5 نکته مهم که برای انتخاب و خرید پیانو

در حالی که خرید پیانو به صورت آنلاین راحت است اما توصیه می شود که به منظور انتخاب و خرید پیانو حتماً به فروشگاه رفته و ساز را امتحان کنید. در صورت امکان شخصی را با خود به همراه ببرید. همیشه داشتن یک جفت گوش اضافی خوب است. در این مقاله از نکات مهمی که برای انتخاب و خرید پیانو بدانید بیشتر خواهیم گفت.
 ۱۴۰۰/۲/۲۶ | ۲۲:۳۹  زمان مطالعه 3 دقیقه
5 نکته مهم که برای انتخاب و خرید پیانو

آیا قصد تهیه یک پیانوی جدید را دارید؟ خرید پیانو می‌تواند به اندازه خرید ماشین سرگرم‌کننده باشد، با این تفاوت که برخلاف نمایشگاه‌های ماشین اینجا فروشندگان با بازارگرمی فشاری بر شما وارد نمی‌کنند!

تهیه یک پیانوی جدید برای شما یک تصمیم هیجان انگیز است اما قبل از شروع هر چیزی باید پیانوی مناسب را انتخاب کنید که این تصمیم حتی می تواند یک تجربه‌ی جدید و سخت منجر شود. در بازار تعداد زیادی پیانو وجود دارد، اما کدام یک را باید خریداری کرد؟ 

برای خرید پیانو باید درمورد آن تحقیق و پرس‌وجو کنید و پیانوها و کیبوردهای مختلفی را تست کنید تا به بهترین انتخابی برسید که کاملاً مناسبتان باشد. در ادامه چند نکته را که در خرید پیانو به شما کمک می‌کند مرور می‌کنیم.

پیانو دیجیتال بخریم یا پیانو آکوستیک؟

اولین قدم، تصمیم‌گیری بین پیانوی دیجیتال و آکوستیک است. در ارتباط با تفاوت میان پیانوی آکوستیک و پیانوی دیجیتال لازم به ذکر است که پیانوی آکوستیک با چکش هایی که با نمد پوشانده شده، به سیمهای فولادی ضربه می زند و اینگونه صدا تولید می کند. اما پیانوی دیجیتال از چکش استفاده نمی کند. در عوض از بلندگوهای الکترونیکی برای پخش صداهای با کیفیت بالا بهره می‌برد. 

حالا اگر صدای ساز را پسندیدید نگاهی به ظاهرش بیندازید. آیا سایز، رنگ و ظاهر کلی ساز را دوست دارید؟ آیا با داشتن چنین سازی که احتمالاً قرار است نصف اتاق خوابتان را برای بیست سال آینده اشغال کند احساس خوشحالی می‌کنید؟ آیا خراشیدگی و فرورفتگی در ساز وجود دارد که نشانه دست دوم بودن آن باشد؟ البته پیانوهای دست دوم می‌توانند انتخاب‌هایی عالی باشند، ولی نه اگر آن را به جای پیانوی نو بفروشند.

 نکات ضروری برای انتخاب و خرید پیانو چیست؟

صدای کلیدهای پیانو را تست کنید!

اولین نکته به صدای پیانو مربوط میشود. لذا قبل از انتخاب و خرید پیانو، شما باید سعی کنید آن را بنوازید تا تشخیص دهید صدا را دوست دارید یا خیر. و این موضوع ارتباط تنگاتنگی با سلیقه‌ی شما دارد. بعضی از افراد تن‌های سبک‌تر را انتخاب می‌کنند، در حالی که دیگران ممکن است صداهای سنگین‌تر و بم‌تر را ترجیح دهند. لازم به ذکر است که شما می توانید نظر یک متخصص (ترجیحاً یک معلم موسیقی با سابقه آموزش پیانو با تجربه یا یک تکنسین پیانو) را در این‌باره جویا شوید.  

به صدای پیانو خوب گوش دهید. آیا کلیدها به درستی کار می‌کنند؟ تمام نت‌های پیانو را با قدرت بنوازید و هرگونه تن غیر منتظره را خوب گوش دهید. 

  • آیا صدایش به صورت کلی گرفته است یا شفاف؟
  • آیا نت‌های کشیده به اندازه‌ای که می‌نوازید طول می‌کشد؟
  • در پیانوهای آکوستیک پنج کلید بالا صدای خوبی دارند؟ خیلی تیز نیستند؟ پنج کلید پایین چطور؟ درهم و برهم نیستند؟
  • وقتی کلیدها را می‌فشارید فوری صدا را می‌شنوید؟ کلیدها خیلی حساس یا خیلی غیرحساس نیست؟
  • انگشتانتان فضای کافی روی کلیدها دارد؟

اگر خودتان نوازنده هستید حتما قطعه ای با پیانو بنوازید و اگر نوازنده نیستید گام کروماتیک با ساز بزنید به این صورت که تمامی نیم پرده ها را پشت سر هم اجرا کنید و تمام کلاویه ها را به صدا دربیاورید و بررسی کنید که از لحاظ طنین صدا یکدست و یکنواخت هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران 1401

انتخاب و خرید پیانو

سلامت کلید‌های پیانو را بررسی کنید!

یکی دیگر از نکات مهمی که برای انتخاب ساز پیانو باید بدانید، کلید ها هستند. اطمینان حاصل کنید که کلیدها دارای سطح صاف و بدون آسیب و ترک باشند. یادتان باشد که هنگام نواختن پیانو، کلیدها باید از مقاومت کافی برخوردار باشند. به عنوان مثال وقتی که دارید از کلیدهای پیانو استفاده میکنید این کلید ها نباید مانند کلیدهای روی کیبورد کامپیوتر، به قدرت کمی برای نواخته شدن نیاز داشته باشند. این موضوع مقاومت کلیدهای پیانو را زیر سوال خواهد برد. لذا مقاومت کلید ها نکته‌ای اساسی است که باید آنرا مدنظر قرار دهید. 

فضای مورد نیاز برای قرار دادن پیانو را در نظر بگیرید!

نکته ی بعدی که در ارتباط با خرید پیانو مهم است، محلی است که قرار است پیانو در آنجا قرار بگیرد. شما بایستی قبل از خرید پیانو، ابعاد دقیق محلی که قرار است پیانو در آنجا قرار بگیرد را مدنظر قرار دهید. لذا اگر فضای زیادی در دسترس شما نیست ممکن است مجبور شوید یا یک پیانوی سنتی ایستاده یا یک پیانوی اسپینت را (spinet) انتخاب کنید، که دومی کوچکتر از اولی می باشد. لذا، انتخاب مکان مناسب برای پیانو بسیار مهم است.

پیانوها در برابر نوسانات، رطوبت و دما آسیب پذیر هستند. پس بنابراین نباید آنها را در نزدیکی رادیاتور یا نقطه‌ای در تماس با نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر پیانو در یک محیط مناسب نگهداری نشود. اجزای آن - به ویژه قطعات ساخته شده از چوب و نمد - تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در حالت ایده‌آل، پیانوی شما باید در محیطی با رطوبت نسبی بین 45 تا 70 درصد و دمای ثابت تقریباً 20 درجه سانتیگراد یا در دمای اتاق نگهداری شود. 

حتما درباره ضمانت خرید و خدمات پس از فروش پیانو مطمئن شوید!

نکته ی دیگری که در انتخاب پیانو مهم می باشد، مدت زمان ضمانت می باشد. بیشتر پیانوهای جدید حداقل 5 سال گارانتی دارند. هنگام خرید پیانو بایستی به این مورد خوب دقت کنید و پیانو را از مکان‌های معتبر خریداری نمایید.

برندهای خوب پیانو را بشناسید!

نکته ی مهم دیگری که در ارتباط با خرید پیانو باید آن را لحاظ کنید، برند پیانو می باشد. لازم به ذکر است که تعدادی از برند ها به طور مداوم پیانوهایی با کیفیت عالی تولید می کنند. این مارک ها شهرت خوبی برای خود به دست آورده اند و به طور کلی گزینه های ایمن تری محسوب می شوند. با این حال اگر شما در ارتباط با اینکه چه مارک هایی را جستجو کنید ایده ای ندارید میتوانید, با این مارک ها شروع کنید: 

  • Yamaha
  • Steinway & Sons
  • Kawai
  • Baldwin
  • Bösendorfer

سخن پایانی

با توجه به اینکه پیانو ساز گرانی است انتخاب اشتباه می تواند هزینه بیشتری برای ما به همراه داشته باشد. بنابراین با رعایت چند نکته ساده می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. توجه داشته باشید که در خرید این ساز لزوما هزینه کمتری پرداخت کردن مطرح نیست، چون تعویض این ساز سخت و زمانبر است. پس به قول یک ضرب‌‌المثل انگلیسی ما هنوز انقدر پولدار نشدیم که وسایل ارزون بخریم! بنابراین در هزینه کردن برای خرید پیانو دست و دلباز باشید و با توجه به شرایط بهترین انتخاب را انجام بدهید. فراموش نکنید که مشورت با یک متخصص همیشه به نفع شما خواهد بود. اگر این مطلب برای شما مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید و اگر همچنان برای خرید پیانو ابهامی برای شما وجود دارد در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید