محتوای سئو شده چیست

رمز موفقیت در رسیدن به رتبه یک گوگل، در تولید محتوای سئو شده و محتوای کاربرپسند است. اگر شما هم می‌خواهید در این رقابت پیروز باشید، در این مطلب از آموزش سئو داخلی و تولید محتوا سئو شده بیشتر خواهیم گفت.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۴:۰۳  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
محتوای سئو شده چیست

رمز موفقیت در رسیدن به رتبه یک گوگل، در تولید محتوای سئو شده و محتوای کاربرپسند است. اگر شما هم می‌خواهید در این رقابت پیرو باشید، در این مطلب از آموزش سئو داخلی و تولید محتوا سئو شده بیشتر خواهیم گفت.

محتوا پادشاه است! این مفهوم را اولین بار بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت مطرح کرد. اما امروز این بحث مطرح است که تولید محتوای مفید به تنهایی کافی نیست و انتشار یا توزیع محتوا مهمتر از تولید محتوا است! محتوای مفیدی که بیننده‌ای نداشته باشد، ارزشی ایجاد نمی¬کند. به قول معروف اگر محتوا پادشاه باشد، توزیع درست آن قلمرو پادشاهی است.
بنابراین تولید محتوای سئو شده اهمیتی بیشتر از صرفا تولید محتوای جذاب و زیبا دارد. هنر یک تولیدکننده محتوا این است که باید هر دو مورد را در تولید محتوا رعایت کرده و آنها را با هم ترکیب کند. در واقع محتوای خوب، علاوه بر رعایت استانداردها و اصول تولید محتوا، باید نکات مرتبط با سئو را هم رعایت کند تا به نتیجه مناسب برسد.
با ما همراه باشید تا در این مطلب ببینیم محتوای سئو شده چیست و چطور می‌توان به بهترین شکل نکات مربوط به سئو داخلی و تولید محتوا سئو شده را رعایت کرد.

محتوای سئو شده چیست و چگونه محتوای مناسب برای سئو بنویسیم

محتوای سئو شده چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، سئو (SEO) به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو شده است. طبیعتاً می‌توانید حدس بزنید که محتوای سئو شده یعنی تولید محتوایی که متناسب با اصول صحیح و استاندارد سئو باشد تا بتواند به دست مخاطب هدف برسد و رتبه خوبی را در موتورهای جستجو (به‌ویژه گوگل) برای شما به ارمغان بیاورد. البته برخی به اشتباه تصور می‌کنند باید دنبال اصول نگارش سئو باشند، اما درواقع باید سراغ اصول صحیح نگارش محتوا برویم.
از همان جایی که تحقیق کلمه کلیدی را انجام می‌دهید و سپس سراغ نوشتن تیتر و لید می‌روید، تا نوشتن بدنه مقاله و نتیجه گیری آخر آن، فرایند تولید محتوای سئو شده آغاز می‌شود. بنابراین نه‌تنها باید محتوایی جذاب، کاربردی، آموزنده و متناسب با نیازهای مخاطب خلق کنید، بلکه حتما باید حواستان به رعایت نکات سئو داخلی باشد. البته سئوی داخلی سایت چک لیستی دارد که در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

سئو داخلی چیست؟

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم تولید محتوا باید براساس رعایت نکات مربوط به سئو داخلی باشد. اما سئوی داخلی چیست؟
سئو داخلی که با نام سئو On Page نیز شناخته می‌شود، در واقع فرایندی است که به محتوا و کدهای HTML و چند مورد دیگر بستگی دارد، ولی کنترل آن کاملا در اختیار شماست. از این‌رو با رعایت اصول محتوا در سئو و در نظر گرفتن چک لیست سئو داخلی می‌توانید نتیجه موردنظر خود را رقم بزنید. البته موارد زیر در سئوی داخلی سایت اهمیت دارد و با آموزش کامل سئو داخلی می‌توانید به‌راحتی آنها را رعایت کنید.

چک لیست سئو محتوایی و سئو داخلی

چک لیست سئو داخلی

برای اینکه بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر به نتایج دلخواه خود در سئو برسید باید چک لیست سئو داخلی را رعایت کنید که در ادامه به سرفصل موضوعی آنها اشاره می‌کنیم، اما در مورد رعایت اصول محتوا در سئو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  1. ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)
  2. ارتقای سرعت سایت
  3. بررسی وضعیت سرعت و آپ‌تایم سرور
  4. راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و اتصال سایت به آن
  5. طراح سایت به صورت واکنشگرا با ریسپانسیو (Responsive)
  6. استفاده از قابلیت AMP موبایل
  7. بررسی و رفع خطاهای موجود در گوگل آنالیتیکس
  8. رفع مشکل صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند
  9. فعال کردن قابلیت GZIP
  10. تحقیق کلمات کلیدی براساس اصول سئو
  11. استفاده از کلمه کلیدی اصلی در عنوان سایت، عنوان مطالب و هدینگ‌های بعدی
  12. اضافه‌کردن تصاویر بت حجم مناسب به محتوا و درج متن جایگزین (ALT)
  13. لینک‌دهی روی انکرتکست‌ها به دیگر مطالب سایت
  14. لینک خروجی به سایت‌های معتبر
  15. ساخت صفحه 404
  16. ریدایرکت کردن سایت روی آدرس با www یا بدون wwwپ
  17. حذف محتوای تکراری
  18. ساخت نقشه سایت
  19. استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در لید
  20. ثبت دقیق متاتگ‌ها و متادیسکریپشن همراه با کلمه کلیدی اصلی
  21. استفاده از ویدیو در مطالب
  22. بررسی وضعیت صفحات سایت از نظر جستجو و ایندکس شدن
  23. استفاده درست از تگ‌های H1، H2 و...
  24. اصلاح لینک‌های شکسته (Broken Links)
  25. فعال‌سازی SSL
  26. استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword)
  27. استفاده از کلمه کلیدی در URL

تولید محتوای سئو شده

اگر به دنبال تولید محتوای سئو شده هستید که نه‌تنها موتورهای جستجو شما را دوست داشته باشند، بلکه مخاطبان نیز لذت ببرند و به افزایش رتبه شما در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو کمک کنند، این بخش را از دست ندهید. تولید محتوای سئو شده نیز اصول و استانداردهای خودش را دارد و حتی چک لیست سئو محتوای سایت را می‌توان زیرمجموعه ای چک لیست سئو داخلی سایت دانست.
در ادامه برای شما از روش‌هایی می‌گوییم که چطور بتوانید محتوای سئو شده تولید کنید:

تحقیق کلمه کلیدی و پرسونای مخاطب

برای تولید محتوای سئو شده اولین کار مهمی که باید انجام دهید پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط است تا بتوانید محتوای خود را به دست مخاطبان هدف برسانید. پرسونای مخاطب که کاملا با رفتار و احساسات انسانی مخاطبان سروکار دارد نیز با طرح 5 سوال زیر به شما کمک می‌کند تا بفهمید باید محتوا را برای چه افرادی تولید کنید:

  1.  مخاطبان من چه گروهی از افراد هستند (سن، شغل، درآمد، موقعیت جغرافیایی، علایق و...)
  2. مخاطبان من به چه محتوایی نیاز دارند
  3. مخاطبان چرا به محتوای من نیاز دارند و چه کمکی می‌توانند به آنها بکنم
  4. مخاطبان از چه طریقی محتوای مرا پیدا می‌کنند (کلمه کلیدی، لینک مستقیم و...)
  5. مخاطبان چه زمان دنبال محتوای من هستند

برای تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با آن می‌توانید از ابزارهای  زیر استفاده کنید:

استفاده متناوب از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط

حواستان به افراط و تفریط باشد. با یک توزیع مناسب از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط با آن در طول متن استفاده کنید. نیازی نیست همان ابتدا هر چه کلمه کلیدی دارید به کار ببرید، یا بارها و بارها از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در متن استفاده کنید. دیگر زمان پرکردن مطلب از کلمه کلیدی گذشته است و حالا برای گوگل و دیگه موتورهای جستجو جذاب و کاربردی‌بودن محتوا اهمیت بیشتری دارد.
البته باید به این نکته توجه کنید که علاوه بر تیتر، در لید، مقدمه و تا جایی که امکان دارد در میان‌تیترها نیز باید کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مرتبط وجود داشته باشند.
تولید محتوای سئو شده ولی جامع و عمیق
بیشترین محتوایی که مخاطب به آن علاقه دارد و معمولا رتبه‌های برتر را در گوگل دارند، محتوایی است که به صورت جامع و عمیق نوشته شده‌اند. اگر محتوای سایت چنین ظرفیتی دارد که آن را کامل، جامع و عمیق بنویسید حتما این کار را بکنید. به دو تیتر زیر دقت کنید:

  • 5 نکته آموزشی درباره سئوی ویدیو
  • هر آنچه که باید درباره سئوی ویدیو بدانید

بدون تردید تیتر دوم و مطلبی که پیرامون آن نوشته شده به مراتب بهتر از تیتر و مطلب اول است و در نتیجه جزو رتبه‌های بالای گوگل قرار خواهد گرفت. هر چه بتوانید اطلاعات مفیدتر، کامل‌تر و کاربردی‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهید، آنها به ادامه برای همراهی شما تا پایان محتوا مشتاق‌تر خواهند بود. در صورتی که می خواهید بیشتر در مورد تحقیق کلمات کلیدی بدانید می توانید استراتژی تحقیق کلمات کلیدی را مشاهده نمایید.

خلق محتوای جذاب و شگفت‌انگیز با استفاده از روش آسمانخرش (Skyscraper)

اگر دنبال یک تیر و دو نشان هستید؛ روش آسمانخراش یکی از بهترین راه‌های خلق محتوا با هدف جذب مخاطب و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. فرض کنید می‌خواهید از تمام برج‌سازهای کشورتان عبور کنید و تبدیل به نفر اول شوید، پس چاره‌ای ندارید جز اینکه یک آسمانخراش بسازید.
این روش در تولید محتوا نیز به خوبی جواب می‌دهد. باید مطلبی بنویسید که تاکنون کسی نظیر آن را منتشر نکرده باشد. برای به‌کارگیری روش آسمانخراش در تولید محتوای سئو شده کافیست سه مرحله زیر را به درستی انجام دهید:

  1. ابتدا موضوع و کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنید.
  2. در این مرحله بهترین بهترین باشید. بهترین محتوای موجود را بخوانید و چیزی خلق کنید که از همه بهتر باشد.
  3. به بهترین شکل ممکن محتوای خود را ترویج و تبلیغ کنید.

بهبود خوانایی با میان تیترها (Headings)، نوع و اندازه مناسب فونت و رعایت فواصل استاندارد

هیچ کس یک ثانیه هم برای متنی که پشت سر هم، بدون میان‌تیتر، با فونت نامناسب و بدون رعایت فواصل استاندارد نوشته شده باشد زمان نمی‌گذارد. بنابراین باید با استفاده درست از موارد زیر خوانایی محتوای تولید شده را افزایش دهید:

  1. استفاده درست از میان تیترها (H1، H2 و...): میان تیترها یا هدینگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا علاوه‌بر دسته‌بندی و طبقه‌بندی اصولی مقاله، بتوانید خوانایی آن را نیز افزایش دهید.
  2. استفاده از فونت مناسب: توجه به جزئیات در بالابردن زمان حضور مخاطب در سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از فونت‌های مناسب وب که اندازه و خوانایی خوبی دارند باعث می‌شود تا مطلب‌ شما کامل خوانده شود.
  3. رعایت فواصل اصولی و استاندارد: هر چه بتوانید متن پاراگراف‌های خود را کوتاه‌تر بنویسید بهتر است؛ چراکه می‌توانید آن را در بخش‌هایی با فاصله مناسب قرار دهید و خوانایی مطلب را بیشتر کنید.

استفاده از انواع محتوای پرطرفدار

تیم Buzzsumo به تازگی با بررسی 100 میلیون مقاله از سراسر وب متوجه شده است که بیشتر محتوای تولیدشده هیچ‌گونه بک‌لینکی نمی‌گیرند. اما نکته مهمتری که به ان اشاره کرده‌اند این است که برخی از انواع محتوا نسبت به موارد دیگر بهتر جواب می‌دهند. ضمن اینکه برندگان اصلی سایت‌هایی هستند که با تولید محتوای اصیل و معتبر توانسته‌اند وجهه خود را ارتقا دهند.
منظور از محتوای اصیل و معتبر موارد زیر است:

  • محتوایی که توسط متخصصان نوشته شده باشد
  • تحقیقات و مطالعاتی که خودتان انجام داده‌اید
  • محتوایی که شامل اطلاعات تکراری نباشد
  • محتوایی که شمال مطالعات موردی و مثال‌هایی از دنیای واقعی باشد
  • محتوای همیشه سبز که در طول سال‌های متمادی ارزش خود را از دست نمی‌دهند

استفاده از تصاویر و ویدیو

اگر بهترین مطالب را به صورت کامل و جامع بنویسید ولی در آنها از المان‌های دیداری شمال عکس، اینفوگرافی، طرح یا ویدیو استفاده نکنید، هیچ کس حتی چند از خط آن را نمی‌خواند. استفاده از تصاویر و ویدیو به صورت اصولی و استاندارد بخشی از تولید محتوای سئو شده است. هنگام بارگذاری عکس و ویدیو باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. عکس و ویدیو دارای کیفیت مناسب و استاندارد با حجم قابل قبول باشند.
  2. در نام عکس یا ویدیو، متن جایگزین و توضیحات از کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.
  3. ابعاد عکس و ویدیو درست و اصولی انتخاب شده باشد.

لینک های داخلی و لینک های خروجی

لینک‌دهی در تولید محتوای سئو شده اهمیت زیادی دارد. هر چه بیشتر بتوانید در محتوای خود به دیگر مطالب منتشر در سایت یا مطالبی، مستندات و آمارهای مهم در سایت‌های معتبر ارجاع دهید و روی انکر تکست‌ها لینک بسازید، محتوای شما کاربردی‌تر شده و در نتیجه سئوی سایت شما بهبود پیدا می‌کند.
البته باید به این نکته توجه کنید که هیچ‌گاه نباید روی کلمه کلیدی به مطلب دیگر لینک دهید و کلمه کلیدی اصلی را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید.

جمع بندی درمورد تولید محتوای سئو شده

سئوی یک سایت شامل سه بخش‌اصلی زیر می‌شود:

  1. سئو داخلی (on page)
  2. سئو خارجی (off page)
  3. سئو فنی یا تکنیکال (Technical)

محتوای سئو شده اصلی‌ترین و مهمترین بخش سئوی داخلی سایت به‌شمار می‌رود و در این بخش با رعایت نکات اصولی باید محتوایی جذاب، عمیق و کاربردی منتشر کنید. اگر به دنبال ارتقای سئو داخلی سایت هستید باید بتوانید با رعایت نکات زیر محتوای سئو شده تولید کنید:

  • تحقیق کلمه کلیدی و کلمات کلیدی مرتبط
  • تدوین صحیح پرسونای مخاطب
  • انتشار محتوا جامع، عمیق و کاربردی
  • به کارگیری روش آسمانخراش برای تولید بهترین محتوای موجود
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تیتر و لید
  • استفاده متناوب از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در محتوا
  • بهبود خوانایی مطلب با استفاده از میان تیترها، انتخاب فونت و رعایت فواصل استاندارد
  • استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی
  • استفاده از انواع پرطرفدار محتوا
  • استفاده از تصاویر و ویدیو

امیدواریم که این مقاله به شما در مورد تولید محتوای سئو شده کمک کرده باشد و بتوانید با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله، محتوایی مفید و پربازدید بنویسید. خوشحال می‌شویم نظر خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید و در اگر این مقاله برای شما مفید و کاربردی بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.برای یادگیری بهتر مفاهیم می توانید به فیلم های آموزش سئو در این بخش مراجعه کنید.

 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
خیلی‌اُم خوب