تجسم خلاق چیست

تجسم خلاق، یکی از تکنیک هایی است که هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد و بعد از به کارگیری آن به روش درست، باعث می‌شود در مسیر رسیدن به رویاهایتان قرار بگیرید و به آن چیزی که علاقه قلبی دارید، برسید. اما قبل از آنکه به آموزش تجسم خلاق بپردازیم، بیایید کمی بیشتر با آن آشنا شویم.
 ۱۳۹۹/۵/۲۱ | ۱۱:۰۰  زمان مطالعه 7 دقیقه
تجسم خلاق چیست

تجسم خلاق، یکی از تکنیک هایی است که هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد و بعد از به کارگیری آن به روش درست، باعث می شود در مسیر رسیدن به رویاهایتان قرار بگیرید و به آن چیزی که علاقه قلبی دارید، برسید. اما قبل از آنکه به آموزش تجسم خلاق بپردازیم، بیایید کمی بیشتر با آن آشنا شویم. تجسم خلاق چیست و چگونه میتوان آن را ابزاری برای رسیدن به اهداف قرار داد؟ آیا تنها با تجسم خلاق می توان به تمام خواسته هایمان برسیم؟ کدام افراد موفق از تجسم خلاق استفاده کرده­اند؟ در ادامه، پاسخ تمام سوالهایتان را پیدا می‌کنید.

رویا-پردازی

تجسم خلاق چیست؟

تجسم خلاق به صورت خلاصه و کلی به معنای تجسم کردن امورات، با جزئیات در ذهنمان است به این صورت که از قوه تصورمان برای ساختن آنچه که در آینده از زندگی می‌خواهیم، استفاده می­کنیم.

همه­ی ما تا به حال تجربه تصور و تصویرسازی ذهنی را داشته‌ایم. همین الآن چشمانتان را ببندید و خودتان را در ساحل تصور کنید. کار ساده‌­ای بود، نه؟! حالا اگر از شما بخواهم با جزئیات بیش تری خودتان را کنار دریا تصور کنید چه؟! تصور کنید که پابرهنه روی شن های گرم ساحل خلیج فارس ایستاده اید و غروب آفتاب را تماشا میکنید. باد داخل موهایتان می وزد و خنکی مطبوعی صورت شما را نوازش میکند. صدای موج هایی را میشنوید که برای رسیدن به ساحل تقلا میکنند و مرغ های ماهی خوار بر فراز دریا پرواز میکنند و... آیا بار اولی که از شما خواستم خودتان را در کنار دریا تصور کنید، با تمام جزئیات تصور کردید؟ احتمالاً نه!

یکی از تفاوت های اساسی تجسم خلاق و تجسم معمولی در همین به تصویر کشیدن جزئیات است. شما وقتی خلاقانه چیزی را مجسم می کنید، تنها یک تصویر دیداری را تصور نمیکنید بلکه دیگر حواس از جمله شنوایی و بویایی و لامسه و غیره به کار گرفته می شوند. این بزرگترین وجه تمایز تجسم معمولی و تجسم خلاق است.

عده‌ای معتقدند که استفاده از تجسم خلاق برای تصور کردن آینده، اهداف یا رویاهایمان، ذهنمان را برای رسیدن به آن ها آماده می کند و ما را در مسیر رسیدن به آن ها رهنمون می­سازد. بیایید با یک مثال ساده و عینی، قضیه را ملموس تر کنیم. اگر الآن از شما بخواهم که در دهانتان کمی بزاق ترشح کنید، (احتمالاً اولین نفری هستم که چنین خواهشی از شما کرده‌ام!) آیا می توانید بدون اینکه چیزی را در ذهنتان تصور کنید، این کار را انجام دهید؟ حالا از شما می خواهم تا خوردن یک خوراکی ترش (مثلاً یک لیموترش تازه و نمک زده) را تصور کنید! چه اتفاقی افتاد؟ احتمالاً پس از تصور کردن لیمو ترش، در کسری از ثانیه، شروع به قورت دادن آب دهانتان کردید. این مثال، گوشه ای از قدرت تجسم ذهن را نشان داد. حال چگونه می­توانیم با تصور رویاهایمان، آن ها را به واقعیت تبدیل کنیم؟ در ادامه به این موضوع می­پردازیم.

تمرین تجسم خلاق

تقریباً به جرات می توانم بگویم که همه افراد موفق، بخشی از وقت خود را به تجسم آینده اختصاص می­دهند. این کار هم باعث می شود تا ذهن برای آینده پرورش یابد و انگیزه بگیرد و هم طبق قانون جذب، باعث می شود تا کائنات شما را به سمت چیزی که تمرکزتان روی آن است، سوق دهد.

یکی از بهترین تمرین ها تجسم خلاق قبل از خواب است به این صورت که شب ها قبل از خواب، دقایقی را به تجسم رویاهایی که در طی روز برای آن تلاش میکنید، اختصاص دهید. جزئیات را به تصویر بکشید و خودتان را از زاویه دید خودتان درحالیکه به هدفتان دست پیدا کردید، متصور شوید. هرگز از دید سوم شخص، تجسم نکنید. سعی کنید که وقتی که مشغول تصویرسازی هستید، در حالت روحی آرام و مثبتی باشید.

تجسم-خلاق-چیست

 

آموزش تجسم خلاق

تا الآن برخی از اصول اصلی تجسم خلاق را مطرح کرده­ ایم. حالا می خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم. دانستن روش های درست تجسم خلاق به ما کمک می کند تا آن را از تجسم معمولی تشخیص دهیم و بتوانیم آن را ابزاری برای رسیدن به خواسته هایمان قرار دهیم.

 

به قدرت ذهن خود ایمان داشته باشید

شما باید قبل از هرچیزی بپذیرید که توانایی این را دارید که دنیایی که در ذهنتان تصور کرده‌اید را بسازید. توانایی های ذهن خود را دست کم نگیرید و به باور داشته باشید که می‌توانید سازنده تک تک آرزوهای واقع‌گرایانه‌ی ذهن نامحدود خود باشید.

قدرت-ذهن

حالت روحی خود را تنظیم کنید

وقتی می خواهید تجسم خلاق داشته باشید، سعی کنید کاملاً ریلکس باشید و ذهن خود را از هرگونه تنش و استرس خالی کنید. سپس به یک مکان خلوت بروید و به دور از هرگونه حواس پرتی، مشغول تجسم آینده شوید.

حالت-روحی-مناسب

 

جزئیات را فراموش نکنید

همانطور که قبلاً گفتیم، تصور کردن جزئیات در تجسم خلاق بسیار مهم است و وجه تمایز تجسم خلاق و تجسم معمولی است. پس حتماً سعی کنید که تصویر واضح و دقیقی را در ذهنتان تجسم کنید.

 

سایر حواس و احساسات خود را وارد بازی کنید

سعی کنید علاوه بر تصویر دیداری ای که با چشم ذهنتان میبینید، با گوش ذهنتان، صدای فضایی که متصور شده اید را بشنوید و با دستان خیالیتان، رویایتان را لمس کنید. اگر رویای تاسیس یک رستوران را دارید، رایحه­ی غذاهای خوشمزه­ی رستورانتان را حس کنید. اگر رویای داشتن یک ماشین آخرین مدل را دارید، فرمان آن ماشین را در دستتان حس کنید. اگر آرزوی این را دارید که نوازنده ی بزرگ پیانو شوید، خودتان را روی سن در حال نواختن تصور کنید و صدای قطعه ای که مینوازید را با گوش خیالتان بشنوید. علاوه بر اینکه همه­ی حواس پنجگانه خود را وارد تجسمات خود کردید، سعی کنید احساسات خود را نیز وارد بازی کنید. مثلاً با هر بار تجسم خود در شرایطی که می­خواهید، احساس رضایت و اعتماد به نفسی که آن موقع به شما دست می دهد را به خودتان یادآوری کنید.

 

واقع گرایانه رویاپردازی کنید در عین حال شجاعت بلند پروازی داشته باشید

ذهنتان را محدود نکنید و به خودتان این اجازه را بدهید تا هر چیزی که فکر می‌کنید از رسیدن به آن خوشحال می‌­شوید و جزئی از اهدافتان است را متصور شوید.

 

رویا-پردازی

تجسم خلاق، لازم هست اما کافی نیست

مطمئناً خودتان به این موضوع واقف هستید که فقط تصور کردن و تجسم آنچه که می خواهید، شما را به آن نمی رساند و قطعاً باید در جهت اهدافتان قدم بردارید و برایشان تلاش کنید. برادران رایت تنها با تجسم پرواز، به هواپیما دست پیدا نکردند بلکه اراده و همتی پشت ایده­ی پرواز داشتند که به اختراع هواپیما انجامید.

 

تجسم خلاق را با تجسم خلاف نابود نکنید

تجسم خلاف دیگر چه صیغه ­ای است؟! تجسم خلاف، همانطور که از اسمش معلوم است، تجسماتی هستند که شما باید به عنوان یک خط قرمز برای خود در نظر بگیرید و هرگز اجازه ندهید که این افکار سمی به رویاپردازی شما لطمه وارد کند. تجسم خلاف، فکر و خیال های منفی ای هستند که در مسیر رسیدن به هدف ممکن است به ذهن هر کسی خطور کند و تا حدودی کاملاً طبیعی هستند. در طول مسیر رسیدن به رویاهایتان، ممکن است گاهی این فکرها به شما هجوم آورند. تنها کاری که لازم است بکنید این است که نگذارید این تفکرات منفی بر تخت پادشاهی ذهن شما بنشیند چون خطر ماندگاری دارد!!! یکی از بهترین کارهایی که از دستتان بر می آید این است که این تجسمات خلاف را با تجسم خلاق نابود کنید و مصمم و با انرژی بیش تری به سمت آینده ای که در ذهنتان برای خودتان متصور شده اید، حرکت کنید.

افکار-منفی-انگیزه-برای-مقابله-با-افکار-منفی

 

به تجسم خود تداوم و تکامل ببخشید

تجسم خلاق مانند یک تمرین برای ذهن و روح شماست و مانند تمرینات ورزشی مستمری که یک کوهنورد برای صعود به قله انجام می­دهد است. شما سعی کنید زمانی را به پر و بال دادن به تجسم خلاق خود، اختصاص دهید و در هر دفعه سعی کنید تجسمتان را کامل تر کنید. سعی کنید هر روز برنامه ثابتی برای انجام آن داشته باشید و با تمرینات روزانه، قدرت تجسم و تصویرسازیتان را افزایش دهید.

 

 

تجسم خلاق در افراد موفق

وقتی شما الآن در حال خواندن این مطلب هستید، به احتمال زیاد می خواهید روی قدرت بخشیدن به تجسم خلاق خود کار کنید و مانند خیلی افراد موفق دیگر، آن را ابزاری برای رسیدن به موفقیت هایتان قرار دهید. برای همین قطعاً حس خیلی خوبی به شما دست می دهد اگر مثال های واقعی ای از تجسم خلاق در زندگی افراد موفق بشنوید و این اطمینان به شما دست می دهد که این روش جواب می دهد و افراد موفق زیادی این راه را قبلاً طی کرده اند.

کیت وینسلت، بازیگر هالیوودی که همه ما او را با نقش رُز در فیلم تایتانیک میشناسیم، در سن 13 سالگی، اسکار بهترین بازیگر خانم را برای بازی در فیلم The Reader دریافت کرد و در بخشی از سخنرانی خودش، بعد از گرفتن جایزه میگوید که وقتی که تقریباً 8 سالش بوده در آیینه حمام، درحالیکه بطری شامپو را به عنوان مجسمه زرین اسکار در دستش می گرفته، به خودش خیره می شده و تصور میکرده که برنده اسکار شده است و تقریباً 23 سال بعد، در حالیکه با تندیس واقعی اسکار رو به تماشاچیان ایستاده، با افتخار به جایزه اش اشاره میکند و میگویید: خب، این الان بطری شامپو نیست!

 

لیندزی وان، اسکی باز آمریکایی برنده چند مسابقه بین‌المللی و قهرمان اسکی دره المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور، در مصاحبه با mbg می گوید: "همیشه قبل از هر مسابقه، خودم را در حال اسکی تصور میکردم و وقتی که به خط شروع مسابقات میرسیدم، 100 بار تمام حرکات را از قبل در ذهنم تصور کرده بودم و عاشق این تمرینات ذهنی هستم، چون بعد از این تجسم ها، وقتی واقعاً پشت خط شروع مسابقه قرار می گیرم، دقیقاً همان کارهایی که تصور کرده بودم را انجام میدهم." او همچنین می گوید: "در حین انجام تجسمات ذهنی، گاهی سعی می کردم با تکان دادن بدنم و عقب و جلو کردن آن، دقیقاً کارهایی را که برای کنترل در اسکی استفاده میکنم، را انجام دهم و روز مسابقه هم دقیقاً همان کار ها را انجام میدادم."

 

ویل اسمیت، بازیگر هنرمند محبوب آمریکایی که برنده جایزه های زیادی در حوزه موسیقی و البته بازیگری شده است هم از تجسم خلاق برای رسیدن به اهدافش استفاده کرده و معتقد است که "زندگی آینه افکار است." او به قانون جذب باور قلبی دارد و می گوید که تفکر مثبت توانسته او را به خوشحالی برساند. اسمیت عقیده دارد که تجسم موفقیت خیلی او را در راه رسیدن به موفقیت کمک کرده است. او درباره تجسمش می گوید:" من همیشه خودم را در دهنم یک سوپراستار فوق العاده هالیوود تصور می کرده ام. سوپراستاری که مردم هنوز او را نشناخته اند." و امروزه شاهد هنرنمایی این سوپراستار واقعی هالیوود در عرصه سینما هستیم.

 

آرنولد شوارتزنگر، رکورددار قهرمانی در مسابقات مستر المپیا، که همه او را به دلیل هیکل ورزشکاری اش می شناسیم، از جوانی اش تمرینات تجسم خلاق را انجام میداده است. این بدنساز اتریشی-آمریکایی بر روی قدرتی که تصورات ذهنی اش روی تمرینات بدن سازی اش داشته، قسم می خورد. او می گوید:" من رج پارک را به عنوان الگوی خودم، همیشه در ذهنم داشتم و همیشه از نوجوانی به خودم می گفتم که من بزرگ شوم، شبیه او می شوم. هرچقدر که بیشتر روی این تصورات متمرکز میشدم و برایش تلاش می کردم، آن را به واقعیت نزدیک تر میدیدم و خودم را بیش تر شبیه الگوی ذهنی ام میدیدم." او همچنین باور دارد که:" کاری باید انجام بدهی، این است که تصویر کسی را که در آینده می خواهی به آن تبدیل شوی را در ذهنت تجسم کنی و بعد جوری زندگی کنی که انگار آن تصویر ذهنی ات، حقیقت محض است."

 

جیم کری، بازیگر و کمدین محبوب هالیوودی هم از تجسم موفقیت صحبت می‌کند. در اوایل سال 1990، زمانی که جیم کری داشت تلاش می کرد تا بازیگر شناخته شده ای بشود، برای خودش یک چک 10 میلیون دلاری نوشت و به خودش قول داد تا در آینده ای نزدیک، آن چک را برای خودش نقد کند. آن چک را به عنوان انگیزه روزانه اش، همیشه داخل کیف پولش با خودش داشت. طولی نکشید تا در سال 1994، برای بازی در فیلم Dumb and Dumber دستمزدی معادل 10 میلیون دلار دریافت کرد. او همچنین تجسم مداوم موفقیت را از عوامل رسیدن به هدف هایش می داند.

 

نمونه های بسیار زیاد دیگری از زندگی افراد موفق وجود دارد که با تجسم خلاق مداوم و تلاش و پشتکاری که داشته اند، توانسته اند به رویاهایشان، جامه ی حقیقت بپوشانند. با جست و جو در زندگی افراد موفق درمیابیم که همه ی آن ها به نحوی از معجزه تجسم خلاق در راه رسیدن به هدفشان استفاده کرده اند. حالا نوبت شماست تا معماری رویاهایتان را همین الآن در ذهنتان آغاز کنید تا در آینده بتوانید در واقعیت به رسیدن به آن ها افتخار کنید.

معجزه تجسم خلاق:

حالا که فهمیدیم تجسم خلاق چیست و چگونه میتوانیم از آن به عنوان رسیدن به خواسته هایمان استفاده کنیم، بهتر است با معجزات دیگر آن نیز آشنا شویم!!! فواید تجسم خلاق و تاثیرات دیگر آن در زندگیمان چیست؟

استرس شما را کاهش می‌دهد

اینکه زمان مشخصی از روز را به تصویرسازی ذهنی مثبت و تجسم خلاق اختصاص دهید باعث کاهش استرس و افزایش انرژی مثبت در شما می شود. شاید برایتان جالب باشد ولی تجسم، مانند مراقبه، یکی از راه های تمدد اعصاب است.

کاهش-استرس

 تمرکزتان را افزایش می دهد

تجسم خلاق، دقیقاً مانند مراقبه و مدیتیشن، می تولند به افزاش تمرکز شما کمک کند. وقتی شما مشغول تجسم آینده و موفقیت هستید و ذهنتان را با افکار مثبت پر کرده اید، جایی برای نگرانی های روزمره و مشکلاتی که در طی روز با آن سر و کله زده اید، در ذهنتان باقی نمی ماند و شما می توانید تمام حواستان را روی آینده و اهدافتان متمرکز کنید.

افزایش-تمرکز

اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

وقتی شما آینده تان را تصور می‌کنید، طبیعتاً خود را درحالی تصور می‌کنید که به آن هدف رسیده اید و یا به موفقیتی دست پیدا کرده‌اید. این باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می شود و شما رفته رفته خود را باور می‌کنید و این باعث می‌شود که با تکیه بر توانایی های خود، تجسمات خود را به واقعیت نزدیک‌تر کنید.

افزایش-اعتماد-به-نفس

الهام بخش هستند

تجسم خلاق به مقدار زیادی برای شما الهام بخش است. وقتی که شما اهداف و رویاهایتان را تجسم می کنید، کم کم قوت قلب می‌گیرید که می توانید آن را به واقعیت تبدیل کنید. در واقع وقتی شما آینده ای درخشان را در ذهن خود تصویر می‌کنید، این به عنوان یک منبع الهام بخش عمل می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد که می‌توانید آن را تبدیل به آینده‌ی واقعی خودتان بکنید.

 

با قانون جذب در زندگی تان تحول ایجاد می کند

پیش تر به قانون جذب اشاره مختصری کردیم. اکنون کمی مفصل تر به آن می­پردازیم. تجسم خلاق به نوعی به قانون جذب گره خورده است. طبق گفته راندا برن، نویسنده کتاب قانون جذب، قانون جذب اینگونه خللاصه می شود: انرژی حاصل از افکار مثبت، شرایط و اتفاقات و افراد مثبت و انرژی افکار منفی، شرایط، افراد و رویدادهای منفی را توسط کائنات در مسیر ما قرار می‌دهد. این اساس و پایه قانون جذب است. پس شما با مثبت نگری روزانه ای که در تجسم خلاق به کار می­گیرید، تمام شرایط و رویداد های مثبت را به زندگی خود فرامی‌­خوانید.

قانون-جذب

انگیزه درونی شما را افزایش می دهد

شما با تجسم رویا­های خود و یادآوری کردن مرتب هدفتان به خود، انگیزه پیدا می­‌کنید و مشتاقانه برای ساختن آینده رویایی خود تلاش می‌کنید.

 

جمع بندی:

در این مقاله با مفهوم تجسم خلاق آشنا شدیم. فهمیدیم که چگونه می‌توانیم آینده مطلوبمان را ابتدا در ذهنمان مجسم و سپس به واقعیت تبدیل کنیم. تجسم خلاق را در زندگی افراد موفق بررسی کردیم و متوجه تاثیر به سزای آن در شکل گیری آینده‌مان شدیم و در نهایت درباره فواید تجسم خلاق و اثر معجزه گر آن صحبت کردیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : صبا فضلعلی

سلام من صبا فضلعلی هستم. من به نوشتن خیلی علاقه دارم و به محیط زیست خیلی اهمیت میدم. موضوعات مربوط به فیزیک من رو به وجد می آره و از بچگی عاشق نجوم بودم. فکر کردم که این تابستون رو با نوشتن مقاله برای سایت جت بگذرونم و از این تصمیمم خیلی خوشحالم چون کلی تجربه کسب کردم. امیدوارم که مطالبم براتون مفید باشه :)

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید