4 گزارش مهم درباره گوگل آنالیتیکس Google Analytics که باید بدانید

در این مقاله می‌خواهیم با هم یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات مربوط به رفتار کاربران را داخل سایت خودمان تحلیل و بررسی کنیم. اگر مدیر سایت هستید و سایتی در اختیار دارید آموزش نحوه کار کردن با گوگل آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل وب سایتتان امری ضروری است.
 ۱۴۰۰/۱۰/۶ | ۱۴:۳۳  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
4 گزارش مهم  درباره گوگل آنالیتیکس Google Analytics که باید بدانید

در این مقاله می‌خواهیم با هم یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات مربوط به رفتار کاربران را داخل سایت خودمان تحلیل و بررسی کنیم. اگر مدیر سایت هستید و سایتی در اختیار دارید آموزش نحوه کار کردن با گوگل آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل وب سایتتان امری ضروری است.

این مقاله که در قالب 4 قسمت قرار گرفته به شما کمک می‌کند که چگونگی کار کردن با گوگل آنایتیکس را یاد بگیرید. در قسمت اول به بررسی گزارش‌های audience می‌پردازیم و رفتار کاربرانی در حال حاضر در سایت ما هستند را بررسی می‌کنیم، در قسمت دوم به بررسی گزارش‌های acquisition می‌پردازیم و یاد می‌گیرم که چطور ‌می‌توانیم با استفاده از گزارش‌های داخل منو acquisition کار کنیم. در قسمت بعدی که behavior است به بررسی گزارش‌های behavior می‌پردازیم و رفتار کاربران و گزارش‌هایی که مرتبط با رفتار کاربران داخل سایت هست را بررسی می‌کنیم و قسمت آخر به گزارش‌های conversion می‌پردازیم و یاد می‌گیریم که چطور می‌توانیم گزارش‌های مربوط به نرخ تبدیل را داخل سایت خودمان را بررسی کنیم.برای تحلیل این گزارش شما باید اکانت گوگل آنالیتیکس خودتان را ساخته باشید.

بیشتر بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل موبایل چیست

1- گزارش Audience

در این قسمت به بررسی گزارش Audience می‌پردازیم و با استفاده از این گزارش چه اطلاعاتی از کاربرانمان بدست بیاوریم. قسمت‌های مختلف در گزارش Audience به این صورت است:

گزارش Audience گوگل آنالیتیکس

 

  • Overview: به بررسی اجمالی نسبت به اطلاعات این گزارش می‌پردازد.
  • Active Users: با استفاده از این گزینه کاربران فعال سایتمان را می‌توانیم ببینیم د رعکس فوق در زمان ‌های مختلف برای مثال در 1 روز، 7روز، 14 روز و 30روز رفتار کاربران را ببینیم که به چه صورت است. به نواری که در عکس هست دقت کنید،همچنین می‌توانید بازه زمانی دلخواه در قسمت سمت راست بالا داشته باشید.
  • Lifetime Value: این گزینه جدیدا به گوگل آنالیتیکس اضافه شده که همانطور که مشاهده می‌کنید مقابلش عبارت BETA را داریم با استفاده از این گزارش به ما نشان میدهد کاربرانی که از کانال‌های مختلف وارد سایت من شدن 90 روز بعد از اولین ورودشون در سایت ما چه میزان value (خرید) ایجاد کردن در واقع چه میزان از آن اهدافی که ما داشتیم و آن goal هایی که ما تعیین کردیم را انجام دادند و چند تا بازدید صفحه ایجاد کردند، چند تا page view یا نرخ پرش داشتند. بعضاً پیش می آید داخل یک سایت x تبلیغ داشتیم و آن سایت برای ما بنر تبلیغاتی هم داشته حالا ما می‌خواهیم کاربرانی که از طریق آن سایت وارد سایت ما شده اند را ببینیم و همچنین برای اینکه نتیجه کمپین تبلیغاتی خود را بهتر و دقیق‌تر رصد کنیم می‌توانیم از پارامتر utm در گوگل آنالیتیکس هم استفاده کنید.
  • Cohort Analysis: این گزینه هم به تازگی در گوگل آنالیتیکس اضافه شده، کارش هم این است اطلاعات یک گروه از کاربران که کارخاصی را دربازه زمانی خاصی انجام می‌دهند را نمایش دهد.
  • User Explorer: با استفاده از این گزینه وضعیت کاربرانی که داخل سایت ما وارد شده اند را ببینیم.در این قسمت ID کاربران را نمایش میدهد، براساس ID کاربران اطلاعاتی مانند اهدافی که ما برای سایتمان تعیین کردیم را این کاربرها انجام دهند. با کلیک بر روی ID ها می‌توانید جزئیات دقیقتری در مورد هر کاربر را داشته باشید.

گزارش User Explorer

 

  • Demographics: گزارش مربوط به جمعیت شناسی سایت ما که در مورد سن کاربران و جنسیتشون است.
  • Interest: داخل این گروه چند تا گزارش براساس دسته بندی مختلف داریم در واقع Interest به ما کمک می‌کند تا متوجه بشیم کاربران سایت ما به چه بخش‌هایی از سایت وابستگی و علاقه بیشتری دارند و چه دسته بندی‌هایی بیشترین بازدید را دارد.
  • Geo: داخل گزارش Geo موقعیت مکانی و زبان کاربرانی که وارد سایت ما شدند را بررسی می‌کنیم.
  • Behavior: اطلاعات رفتار کاربران سایت را در اختیار ما قرار می‌دهد. در قسمت New vs Returning  بازه زمانی را که انتخاب می‌کنیم به ما تعداد کاربران جدید و تعداد کاربران قدیمی را نمایش می‌دهد.
  • Technology: داخل این قسمت ما می‌توانیم کاربرانی که از طریق هر نوع سیستم عامل و شبکه وارد سایت ما شده اند را ببینیم، وضعیت مرورگرها را نمایش می‌دهد وبه ما کمک می‌کند تنظیمات قالبمان را در مرورگرهای مختلف چک کنیم.
  • Mobile: در این قسمت کاربران با چه نوع موبایل‌هایی وارد سایت ما شده اند را بررسی کنیم.
  • Custom: گزارش‌های شخصی سازی خودمان را ایجاد کنیم. برای اینکار نیاز است اطلاعاتی که روی سایتمان میخواهیم کد گوگل آنالیتیکسش را تنظیم کنیم این اطلاعات که تنظیم شد هر کاربری که وارد سایت می‌شود در این قسمت Custom  گزارش را نمایش می‌دهد این قسمت مرتبط با برنامه نویس سایتتان است.
  • Benchmarking: با استفاده از گزارش‌های این قسمت بخش‌های مختلف آمارگیری خودمان را بسنجیم. کانال‌هایی که از طریق آن‌ها وارد سایت ما شدند را بررسی می‌کنیم. در این گزارش حوزه سایت، منطقه و سایز کلاس‌ها را در قسمت بالایی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید انتخاب می‌کنیم.

خط آبی پر رنگ: وضعیت فعلی را نمایش می‌دهد.
خط آبی کم رنگ: وضعیتی که ما خودمان تعریف کرده ایم.

گزارش گوگل آنالیتیکس

 

2- گزارش Acquisition

 ما در گزارش acquisition یک تعدادی دسته بندی داریم که هر کدام از این دسته بندی ها شامل یه تعدادی گزارش می‌شوند.این دسته بندی ها شامل موارد زیر هستند:

  • All Trafic: لیست کامل کانال‌های ورودی سایتمان را نمایش می‌دهد. برای مثال در قسمت Treemaps  نقشه درختی را میبینیم و در Referral وضعیت کانال‌هایی که از چه سایت‌هایی به ما  لینک دادند و چه میزان ورودی گرفتن را نمایش می‌دهد.
  • Google Ads: اینجا باید سرویس گوگل ادز را فعال کرده باشید تا از این قسمت گزارش بگیرید.
  • Search Console: در این قسمت ارتباط بین گوگل وب مستر و گوگل آنالیز را به ما می‌دهد. در landing  کاربران به کدام یک از صفحات ما وارد شده اند و چه تعداد ترافیک و نمایش را داشتیم.
  • Social: ازچه شبکه هایی ورودی داشتیم و این شبکه ها چه میزان ترافیک را برای ما داشته اند را نمایش می‌دهد.
  • Campaigns: لیست کلیه کمپین هایی را که داشتیم را به ما نمایش می‌دهد و همچنین وضعیت کمپین ها را به صورت کلی می‌توانید ببینید.

گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس

 

3- گزارش Behavior

گزارش هایی که مربوط به سایت و یا اپلیکشن ما هست را در این گزارش می‌توانیم ببینیم. گزارش Behavior به ما میگوید سرعت سایت ما چقدر است و محتوایی که روی سایت ما منتشر شده با چه کیفیتی است و می‌توانیم رفتار سایت خودمان را در برابر کاربر مقایسه کنیم.

  • Overview: به صورت چکیده از Behavior  به ما گزارش می‌دهد.
  • Behavior Flow: جریان رفتاری سایت ما را نمایش می‌دهد کاربرانی به چه صفحاتی وارد شدند، چند درصد خارج شدند و چند درصد به صفحات دیگری رفتند.
  • Site Content: براساس محتوای سایت و رفتار کاربران اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد در واقع کاربران به کدام دسته بندی ها می‌روند و مسیر حرکتشان را بررسی می‌کند.
  • Site Speed: سرعت سایت ما را براساس مرورگرها، کشور و صفحات خاص تعیین می‌کند.

در سایت ‏gtmetrix ‎‏ نحوه اصلاح صفحات را به طور کامل توضیح داده که چیکار کنیم که سرعت ‏بارگیری سایتمان افزایش پیدا کند و سایتمان سریعتر باز بشه در مورد پارامترهای ‏gtmetrix‏ بیشتر ‏بدانید.‏

  • Events: اطلاعاتی که در مورد رویدادی که داخل سایت هست را مشاهده میکنید هر رویدادی که کاربر برای سایت شما انجام میدهد مانند کلیک کردن روی لینک، ضافه کردن محصول به صفحه خرید، دانلود کردن.
  • Publisher: گوگل آنالیتیکس خودمان را به AdSense (تبلیغات گوگل) و Ad Exchange متصل کنیم.

گزارش Behavior

 

4- گزارش Conversions

Conversions به معنی تبدیل است این گزارش به ما می‌گوید چه میزان از کاربرانی که وارد سایت ما شدند آن کارهایی که ما میخواستیم را انجام دادند.

  • Goal: چه میزان از اهدافی که ما برای سایتمان تعیین کردیم انجام شده است.
  • Ecommerce: در این گزارش وضعیت جزئیات فروش را داریم در واقع رفتار کاربران برای خرید بررسی می‌کنیم و عملکرد محصولات سایت خودمان را بررسی می‌کنیم. در این قسمت محصولات، شناسه محصول و دسته بندی محصول و برند محصول را نمایش می‌دهد. برای مثال یک محصول چه میزان فروش داشته، چقدر سفارش داشته، میانگین خرید و اطلاعات دیگر در این قسمت داریم.
  • Multi-Channel Funnels: در Multi-Channel Funnels نحوه برخورد کاربران را از طریق چه کانال‌هایی وارد سایت ما شدند.

از شما ممنونم که تا انتهای مقاله با من همراه بودید اگر مباحث بالا برایتان کافی نبود شما میتوانید از آموزش گوگل آنالیتیکس به صوت حرفه ای استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

جمع‌بندی

شما می توانید از داده‌های گوگل آنالیتیکس برای بهبود سئو سایت خودتان کمک‌های خوبی بگیرید. ‏ Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وب ارائه شده توسط Google است .به صورت کلی در مورد 4 گزارش اصلی گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم:

  • گزارش ‏ Audience‏:‏ در این گزارش وضعیت کاربران سایتمان اینکه از کدام منطقه جفرافیایی با چه جنسیتی و از چه ابزاری (موبایل،دسکتاپ، تپلت و ... )، از چه مرورگری استفاده می‌کنند به صورت خیلی جزئی به ما نمایش می‌دهد.
  • گزارش ‏ Acquisition‏:‏ در این گزارش اینکه بازدید کنندگان از چه کانال هایی وارد سایت ما شدند وهمچنین می‌توانید گوگل آنالیتیکس را به ادوردز متصل کنید.
  • گزارش ‏Behavior‏:‏ در مورد گزارش سرعت سایت و همچنین  کلمات کلیدی که کاربران به جستجو آن‌ها پرداخته اما صفحه هدفی برای آن‌ها وجود ندارد پی ببریم.
  • گزارش ‏‎:Conversions در این گزارش میزان رسیدن به اهداف یا Goal هایی در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده ایم نشان می‌دهد. در واقع اطلاعات امور مالی و نرخ‌های تبدیل را بررسی می‌کنیم.

  اگر نظر و سوالی دارید حتما برای ما کامنت کنید پاسخگو شما هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (10 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۵ دی ۱۴۰۰
ممنون از مقاله خوبتون.
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
Best👍
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
مقاله بسیار خوبی بود
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
پیج های پر بازدید رو هم نمایش میده درسته?
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
Very good
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
Best👌🏻
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
بسیار عالی و آموزنده بود خانم مهندس
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
سلام من وبمستر سایت هستم این مقاله خیلی به من کمک کرد خواستم ازتون تشکر کنم
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
خیلی وقت بود دنبال همچین مطلب کاملی میگشتم ممنون از سایت خوبتون 👍
پاسخ دهید
۱۱ دی ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات خوبتون چطوری میتونیم گوگل آنالیتیکس رو فعال کنم؟