تقویت سیستم ایمنی بدن با 15 خوراکی مفید

سیستم ایمنی بدن ما با میزان گلبول‌های سفید خون در ارتباط است. در ادامه به شما مواد خوراکی را معرفی می کنیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ | ۱۱:۴۲  زمان مطالعه 5 دقیقه
تقویت سیستم ایمنی بدن با 15 خوراکی مفید

زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد، همه مردم دنبال راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس بودند. از مصرف انواع و اقسام آنتی بیوتیک و خوراکی‌ها گرفته تا استفاده از محلول و الکل و مواد ضدعفونی‌کننده مختلف همه آن چیزهایی بود که مردم برای مقابله با استرس و ابتلا به بیماری به کار گرفتند تا بدن‌شان نسبت به  کرونا مقاوم شود. بیایید کمی به قبل‌تر برگردیم.

احتمالا روزی را تجربه کرده باشید که از اطرافیان‌تان، کسی که با او زیاد در ارتباط هستید، دچار گلودرد مختصر و سرفه گهگاه بدون هیچگونه ضعف و بی حالی شده بود و چند روز بعد شما به شدت سرما خوردید طوری که حتی نتوانستید از زیر پتو بیرون بیایید. 

ماجرا از آن قرار است ویروسی که به علت سیستم ایمنی قوی در بدن یک نفر، به صورت خفیف نمایان می‌شود در بدن فردی با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است علائم شدیدتری داشته باشد. بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن نه تنها در برابر ویروس کرونا، بلکه هر نوع باکتری و ویروس دیگری ، اهمیت بسیار دارد.

علائم سیستم ایمنی ضعیف

اگر برایتان سوال است از کجا باید فهمید سیستم ایمنی بدن شما قوی یا ضعیف است، باید به دنبال علائم ضعف سیستم ایمنی بگردید. این علائم در هر بدنی بسته به مقاومت آن، به صورت متفاوت بروز می‌کند. سیستم ایمنی بدن ما با میزان گلبول‌های سفید خون در ارتباط است. درنتیجه اگر میزان گلبول‌های سفید خون ما کم باشد، بیشتر دچار بیماری و آلرژی می‌شویم. حالا این ضعف ایمنی با چه علائمی بروز می‌کند؟

بیشتر بخوانید : چرا ساختن واکسن کرونا دشوار است؟

علائم سیستم ایمنی ضعیف

  • عفونت مداوم
  • خستگی مفرط و ضعف جسمانی
  • تب کم درجه
  • یبوست بیش از یک هفته
  • سرد بودن مدام دست و پا
  • بی حسی یا سوزن شدن دست و پا
  • ریزش مو 
  • زرد شدن پوست
  • تغییرات وزنی
  • وجود زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابد
  • آلرژی و حساسیت مداوم
  • کم خونی
  • درد مفاصل

البته حتما وجود این علائم نشانه ضعف سیستم ایمنی بدن شما نیست. در نهایت تنها پزشک است که می‌تواند به طور قطعی از وضعیت سیستم ایمنی شما صحبت کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

سیستم ایمنی قوی در گرو داشتن سلامت روانی، عدم داشتن استرس و مدیتیشن، داشتن خواب کافی، ورزش، و دریافت مواد مغذی که شامل ویتامین‌های A، C، E، B6 و B12 و همچنین پروتئین‌ها و مواد معدنی است. اگر می‌خواهید با بحث جذاب خوراکی‌ها تقویت سیستم ایمنی‌تان را شروع کنید پس بیایید سری به میوه‌ها و خوراکی‌های خوشمزه بزنیم تا یک حال اساسی به سیستم ایمنی بدن‌مان دهیم.

مرکبات حاوی ویتامین C

یکی از اساسی‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین ث است. حتما تجربه کرده اید به محض سرماخوردگی، از درمان‌های خانگی گرفته تا متخصص‌ترین پزشک‌ها، به شما خوردن ویتامین C، قرص جوشان، لیمو شیرین و پرتقال آن هم در صبح ناشتا توصیه می‌کنند. پس چه بهتر که قبل از سرماخوردگی این ویتامین را به میزان لازم به بدن‌تان برسانید. میوه‌هایی شامل:

مرکبات حاوی ویتامین c - تقویت سیستم ایمنی بدن

  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • لیمو شیرین یا ترش
  • نارنگی
  • انبه
  • کیوی

ماست

بدن برای تقویت سیستم ایمنی به پروبیوتیک‌ها نیاز دارد. یکی از منابع اصلی که سرشار از این ماده است، ماست است. می‌توانید با افزودن مقداری عسل و زنجبیل یک معجون تقویتی فوق‌‌العاده با ماست درست کنید که سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند. با افزودن زنجبیل سرمای ماست هم برای کسانی که نسبت به آن حساس هستند، گرفته می‌شود. یک نکته جالب دیگر اینکه اگر ماست، کم چرب باشد و  آن را به عنوان شام میل کنید به حذف چربی‌های شکم‌تان نیز کمک کردید. در واقع هم لاغر می‌شوید و هم سیستم ایمنی‌تان قوی می‌شود. 

مواد لبنی پروتئینی

بدن برای حفظ سلامت و ایمنی خود نیاز به پروتئین دارد. روزانه به میزان لازم سعی کنید این منبع را در وعده‌های غذایی خود به کار ببرید. ضمن اینکه در صورتی که روزانه میزان پروتئین دریافتی شما از کربوهیدرات‌هایی مانند برنج و نان بیشتر باشد، علاوه بر حفظ تناسب اندام‌، سیستم ایمنی بدن‌تان هم قوی می‌شود. مواد سرشار از پروتئین شامل:

  • ماست
  • شیر
  • تخم مرغ

تن ماهی، میگو و مرغ

یکی از منابع فوق العاده که سرشار از امگا3، پروتئین، روی، سلنیوم است، ماهی و تن ماهی است. غذاهای دریایی دارای مقدار زیادی روی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به آن نیاز داریم. انواع ماهی‌های کبابی یا بخار پز را به روش‌های مختلف می‌توانید طبخ کنید. اگر با درست کردن ماهی رابطه خوبی ندارید، می‌توانید از تن ماهی استفاده کنید. در صورتی که چربی‌تان بالا است می‌توانید روغن تن ماهی را دور ریخته و محتویات داخل آن را در سالاد  یا ساندویچ درست کرده و میل کنید. اگر میگو دوست ندارید، می‌توانید آن را به صورت پفکی با آرد سوخاری و ادویه درست کرده و میل کنید. فوق العاده خوشمزه است. 

راجع به مرغ و نحوه درست کردن و خواص آن قطعا اطلاعات دارید چون احتمالا هر بار که سرما خوردید، به برکت معجزه سوپ مرغ خیلی زود بهبود پیدا کردید. کافیست حداقل به صورت هفتگی سوپ مرغ را (و چه بهتر اگر سوپ پای مرغ) جایگزین وعده‌های غذایی‌تان کنید. مرغ و بوقلمون به خاطر داشتن پروتئین و ویتامین B6 که دارند، و همچنین ژلاتین، کندوروایتین و سایر مواد لازم برای تقویت بدن و بهبود سیستم گوارشی برای تمام افراد توصیه می‌شود.

کلم بروکلی

یکی از خوشمزه‌ترین سبزیجاتی که نسبت به سایر سبزیجات مثل خیار و کاهو مورد بی مهری قرار گرفته، کلم بروکلی است. کلم بروکلی سرشار از پروتئین، آنتی اکسیدان، ویتامین آ و ث و ای است که پیشنهاد می‌کنم روزانه در سالاد یا در غذایتان به صورت پخته میل کنید. فیبر بالای این گیاه خوشمزه، باعث سیر نگه داشتن شما و در نتیجه حفظ تناسب اندام‌تان نیز می‌شود. این کلم معجزه بخش، در رژیم غذایی ورزشکاران جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع آن مثال معروف در اینجا صدق می‌کند که اگر بدانید کلم بروکلی چه خاصیتی دارد همه چیز را ول می‌کنید و صبح و شب بروکلی می‌خورید. فقط توجه داشته باشید که زیاد آن را نپزید چرا که خاصیت آن نسبت به زمانی که خام است کمتر می‌شود.

کلم بروکلی (تقویت سیستم ایمنی بدن)

سیر

کمتر کسی است که از خاصیت سیر باخبر نباشد. این ماده که طعم غذا را به شدت خوشمزه می‌کند، باعث ضدعفونی کردن بدن از سموم و باکتری‌ها شده و سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد بوده که ایمنی بدن را بالا می‌برد. سیر تازه همراه غذا، سیر ترشی و سیر تفت داده شده انواع مختلفی از مصرف این ماده غذایی معجزه بخش است. در صورتی که سرماخوردید، کافیست مقداری سیر تازه را در سوپ ریخته و هر شب میل کنید. 

آووکادو

بدن برای سوخت و ساز و حفظ ایمنی نیاز به چربی‌های سالم و غیر اشباع دارد. یکی از مواد غذایی که حاوی ویتامین ای، سی، آهن و روی بوده، آووکادو است. این ماده خاصیتی شبیه به روغن زیتون دارد و می‌توانید آن را به صورت خرد شده در سالاد یا به عنوان میوه در وعده‌های روزانه میل کنید. 

زنجبیل 

زنجبیل یکی از ماده‌های غذایی است که خاصیت درمانی فوق العاده قوی دارد. علاوه برای درمان سرماخوردگی و گلودرد، به حفظ دمای بدن کمک کرده و باعث درمان دردهای مزمن، کاهش کلسترول، درمان حالت تهوع و استفراغ می‌شود. ترکیب نصف قاشق چایخوری زنجبیل با هر وعده غذایی که مصرف می‌کنید، سپر مقاومی برای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است. زنجبیل‌های تازه را می‌توانید پس از شستن و نرم شدن، در غذا، سالاد، شیر یا ماست رنده کرده و میل کنید. 

اسفناج

غذای مورد علاقه اکثر ایرانی‌ها خورشت آلو اسفناج با برنج ایرانی است. اسفناج از آن جهت که جزو سبزیجات برگ‌دار دارای آنتی اکسیدان بالا است، علاوه بر ویتامین ث، دارای مواد معدنی بوده که برای مقابله با عفونت، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ماده هم مانند بروکلی بهتر است به صورت خام یا کم پز مصرف شود. می‌توانید با ترکیب اسفناج، بروکلی و کلم بنفش در سالاد به همراه روغن زیتون، یه بمب تقویتی فوق العاده برای سیستم ایمنی بدن خود ساخته و در وعده‌های روزانه همراه با غذا میل کنید. 

تخمه آفتابگردان

بله! همان خوراکی محبوب در حین تماشای فوتبال یا فیلم‌های سینمایی هیجان‌انگیز به خاطر داشتن فسفر، منیزیم، و ویتامین B6، E، است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. ترکیب این تخمه خوشمزه با سایر آجیل‌ها مانند توت خشک و بادام به عنوان میان وعده‌ گزینه فوق العاده‌ای است. 

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا

اگر به محض گفتن ویتامین C به یاد مصرف میوه و مرکبات می‌افتید، جالب است بدانید یک منبع سرشار از ویتامین ث و آ، در میان انواع سبزیجات و میوه‌ها، فلفل دلمه‌ای قرمز است. این ماده همچنین برای پوست و بینایی بسیار مفید است. به یاد داشته باشید سبزیجاتی که دارای رنگدانه هستند، آنتی اکسیدان بالایی دارند. سبزیجاتی مانند: 

  • گوجه
  • شلغم
  • کلم بنفش
  • فلفل دلمه‌ای قرمز 
  • کدو حلوایی ( به همراه دارچین و عسل میل کنید، خوشمزه است)

چای سبز

اگر جزو آن دسته افراد چای دوست هستید که نمی‌توانید آن را از وعده روزانه خود حذف کنید می‌توانید چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید. این چای گیاهی دارای آنتی اکسیدان مختلف و فلاونوئیدها بوده که باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت و سرطان می‌شود. فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که در هر دو نوع چای سبز و سیاه وجود دارد. اما آنتی اکسیدان‌های موجود در چای گیاهی سبز بیشتر بوده که می‌توانید برای طعم‌دار کردن این چای کمی لیمو ترش به همراه زنجبیل اضافه کرده و یک دم کرده فوق العاده، درست کنید.ضمن اینکه چای سبز به همراه دارچین خاصیت چربی سوزی هم دارد.

چای سبز (تقویت سیستم ایمنی بدن)

بلغور جو دو سر

هر گونه ویتامین، مواد معدنی، فیبر و هر چیز دیگری که بخواهید در جو دوسر خواهید دید. جو دوسر که با طعم‌های مختلف همراه با هلو یا توت خشک شده در بازار می‌توانید پیدا کنید، دارای ویتامین B1، B6، آهن، روی، مس، منیزیم، فسفر، پروتئین است. فیبر بالای این ماده به بهبود وضعیت روده‌های شما کمک می‌کند و ویتامین‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان را فراهم می‌کند.  

جوانه‌ها

جوانه‌های تازه مانند جوانه‌های گندم، جو، جوانه بروکلی و بروکسل دارای ویتامین، مواد معدنی و املاح هستند و به علت داشتن آنتی اکسیدان بالا، سیستم ایمنی بدن را نیز بالا می‌برند. کافیست در سالادهای خود مقداری از این جوانه‌ها را استفاده کنید تا علاوه بر خوشمزه‌تر کردن سالاد، میزان ویتامین و مواد لازمی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان لازم دارید، دریافت کرده باشید. 

تخم کتان

این سری، از کنار عطاری‌ها که عبور می‌کنید، مقداری تخم کتان را خریداری کرده و در غذایتان بریزید تا خاصیت شگفت‌انگیز آن را حس کنید. تخم کتان، بخاطر داشتن فیبر بالا، امگا 3، اسید آلفا لینولنیک و فیتواستروژن برای مبارزه با عفونت و بیماری‌های خود ایمنی منبع فوق العاده‌ای محسوب می‌شود.

جمع‌بندی : تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد غذایی مفید

مواد خوراکی که گفته شد اغلب در ترکیب با هم، خاصیت چندانی پیدا می‌کند که می‌تواند شما را در برابر بیماری قوی کند. البته خوردن یکی از این مواد یا ویتامین به میزان زیاد، نه تنها موجب بهبود سیستم ایمنی نمی‌شود بلکه ممکن است به شما آسیب برساند. شاید وقت آن رسیده که به طور اساسی در وعده‌های غذایی خود تجدید نظر کنید و به میزان کافی از هر کدام از این مواد در غذاهایتان به طور روزانه استفاده کنید. 
 

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید