چک لیست سئو 2021 که به آن نیاز دارید

متخصصان سئو هر سال با تحقیق و پژوهش چک لیستی از مهمترین فعالیت های این حوزه را تهیه می کنند. امسال نیز پژوهشگران سئو در سایت semrush چک لیستی را منتشر کردند. پس از پایان این مقاله شما با این پژوهش مهم آشنا خواهید شد که بی شک در فعالیت خود کاربردی و دارای اهمیت است.
 ۱۴۰۰/۲/۲۴ | ۲۲:۳۳  زمان مطالعه 6 دقیقه
چک لیست سئو 2021 که به آن نیاز دارید

متخصصان سئو هر سال با تحقیق و پژوهش چک لیست سئو از مهمترین فعالیت های این حوزه را تهیه می کنند. امسال نیز پژوهشگران سئو در سایت semrush  چک لیستی را منتشر کردند. پس از پایان این مقاله شما با این پژوهش مهم آشنا خواهید شد که بی شک در فعالیت خود کاربردی و دارای اهمیت است.

چک لیست سئو

داشتن یک «چک لیست» در بسیاری از کارها یک ضرورت است. اینکه بدانید باید چه کاری را انجام دهید، چه زمانی آن را انجام دهید و اینکه آیا اصلا در روند کار، فعالیت مورد نظر را انجام داده اید یا خیر؟

در سئو این چک لیست ضروری تر است. چرا؟

با یک مثال به این پرسش پاسخ می دهیم: الگوریتم های سئو همیشه در حال تغییر است. گوگل در سال 2018 الگوریتم های خود را 3234 مرتبه تغییر داد! حالا شما به عنوان یک متخصص سئو باید بدانید که کدام الگوریتم هنوز وجود دارد و مورد استفاده است و این الگوریتم از نظر اهمیت در چه جایگاهی قرار دارد. داشتن یک چک لیست به روز و کامل به شما کمک می کند که لیست کارها را بر اساس اهمیت و در دسته بندی خاص خود انجام دهید. نکته مهمتر اینکه از چک لیستی استفاده کنید که بر اساس آخرین تغییرات باشد و تهیه آن توسط یک تیم حرفه ای و کارآزموده به سامان رسیده باشد. در این نوشته چک لیست ها در پنج دسته بندی قرار خواهند گرفت:

  1. چک لیست پایه SEO
  2. چک لیست تحقیق کلمات کلیدی
  3. چک لیست تکنیکال یا فنی SEO
  4. چک لیست On-Page و فهرست محتوا
  5. چک لیست Off-Page

چگونه از چک لیست سئو استفاده کنیم؟

برخی از نکات این مقاله شاید برای سایت شما بنا به ساختار سایت مورد استفاده قرار نگیرید. اما پیشنهاد می کنیم آنها را فرا بگیرید. شاید در ماههای اینده از شما به عنوان یک کارشناس سئو در مجموعه دیگری دعوت به همکاری شود! پس با قدرت بیاموزید و لذت ببرید. برای استفاده از محتوای کاربردی این مقاله حتما از طریق مراحل اعلام شده در لیست جلو بروید، موارد اشاره شده را در سایت خود چک کنید و ارجاع دهید، با بررسی چک لیست اشکالات را پیدا کنید و از آن به عنوان یک فرصت بهره ببرید.

چگونه از چک لیست سئو استفاده کنیم


صبر کنید!

موفقیت شما در سئو به همین سادگی نیست که با پیروی از یک چک لیست گوگل بگوید: بفرمایید صفحه اول! صفحه دوم خوب نیست!

درست حدس زدید: استفاده از چک لیست 2021 به شما کمک می کند که از رقبا جلو بزنید. سعی کنید همه چک لیست های مرتبط را در سایت خود پوشش دهید.

چک لیست پایه SEO

اگر چک لیست اولیه را انجام ندهید و صرف نظر کنید از گردونه رقابت خارج می شوید و رقبا به شما از پشت سر نگاه می کنند! زیربنا و پایه را مهم، اساسی و زیربنایی بدانید.

ابزار Google Search Console را اجرا و تنظیم کنید.

اگر می خواهید گوگل با شما دوست باشد با ابزارهای او دوست باشید و بدانید قوانین ابزارها چیست. چگونه کار می کند؟ بهینه سازی آن چگونه است؟

دوستی با ابزارهای گوگل باعث می شود بازدید از سایت شما با کمک این ابزارها رشد مناسبی داشته باشد.

استفاده از ابزار Google Search Console برای چک لیست پایه سئو

اگر هنوز با این ابزار آشنا نیستید در سایت ما جستجو کنید. همچنین مقاله های خوبی در وبلاگ جت سئو وجود دارد که کمک بزرگی به افزایش دانش شما می کند. اگر هم می خواهید یک فرد حرفه ای در این موضوع شوید می توانید از دوره های کمپ سئو 24 استفاده کنید.

در این دوره خواهید آموخت چرا این ابزار یکی از ابزارهای مهم سئو است و چگونه باید آن را بهینه سازی و مورد استفاده قرار داد.

پیشنهاد دیگر این است که ابزار Bing Webmaster Tools را هم نیز تنظیم کنید.

استفاده از ابزار bing webmaster tools dashboard برای چک لیست پایه سئو

این ابزارهای مهم به شما امکان می دهد عبارات جستجو شده و کلمات کلیدی را که کاربران با آن وارد سایت شما شده اند را بدانید و برنامه ریزی بهتری برای آن انجام دهید. sitemaps  سایت را بهینه سازی کنید، خطاهای رباتهای خزنده را شناسایی کنید و بسیاری از امکانات ویژه و مهم دیگر. پس این ابزارها را تنظیم کنید. بعدا از ما تشکر خواهید کرد! اگر این موارد را تنظیم نکرده اید ، اکنون این کار را انجام دهید و بعداً از ما تشکر کنید.

Google Analytics را تنظیم کنید.

فراموش نکنید: بدون داده های مناسب، نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید. Google Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی رایگان است که به شما امکان می دهد داده ها و اطلاعات مربوط به تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند ، افرادی که داخل سایت هستند و نحوه تعامل با آنها را مشاهده کنید.

ابزار google analytics برای چک لیست پایه سئو

اگر با این ابزار آشنا نیستید می توانید از مطلب آموزش گوگل آنالیتیکس در جت سئو استفاده کنید. بدون این ابزارها اتخاذ یک استراتژی موفقیت آمیز سئو یک خیال واهی است. یک کار مهم دیگر؛ Google Analytics و Google Search Console را به یکدیگر متصل کنید.

اگر از وردپرس استفاده می کنید پلاگین های سئو را نصب و پیکربندی کنید.

اگر از وردپرس به عنوان CMS استفاده می کنید، باید یک پلاگین SEO را نصب و پیکربندی کنید تا عملکردها و ویژگی های لازم را ارائه دهد. توسط این ابزارها سایت خود را به درستی بهینه کنید. پلاگین های زیادی در این خصوص وجود دارد یکی از پلاگین های مناسب Plug in SEO است. اما اگر از CMS متفاوتی با وردپرس استفاده می کنید ، با توسعه دهنده خود صحبت کنید تا ببینید آیا شما نیاز به نصب پلاگین یا ماژول اختصاصی SEO دارید یا اینکه ویژگی های مورد نیاز شما چیست.

نقشه سایت یا همان Sitemap را ایجاد کنید و در سایت قرار دهید.

هدف از نقشه سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام صفحات باید توسط رباتهای خزنده دیده شود. نقشه سایت حاوی لیستی از URL هاست که محتوای اصلی سایت شما را مشخص می کند. گوگل در مورد نقشه سایت می گوید:

یک نقشه سایت به خزنده می گوید کدام صفحه ها و فایل ها از نظر شما در سایت مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد این فایل ها و صفحه ها در اختیار شما قرار می دهد.

ایجاد نقشه سایت برای چک لیست پایه سئو

Google از چندین قالب مختلف Sitemap پشتیبانی می کند ، اما XML بیشترین استفاده را دارد. معمولاً نقشه سایت خود را در https://www.domain.com/sitemap.xml پیدا خواهید کرد. اگر از وردپرس و افزونه های ساخت Sitemap استفاده می کنید، متوجه می شوید که ایجاد نقشه سایت از ویژگی های استاندارد است. اگر CMS مورد استفاده شما وردپرس نیست می توانید نقشه سایت XML را با یکی از ابزارهای سازنده نقشه سایت بسازید. پس از ایجاد نقشه سایت خود، مطمئن شوید که این مورد به Google Search Console و Bing Webmaster Tools ارسال شده است.

حتما اطمینان پیدا کنید که نقشه سایت خود را در پرونده robots.txt خود نیز ارجاع دهید. نگران نباشید! بیشتر توضیح خواهیم داد.

یک فایل Robots.txt ایجاد کنید.

فایل  robots.txt سایت شما به رباتهای خزنده موتور جستجو صفحه ها و فایل هایی را معرفی می کند که رباتهای خزنده می توانند یا نمی توانند آن را از سایت شما درخواست کنند. این کار معمولاً برای جلوگیری از خزیدن بخشهای خاصی از سایت شما استفاده می شود و قرار نیست به عنوان روشی برای نمایه سازی یک صفحه وب و متوقف کردن نمایش آن در Google استفاده شود. شما می توانید فایل robots.txt سایت خود را در https://www.domain.com/robots.txt پیدا کنید. به یاد داشته باشید که حتما بررسی کنید فایل مربوطه را در مسیر درست قرار داده اید یا خیر.

در وردپرس چندین افزونه وجود دارد که به کاربران امکان می دهد تا فایل robots.txt خود را ایجاد و ویرایش کنند ، اما اگر از CMS دیگری استفاده می کنید ، ممکن است لازم باشد فایل را با استفاده از ویرایشگر متن به صورت دستی ایجاد کرده و در ریشه دامنه خود بارگذاری کنید. اگر تمایل دارید در مورد فایل robots.txt بیشتر بدانید و نقش آن را در سئو متوجه شوید مقاله مفید «فایل robots.txt چیست؟ کاربرد آن در سئو» را بخوانید

Search Console را بررسی کنید.

گاهی اتفاق می افتد که با تنظیم Search Console به صورت دستی یکی از گزینه های این ابزار در مسیر نادرست قرار دارد که در روند کار تاثیر می گذارد. پس بررسی Search Console را مد نظر داشته باشید. اینکه تغییر گزینه ها چیست و چگونه بر روند این ابزار تاثیر می گذارد را در  مقاله آموزش سرچ کنسول گوگل بخوانید.

Check Search Console For Manual Actions

اطمینان حاصل کنید که گوگل می تواند سایت شما را فهرست بندی (ایندکس) کند.

به سادگی می توانید کاری کنید که گوگل بی خیال سایت شود! اما اجازه ندهید و بررسی کنید که آیا گوگل می تواند سایت شما را فهرست بندی کند یا خیر. بارها دیده شده در فعالیت های برنامه نویسی تگ noindex فعال شده است.
برای بررسی سایت خود در این موضوع هم می توانید از ابزار بررسی سئو سایت جت سئو استفاده کنید.

با دوبار بررسی اینکه آیا صفحات اصلی سایت شما باید ایندکس شوند ، در صورت یافتن مشکلات بعدی ، می تواند در بسیاری از مشکلات عیب یابی صرفه جویی کند. آیا مطمئن نیستید که سایت شما توسط Google به درستی نمایه شده است؟ مقاله چرا گوگل سایت ما را ایندکس نمی‌کند؟ را بخوانید.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

بدون انجام فرآیند تحقیقات در کلمات کلیدی انتظار رتبه و رشد مناسب نداشته باشید. در این بخش چک لیست های این موضوع را یاداوری می کنیم.

رقبای خودتان را مشخص کنید.

یکی  از راههای سریع برای شروع تحقیق در مورد کلمات کلیدی، پیدا کردن اصطلاحاتی است که رقبای شما با آن کار می کنند. زمانی که صرف تجزیه و تحلیل رقبای خود می کنید بسیار مهم است. شما زمان خود را تلف نمی کنید، در حال شناسایی یک استراتژی مهم هستید.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

برای شروع دامنه خود و رقبای خودتان را از ابزارهایی مانند Semrush Domain Overview بررسی کنید. برای سایتهای فارسی پیشنهاد ما جت سئو است. با این کار می توانید مقایسه کنید که رقبای شما در حال رشد از طریق کدام کلمات کلیدی هستند.

کلید واژه های «پول» خود را پیدا کنید!

شما باید بررسی کنید که کدام کلمات کلیدی شما نقش پول شما را دارند. به بیان دیگر: کدام کلمات کلیدی می توانند منجر به فروش بیشتر شما شوند. این کلمات به عنوان کلمات اصلی و ستون فعالیت شما هستند. کلماتی که معمولاً رقابت زیادی و بالایی هم دارند. ابزارها و روش های مختلفی وجود دارد که می توانید تحقیق کلمات کلیدی سایت خود را به سامان برسانید. این روشها را یاد بگیرید.

 ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی

تغییرات کلمه کلیدی long-tail خود را پیدا کنید.

معمولا کاربران برای یافت نیازهای خود در گوگل از کلماتی که بیشتر از 4 کلمه هستند استفاده می کنند به این کلمات کلیدی Long-Tail Keyword می گویند. اگر در استراتژی کلمات کلیدی خود از Long-Tail Keyword استفاده نمی کنید بدانید و آگاه باشید که تحقیق شما ناقص است!

بررسی تغییرات کلمه کلیدی long-tail با استفاده از سمراش

فراموش نکنید این موضوع نرخ تبدیل بالای برای سایت شما دارند. بنابراین این حوزه را به دقت پیگیری کنید و ابزارهای مناسب هم استفاده کنید.

ابزار keyword magic tool برای تحقیق کلمات کلیدی

برای خود Keyword Map بسازید.

پس از اینکه کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کردید باید آنها را در صفحه های سایت خود ترسیم کنید و نواقص آن را شناسایی و برطرف کنید. برای این کار باید وقت بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که صفحه های مناسب با کلمات کلیدی مناسب در یک فضا قرار دارند.

صفحه های هدف را رتبه بندی و تجزیه و تحلیل کنید.

شما باید مطمئن شوید که محتوای صفحه شما با هدف جستجوگر مطابقت دارد. این بدان معنی است که باید برای تجزیه و تحلیل صفحه هایی که از نظر اصطلاحات شما رتبه بندی می شوند وقت بگذارید و مطمئن شوید که محتوای شما همسو است. اگر هدف محتوایی را که گوگل رتبه بندی می کند، نشناسید، نمی توانید از تراز بودن مطالب اطمینان حاصل کنید.

سوالاتی که مطرح می شود را شناسایی کنید.

اینکه بدانید مخاطب احتمالا چه سوالاتی از شما می پرسد می توان به شما کمک کند که با محتوای سایت خود به آنها پاسخ دهید. فراموش نکنید بسیاری از افراد از موتورهای جستجو به عنوان «موتورهای پاسخگو» استفاده می کنند.

پیدا کردن سوالات مربوط به کلمه کلیدی با ابزارهای مختلف

شما می توانید لیستی از سوالات مربوط به هر کلمه کلیدی پیدا کنید و همیشه این لیست خود را بروز نگه دارید. علاوه بر این، می توانید از ابزاری مانند AlsoAsked.com استفاده کنید که نتایج "People also Asked" را واکاوی و برمی گرداند تا ایده ها و سوالات بیشتری را برای پاسخگویی به محتوای خود پیدا کنید.

میزان رتبه بندی سختی کلمات کلیدی را بررسی کنید.

اینکه بدانید سختی کلمات کلیدی در چه جایگاهی قرار دارد برای شما بسیار مهم است. میزان تلاش و زحمتی که برای کلمات کلیدی می کشید بسته به سختی آن دارد. بسیار خب! از کجا سختی کلمات را پیدا کنیم؟

می توانید با مطالعه و بررسی و یا از ابزارهای گوناگون استفاده کنید. ابزارهایی که به Keyword Overview معروف هستند. همچنین می توانید از گزارش ساختار محتوا جت سئو استفاده کنید.

تا اینجا بخش چک لیست پایه SEO و  چک لیست تحقیق کلمات کلیدی را مرور کردیم و بخش های چک لیست تکنیکال یا فنی SEO ، چک لیست On-Page و فهرست محتوا و نیز چک لیست Off-Page باقی ماند.

تا این بخش از مقاله آیا موضوعات مطرح شده را مفید می دانید؟ هنوز تا عنوان چهل و یکم محتوای زیادی داریم. اگر مطالب این مقاله را مفید می دانید لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فراموش نکنیم: زکات علم و دانش نشر آن است.

این مقاله ادامه دارد...

چک لیست های سئو

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید