدف است. اینکه چه کسانی محتوای متنی شما را می‌خوانند، در چه رده سنی هستند، چه تخصصی دارند و حتی چه جنسیتی دارند، مهم است.

2- تعیین نیازهای مخاطبان

بهتر است فهرستی از نیازهای مخاطبان هدفتان و اینکه آن‌ها به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند یا نمی‌دهند تهیه کنید.

3- به دنبال محتوایی باید که نقل‌قول و نظر ایجاد کند

در این گام به دنبال موضوعاتی باشد که در حوزه کاری شما گنجانده‌شده و محتوای شما می‌تواند مخاطب را به جستجوی بیشتر و نظرات بیشتری سوق دهد. می‌توانید محتوای خود را به یک محتوای اصلی و چند محتوای فرعی نیز تقسیم کنید تا اطلاعات جامع‌تری را به مخاطبان ارائه دهد مثل مقاله‌های پیلار، سبز و..

4- تعیین قالب محتوای متنی

در این مرحله بررسی کنید که کدام قالب محتوایی می‌تواند بیشترین همخوانی را برای محتوای متنی شما به ارمغان بیاورد. شاید لازم باشد حتی از قالب‌های تعاملی استفاده کنید. مثلاً شاید نیاز باشد تا یک محتوا بر اساس پرسش و پاسخ یا یک مقاله که درباره استانداردهای حمل‌ونقل باشد بنویسید.

5- برای نشر محتوای متنی بهترین بستر را انتخاب کنید

پس از طی مراحل بالا، اکنون نوبت انتخاب بستر تولید محتوای متنی شماست. برای مثل شاید بهتر باشد محتوای متنی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید یا شاید تصمیم بگیرید تا برگه مخصوصی در وب‌سایت برای آن در نظر بگیرید. این‌که کدام بستر انتشار را انتخاب کنید بستگی به نوع مخاطب و محتوای شما خواهد داشت.

6- برای انتشار محتوا از اصول نگارشی پیروی کنید

هرچند در نوشتن محتوا داشتن کمی ذوق نویسندگی ضروری است، اما در تولید محتوای متنی توجه به اصول نگارشی زبان محتوا ضروری است. محتوای متنی عاری از غلط و سلیس و روان موجب اعتماد بیشتر مخاطبان به شما خواهد شد. اگر خودتان مسئول تولید محتوا نیستید، از متخصصان این حوزه بهره ببرید و برای آن هزینه کنید.

7- برای انتشار محتوای متنی خود از یک برنامه پیروی کنید

بسته به استراتژی بازاریابی محتوایی خود، یک برنامه مدون و دقیق برای انتشار محتوا در نظر بگیرد و کاملاً به آن پایبند باشید.

تولید محتوای متنی شامل ایجاد متن‌هایی با موضوعات مختلف است. برای تولید محتوا، نویسندگان از روش‌های مختلفی ازجمله پژوهش، نوشتن خلاقانه، انتخاب کلمات کلیدی و استفاده از قواعد گرامری درست استفاده می‌کنند. هدف از تولید محتوای متنی وب‌سایت جذب مخاطبان، افزایش بازدید و بهبود سئو و رتبه وب‌سایت است.

پرسش های متداول 

1- محتوای متنی چه کلمه باید باشد؟

2- هزینه محتوای متنی چه قدر است؟

3- از کجا نوشتن محتوای متنی را یاد بگیرم؟

4- از چه نرم‌افزارهایی برای تولید محتوا استفاده کنیم؟

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید