ریدایرکت چیست

ریدایرکت چیست؟ از آنجا که لینک‌ها نقش مهمی در سئو بازی می‌کنند؛ شناخت انواع ریدایرکت، زمان استفاده از هرکدام و آگاهی از تفاوت‌های آن‌ها اهمیت زیادی برای مدیران وب‌سایت‌ها و متخصصین سئو دارد.
 ۱۳۹۸/۱۲/۶ | ۱۱:۲۶  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
ریدایرکت چیست

ریدایرکت روشی است برای انتقال و هدایت بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو به یک آدرس جدید، غیر از آنچه از ابتدا به آن وارد شده بودند. از آنجا که لینک‌ها نقش مهمی در سئو بازی می‌کنند؛ شناخت انواع ریدایرکت، زمان استفاده از هرکدام و آگاهی از تفاوت‌های آن‌ها اهمیت زیادی برای مدیران وب‌سایت‌ها و متخصصین سئو دارد.

 

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت یکی از روش‌هایی است که مدیران وب‌سایت‌ها از آن برای فرستادن کاربران و خزنده‌های موتورهای جستجو به یک آدرس دیگر استفاده می‌کنند. برای اینکه قضیه روشن‌تر شود به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید مدیر سایت آدرس a را به آدرس b ریدایرکت کند. اکنون یک کاربر یا خزنده یا روبات به آدرس a وارد می‌شود. مثلاً آدرس را به طور مستقیم وارد می‌کند یا بر روی لینک آن کلیک می‌کند یا هر روش دیگری. در این حالت به صورت خودکار در آدرس بار، آدرس b نقش می‌بندد؛ یعنی فرد یا خزنده به آدرس b منتقل شده است.

ریدایرکت چیست؟

چرا باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

اکنون شاید سؤال پیش بیاید که چرا باید مدیر یک سایت چنین کاری انجام دهد؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی می‌کنیم.

ریدایرکت برای کاربران

گاهی برای اینکه یک تجربه کاربری بهتر به کاربرانمان ارائه دهیم، آن‌ها را به یک آدرس دیگر می‌فرستیم. شاید صفحه a دارای خطای 404 باشد، شاید به دلیل نداشتن گواهی SSL امنیت کافی نداشته باشد، محتوا صفحه شبیه به صفحه b باشد و باعث هم نوع خواری (cannibalize) شده باشد یا به دلایل دیگر، ترجیح می‌دهیم کاربرانی که وارد صفحه a می‌شوند، به جای مشاهده صفحه a، محتوای صفحه b را ببینند.

ریدایرکت موتورهای جستجو

گاهی هدف ریدایرکت کردن این است که به موتورهای جستجو بفهمانیم که محتوای این صفحه به صفحه دیگری منتقل شده است. این انتقال می‌تواند دائمی یا موقتی باشد؛ در هر حال ارسال سیگنال صحیح به موتورهای جستجو از نظر سئو امری ضروری است.

انواع ریدایرکت (تفاوت ریدایرکت 302 و 301)

به طور کلی می‌توان گفت 5 نوع ریدایرکت وجود دارد که از این میان دو نوع ریدایرکت 301 و 302 از بقیه معروف‌تر و بیشتر مورد استفاده‌اند.

ریدایرکت 301 برای مواقعی به کار می‌رود که بخواهیم به صورت دائمی صفحه a را به صفحه b انتقال دهیم. در این حالت رتبه صفحه a نیز به صفحه b منتقل خواهد شد. این در حالی است که ریدایرکت 302 برای زمانی است که یک صفحه به صورت موقت به صفحه دیگری منتقل می‌شود.در ریدایرکت 302 موتورهای جستجو نیز فوراً رتبه صفحه a را به صفحه b انتقال نمی‌دهند. اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع ریدایرکت داشته باشیم.

انواع ریدایرکت (تفاوت ریدایرکت 302 و 301)

ریدایرکت 301 (ریدایرکت دائم)

ریدایرکت 301 از نظر سئو بهترین روش برای ریدایرکت کردن صفحه است؛ چون این نوع ریدایرکت –همان طور که گفته شد- به این معنی است که صفحه به صورت دائمی منتقل شده است، گوگل نیز تأیید کرده که اکثر (90 تا 99 درصد) ارزش لینک صفحه a را به صفحه b منتقل خواهد کرد. منبع: https://moz.com/learn/seo/redirection و بنابراین صفحه b در صفحه نتایج ایندکس می‌شود.

عدد 301 از کجا آمده است؟

عدد 301 به وضعیت کدهای http اشاره دارد. وضعیت کدهای http با یک سری اعداد مشخص می‌شود؛ همه ما با کد 404 آشنایی داریم، همان خطای معروف 404 page not found. کد 301 نیز یکی دیگر از وضعیت‌های http را نشان می‌دهد و آن وقتی است که صفحه به صورت دائم به یک آدرس دیگر ریدایرکت شده باشد.

چه مدت ریدایرکت 301 را فعال نگه داریم؟

بهتر است ریدایرکت 301 را حداقل برای مدت یک سال فعال نگه دارید؛ چون کمی زمان می‌برد تا گوگل کاملاً متوجه ریدایرکت دائمی صفحه شود و به همین دلیل ممکن است هم چنان تا مدتی برای صفحه قبلی (صفحه a) بازدیدکننده داشته باشید.

چه زمانی از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

زمانی که قصد دارید یک صفحه را به طور دائمی به صفحه دیگری منتقل کنید، ریدایرکت 301 توصیه می‌شود. برای مثال در موارد زیر بهتر است ریدایرکت 301 اجرا شود:

  • حذف www از ابتدای نام دامنه
  • خرید گواهی SSL برای دامنه و تغییر http به https
  • خرید یک دامنه با پسوندهای مختلف برای یک سایت. معمولاً شرکت‌های بزرگ چند دامنه با پسوندهای مختلفی مانند.ir و.com و.net و ... برای خود خریداری می‌کنند تا اگر مشتریان به اشتباه آدرس را وارد کردند وارد سایت رقیب نشوند و مجالی برای سوءاستفاده رقیبان باقی نگذارند.
  • وجود محتوای تکراری (duplicate content) که برای سئو سایت مضر است. این اتفاق گاهی به اشتباه در سایت‌هایی که محتوا و عمر زیادی دارند اتفاق می‌افتد.
  • تغییر ساختار سایت؛ برای مثال اگر قبلاً بعد از نام اصلی دامنه، نام صفحه نمایش داده می‌شد، اکنون در این بین نام دسته‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها نیز نمایش داده می شوند.
  • حذف آدرس مجزایی که در گذشته برای نسخه موبایلی سایت‌ها به صورت m.example.com می‌ساختند و تبدیل طراحی سایت به طراحی واکنش‌گرا

وقتی قصد دارید دوباره صفحه a را داشته باشید و b موقتی است، نباید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. در این مواقع استفاده از ریدایرکت 302 توصیه می‌شود.

ریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت)

ریدایرکت 302 بر موقعیت صفحه در نتایج جستجو اثری نخواهد داشت و برای مواقعی مناسب است که قصد داشته باشید به صورت موقتی صفحه a را به صفحه b منتقل کنید و بعد از مدتی دوباره این انتقال را کنسل کنید تا کاربران صفحه a به صفحه دیگری منتقل نشوند و صفحه a را ببینند؛ بنابراین اگر این زمان طولانی شود, صفحه b از ایندکس گوگل خارج می شود.

در اینجا هم عدد 302 به کد وضعیت http اشاره دارد و کدی است که در آن آدرس صفحه به طور موقتی به آدرس دیگری ریدایرکت شده باشد.

چه زمانی از ریدایرکت 302 استفاده کنیم؟

همان طور که گفته شد، زمانی که قصد دارید موقتاً کاربران یک صفحه را به صفحه دیگری منتقل کنید. این حالت ممکن است در شرایط زیر اتفاق بیفتد:

  • تغییر طراحی سایت؛ در این حالت معمولاً ظاهر سایت برای مدتی به هم می‌ریزد و بهتر است طی انجام تغییرات، کاربران به صفحه دیگری هدایت شوند.
  • برای تست‌های A/B
  • برای تغییر محتوای صفحه به طور موقتی؛ مثل محصولات فصلی در سایت‌های فروشگاهی.
  • برای هدف گیری موقعیت جغرافیایی خاص؛ در این شرایط موتورهای جستجو بهتر سایت‌های بین‌المللی را پیدا می‌کنند.
  • برای هدف گیری دستگاه، با استفاده از تغییر هدر. اگر هدر تغییر نکند خزنده‌های موتورهای جستجو متوجه رفتارهای ناشی از تغییرات ریدایرکت در سناریوهای مختلف نخواهند شد.

ریدایرکت 307

ریدایرکت 307 کاربر زیادی ندارد و خیلی از خزنده‌ها به آن مانند ریدایرکت 302 نگاه می‌کنند.

تفاوت ریدایرکت 307 و 302 چیست؟

http دو نسخه دارد شامل ورژن 1.0 و ورژن 1.1. ریدایرکت 302 در هر دو ورژن فعال است. در ورژن 1.0 به معنای وضعیت کد «موقتاً منتقل شد» و در نسخه 1.1 به معنای کد «موقتاً پیدا شد» است.

اما ریدایرکت 307 فقط در نسخه http 1.1 فعال است.

ریدایرکت 307

چه زمانی از ریدایرکت 307 استفاده کنیم؟

تنها زمانی از ریدایرکت 307 استفاده کنید که هر دو شرط زیر برقرار باشد:

  • محتوا واقعاً به طور موقتی منتقل شده باشد.
  • سرور در حال حاضر برای موتورهای جستجو با نسخه 1.1 سازگار شناخته شده باشد.

چون تشخیص اینکه موتورهای جستجو صفحه وب را با چه نسخه‌ای سازگار شناخته‌اند تقریباً غیرممکن است، معمولاً توصیه می‌شود برای جابه جایی موقت محتوا از ریدایرکت 302 استفاده شود.

ریدایرکت metarefresh

ریدایرکت متارفرش در سطح صفحه انجام می‌شود نه در سطح سرور؛ به همین دلیل این نوع ریدایرکت معمولاً کندتر است و از نظر سئو توصیه نمی‌شود.

ریدایرکت metarefresh در اکثر موارد همراه با شمارش معکوس 5 ثانیه‌ای و متن «اگر تا 5 ثانیه ریدایرکت نشدید اینجا کلیک کنید» نمایش داده می‌شود.

If you are not redirected in five seconds, click here

نوع ریدایرکت متارفرش تا حدی ارزش لینک را منتقل می‌کند اما با این حال به دلیل پایین بودن سرعت انتقال، کاربری ضعیف و از دست دادن مقداری از ارزش لینک، به عنوان یک تکنیک سئو توصیه نمی‌شود.

rel=canonical

البته نمی‌توان این مورد را نوعی ریدایرکت دانست، بلکه rel=canonical یک تگ است که بسیار به ریدایرکت ها شباهت دارد.

تگ rel=canonical برای جلوگیری از بروز مشکل محتوای تکراری (duplicate content) در سایت استفاده می‌شود؛ یعنی زمانی که چند URL متفاوت، محتوایی مشابه دارند. در این زمان با استفاده از تگ کنونیکال به موتورهای جستجو می‌گوییم که کدام نسخه از URL ها نسخه ارجح است، باید در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود و رتبه بگیرد.

در واقع تگ کنونیکال نیز به نوعی مشابه ریدایرکت 301 عمل می‌کند؛ این تگ مانند ریدایرکت نوع 301 در هدر صفحه قرار می‌گیرد و در انتقال ارزش لینک دقیقاً مانند ریدایرکت 301 عمل کرده و به همان اندازه ارزش لینک را انتقال می‌دهد.

rel=canonical

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

در موارد زیر از تگ کنونیکال استفاده کنید:

  • اگر سایت URL های دینامیک تولید می‌کند
  • در URL های موقتی تولید شده ناشی از جستجوهای خاص کاربر
  • محصولات مشابه در سایت‌های فروشگاهی

بیشتر بخوانید : تغییر نشانی سایت بدون از دست دادن سئو

ریدایرکت REGEX

طبق توضیح سایت یواست، وقتی در شرایط عادی از ریدایرکت ها استفاده می‌کنیم، در واقع یک منبع (صفحه a) و یک مقصد (صفحه b) داریم.

اما گاهی اوقات پیش می‌آید که قصد داریم بیش از یک منبع را به صفحه‌ای خاص ارجاع دهیم. در این شرایط بهتر است از ریدایرکت های REGEX استفاده کنیم. این نوع ریدایرکت‌ها از regular expressions برای ریدایرکت کردن چند URL منبع به یک مقصد استفاده می‌کنند.

ریجکس گروهی از کارکترهاست که به وسیله یک متن سعی می‌کند یک الگو پیدا کند تا بتواند چند URL را به یک URL ریدایرکت کند.

با اینکه اجرای ریدایرکت در سایت‌های وردپرسی توسط افزونه یواست بسیار ساده شده است، اما این افزونه هنوز ریدایرکت های ریجکس را اجرا نمی‌کند. به این منظور باید دانش کدنویسی داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است اشتباه کرده و سایت خود را به هم بریزید.

ریدایرکت توسط افزونه yoast وردپرس

همان طور که گفته شد، انجام ریدایرکت های ساده‌ای که انتقال را فقط از یک منبع به یک مقصد انجام می‌دهند در سایت‌های وردپرسی توسط افزونه یواست قابل انجام است. فقط کافی است این افزونه را بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

اگر وارد نوشته‌های خود شوید، در پایین صفحه ویرایش هر نوشته می‌توانید کادری با عنوان «نشانی قانونی یا canonical» مشاهده کنید. در این کادر آدرس صفحه مقصد یا صفحه b را وارد کنید.

برای سایر ریدایرکت ها نیاز به خرید نسخه پریمیوم افزونه یواست دارید. اگر نسخه پریمویم این افزونه را داشته باشید، گزینه redirection در قسمت تنظیمات داشبورد وردپرس اضافه می‌شود و می‌توانید با ورود به این بخش، صفحه مبدأ، مقصد و نوع ریدایرکت را انتخاب کنید. به همین راحتی ریدایرکت انجام می‌شود.

ریدایرکت توسط افزونه yoast وردپرس

نتیجه گیری: انواع ریدایرکت ها و ریدایرکت 301

اکنون که با انواع ریدایرکت ها آشنا شدید، از این به بعد باید با هوشیاری بیشتری از هریک از انواع ریدایرکت استفاده کنید. توجه داشته باشید که از نظر سئو همواره ریدایرکت 301 توصیه می‌شود. این ریدایرکت علاوه بر اینکه صفحه مبدأ را به طور دائمی به صفحه مقصد منتقل می‌کند، بخش اعظمی از رتبه آن را نیز انتقال می‌دهد و در نتیجه صفحه با افت رتبه مواجه نخواهد شد.

تنها در شرایطی که انتقال صفحه موقتی است از ریدایرکت 302 و در مواقعی که به دلیل نیاز کاربر باید از یک صفحه هر دو نسخه را در سایت داشته باشید اما به خاطر دوری از جریمه‌های محتوای تکراری نیاز به معرفی یکی از نسخه‌ها به عنوان نسخه اصلی به موتورهای جستجو دارید از تگ کنونیکال استفاده کنید.
 

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۸ اسفند ۱۳۹۸
دورد بر جت با مطالب جامعش
۱۰ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. با تشکر