7تفاوت پارکت و لمینیت که قبل از خرید آن باید بدانید

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که هنگام خرید پوششی برای کف منزلتان بین پارکت و لمینیت گیر کنید.این مقاله به شما کمک میکنه تا تصمیم گیری راحت تری داشته باشید.
 ۱۴۰۰/۳/۲۵ | ۱۶:۴۸  زمان مطالعه 2 دقیقه
7تفاوت پارکت و لمینیت که قبل از خرید آن باید بدانید

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که هنگام خرید پوششی برای کف منزلتان بین پارکت و لمینیت گیر کنید.این مقاله به شما کمک میکنه تا تصمیم گیری راحت تری داشته باشید.

یکی از تغییرات مهم و کاربردی که تاثیر بسیار زیادی هم دارد تغییر کفپوش منزل است.شاید شما هم مثل طرفدار چوب برای کف منزلتان باشید ،چوب جلوه ای زیبا به منزل می بخشد و فضای منزل را گرم می کند ولی انتخاب بین پارکت و لمینیت کار آسانی نیست.در این مقاله ما پارکت و لمینیت را به شما معرفی کرده و تفاوت های آنها را بیان میکنیم تا شما بتوانید با توجه به نیازتان کفپوش مورد نیازتان را خریداری نمائید پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پارکت چیست؟


پارکت ها نوعی از کفپوش ها از جنس چوب طبیعی هستند.در کل پارکت ها دو نوع هستند،یک نوع پارکت های قدیمی از جنس چوب کاملا طبیعی که در ابعاد گوناگون حتی تایل های 10 سانتی متری نیز موجود هستند و نصب آنها از طریق چسب می باشد این مئل پارکت ها عموما پس از نصب نیاز به ساب و لاک دارند،نوع دیگر پارکت های نسل جدید(Engineer wood) هستند که از سه لایه چوب تشکیل شده اند.لایه رویه آنها همان لایه اصلی پارکت است لایه میانی چوب خام و لایه زیرین جهت استحکام بیشتر قرار می گیرد، پارکت های نسل جدید ساب و لاک خورده و آماده تولید می شوند و بعضا دارای کلیک هستند که نصب آنها را همانند نصب لمینیت ها ساده و بدون چسب می کند.
تفاوت رنگی پارکت ها در نوع درختی است که چوب پارکت ها از آن تهیه شده است.پارکت ها اصولا از چوب درختانی مثل:کاج،بلوط،افرا،گردو و ... تهیه میشود.پارکت ها کفپوش هایی لوکس و گران قیمت محسوب می شوند.پارکت ها می توانند حس گرما و بودن در دل طبیعت را به شما القا کنند.

ساختار لایه بندی پارکت های سه لایه

لمینیت چیست؟


لمینیت یا پارکت لمینیت یا پارکت ملامینه نیز نوعی از کفپوش ها از جنس چوب هستن ولی با ان تفاوت که لمینیت ها مستقیما از چوب درختان تهیه نمی شوند و ساختار انها از چند لایه(یک لایه چوب فشرده یا HDF و یک لایه پرینت طرح چوب یک لایه لمینیت،رزین،فوم)تشکیل شده است.سطح خارچی لمینیت ها نقش و نگار چوب را داراست.

ساختار لایه بندی لمینیت

تفاوت های پارکت و لمینیت


مقاومت در برابر آب:

پارکت ها به نسب لمینیت ها به دلیل جنس آنها که از چوب خالص تهیه شده دارای مقاومت کمتری نسبت به آب هستند و عموما برای فضاهای مرطوب مانند آشپزخانه توصیه نمی شود.


مقاومت در برابر خط و خش:

پارکت ها به نسبت لمینیت ها حساس تر هستند و زودتر آسیب می بینند ولی لمینیت ها دارای مقاومت بیشتری نسبت به اجسام نوک تیز هستند و سخت تر آسیب می بینند.

قیمت:

پارکت ها همانطور که در ابتدا هم گفته شد کفپوش هایی لوکس و گران قیمت محسوب می شوند و این مسئله امری طبیعی است زیرا پارکت ها از چوب طبیعی ساخته می شوند ولی در مقابل لمینیت ها قیمت هایی بسیار اقتصادی تر حتی گاها ارزان تر از سنگ و سرامیک دارند.

دوام:

پارکت ها به نسبت لمینیت ها دارای دوام بسیار طولانی تر هستند.پارکت ها در صورت نگهداری صحیح و اصولی عمر طولانی(حداقل 20 سال) دارد در حالی که این عدد برای لمینیت ها حداکثر 10 سال است.نکته قابل توجه این است که پارکت ها به دلیل طبیعی بودن به راحتی طرح و نقش خود را از دست نمی دهند.

تنوع رنگی:

پارکت ها به دلیل طبیعی بودن طرح و رنگ کمتری نسبت به لمینیت دارند.

زیبایی:

پارکت ها بسبه به لمینیت ها حس بهتر و طبیعی تری به شما القا می کندعلت آن هم استفاده از چوب طبیعی می باشد.

نصب:

نصب لمینیت ها به نسبت پارکت ها سریع تر و کم هزینه تر می باشد.

نکات قابل توجه هنگام خرید پارکت یا لمینیت

•    هنگام خرید سعی کنید که پارکت و لمینیت کلیک دار خریداری نمائید زیرا به علت نصب بدون چسب آسیبی به سطح قبلی وارد نکرده و قابل جمع آوری می باشد یعنی با تعویض منزل می توانید پارکت یا لمینیت را نیز با خود به منزل جدید ببرید و در صورت آسیب قسمتی از آن می توان تنها تایل آسیب دیده را تعویض کرد.
•    حتما از فوم در زیر پارکت و لمینیت استفاده نمائید زیرا عایق بسیار مناسبی برای حرارت و صدا می باشد.
•    جهت افزایش عمر پارکت و لمینیت برای نظافت از آب بسیار زیاد استفاده نکنید و تنها با یک پارچه یا تی نمدار آنرا تمیز نمائید.
•    اگر در محیط های مرطوب مثل شهر های شمالی ایران زندگی می کنید پیشنهاد ما به شما جایگزین کردن لمینیت بجای پارکت است.(مخصوصا مدلهای ضد آب)

نتیجه گیری:

1.    پارکت ها از چوب طبیعی تشکیل شده اند و با استفاده از پارکت می توانید طبیعت را به خانه بیاورید.
2.    لمینیت ها از چند لایه چوب فشرده و تحت فشار تشکیل شده اند.
3.    پارکت و لمینیت در بسیاری موارد از جمله:دوام،قیمت،تنوع رنگی،زیبایی،نصب،مقاومت در برابر آب و خط و خش با یکدیگر متفاوت اند.
در نهایت هرکس با توجه به نیاز خود،بودجه و ویژگی های مورد نظر خود برای پوشش کف منزل خود می تواند پارکت یا لمینیت را انتخاب نماید.به نظر شما تفاوت های دیگر پارکت و لمینیت چیست؟نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید