راه های جلوگیری از کلاهبرداری ایمیلی

کلاهبرداری ایمیلی یکی از انواع کلاهبرداری اینترنتی است که با ورود اینترنت به زندگی ما روز به روز در حال افزایش است. در این مقاله روش های جلوگیری از کلاهبرداری ایمیلی را باهم بررسی میکنیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۵:۳۱  زمان مطالعه 4 دقیقه
راه های جلوگیری از کلاهبرداری ایمیلی

با ورود اینترنت متاسفانه سر و کله کلاهبرداران اینترنتی هم پیدا شد. افرادی که به جای زورگیری، سرقت یا کیف‌قاپی با کمی بهره هوشی دست به سرقت می‌زنند و در فضای مجازی به راحتی مخفی می‌شوند؛ افرادی که تعداد آن‌ها هر روز رو به افزایش است و تعداد زیادی از هموطنان قربانیان این مجرمان خاموش می‌شوند. کلاهبرداران اینترنتی دست به کار شدند تا از راه‌های متفاوت بتوانند سرمایه‌های کلان و مفتی به چنگ بیاورند. امروزه رایج‌ترین راه این نوع سرقت‌ها کلاهبرداری ایمیلی است‌؛ بنابراین مراقب ایمیل‌تان باشید. در ادامه این مطلب با همراه شوید تا شما را با انواع روش‌های کلاهبرداری ایمیلی و راه‌های جلوگیری از آن آشنا کنیم. 

 

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ 

کلاهبرداری اینترنتی مقوله گسترده‌ای است و نمی‌توان تعریف دقیقی برای آن ارائه نمود اما در تعریف این عبارت می‌توان چنین گفت که به هر نوع سوء استفاده از عدم آگاهی افراد و متعاقبا رساندن ضرر و زیان به آن ها که از طریق اینترنت انجام شود، عبارت کلاهبرداری اینترنتی اطلاق می‌شود. در تعریف دیگری هر کسی که با برنامه‌سازی كذب، سوءاستفاده از داده‌های ناقص و كذب، استفاده غیرمجاز از داده‌ها، برنامه‌ها یا سیستم كامپیوتری، سوءاستفاده از ارتباطات راه دور كند و از این راه اموال دیگران را ببرد، كلاهبردار اینترنتی محسوب می‌شود. کلاهبرداری ایمیلی یکی از انواع کلاهبرداری اینترنتی است که در این مقاله به آن پرداختیم.
 

کلاهبرداری ایمیلی چیست؟

کلاهبرداری ایمیلی یعنی طراحی ایمیل توسط هکرها به گونه‌ای که انگار از طرف سازمان‌های دولتی، شرکت‌های همکار یا بانک ها ارسال شده.اند و کاربر را تشویق می‌کنند تا اطلاعات شخصی یا پسوردهای خود را در آنها وارد کند. در صورت عمل کردن مطابق خواسته این‌گونه ایمیل‌ها، اطلاعات شخصی کاربر به دست هکرها خواهد افتاد. به عبارت دیگر وب سایت‌هایی هستند که توسط افراد کلاهبردار ساخته شده‌اند. این وب سایت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خود را به جای یک سرور ایمیل سرشناس مانند یاهو جا می‌زنند و وقتی قربانی به این آدرس هدایت می‌شود با صفحه‌ای کاملاً مشابه صفحه یاهو رو به رو می‌شود و نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد می‌کند و به این روش می‌توانند به اطلاعات حساس فرد (مانند اطلاعات حساس بانکی) دست پیدا کنند. 
مراقبت کردن از ایمیل را اصلاً نباید شوخی بگیرید. در صورت گرفتار شدن در دام کلاهبرداران اینترنتی اطلاعات شخصی و حیاتی شما به سرقت رفته یا ممکن است اتفاقات بدتری رخ بدهند. وقتی فهمیدید که چه اتفاقی رخ داده است، باید اقدامات درست را انجام دهید. بعضی از این ایمیل‌های کلاهبرداری آنقدر تابلو هستند که سریعاً آنها را تشخیص داده و روانه پوشه اسپم می‌کنید. اما حتی اگر کوچک‌ترین شکی داشتید، باید حتماً مطمئن شوید که از فرستنده معتبر ارسال شده‌اند.

کلاهبرداری ایمیلی

 

راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری ایمیلی 

بر اساس گزارش جدید F-Secure بیش از یک سوم همه حوادث کلاهبرداری اینترنتی با ایمیل‌های مخرب یا فیشینگ انجام می‌‌شود که می‌توانند اطلاعات مهمی را به سرقت ببرند. متاسفانه کلاهبرداری توسط ایمیل در حال گسترش است و کلاهبرداران از هر راهی در متقاعد کردن شما و در واقع گول زدن هدف برای دریافت اطلاعات و ایمیل‌تان استفاده می‌کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب راه‌هایی را برای جلوگیری از کلاهبردای ایمیلی پیشنهاد می‌کنیم.‌

1- باید توجه داشته باشید که هیچ بانکی پیام‌های اضطراب‌اور به شما تزریق نمی‌کند و به طور مثال حساب شما را در معرض خطر نشان نمی‌دهد تا شما اطلاعاتی مانند ایمیل‌، پسورد یا... را ارسال کنید. علاوه بر این باید با آدرس ایمیل رسمی شبکه‌های اجتماعی یا بانک‌ها در وبسایت رسمی آن‌ها آشنایی داشته باشید .
۲- هیچ‌گاه به ایمیل‌های مشکوک که از شما اطلاعات شخصی‌تان را می‌خواهد پاسخ ندهید. همواره قبل از پاسخ دادن یا کلیک روی لینک معرفی شده، ابتدا به منبع آن توجه کنید.
۳- از کلیک کردن روی ابرلینک‌ها پرهیز کنید. هنگامی که یک ایمیل را بررسی می‌کنید، روی ابرلینک‌هایی که در آن وجود دارد کلیک نکنید، به ویژه اگر از یک منبع نامطمئن آن را دریافت کرده‌اید. شما هرگز متوجه نخواهید شد به کجا فرستاده می‌شوید یا ممکن است با این کار یک کد مخرب را فعال کنید. برخی ابرلینک‌ها ممکن است شما را به وب‌سایت‌های جعلی که اطلاعات ورود شما را درخواست می‌کنند، هدایت کنند. 
۴- همیشه سعی کنید اطلاعات‌تان را در مقابل آخرین تهدیدات امنیتی به‌روز نگه دارید. بیاموزید چگونه آنها را شناسایی و از آنها دوری کنید. تنها کمی جستجو و تحقیق در اینترنت می‌تواند شما را در برابر خسارت‌های بزرگ حفظ کند.
۵- کامپیوتر خود را با یک آنتی ویروس و آنتی اسپای ویر و یک فایروال مناسب و به روز محافظت کنید.
۶- قبل از واریز کردن وجه معامله به غیر از ایمیل از طرق دیگر مثل تلفن یا فاکس تأییدیه شماره حساب را دریافت کنید.
۷-  عدم توجه به پیشنهادات اغواگرایانه ایمیلی
۸-  ذخیره نمودن آدرس های مطمئن و تایید شده افراد مرتبط و طرف‌های معامله و انتخاب آدرس از فهرست مخاطبین به جای  Reply
۹- چک و تایید نهایی و قطعی اطلاعات مهم و کلیدی دریافتی از بستر ایمیل

 

انواع روش‌های کلاهبرداری ایمیلی 

همان‌طور که متوجه شدید ممکن است باور داشته باشید که خیلی باهوش هستید اما این روزها، دریافت ایمیل‌هایی ساده و ظاهرا ایمنی که با روش‌های مختلف وارد کار می‌شوند، می‌توانند زندگی کاری و شخصی‌تان را دگرگون کنند. در این جا ما به شرح سه روشِ کلاهبرداری توسط ایمیل می‌پردازیم.

  • ایمیل‌های فیشینگ 

امروزه در اینترنت این گونه کلاهبرداری وسیع ترین دامنه را به خود اختصاص می دهد. این شیوه کلاهبرداری بدین خاطر فیشینگ نامیده شده است که هکرها یک لینک ساختگی به همراه پیامی طمع برانگیز یا فریبکارانه را در صفحات مجازی مثل قلاب ماهیگیری قرار می دهند یا اینکه به افراد زیادی این لینک را همراه با پیام به صورت ایمیل ارسال می کنند، سپس منتظر می مانند تا افراد به دام آن ها بیفتند. 
مثلا ممکن است شما ایمیلی از بانک خود مبنی بر تایید اطلاعات حسابتان از طریق لینک درج شده در ایمیل دریافت کنید. چنانچه وارد این لینک شوید صفحه ای را که کاملا حرفه ای و مشابه با صفحات بانک طراحی شده است، خواهید دید اما این صفحات در واقع صفحاتی ساختگی هستند که افراد با وارد کردن اطلاعات خود در آن ها این اطلاعات را برای هکرها ارسال می کنند. بهتر است بدانید که طراحی صفحاتی مشابه با صفحات ورودی سایت های معروف بانکی یا تجاری برای هکرها کاری انجام پذیر است.
این سبک کلاه برداری حوزه ای بسیار گسترده دارد. در نمونه ای دیگر ممکن است شما در صفحات مجازی با لینک های حاوی پیام های وسوسه کننده رو به رو شوید. پیام هایی مثل: دریافت نرم افزار فیلترینگ پرسرعت رایگان، دریافت نسخه ای مکمل برای اینستاگرام که امکانات ویژه جدیدی را در اختیار شما قرار می دهد، به طور مشابه برای تلگرام، ایمو و واتس آپ و... .

  • کلاهبرداری نیجریه‌ای از طریق ایمیل 

کلاهبرداری نیجریه‌ای یکی دیگر از روش‌های سرقت اینترنتی است که در سال اول شناسایی، ۱۰درصد جرایم اینترنتی کشور را به خود اختصاص داد. شاید معمولا طعمه‌های این روش تجار و بازرگانان هستند که براحتی و برای لحظه‌ای غفلت میلیون‌ها و میلیاردها تومان سرمایه‌شان را به کلاهبرداران ناپیدا می‌دهند.  در این روش که از سال ۹۰ در کشور ما با شکایت چند تاجر شناسایی شد مجرمان اینترنتی با نفوذ به ایمیل این افراد از دادوستد آن‌ها با شرکت‌های بین‌المللی باخبر می‌شوند. مجرمان ابتدا آدرس ایمیل مشابه آن شرکت‌ها را با تغییراتی کوچک در یک یا دو حرف میسازند و با مشتری وارد گفت‌وگو می‌شوند. آن‌ها هنگامی که قرار است فرد خریدار پول را واریز کند با ارسال آدرس ایمیل جعلی شماره حساب خود را داده و فرد تاجر نیز که متوجه تغییر کوچک در ایمیل نمی‌شود هزاران دلار را به حساب کلاهبرداران می‌ریزد. چند روزی که از واریز پول به حساب شرکت گذشت و تماسی با تاجر برقرار نمی‌شود او به موضوع مشکوک شده و در تماس با شرکت متوجه کلاهبرداری و واریز پول به حساب کلاهبرداران به جای شرکت می‌شود. به دلیل فعالیت این کلاهبرداران در کشورهای دیگر شناسایی و دستگیری آنها امری محال است. 

  • کلاهبرداری ایمیلی از طریق کارت تبریک (Greeting card scams)

معمولا در  عیدها و مناسبت‌های مختلف، از طریق ایمیل کارت‌هایی برای افراد مختلف ارسال می‌شود و معمولا از شما می‌خواهند تا روی آن کلیک کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این ایمیل‌ها را از طرف دوست و آشناهای خود دریافت کنید. پس از کلیک روی کارت نرم افزاری مخرب روی سیستم شما نصب می‌شود و شما نیز جزو این زنجیره شده‌اید و این ایمیل از طرف شما به صورت خودکار بدون فهمیدن شما برای سایر مخاطبانتان ارسال می‌شود. برای جلوگیری از این کلاهبرداری ابتدا توجه کنید که چنین ایمیل‌هایی را که مشکوک هستند را باز نکنید و سیستم خود را به یک برنامه ضد ویروس قوی مجهز کنید و دوست خود را هم از این امر مطلع سازید.

 

جمع بندی: کلاهبرداری ایمیلی

کلاهبرداری ایمیلی طراحی ایمیل جعلی است که کلاهبرداران اینترنتی در روش‌های فیشینگ، کلاهبرداری نیجریه‌ای و ارسال کارت تبریک  از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با رعایت این راه ها از کلاهبرداری ایمیلی جلوگیری کنید.

نویسنده : حسن قلیچ‌خانی

یک دیجیتال مارکتر فعال در زمینه بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ هستم. مقالاتی که در سایت جت منتشر می‌کنم حاصل ساعت‌ها مطالعه و تحقیق در مورد موضوع و حاشیه‌های جانبی آن است و با هدف ارائه اطلاعاتی مفید برای مدیران کسب‌و‌کارهای مجازی نوشته می‌شود. از هر ایده یا پیشنهادی به شدت استقبال می‌کنم، پس منتظر نظرات ارزشمند شما همراهان عزیز هستم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید