خلاقیت و کار تیمی

سازمان ها برای تولید محصولات و ارائۀ خدمات خلاقانه، به تیم ها نیاز دارند، درست همان طور که هنرمندان برای خلق اثر هنری به ابزار نیاز دارند. خلاقیت، الهام بخش است و کارکنان را تشویق به همکاری با یکدیگر می کند؛ در واقع، کارکنان به شنیدن ایده های جدید نیاز دارند؛ به همین دلیل، مشتاق شنیدن فیدبک هایی از سوی همکارانشان هستند. هرچه تعامل میان کارکنان بیشتر باشد و همفکری بیشتری میانشان صورت بگیرد، بالطبع خلاقیت نیز پرورش خواهد یافت.
 ۱۴۰۰/۲/۲۵ | ۱۷:۵۴  زمان مطالعه 2 دقیقه
خلاقیت و کار تیمی


همۀ ما در جامعۀ جهانی زندگی می‌ کنیم! این جامعۀ عظیم از تیم ها برای ثروت آفرینی، ارائۀ خدمات به مشتری، پیروزی در رقابت و موفقیت در بازار استفاده می کند. سازمان ها برای تولید محصولات و ارائۀ خدمات خلاقانه، به تیم ها نیاز دارند، درست همان طور که هنرمندان برای خلق اثر هنری به ابزار نیاز دارند. خلاقیت، الهام بخش است و کارکنان را تشویق به همکاری با یکدیگر می کند؛ در واقع، کارکنان  به شنیدن ایده های جدید نیاز دارند؛ به همین دلیل، مشتاق شنیدن فیدبک هایی از سوی همکارانشان هستند. هرچه تعامل میان کارکنان بیشتر باشد و همفکری بیشتری میانشان صورت بگیرد، بالطبع خلاقیت نیز پرورش خواهد یافت. خلاقیت و کار تیمی، از لازمه های موفقیت هر کسب و کاری به شمار می روند. تیم ها می توانند خلاق باشند؛ اما این خلاقیت به یکباره به دست نمی آید. رابطه ای پیچیده ای میان خلاقیت و کار تیمی وجود دارد. در این مطلب، هر آنچه لازم است در مورد خلاقیت و کار تیمی بدانید را برایتان خواهیم گفت. 

افزایش خلاقیت و مهارت انجام کار تیمی

خلاقیت و کار تیمی می توانند هر کسب و کاری را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهند؛ اما راه های افزایش خلاقیت و مهارت انجام کار تیمی چیست؟ چگونه می توان این دو مورد را در نیروهای کار افزایش داد؟ در ادامه، راه هایی برای شکوفایی خلاقیت و مهارت انجام کار تیمی، ارائه خواهیم داد. 

کارکنان با استعداد را استخدام کنید

سعی کنید کارکنان باهوش و با استعداد را استخدام کنید. وجود اعضای باهوش در تیم سبب موفقیت و درخشش تیم خواهد شد. هر کسی می تواند در زمینه ای خاص متخصص و ماهر باشد؛ از این رو، اگر اشخاص با استعدادها و توانایی های مختلف را در یک تیم بگنجانید، در واقع تکه هایی از یک پازل را کنار هم قرار داده اید، چرا که هر کدام از آن ها مکمل دیگری خواهد بود. تعامل اعضای تیم با یکدیگر و همچنین با متخصصان شرکت، مانند متخصصان بازاریابی، امور مالی، تکنولوژی و طراحی، می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر خلاقیت و نوآوری آن ها داشته باشد. 

روابط سالم، قلب هر تیم است

قدردانی کردن از دیگران، ورود به مکالمه های سازنده و توانایی حل کشمکش ها، از لازمه های هر همکاری به شمار می رود. اعضای تیم ها باید فرصتی برای شناخت یکدیگر داشته باشند تا اطمینان لازم میانشان شکل بگیرد و در نهایت، بتوانند رابطۀ خوبی با یکدیگر برقرار کنند. شکل گیری تعاملات غیر رسمی اجتماعی، خارج از محیط کار می تواند کمک شایانی به افزایش این شناخت و همچنین شکل گیری اطمینان کند. 

شناخت دقیق هدف، از کلیدهای موفقیت کار تیمی به شمار می رود

وقتی اهداف و وظایف گروه کاملاً مشخص باشد، اعضای تیم ایمان پیدا می کنند که دارند کاری ارزشمند و بامعنا انجام می دهند؛ علاوه بر این، شفافیت هدف باعث می شود تعامل و ارتباط بهتری میان اعضای تیم شکل بگیرد. مدیران باید سعی کنند اهداف تیم های مختلف را به طور کامل مشخص کنند. اعضای هر تیم باید وظیفۀ خودشان را به طور مشخص و دقیق بدانند؛ همچنین، اعضای هر تیم باید موظف به انجام کارهای تیم خودش باشد. نباید وظایف یک تیم را به اعضای تیم دیگری محول کرد؛ به طور کلی، بهتر است جابه‌جایی میان اعضای تیم ها صورت نگیرد. 

ارتباط میان هر پروژه و هدف کلی شرکت باید مشخص باشد

اعضای تیم باید بدانند هر پروژه چه ارتباطی با اهداف کلی شرکت دارد. 

در همۀ تیم ها، باید امنیت، اطمینان و احترام برقرار باشد 

مدیران باید دیدگاه ها و نوآوری های مختلف را پذیرا باشند. چنین فضایی سبب افزایش تعامل میان اعضای تیم ها می شود و همچنین، خلاقیت شان را نیز پرورش می دهد. با ارزش دادن به دیدگاه های مختلف و تشویق اعضا، می توانید انرژی و انگیزۀ شگرفی را در آن ها شکل دهید و همچنین، باعث شکل گیری گفت و گو میان آن ها شوید. 

از کوچینگ برای تقویت فرهنگ همکاری استفاده کنید 

کوچینگ (coaching) می تواند به بهبود کار تیمی، هوش هیجانی (EQ) و هدایت مکالمه های پیچیده و دشوار کمک کند و از این طریق، وضعیت گروه را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. پرسیدن سوالاتی که جواب مشخصی ندارند و نیازمند تحلیل هستند، می توانند به پرورش خلاقیت کمک کنند. 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه ای

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، خلاقیت و کار تیمی می توانند کسب و کار را به سوی ترقی و پیشرفت ببرند. برای تقویت این دو نیروی کار، باید از روش های اصولی بهره گرفت. مدیران با درک و اجرای استراتژی هایی که سبب تشویق کارکنان به خلاقیت و نوآوری می شود، می توانند کسب و کار را به سوی پیشرفت و تعالی ببرند. همیشه یادتان باشد که هدف از همکاری، صرفاً همکاری کردن نیست، بلکه رسیدن به نتایجی بهتر و آفریدن ارزش است. از طریق همکاری و تعامل، می توان به ارزش هایی دست پیدا کرد که هرگز نمی توان یکّه و تنها به آن ها رسید. 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید