اینفلوئنسر مارکتینگ، چطور به کسب و کار شما کمک می کند

با اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing بیشتر و موثرتر بفروشید
 ۱۴۰۰/۷/۴ | ۲۱:۱۴  زمان مطالعه 3 دقیقه
اینفلوئنسر مارکتینگ، چطور به کسب و کار شما کمک می کند

ایفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

معنی فعل Influence به معنای تاثیرگذاری است و طبیعتاً ساده‌ترین معادل واژه‌یInfluencer، تاثیرگذار است. به عبارتی هر فردی روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تاثیر بگذارد اینفلوئنسر محسوب می‌شود. در فضای کسب و کار، اینفلوئنسر به فردی گفته می‌شود که دایره مخاطبانش بیشتر باشد و بتواند روی افراد بیشتری تاثیر بگذارد.
Influencer ممکن است فرد یا سازمانی باشد که از او خواسته می‌شود تا در مورد محصول مدنظر، تولید محتوا کند یا با توجه به تاثیرگذاری که دارد به‌صورت مستقیم آن را به مخاطبانش توصیه کند.
افراد پرطرفدار در اینستاگرام دو دسته هستند، سلبریتی‌ها؛ یعنی افرادی که بنا به حرفه خود مشهور هستند مانند خواننده، بازیگر، ورزشکار و .... مانند علی کریمی، رونالدو، مسی و ....
دسته دوم؛ افرادی هستند که در اینستاگرام به خاطر تولید محتوای جذاب به شهرت رسیده‌اند؛ برای مثال در حوزه‌ی طنز افرادی مانند جواد خواجوی، سهیل مستجابیان و.... یا محتوای آشپزی مانند نواب ابراهیمی و ...


چگونه از اینفلوئنسر مارکتینگ برای معرفی برند خود استفاده کنید؟


با توجه به گسترش اینستاگرام در جهان و به خصوص در ایران، شما می‌توانید به راحتی بازار چند میلیونی را تصاحب کنید، اگر نمی‌توانید برای تبلیغات بیلبوردی هزینه کنید، از بیلبورد دیجیتال استفاده کنید، زیرا اینستاگرام به نوعی بیلبورد دیجیتالی به حساب می‌آید. بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار به یکی از موثرترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. من در جایگاه مخاطب، برای مثال چون طرفدار رونالدو هستم هر کالایی که او استفاده کند، تاییدی برای من محسوب می‌شود و با خود می‌گویم اگر این محصول خوب نبود رونالدو با این همه محبوبیت و ثروت از آن استفاده نمی‌کرد، پس به سمت آن محصول کشیده می‌‎شوم.
یا مخاطب وقتی ببیند ایفلوئنسر محبوبش از چه برند پوشاکی استفاده می‌کند، او هم به همان سمت کشیده می‌شود.

 قبل از اینکه درخواست همکاری به اینفلوئنسر بدهید، نکاتی باید مدنظر قرار دهید:


-    آماری از صفحه فرد داشته باشید. از جمله رتبه پیج، میزان بازدید استوری و پست و ...
-    هدف خود را مشخص کنید، به عنوان مثال اگر در حوزه سیسمونی و لوازم کودک فعالیت می‌کنید، باید افرادی را نشانه بگیرید که دارای فرزند باشند یا تبلیغ شامپوی ضد ریزش را نباید به فردی کچل بسپرید!!
-    کیفیت را در صدر قرار دهید و به خاطر جذب مخاطب و دنبال کننده، کیفیت را فدا نکنید.
-    اینفلوئنسر باید تبلیغ کالای شما را در غالب تولید محتوای جذاب و خلاقانه، انجام دهد.
-    به اینفلوئنسر تنها به دید بیلبورد تبلیغات نگاه نکنید، بلکه او را همکار و شریک خود بدانید. در این حالت اینفلوئنسر هم به کالای شما وفادار خواهد بود و در نتیجه روی مخاطب هم تاثیر خوبی خواهد گذاشت.
-    از اینفلوئنسرهای محلی استفاده کنید، برای مثال اگر فعالیت شما خشکشویی آنلاین در شهر مشهد است، اینفلوئنسر ساکن تهران گزینه خوبی برای تبلیغات شما نیست.
-    راهکار اینفلوئنسر مارکتینگ بعدی برگزاری مسابقات با داوری اینفلوئنسرهاست. به‌عنوان نمونه رستوران‌ها، کافه‌ها از مشتریان خود می‌خواهند تا با عکاسی از محصولات آنها و شرکت در مسابقه عکاسی که با داوری اینفلوئنسرها برگزار می‌شود، شرکت کنند و عکس‌ها را با هشتگ و نام برند شما منتشر کنند. برخی مواقع برای جذابیت خود اینفلوئنسر هم در مسابقه شرکت می‌کند.
-     در کنار نظر مثبت کاربران، از نظرات منفی کاربران و تاثیر آن بر برند خود هم غافل نشوید. گاهی ابراز شکایت و نارضایتی اینفلوئنسر از یک برند، موجب ریزش مخاطب خواهد شد. کافیست که فردی با 300 هزار فالوور از خدمات یک رستوران یا موسسه ناراضی باشد و استوری مبنی بر این نارضایتی منتشر کند که این موضوع تاثیر مخربی روی آن برند خواهد داشت.
-    تکنیک موفق و تاثیرگذاری که امروزه خیلی از آن استفاده می‌شود، سفارش تبلیغ به اینفلوئنسری است که محتوای پیجش با محصول ما هم‌خوانی دارد، برای مثال فردی که در زمینه آشپزی فعالیت می‌کند، گزینه خوبی برای تبلیغ مواد غذایی مانند روغن، پنیر و ... و یا حتی لوازم آشپزی است به این صورت که آن فرد در طی آموزش یک دستور غذایی از محصولات برند شما هم استفاده کند. یا سفارش تبلیغ آژانس هواپیمایی به اینفلوئنسری که گردشگر است و محتوای صفحه‌اش بیشتر گزارش سفرهایش است، نمونه‌های موفقی از اینفلوئنسرمارکتینگ است.

برای مثال، یکی از اینفلوئنسر مارکتینگ‌های ایرانی خانم آذر ماهی‌صفت است که عمده فعالیت صفحه‌اش حوزه آشپزی است و خانم‌های جوان و خانه‌دار بیشتر این صفحه را دنبال می‌کنند، این اینفلوئنسر چون مانند خیلی از صفحات تازه کار، به تبلیغ هر محصول و موسسه‌ای نپرداخته و خیلی گزیده تبلیغات می‌پذیرد و بیشتر محتوای صفحه‌اش را هم به نکات خانه‌داری و آشپزی اختصاص داده، توانسته اعتماد مخاطب را جلب کرده و اگر این میان هر از گاهی تبلیغی هم انجام دهد مخاطب با جان و دل می‌پذیرد. شخصیت مادرانه و مهربان این فرد باعث افزایش تاثیرگذاری می‌شود و اگر به‌عنوان مثال به معرفی سرویس قابلمه بپردازد، برای مخاطب مانند این است معرفی از سمت مادرش انجام شده و خیلی باورپذیرتر است.
یا در حوزه آرایشی و زیبایی هم بیشتر ما نام "صدف بیوتی" به گوشمان خورده و حداقل یک بار به پیجش سر زده و کلیپ‌هایش را دنبال کرده‌ایم، هر انتخابی هم که در حوزه لوازم آرایشی از سمت صدف صورت بگیرد، برای مخاطب اثبات و تایید شده است و بدون هیچ درنگی آن را تهیه می‌کند.
در کنار این صفحه‌ها، افرادی هم هستند که اگر تاریخ اولین پست آنها را ببینید شاید 6 ما هم از آن نگذشته باشد، اما 200k مخاطب دارند و بعضا از راه‌های نادرست مثل خرید فالوور غیرواقعی به جذب مخاطب جعلی پرداخته‌اند. اینها هر پیج و محصولی را بی‌ربط یا با ربط تبلیغ می‌کنند، حوزه تخصصی ندارند و شاید هر استوری را به یک تبلیغ یک برند یا شرکت اختصاص دهند، در این حالت مخاطب گیج می‌شود و تاثیر آنچنان مثبتی هم در پی نخواهد داشت، این صفحه‌ها خیلی برای اینفلوئنسر مارکتینگ توصیه نمی‌شوند، اگر چه ممکن است مشتریانی را به سمت شما بکشانند اما به مرور زمان مخاطب از تعدد تبلیغات و تنوع آن خسته شده و آن صفحه را ترک خواهد کرد.

جمع بندی:

با توجه به اینکه امروزه اینفلوئنسری به دریایی عظیم تبدیل شده است به‌طوری‌که عبارت "چگونه اینفلوئنسر شویم" در گوگل سرچ بالایی داشته است و افراد زیادی به دنبال اینفلوئنسر شدن هستند. در بازاریابی اینفلوئنسری تنها به تعداد مخاطب توجه نکنید، بلکه باید ببینید این فرد چگونه با تولید محتوایش می‌تواند مخاطب را جذب کند. به همین منظور باید در انتخاب اینفلوئنسر دقت کافی داشته باشید، کارشناسان تبلیغات آژانس دیجیتال مارکتینگ شایق، در صورت نیاز برند شما، با شناسایی اینفلوئنسر متناسب با حوزه فعالیتتان، تولید محتوای مناسب و جذاب و تهیه گزارش و آمار مستند، نتیجه تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید