آموزش مرحله به مرحله ثبت سایت در Google Webmaster Tools

گوگل وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول بهترین راه برای معرفی و شناسایی سایت شما به شمار می‌رود. در این مقاله با ما همراه شوید تا به بررسی ابزار گوگل وب مستر تولز و مراحل ثبت سایت در گوگل وبمستر بپردازیم.
 ۱۳۹۷/۸/۳۰ | ۱۰:۱۹  زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش مرحله به مرحله ثبت سایت در Google Webmaster Tools

مسلماً برای وارد شدن به دنیای کسب‌وکار اینترنتی بعد از ساخت سایت و آپلود آن روی وب، مهم‌ترین مرحله، معرفی سایت به جامعه جهانی است. یکی از راه‌های انجام این کار معرفی سایت به گوگل است که از طریق Google Webmaster Tools قابل انجام است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز آشنا کنیم.

 

گوگل وبمستر تولز ( google webmaster tools ) چیست؟

گوگل وب مستر تولز که به‌تازگی به کنسول جستجوی گوگل یا همان سرچ کنسول تغییر نام داده است یک سرویس رایگان شرکت گوگل است و به شما کمک می‌کند که حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل حفظ کنید. برای اینکه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل لحاظ شود شما نیاز مبرم به عضویت در گوگل وبمستر ندارید اما ثبت‌نام در سایت گوگل وب مستر به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که گوگل سایت شما را چگونه می‌بیند و برای بهینه‌سازی سایت خود چه مواردی است که می‌بایست رعایت کنید.google web master یکی از قدرتمندترین ابزارهای گوگل به شمار می‌آید که با مانیتور کردن وب‌سایت به کسب‌وکارها کمک می‌کند که بهترین نتیجه را در صفحه نتایج گوگل به دست بیاورند. با داشتن یک حساب gmail شما به‌راحتی می‌توانید از گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید. با استفاده از ابزار گوگل وب مستر می‌توانید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید، برای نمونه:

  • توسط گوگل وب مستر ما مطمئن خواهیم شد که گوگل دسترسی لازم به سایت ما را دارد.
  • ارسال محتوای جدید و crawl شدن آن توسط گوگل و همچنین حذف مطالبی که نمی‌خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود.
  • ایجاد و مانیتور کردن مطالبی که می‌خواهیم در صفحه نتایج گوگل به‌صورت گرافیکی نمایش داده شود.
  • نگهداری از سایت با کمترین درصد خطا جهت کارایی بیشتر آن در موتور جستجوی گوگل
  • مانیتور کردن و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت اعم از بدافزار و اسپم
  • کدام عبارت بازدیدکننده بیشتری به سایت شما می‌تواند هدایت کند؟
  • آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رخدادهای سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
  • کدام سایت به سایت شما لینک شده است؟
  • آیا نسخه موبایل سایت شما به‌خوبی بهینه‌سازی شده است؟
  • اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
  • لیست از لینک‌های شکسته سایت

حتی اگر نمی‌دانید که چگونه از گوگل وبمستر استفاده کنید باید از آن آگاه باشید و یک سری کارکردهای ابتدایی از آن را یاد بگیرید. شما ممکن است فردی را مسلط به گوگل وبمستر برای تنظیم سایت روی ابزار گوگل وبمستر استخدام کنید در این صورت شما می‌توانید با آن فرد متخصص همکاری کنید تا اطمینان یابید به همه‌ی گزارش‌ها مربوط به سایت خود دسترسی و کنترل دارید. به‌علاوه این نظر خوبی است که تا آنجا که می‌توانید درباره‌ی کارایی سایت خود در نتایج جستجو بدانید تا بتوانید تصمیمات بزرگ کاری درباره‌ی سایت خود بگیرید. تمامی افرادی که درزمینه سئو یا بهینه‌سازی سایت حتی اطلاعات اندکی هم دارند تاکنون دریافته‌اند که ثبت سایت در وبمستر گوگل بسیار حائز اهمیت است. این سرویس از طرف خود گوگل ارائه‌شده است و با آدرس زیر قابل‌دسترسی است:
https://www.google.com/webmasters/tools
به‌طورکلی گوگل وب مستر مجموعه‌ای از ابزارهای کنترل و مدیریت سئو سایت است. در پنل مدیریت این مجموعه اطلاعاتی نظیر میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده، واژگان کلیدی ورودی سایت و ... در اختیار شما قرار می‌گیرد. چیزی که باعث می‌شود این ابزار ضروری به نظر برسد کاربردش در شرایط بحران است که کمک زیادی به شما برای رفع مشکلات خواهد کرد. اگر مورد جریمه و مجازات گوگل قرار بگیرید خود گوگل از همین طریق به شما خبررسانی می‌کند و امکان مشاهده وضعیت را برای شما فراهم می‌کند.

نکته: گوگل وبمستر برای دسترسی به اطلاعات سایت است و از طریق آن نمی‌توان سایت و سایر کاربران را مدیریت کرد.
 

مراحل ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

برای ثبت کردن سایت وردپرسی خود در گوگل چندین مرحله نیاز است که در زیر تمامی مراحل را برای شما ارائه می‌دهیم.

  • بررسی تنظیمات وردپرس برای نمایش به موتورهای جستجو

در اولین مرحله باید وردپرس را روی سایتتان نصب کنید. سپس وارد پنل مدیریت وردپرس شده و به بخش تنظیمات> خواندن در پیشخوان وردپرس بروید و از غیرفعال بودن گزینه “نمایش به موتورهای جستجو” مطمئن شوید.


تنظیمات گوگل وبمستر در وردپرس

 

  • نصب افزونه Yoast SEO

در این قسمت افزونه yoast seo را دریافت و در سایت وردپرسی خود نصب کنید. پس از فعال‌سازی افزونه، منو جدیدی به نام سئو در پیشخوان وردپرس ظاهر می‌شود. به تب ابزارهای وب مستر بروید و مطابق آموزش زیر سایت وردپرسی خود را به کنسول جستجوی گوگل متصل کنید. به ابزار گوگل وب مستر رفته و با حساب گوگل یا همان Gmail خودتان به سیستم وارد شوید. در این مرحله باید سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه کنید. به اکانت وب مستر تولز بروید و روی دکمه Add Property کلیک کنید. بعد آدرس سایت وردپرس خود را وارد و اضافه کنید. در صفحه بعد به تب Alternate methods بروید و رادیو باکس HTML tag را انتخاب کنید.

 

تنظیمات وبمستر در yoast
 

می‌توانید فایل HTML را در پوشه اصلی وب‌سایت خود با استفاده از FTP آپلود کنید.
اگر از روش HTML Tag استفاده می‌کنید کافی است تنها کد زیر را از گوگل دریافت کنید.
<meta name="google-site-verification" content="کد گوگل در اینجا قرار دارد "/>
عبارتی را که به‌جای ”کد گوگل در اینجا قرار دارد” مشاهده می‌فرمایید،کپی کنید.
در پنل مدیریت وردپرس خودتان وارد بخش سئو > عمومی شوید. سپس کد متا را مانند تصویر زیر کپی و در مسیر پیشخوان> سئو> عمومی> ابزارهای وب مستر> کد تائیدیه گوگل را جایگذاری و دکمه ذخیره تغییرات را بفشارید. 

 

تنظیمات وبمستر در yoast


در ادامه به صفحه کنسول گوگل رفته و بر روی دکمه verify کلیک کنید.

  • ساخت و تنظیم نقشه‌های XML سایت

زمانی که وب‌سایت شما تائید شد کاری که باید انجام دهید ساخت نقشه سایت است. سپس سایت مپ را از بخش sitemaps ثبت کرده و پس از پایان انجام این کار ممکن است زمانی طول بکشد تا داده‌های سایت برای گوگل نمایش داده شود.
پس از تأییدیه سایت خود به بخش سئو> عمومی> امکانات بروید و گزینه نقشه‌های XML سایت را روشن کنید. برای دیدن نقشه سایت روی علامت سؤال کنار فیلد نقشه‌های XML سایت و روی لینک مشاهده نقشه سایت کلیک کنید.
 

تنظیمات گوگل وبمستر تولز در وردپرس

 

در آخرین مرحله مجدداً وارد حساب کاربری کنسول جستجوی گوگل شوید و سایت خود را انتخاب کنید. بعد در سمت چپ به بخش Crawl /Sitemaps بروید و روی دکمه Add / Test Sitemap کلیک و URL Sitemap خود را اضافه کنید. 

 

گوگل وبمستر

 

بعد از گذشت چند ساعت، لینک‌های شما در گوگل نمایش داده می‌شود و می‌توانید برای همیشه بازدیدکننده رایگان دریافت کنید.

 

جمع‌بندی: آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر 

گوگل وب مستر تولز، تنها راه ارتباطی سایت شما با شرکت گوگل است تا سایت از طریق گوگل شناسایی شود. همچنین با google webmaster tools می‌توانید از هر آنچه در مورد سایتتان اتفاق می‌افتد، خبردار شوید. در این مقاله ما به آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر پرداخته‌‌‌‌‌‌ایم.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید