هدایای تبلیغاتی خود را چگونه انتخاب کنیم

انتخاب هدیه هایی متنوع و با کیفیت و متناسب با اهداف تبلیغاتی شرکت میتواند نشان دهنده جایگاه و قدرت مجموعه بوده و باعث جذب مشتریان و سرمایه به سازمان گردد
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۵:۲۰  زمان مطالعه 5 دقیقه
هدایای تبلیغاتی خود را چگونه انتخاب کنیم

هدایای تبلیغاتی یکی از موثرترین راه هایی است که سازمان ها و شرکت ها برای تبلیغات و معرفی خود از آن استفاده می‌کنند. البته انتخاب نوع هدیه در رسیدن به هدف یعنی تبلیغات تاثیر گذار بسیار حائز اهمیت است و در واقع انتخاب هدیه ای نامناسب نه تنها سودی برای مجموعه به همراه نخواهد داشت بلکه ممکن است به چهره و اعتبار مجموعه صدمه وارد کند. اما انتخاب هدیه هایی متنوع و با کیفیت و متناسب با اهداف تبلیغاتی شرکت می‌تواند نشان دهنده جایگاه و قدرت مجموعه بوده و باعث جذب مشتریان و سرمایه به سازمان گردد.

یک تبلیغ موفق جدای از معرفی نام و برند شرکت به سایرین در تلاش است تا این برند را در ذهن مشتری، متفاوت و جذاب ثبت کند و باعث شود برای مدتی طولانی در ذهن فرد باقی بماند. هدایای تبلیغاتی این فرصت مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد که با انتخاب کالایی که دارای طرحی خلاقانه و خاص است به عنوان هدیه به این مهم تحقق ببخشید. کالایی که علاوه بر خلاقانه بودن عمر طولانی هم داشته باشد و بتواند هر چه بیشتر افراد مختلف را با برند شما آشنا کند.

چگونه هدایای تبلیغاتی مناسب پیدا کنیم؟

 

 

هدایای تبلیغاتی خود را چگونه انتخاب کنیم؟

آیا می‌دانید یکی از شیوه‌های ماندگاری در ذهن آدم‌ها چیست؟ در این دنیای شلوغ و پر سر و صدا که آدم‌ها درگیر کارهای روزمره شده‌اند، به‌طوری‌ که گاه عزیزان‌شان را در این میان از یاد می‌برند. بهترین تلنگر برای به یادآوردنتان، فرستادن یا دادن یک هدیه ناب است. بله! همه آدم‌ها از کوچک تا بزرگ هدیه گرفتن را دوست دارند و این کار در فرهنگ ما نیز مانند دیگر کشورها یک سنت پسندیده به حساب می‌آید. با این کار در قلب و ذهن آن‌ها رسوخ خواهید کرد.

بسیاری از شرکت‌ها بر این باورند تهیه هدایای تبلیغاتی هزینه ای اضافه بر روی دوش مجموعه اعمال می‌کند اما از این مهم غافلند که با بررسی علایق و نیازهای مشتریان بازار هدف خود و انتخاب هدیه‌ای متناسب با آن نه تنها باعث هدر رفتن سرمایه خود نشده‌اند بلکه با بازگشت چندین برابر آن سرمایه رو به رو خواهند شد. مشتریان فعلی را وفادار و مشتریان بالقوه را بالفعل خواهند ساخت.

بنابراین چنانچه قصد تهیه هدیه تبلیغاتی را دارید در ابتدا تحقیقات گسترده‌ای از علایق و نیازهای مشتریان خود به عمل آورید محصول مورد نظر را انتخاب کنید و دنبال روشی خلاقانه برای ثبت هدیه در ذهن مشتریان خود باشید.


مفهوم هدیه تبلیغاتی/ سفیران محبت

این روزها ما در دنیای اطرافمان، در کوچه، بازار، ادارات، مراسم‌ها، همایش‌ها و... با هدایای ریز و درشت عجیب و جالبی رو به رو می‌شویم. بله! هدایای تبلیغاتی! حتما برای شما هم پیش آمده است، زمانی که از مغازه‌ای خرید کرده‌اید کالای کوچکی در کنار خریدتان با نام اشانتیون به رسم یادگاری دریافت کرده‌اید. باید بدانید که این پایان داستان خرید شما نیست و آن هدیه به ظاهر کوچک تازه آغاز راه سفر خرید شما و آن کالای کوچک تبلیغاتی است! 
هدایای تبلیغاتی جزیی از بدنۀ بزرگ حرفۀ بازاریابی را شکل می‌دهند و یک روش استراتژیک به حساب می‌آیند. صاحبان حرف و مشاغل برای نگه‌داشتن محصولات خود در بازارِ رقبا تلاش می‌کنند تا با استفاده از هدایای تبلیغاتی روی مشتری‌های خود تاثیر مثبت بگذارند، اعتمادشان را نسبت به آن محصول و شرکت در سطح بالا حفظ کنند و با این کار به قدردانی از مشتریان، همکاران و یا دوستان خود بپردازند. همچنین این کار باعث تقویت ارتباط بین مشتری و صاحبان صنایع و فروشنده‌ها می‌شود. در مقام مقایسه با آگهی‌های چاپی، کارهایی که فقط با چاپ و نوشته به تبلیغ می‌پردازند مانند کارت‌های ویزیت و... خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند اما وقتی تبلیغات در کنار کارت چاپی و نوشته با یک هدیه همرا شود تاثیر آن پایدارتر و ماندگارتر خواهد بود.

هدایای تبلیغاتی در نقش سفیر محبت ظاهر می‌شوند که پیام کارفرما را به دیگران می‌رسانند. از قدیم گفته‌اند محبت، محبت می‌آورد و یا گفته‌اند: تو نیکی می‌کن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز. بدون شک، این روش در بازاریابی به ضرر صاحبان محصولات نخواهد بود؛ زیرا همان مشتری‌ها یا افرادی که هدایا را دریافت کرده‌اند نیز ناخواسته و ناخودآگاه در نقش یک مدل تبلیغاتی ظاهر می‌شوند؛ زیرا استفاده از آن محصول و به کار بردنش در جاهای مختلف توسط این افراد، مخاطبان دیگری نیز به آن کالا علاقه نشان خواهند داد و تمایل به خریدش خواهند داشت. فرض کنید رئیس اداره‌تان به تمامی کارمندان به مناسبت سال نو ساعت یا تقویم سال جدید یا خودکار هدیه بدهد که هم بسیار خوب طراحی شده و هم لوگوی شرکت به شکل ظریفی بر روی آن حک شده است، قطعا این محصولات که بسیار کاربردی هم هستند اگر در ایام عید و دید و بازدیدها مورد استفاده قرار بگیرند، با توجه به قانون چشم و هم چشمی یا شاید بهتر است بگوییم قانون جذب، طرفدارانی پیدا خواهند کرد. صاحبان مشاغل عامدانه این کار را می¬کنند اما مصرف‌کننده کاملا ناخودآگاه در مسیر تبلیغات قرار می‌گیرد و خود جزیی از این جریان می‌شود. شاید به نظر بیاید که دادن این هدایا از نظر مالی به ضرر شرکت‌هاست؛ اما آن‌ها با هزینه کمی برای تبلیغات در این عرصه، می‌توانند ده‌ها برابر سود کنند. برای مثال، زمانی که بانک‌ها و یا موسسات مالی یا برنامه‌های تلویزیونی اقدام به برگزاری مسابقات می‌کنند، می‌بینید که جوایز بزرگ و نفیسی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کنند از جمله خودرو، یخچال، سکه و هزاران جوایز نقدی دیگر. این جوایز هر چند از سود این موسسات یا برنامه‌ها به مخاطبان داده می‌شود؛ که با جلب توجه مخاطبان دیگر به این جوایز، آن‌ها نیز ترغیب به افتتاح حساب در آن بانک‌ها یا موسسات می‌شوند یا در مسابقه‌های تلویزیونی بیشتر مشارکت می‌کنند و در این صورت هزاران برابر سود بیشتر نصیب این موسسات می‌شود.

یکی از شیوه‌های جدید تبلیغات در دنیای وسیع ارتباطات امروز که جوان و پیر با آن درگیرند، استفاده از شبکه‌های مجازیست. به عنوان مثال در اینستاگرام که هدف اصلی‌اش تبلیغات است، بسیاری از اینفلوئنسرها محصولات را از شرکت‌های مختلف می‌گیرند و در صفحه خود تبلیغ می‌کنند و سپس از بین فالوورهایی که آن محصول را خریداری کنند یا لایک کنند و کامنت بگذارند، هدایایی را از همان محصول یا از محصولات دیگر آن شرکت یا شرکت‌های مرتبط می‌دهند. در واقع، صاحبان محصولات با این کار هم به اینفلوئنسر هدایای تبلیغاتی فراوان با قیمت پایینتر می‌دهند تا از آن کالاها برای هدیه تبلیغاتی استفاده کند و هم این که با این کار در مدت کوتاهی میلیون‌ها مشتری را جذب خواهند کرد و به همان نسبت، مصرف‌کننده‌هایی که آن هدیه‌ها را می‌گیرند تلاش چندانی برای به دست ‌آوردن آن هدیه نکرده‌اند و تنها با لایک و تگ کردن توانسته‌اند وارد چرخه تبلیغات شوند و به رونق آن کمک کنند. در واقع هم ‌آن‌ها راضی هستند و هم صاحبان کالا که سود سرشار برده‌اند و به دیگران نیز منفعت رسانده‌اند. همین‌طور در دیگر حرفه‌ها مثل آرایشگری و به‌طور کلی محصولات و فعالیت‌های مرتبط با سلامت و بهداشت و زیبایی، محصولات خوراکی، پوشاک و هر صنعت دیگری که با نیاز روزانه تعداد زیادی از افراد سر و کار دارند نیز این نوع تبلیغات به صرفه خواهد بود.

 

بهترین هدایای تبلیغاتی/ هدایای تبلیغاتی خاص

هدایای تبلیغاتی می‌توانند از کوچکترین کالا تا بزرگترین‌شان را در بر بگیرند. از خودکار، نایلون یا کیف پلاستیکی گرفته تا خودرو، یخچال، تلویزیون، ساعت، ماگ، کلاسور، ادکلن، کتاب و غیره. آن‌چه در این میان اهمیت دارد، توجه به سلیقه مخاطب و مشخص کردن گروه هدف است. به همان نسبت، بسته‌بندی مناسب و شکیل، ارائه محصول با کیفیت و با ماندگاری بالا و طراحی و قرار دادن لوگوی شرکت در بهترین نقطه کالا که عموما در مرکز توجه و دید مصرف‌کننده و مخاطب باشد نیز اهمیت فراوان دارد؛ زیرا خریداران می‌توانند در صورت لزوم برای سفارشات بعدی به راحتی با شماره تماس شرکت که در زیر لوگو نوشته می‌شود ارتباط برقرار کنند. 

رعایت تمامی این موارد به جلب توجه مخاطب کمک خواهد کرد و به آن‌ها حس خوب و مثبتی خواهد داد؛ زیرا مشتری‌ها می‌بینند که به سلایق‌شان احترام گذاشته شده است. بهترین هدیه تبلیغاتی هدیه‌‌ایست که در بهترین زمان ممکن و با کارایی و کیفیت بالا به مشتری عرضه شود؛ مثلا هدیه‌هایی که مسئولین به عنوان عیدی به کارمندان خود می‌دهند، اعم از کت و شلوار یا ساعت، تقویم و خودکار و.. یا کارت هدیه‌های شنایی که صاحبان ادارات یا بانک‌ها در فصل تابستان در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهند. همچنین انتخاب نوع هدیه تبلیغاتی احتیاج به هوش و زیرکی اجتماعی و اقتصادی دارد؛ زیرا شما با مصرف‌کنندگان باهوشی نیز سر و کار دارید. اگر شما برخورد یکسانی همانند شرکت‌های دیگر در دادن هدیه‌های تبلیغاتی با مشتریان خود داشته باشید آن‌ها به راحتی متوجه می‌شوند. اما اگر روند متفاوتی را در مقایسه با سایر برندها در پیش بگیرید، به مشتریان خود القا می‌کنید که آن‌ها متفاوتند پس لایق متفاوت‌ترین‌ها و بهترین‌هایند.

امروزه دیگر هدایای تبلیغاتی نقدی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ زیرا ارزش کار افراد را نمی‌توان با پول اندازه‌گیری کرد. طبق تحقیقاتی که انجام شده بهترین هدایای تبلیغاتی هدیه‌هایی هستند که کاربردی، در معرض دید و قابل لمس باشند تا با هر بار استفاده یا دیدنشان، حس خوب دریافت هدیه در آن روز خاص در ذهن تداعی شود و هم این‌که مشاهده هدیه‌ای که آرم شرکت روی آن درج شده در به خاطر سپردن آن محصول تبلیغاتی موثرتر است. بنابراین این نوع هدیه‌ها، هم بر روح و روان افراد موثرند و هم فواید جسمانی را مد نظر قرار می‌دهند. بهترین هدیه‌های تبلیغاتی نیز هدیه‌های خاص هستند؛ یعنی هدیه‌هایی غیر از خودکار و سر‌رسید که همه جا پیدا می‌شود؛ بلکه هدیه‌ای متفاوت که ویژه افراد خاصی طراحی شده یا فقط به افراد خاصی اهدا می‌شود که عموما نفیس هستند و شرکت‌های پخش هدیه‌های تبلیغاتی مسئول رساندن آن‌ها هستند.

 

مزیت ارسال هدیه تبلیغاتی

این رویکرد در بازاریابی تبلیغاتی، مزیت‌های فراوانی دارد از جمله:

  •  باعث مطرح و برجسته شدن برند در سطح ملی و حتی جهانی می‌شود. در واقع، شما از طریق مشتریان ثابت خود تبلیغ می‌شوید و به مرور زمان به رسمیت شناخته خواهید شد. حتما هم نیاز نیست که هدیه تبلیغاتی را از محصولات خود بفرستید؛ بلکه می‌توانید نام تجاری شرکت خود را بر روی سایر محصولات درج کنید و به عنوان هدیه بفرستید.
  •  با هدیه تبلیغاتی کسب و کار شما با هزینه نسبتا کم رونق می‌گیرد و حتی گاه چند برابر آن به شما بازمی‌گردد.
  •  هدیه‌های تبلیغاتی مانند کارت‌های تبلیغاتی چاپی یا کارت‌های بیزنس عمل می‌کنند؛ اما بخاطر ملموس بودن نسبت به آن‌ها کاربردی‌تر و ماندگارترند. به عنوان مثال اگر همراه با کارت تبلیغاتی، یک هدیه که لوگوی شرکت روی آن درج شده است به مشتری داده شود، تاثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  •  این هدیه‌ها باعث جلب رضایت مشتری از خدمات شرکت می‌شود و از لحاظ روانی او را ترغیب می‌کند که هم خود بعدها دوباره از شرکت خرید کند و هم دیگران را به خرید محصولات آن شرکت تشویق کند. لذا از این طریق مشتریان وفاداری خود را نسبت به شما نشان می‌دهند.
  •  از این طریق ارتباط بین صاحبان کالاها و مشتریان قوی‌تر می‌شود و هر دو سوی معامله در امر تبلیغ کالا، آگاهانه یا ناآگاهانه و با رضایت خاطر خدمت می‌کنند.
  •  هدایای تبلیغاتی استراتژی مناسبی برای قدردانی از مشتریان ثابت و همیشگی است.
  • کاربردی و ملموس بودن هدیه‌های تبلیغاتی یکی از مزیت‌های مهم این هدایاست. هدایایی که همه جا در کنار مشتریان هستند و از آن‌ها مدام استفاده می‌شود. در واقع بدون هزینه‌های گزاف و بدون سر رو صدای زیاد، محصول شما توسط مشتری‌های وفادارتان تبلیغ می‌شود. 
  •  به کمک این هدایا می‌توانید پتانسیل‌ها و نقاط قوت شرکت و محصولات خود را نشان دهید.
  •  هدایای تبلیغاتی هم برای مشتری و هم برای ارایه دهنده کالا، یک معامله دو سر سود است و هر دو با هم در امر تبلیغ مشارکت می‌کنند. این معامله برای مشتری، گرفتن چیزی در مقابل هیچ چیز است و اگر هم تبلیغ می‌کند کاملا ناآگاهانه است و با رضایت قلبی است.

جمع‌بندی

ارسال هدایای تبلیغاتی، یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود. اگر انتخاب مناسبی داشته‌باشید و بتوانید هدیه جذاب و مرتبط با کسب‌و‌کار خودتان را بیابید و برروی الِمان‌های مختلف برند و کسب‌و‌کارتان را کار کنید، بسیار مفید و کاربردی هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای ارسال هدیه تبلیغاتی در مناسبت‌های خاص، تقویت حس رضایتمندی بیشتر مشتریان و در نهایت تبدیل کردن‌شان به مشتری وفادار است. علاوه‌بر این، کاربران شبکه‌های اجتماعی این هدیه‌های تبلیغاتی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند و باعث دیده شدن بیشتر برند و محصول شما می‌شوند.

به طور کلی هدایای تبلیغاتی باید با دقت انتخاب شوند زیرا حامل پیام ویژه‌ای از سمت برند شما به مخاطبانتان است.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید