دایره طلایی سایمون سینک چیست

اگر یک کسب و کار دارید، پیشنهاد ما این است برای پیشرفت آن وقت بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید. کسب اطلاعات راجب دایره طلایی سایمون سینک و پاسخ گویی به سوالات نهفته در آن، شما را از بند موفقیت ظاهری و ساختگی نجات می‌دهد و به موفقیت اصلی و اهداف بهتر می‌رساند.
 ۱۴۰۰/۴/۲۸ | ۱۳:۲۹  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
دایره طلایی سایمون سینک چیست

کسب و کارهای مختلف، با روش‌های متفاوتی به دنبال جذب مخاطب و در نهایت فروش هستند؛ آن‌ها روش‌های مختلفی برای بازاریابی به کار می‌گیرند و برای تبلیغات هزینه می‌کنند. اما می‌خواهیم راجب یک فرآیند مهم صحبت کنیم که پایه و اساس همه‌ی این فعالیت‌ها است و اگر رعایت نشود، کسب و کار شما شانس کمی برای موفقیت دارد. با ما همراه باشید تا با شاهکار دایره طلایی سایمون سینک آشنایی بیشتری پیدا کنید.

دایره طلایی سایمون سینک چیست؟

سایمون سینک،سخنران و نویسنده مطرحی است که توانست با ارائه یک طرح مفهومی، به سادگی هرچه تمام تر،علت اصلی موفقیت کسب و کارهای مطرح در دنیا را به گوش همگان برساند.او متوجه شد که راز شرکت‌های بزرگ، نفوذ در قلب مشتریان و القای حس ارزشمند بودن در آن‌ها است. چه باور کنیم یا باور نکنیم، برخی از کسب و کارها با انتخاب‌های هوشمندانه مسیرهای صدساله را در مدت زمان کوتاهی طی می‌کنند. آن‌ها به رازی بزرگ دست پیدا کردند که با به کارگیری آن، کسب و کار خود را رشد می‌دهند.

سایمون سینک با بررسی بیش از 100 کسب و کار، متوجه شد که ماندگار شدن در ذهن مخاطب، باعث رشد کسب و کار و ایجاد ثبات در آن می‌شود.جرقه این تئوری،  جالب بودن موفقیت شرکت اپل و فروش طولانی مدت محصولات آن، برای سایمون سینک بود.

دایره سایمون سینک، از سه حلقه چیستی، چگونگی و چرایی تشکیل شده است. در ادامه به بررسی این حلقه‌ها و تاثیر پاسخگویی به این سوالات می‌پردازیم.

دایره طلایی سایمون سینک

1.حلقه بیرونی: چیستی

اینکه شما بدانید چه محصول و خدماتی را ارائه می‌دهید کاملا مشخص و بدیهی است. اکثر کسب و کارها جواب این سوال را می‌دانند و پاسخ به این مرحله نمی‌تواند علت تفاوت کسب و کارهای ماندگار با شرکت‌های شکست خورده یا از یاد رفته باشد!

2.حلقه وسط: چگونگی

تعداد کسب و کارهایی که با این موضوع آشنا هستند زیاد نیست اما این مورد هم نمی‌تواند علت تفاوتی باشد که ما دنبالش هستیم. منظور از چگونگی، این است که صاحبان کسب و کار، از چگونگی فروش محصولشان آگاه باشند؛ روش‌های موثر بازاریابی برای کسب و کارشان را بدانند و بهترین فرصت برای عرضه محصولاتشان را با دقت تعیین کنند. همچنین با روش‌های موثر تبلیغات آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: شعار های تبلیغاتی جذاب ایرانی

3. حلقه درونی: چرایی

وجه تمایز اپل، مایکروسافت، گوگل یا هر کسب و کار جهانی و پرطرفدار با سایر کسب و کارها، جواب دادن به این سوال است. در نگاه اول پاسخ به این سوال بسیار راحت است. اما نکته جالب این است که بسیاری از کسب و کارها توانایی پاسخ به این سوال را ندارند یا به آن توجهی نمی‌کنند.

وقتی شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نیاز مخاطب خود را بشناسید، نقشه راه برای شما چراغانی می‌شود! اگر نیاز مخاطب را بشناسید، می‌توانید از شرح وظایف خود آگاه باشید. این آگاهی به شما کمک می‌کند بهترین محصول را تولید کنید و در نهایت، به جای تمرکز روی فروش محصولات به هر قیمتی، به خلق ارزش و ماندگاری در ذهن مخاطب فکر کنید. در ادامه، کمی تفکر راجب این جمله می‌تواند به ما در درک مطالب کمک بیشتری کند:

مردم بابت کاری که انجام می دهید پول پرداخت نمی کنند بلکه بابت دلیل شما برای انجام آن کار پول می دهند.

سایمون سینک

فواید مشخص کردن چرایی کسب و کار

  • بالا رفتن کیفیت محصول
  • افزایش انگیزه صاحبان کسب و کار و حتی کارمندان شرکت
  • ارتباط سازی با مخاطب
  • ایجاد صمیمیت بین مشتریان و صاحبان کسب و کار
  • اعتماد مخاطب
  • ارائه اطلاعات بهتر و تولید محتوای کاربر پسند در رابطه با موضوع کسب و کار
  • ماندگاری در ذهن مخاطب و در نهایت فروش بیشتر و با ثبات تر!

اگر یک کسب و کار به حلقه سوم توجه نکند چه اتفاقی می‌افتد؟

همانظور که گفتیم، بیشتر کسب و کارها به این موضوع توجه نمی‌کنند. قبل از بررسی مضرات مشخص نکردن چرایی کسب و کار، بیایید یک مفهوم جالب را بررسی کنیم.

حتما این جمله معروف، کمی کلیشه‌ای اما بسیار درست را شنیده اید:

قهرمان شدن سخت است. اما قهرمان ماندن بسیار سخت تر است.

با توجه به این جمله ما می‌توانیم موفقیت کسب و کار را از دو دیدگاه بررسی کنیم:

  • دیدگاه اول:

موفقیت کسب و کار یعنی فروش زیاد در یک برهه زمانی

  • دیدگاه دوم:

موفقیت کسب و کار یعنی ثبات و پایداری آن، فروش معقول و تصاعدی محصولات و در نهایت ارزش آفرینی

به نظر من، دیدگاه اول دقیقا مثل قهرمان شدن و دیدگاه دوم مثل قهرمان ماندن است! اگر کسب و کاری، چرایی خود را مشخص نکند، شاید در برهه نسبتا کوتاهی به فروش خوبی برسد و اصطلاحا سر و صدا به پا کند، اما پس از مدتی مشتریان خود را از دست می‌دهد!

به طور خلاصه، مضرات مشخص نکردن چرایی کسب و کار در این 5 مورد خلاصه می‌شود:

  • پایین آمدن کیفیت محصولات و خدمات
  • ضعیف شدن پشتیبانی و خدمات پس از فروش به علت عدم توجه به مخاطب
  • عدم اطمینان مخاطبان به کسب و کار
  • عدم استفاده درست از سرمایه، نیروی انسانی و مهم تر از همه وقت!
  • شروع روند نزولی فروش محصولات پس از مدتی کوتاه و یا حتی ورشکستگی!

آیا شما می‌توانید به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ، به این سه سوال جواب بدید؟ دیدگاه شما از موفقیت کسب و کار چیست؟

جمع بندی

دایره طلایی سایمون سینک، یک موضوع ریشه‌ای است و به تمام مفاهیمی که یک کسب و کار برای پیشرفت نیاز دارد متصل می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک مطلب جامع راجب این موضوع تهیه و منتشر کرد. با این حال، ما سعی کردیم در حدتوان این سه حلقه تاثیرگذار را بررسی کنیم و نکات مهمی را به شما ارائه دهیم. به یاد داشته باشید، هدف شما کمک به مخاطبان و مشتریانتان است. اگر ابهامات و مسائل مهم کسب و کار شما برای خودتان حل نشود، چگونه می‌توانید به مشتریان خود کمک کنید؟

 شما با پاسخ به این سه سوال (چستی-چگونگی-چرایی)، مسیر کسب و کار خود را روشن می‌کنید و به هدف اصلی خود می‌رسید.

اگر نکات بیشتری راجب این موضوع می‌دانید، در بخش نظرات کاربران برای ما بنویسید. همچنین در صورت تمایل، می‌توانید سوالات و انتقادات خود راجب این مطلب را برای ما ارسال کنید تا ما به آن‌ها پاسخ دهیم.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۵ آبان ۱۴۰۰
سلام، سپاسگزار از مقاله مفیدتون. اگر امکانش هست چند نمونه داستان با رعایت قانون دایره طلایی مثال بزنید.
پاسخ دهید
۷ مهر ۱۴۰۰
سعی کردم توی این مقاله خودم رو جای مخاطب بذارم و کامل به پرسش دایره طلایی سایمون سینک چیست جواب بدم. امیدوارم خوشتون بیاد
۲۰ مهر ۱۴۰۰
با سلام و احترام آقای محمدی عزیز ممنون از توضیحات‌تون. با تشکر