راهنمای قدم به قدم خرید فرش ماشینی

در این مقاله قدم به قدم با شما همراه می شویم تا یک فرش خوب و باکیفیت را بشناسید و تبدیل به یک کارشناس خبره فرش ماشینی بشوید.
 ۱۴۰۰/۳/۲۶ | ۱۲:۵۴  زمان مطالعه 5 دقیقه
راهنمای قدم به قدم خرید فرش ماشینی

اگر تصمیم برای خرید فرش ماشینی دارید و در انتخاب آن بین این همه تنوع موجود در بازار گیج شده‌اید یا از یک خرید اشتباه هراس دارید با ما در این مقاله همراه باشید تا تمام فوت و فن‌های خرید یک فرش خوب را به شما بیاموزیم.
شاید قبلا تجربه خرید فرش ماشینی را داشته‌اید و یا با اطرافیانتان از نمایشگاه‌های فرش بازدید نموده‌اید. انتخاب یک فرش مناسب بین هزاران فرش موجود در بازار، کار آسانی نیست. فرش ماشینی جز کالاهای لوکس و گران محسوب می‌شود و  این موضوع سبب گشته تا برای انتخاب این کالا کمی حساس‌تر باشیم. بی‌محابا ریسک نکنیم و با بررسی دقیق‌تری در مورد این زمینه تصمیم گیری نماییم.
قبل از مراجعه به مراکز فروش فرش ابتدا باید چند سوال از خود بپرسیم.
 فرش را برای چه قسمتی از خانه تهیه می کنیم؟
به‌دنبال فرش پذیرایی هستیم یا یک فرش مناسب برای اتاق خواب یا حتی فرش آشپزخانه می‌خواهیم؟
چه مبلغی برای خرید آن در نظر گرفته‌ایم؟ به دنبال فرش های نفیس و لوکس و البته گران قیمت هستیم یا قصد خرید فرش ارزان را داریم؟
چه متراژی را قصد داریم مفروش کنیم؟
سبک زندگی شما به چه صورت است؟ یک زوج جوان و کم رفت و آمد هستید که روی مبلمان می‌نشینید و فرش بیشتر جنبه زیبایی دارد و یا یک خانواده پرجمعیت که رفت و آمد زیادی دارند و فرش برای آنها کالای مصرفی است و بیشتر جنبه کاربردی دارد و به اصطلاح «پاخور» زیادی دارد؟
حال که پاسخ این سوالات را یافتید، می‌توان به مراکز معتبر و خوش‌نام فروش فرش سری بزنید و نکاتی  که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، بررسی نمایید. با رعایت این نکات شما تبدیل به یک کارشناس خبره فرش می‌شوید. 

شانه و تراکم

 شاید هنگام مراجعه به فرش فروشی ها اولین جمله که فروشنده راجع به ویژگی‌های فرش بگوید همین موضوع شانه و تراکم باشد. به تعداد گره هایی  که در یک متر از عرض فرش وجود دارد شانه یا تراکم عرضی می گویند.به طور مثال فرش های هزار شانه در یک متر از یک ردیف عرضی دارای تعداد هزار گره است.فرش با شانه های متفاوتی در بازار وجود دارد که متداول ترین آنها عبارت از 320،400،500،700،1000،1200،1500 است.
اما موضوع تراکم طولی نکته پیچیده‌تری نسبت به مبحث شانه است.ابتدا بایستی تعداد گره های یک ردیف از طول فرش در یک متر را شمارش کرد و با توجه به سیستم بافت هر فرش در عدد دو یا سه ضرب شود. به طور مثال فرشی با تراکم 3000 در سیستم بافت « سه به یک» دارای هزار گره می باشد که وقتی در عدد سه ضرب می کنیم سه هزار بدست می آید.
از متداول ترین تراکم های بازار فرش می توان به تراکم 1000،1800،2100،2550،3000،3600،4500 اشاره کرد.
اگر این بحث را به خوبی متوجه نشدید ناامید نشوید. به طور خلاصه شانه و تراکم تعداد گره های پشت فرش در یک متر مربع است و هر چه شانه و تراکم بالا تر می رود فرش ظریف تر و زیبایی و جلوه بیشتری دارد. به فرش های  700 شانه و بالاتر اصطلاحا «دستباف گونه» گفته می‌شود.

جنس نخ خاب

جنس نخ و الیاف مصرفی در تولید یک فرش بسیار پر اهمیت است.در صنعت نساجی و تولید فرش از انواع گوناگونی از نخ ها استفاده می شود.هر کدام از این الیاف مزایا و معایبی دارد. به شرح مهمترین و پر مصرف ترین الیاف در تولید فرش می پردازیم:

فرش ماشینی کاشان

  • الیاف آکرولیک (Acrylic)

متداول ترین نخ در تولید فرش ماشینی همین نخ های آکرولیک است.این نخ از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است. از دیگر مزیت های این نخ بازگشت پذیری و مقاومت بالا نسبت به گرما و حرارت است. نکته منفی این الیاف پرزدهی زیاد و گران بودن این نخ نسبت به دو گزینه بعدی ما است.
در کل فرش های تولید شده با نخ آکرولیک،مناسب کسانی است که قصد ندارند تا سالها فرش خانه خود را عوض کنند.این محصولات به طور میانگین بیش از ده سال عمر می کنند و امکان استفاده در مکان های پر رفت و آمد و پاخور بالا را دارد.این همه مزیت هزینه دارد.قیمت فرش های اکرولیک نسبتا بالاتر از سایر فرش هاست. بد نیست بدانید اگر فرش اکرولیک تهیه کنید حداقل چند ماهی گرفتار پرزهای فرش جدیدتان خواهید بود البته به مرور و با جاروکردن و نظافت مکرر پرزدهی فرش کم می شود.

  • الیاف پلی پروپیلن (Polypropylene)

این الیاف در بازار با نام «bcf» نیز شناخته می شود. در مواقع این نخ ها از گرانول های پلاستیکی به روش ذوب ریسی تولید می شوند. به این دلیل هیچ گونه پرزدهی ندارند و محصولی کاملا آنتی استاتیک، آنتی باکتریال و بدون ایجاد حساسیت در افراد است. مزیت دیگری که میزان استفاده از این نخ را در این صنعت بالا برده هزینه پایین آن است و قیمت بسیار مناسبی دارد و فرش ارزان قیمتی تلقی می شود. اما بازگشت پذیری خیلی پایین تری نسبت به نخ های آکرولیک دارد به این سبب طول عمر آن معمولا یک الی دو سال بیشتر نیست.

  • الیاف پلی استر (Polyester)

نخ پلی استر شاگرد معمولی این کلاس است نه آنقدر خوب است که به آکرولیک برسد و نه آنقدر ضعیف همانند پلی پروپیلن(bcf). 
نخ پلی استر همانند نخ های پلی پروپیلن آنتی استاتیک، آنتی باکتریال و بدون ایجاد حساسیت هستند اما با طول عمر و کیفیتی بیشتر از پلی پروپیلن ها.
اگر بدنبال فرشی برای کودک و یا افراد سالمند و  حساس هستید فرشی تهیه کنید که از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن بافته شده باشند تا این گروه ها دچار حساسیت و مشکل نشوند.

وزن فرش

وزن فرش عامل مهم دیگری است. هرچه فرش شما، وزن بیشتری داشته باشد یعنی از نخ و مواد اولیه بیشتری در تولید آن استفاده شده است و کیفیت بالاتری دارد. البته توجه داشته باشید که هر چه شانه فرش بالاتر می رود به دلیل کم شدن ارتفاع خاب فرش، وزن کمتری خواهد داشت. اما معمولا فرش های 700 شانه با کیفیت، وزنی حدود 45 کیلو و فرش های 1200 مرغوب، 36 کیلو وزن دارند.

رنگبندی فرش

به ترکیب انواع رنگهایی که در بافت یک فرش استفاده میشود «پالت رنگی» گویند. معمولا دستگاه های بافندگی 8 یا 10 رنگ است. امروزه دو مدل رنگ بندی، لایت و جیغ مرسوم است.

  • رنگ بندی لایت

بروز ترین پالت های رنگی موجود در بازار هستند و از رنگهای ملایم و کم رنگ که کنتراست رنگی پایینی دارند و اصطلاحا رنگهای خنثی هستند در بافت فرش استفاده می شود. این فرشها را خیلی راحت تر می توان با سایر اشیا و دکوراسیون منزل ست کرد. رنگ های لایت مناسب فضاهای مدرن می باشند.

  • رنگ بندی جیغ

این رنگ بندی به نسبت، قدیمی تر و سنتی تر از رنگهای لایت و ملایم و از رنگ های  تند و با کنتراست بالاست. فرش از لعاب و رنگ و رخ زنده تری برخورداراست اما ست کردن آن با سایر لوازم دکوراسیون کمی سخت تر است و بیشتر مناسب دکوراسیون های سنتی و کلاسیک است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد رنگ زمینه فرش است.رنگ قالبی که بیشترین میزان مصرف در فرش را داشته باشد «رنگ زمینه» می گویند. در قدیم فرش های لاکی و آبی فیروزه رواج داشتند اما با تغییر سلایق مشتریان این رنگها منسوخ و جای آنها رنگهای گردویی،کرم و سرمه ای رواج پیدا کرد. سرعت تغییر سلایق در بازار فرش انقدر سریع پیش رفت که این سه رنگ محبوب نیز از رده خارج شدند و دو سالی است که رنگ نقره ای خواهان زیادی پیدا کرده است. این رنگ خنثی به راحتی با دکوراسیون خانه شما هماهنگ و ست می شود.
در کل اگر خانه ای کوچک و آپارتمانی دارید از رنگهای روشن و طرح های خلوت استفاده نمایید تا منزلتان بزرگتر به نظر برسد اما اگر خانه ای بزرگ دارید می توانید از فرش های تیره رنگ و چرک تاب استفاده نمایید.

سایز فرش

همانطور که قبلا گفتم قبل از اینکه اقدام به خرید نمایید با کمک متر، متراژ فضای  مورد نظر خود را اندازه گیری کنید و با کارشناس فروش فرش در این باره مشورت نمایید.
فرش ماشینی در سایزهای گوناگونی بافت میشود.سایزهای استاندارد و عرف بدین شرح می باشد:

  • فرش 12 متری (4*3) ، فرش 9 متری (3.5*2.5)،فرش 6 متری (3*2)
  • قالیچه 2.25*1.5 و 1.5 *1 متر
  • کناره های 2*1، 3*1، 4*1
  • فرش دایره 1*1 و 1.5*1.5 ، 2*2
  • و انواع سایزهای رول، روپله ای و پادری

اما اگر هیچ کدام از این ابعاد نمی تواند نیاز شما را برآورده کند نگران نباشید زیرا می توانید اندازه های دلخواه و سفارشی خود را درخواست کنید. البته این کار هزینه های بیشتری برایتان خواهد داشت.هزینه طراحی نقشه و هزینه های ضایعات به صورت حساب شما اضافه خواهد شد. نکته دیگر در سفارشات فرش های غیر استاندارد این است که باید به صورت جفتی سفارش دهید زیرا دستگاه های بافندگی فرش بصورت جفت تولید میکنند.

طرح و نقش

با توجه به سلیقه، دیزاین و چیدمان منزلتان، طرح و نقشه فرش را انتخاب کنید. انواع نقشه های مدرن و سنتی در بازار موجود است.
اگر از مبل و پرده با طرح و نقوش شلوغ استفاده می کنید فرشی با طرح و نقوش خلوت پیشنهاد می کنیم اما اگر از پرده و مبل با طرح ساده بهره میبرید میتوانید از فرش های شلوغ تر استفاده کنید.

کاربرد

اگر یک خانواده کم جمعیت هستید و اکثرا  از مبلمان استفاده می کنید و  کاربرد فرش در منزل شما تزئینی و بیشتر جنبه زیبایی دارد از فرش های شانه و تراکم بالا مثل 1200 و 1500 استفاده کنید این فرش ها بسیار ظریف و زیبا هستند و از نخ های نمره بالا (نازک و ظریف)بافته شده اند در نتیجه خاب کمی دارند و اصطلاحا «گوشت دار» نیستند .
اما اگر فرش در خانه شما کاربرد زیادی دارد و رفت و آمد زیادی بر روی آن می شود از فرش های تراکم پایین تر مثل 700 شانه تهیه کنید. زیرا با نخ های نمره پایین (ضخیم) بافت شده است و فرشی گوشت دار تر  است که سبب طول عمر و کیفیت این فرش می شود.

محل قرارگیری فرش

این مسئله که برای چه قسمتی از خانه فرش تهیه می کنید نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. برای مثال: فرش آشپزخانه باید از جنسی باشد که به راحتی قابل شستشو باشد.دربرابر گرما و حرارت مقاوم باشد در عین حال ضد لغزش و سرخوردن نیز باشد.
فرش اتاق خواب باید رنگی آرامش بخش داشته باشد و طرح ساده و خلوتی داشته باشد. 

شرکت تولید کننده

استفاده از مواد اولیه مرغوب همراه با رعایت نکات و استاندارد های فنی، تضمین کننده کیفیت هر کالاست. شرکت های برتر و خوش نام صنعت فرش در ایران ، علاوه بر رفع نیاز هموطنان اقدام به صادرات فرش به سایر کشورها نیز می نمایند. از این رو همواره کیفیت محصولات خود را حفظ می کنند و به استانداردها پایدارند.
در قسمت پشت فرش اتیکت محصول چسبانده شده است .این مشخصات را با دقت بررسی نمایید زیرا در واقع شناسنامه فرش است .اطلاعاتی چون برند تولیدکننده ،شانه و تراکم، جنس نخ و مواد مصرفی، پروانه و مجوز اداره استاندارد ایران و ... درج شده است. 

خرید از کارخانه فرش کاشان

ضمانت نامه

همان طور که اشاره کردیم تولیدکنندگان برتر فرش ، بر کیفیت بالای محصول تولیدی خود باور دارند و آن را تضمین می کنند .معمولا کارت های ضمانت 3 الی 5 ساله به خریداران خود می دهند تا پشتوانه خرید فرشی مناسب باشد.

قیمت فرش ماشینی

قیمت عاملی است که در انتخاب هر محصول مورد توجه  قرار می گیرد.فرش ماشینی نیز مستثنی نیست و عامل مهم در انتخاب شما می تواند باشد و طبق بودجه خود خرید میکنید. عوامل زیادی که در این مقاله نیز به آنها اشاره کردیم در تعیین قیمت یک فرش موثر هستند مهمترین این عوامل می توان به این موارد اشاره کرد.

  • کارخانه تولیدکننده فرش
  • جنس نخ و مواد اولیه
  • وزن و سایز فرش
  • شانه و تراکم

 
جمع بندی

در هنگام خرید فرش باید به تمامی جزئیات توجه نمایید و فرش را با توجه به کاربرد ، بودجه درنظر گرفته و سلیقه خود، هماهنگ با چیدمان و دیزاین سایر لوازم منزلتان تهیه کنید.
حتما از مراکز و تولیدکنندگان معتبر و خوش نام خرید کنید و شناسنامه (اتیکت) پشت فرش را با دقت بررسی نمایید.
 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید