تغییر نشانی سایت بدون از دست دادن سئو

ممکن است در طول عمر وب‌سایت خود تصمیم به تغییر نام دامنه آن بگیرید. در این مطلب با ما همراه باشید تا اگر قصد تغییر دامنه دارید آن را بدون از دست دادن سئو انجام دهید.
 ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ | ۱۱:۱۴  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
تغییر نشانی سایت بدون از دست دادن سئو

ممکن است در طول عمر وب‌سایت خود تصمیم به تغییر نام دامنه آن بگیرید. این تصمیم می‌تواند ناشی از برندسازی مجدد، حفظ امنیت سایت یا خرید یک URL بهتر باشد. اما نباید فراموش کنید که تغییر نشانی سایت تصمیمی بزرگ است که نیاز به برنامه‌ریزی ویژه دارد؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به از دست دادن سئو و رتبه سایت شده و شما را با افت ناگهانی ترافیکی مواجه کند که شما و سایتتان را به نقطه صفر برساند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا اگر قصد تغییر دامنه دارید آن را بدون از دست دادن سئو انجام دهید.

تغییر دامنه سایت

دامنه سایت همان آدرسی است که شما به دیگران می‌دهید تا برای پیدا کردن سایتتان در آدرس بار مرورگر خود وارد کنند و از طریق آن بتوانند به سایت شما وارد شوند. به عبارت دیگر دامنه همان URL یا دامین سایت است که معمولاً با www شروع شده و با یک پسوند مانند .ir یا.com و مانند این‌ها خاتمه می‌یابد.

بعضی افراد ممکن است به هر دلیلی در میانه راه به فکر تغییر این آدرس بیفتند. این دلیل می‌تواند تغییر نام فروشگاه، تغییر دامنه اصلی از .ir به یک پسوند جهانی مثل.com و... باشد.

فرض کنید شما سایتی دارید که مدتی است با آن کار کرده‌اید، برایش محتوا تولید کرده‌اید، برای طراحی آن هزینه کرده‌اید و سایت کاملاً سئو شده است. اکنون اگر به دلایلی قصد تغییر دامنه یا تغییر آدرس سایت را داشته باشید، آیا هزینه‌هایی که برای سایتتان انجام داده‌اید و وقتی که برای آن گذاشته‌اید همه از بین خواهند رفت؟

البته برای هر کدام از آن‌ها راه حلی وجود دارد و اگر از راه درست آن وارد شوید می‌توانید تمام محتوا، طراحی و حتی سئو سایت قبلی خود را بر روی دامنه جدید داشته باشید.

تغییر دامنه سایت

کاهش ترافیک و افت رتبه بعد از تغییر آدرس

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مدیران سایت را بابت تغییر دامنه نگران می‌سازد، کاهش ترافیک و از دست دادن سئو سایت است.

مسلماً وقتی شما آدرس منزلتان را تغییر دهید، دیگران نمی‌توانند منزل جدیدتان را پیدا کنند. اما آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که با تغییر آدرس منزلتان دیگر اقوام و آشنایانتان را از دست بدهید و آن‌ها نتوانند شما را پیدا کنند؟ مشخصاً سخن مسخره‌ای است؛ چراکه همه ما وقتی آدرس منزلمان را تغییر می‌دهیم، از تغییر گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، در مهمانی‌ها یا با تلفن به اطلاع همه دوستان و آشنایان می‌رسانیم و آدرس جدیدمان را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

در مورد سایت هم دقیقاً همین مثال صدق می‌کند. اگر آدرس سایتتان را تغییر دهید و به مشتریان قدیمی یا گوگل که کاربران جدید را برایتان می‌فرستد، آدرس جدیدتان را اعلام نکنید آن‌ها دیگر نمی‌توانند شما را پیدا کنند؛ اما مسلماً این اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه ما آدرس جدیدمان را از طریق سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز) در اختیارشان قرار خواهیم داد. (در پایان مقاله آموزش داده خواهد شد)

کاهش ترافیک و افت رتبه بعد از تغییر آدرس

در صورت تغییر آدرس سئو سایت از دست خواهد رفت؟

سئو و تمام تلاش‌هایی که در این راه صورت می‌گیرد با هدف راضی کردن گوگل انجام می‌گیرد. وقتی ما به گوگل اطلاع دهیم که سایت خود را از آدرس قبلی به یک آدرس جدید منتقل کرده‌ایم و کسی که اکنون در فلان آدرس سکونت دارد ما هستیم که قبلاً در همان آدرس ساکن بودیم، گوگل ما را خواهد شناخت و به این ترتیب تمام اطلاعاتی که در مورد ما جمع‌آوری کرده بود را به سایت و آدرس جدیدمان منتقل خواهد کرد.

در این شرایط سئو سایت که شامل رتبه سایت برای کلمات کلیدی صفحات سایت می‌شود از دست نمی‌رود، اما ممکن است مدت کوتاهی در ابتدای تغییر دامنه با افت رتبه مواجه شوید که طبیعی است. تا گوگل شما را شناسایی کند و مجدداً بتواند رتبه صفحات قدیمی سایتتان را با آدرس‌های جدید انطباق دهد مدتی طول خواهد کشید. مهم این است که در نهایت این کار انجام خواهد شد و رتبه سایت شما باز خواهد گشت.

بیشتر بخوانید : چطور یک نام دامنه جذاب انتخاب کنیم؟

انواع انتقال سایت

انتقال سایت انواع و اهداف مختلفی دارد. برخی از آن‌ها نظیر تغییر پروتکل رایج هستند و برخی دیگر به ندرت انجام می‌شوند. اما به هر حال یک وبمستر باید به انواع آن آشنایی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند از نوع مناسب آن استفاده کند. در ادامه به بررسی چند نمونه رایج از انتقال سایت می‌پردازیم:

تغییر http به https

گوگل توجه ویژه‌ای به امنیت سایت‌ها در سئو دارد. اگرچه هنوز استفاده از این پروتکل امن اجباری نیست اما رفته رفته در سئوی سایت‌ها تأثیرگذار می‌شود. فعال کردن https به امنیت سایت شما در فضای مجازی کمک کرده و می‌تواند از هک شدن سایت جلوگیری کند.

تغییر http به https

البته در سایت‌های تجارت الکترونیکی داشتن گواهینامه SSL برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی یک ضرورت است؛ چراکه این نوع سایت‌ها در حال پردازش اطلاعات کارت‌های بانکی حساس هستند. برای سایت‌های دیگر بزرگ‌ترین دلیل نیاز به SSL حفظ امنیت سایت به خصوص در صفحه ورود به وردپرس است. اگر از https استفاده نکنید نام کاربری و رمز عبور شما به طور واضح و بدون کدگذاری در محیط اینترنت رد و بدل می‌شود و اینجاست که هر لحظه باید منتظر هک شدن وب‌سایتتان باشید.

علاوه بر این‌ها، SSL اعتماد و اعتبار را برای کسب و کارتان به ارمغان می‌آورد.

تغییر آدرس اصلی سایت

ممکن است دامنه‌ای که مدت‌ها منتظرش بودید منقضی شود و بتوانید آن را تصاحب کنید. معمولاً وقتی یک کسب و کار اینترنتی شروع به کار می‌کند دامنه‌ای انتخاب می‌کند که شاید اصلاً مناسب نباشد. بعد که شروع به رشد می‌کند دامنه را برای خود مناسب نمی‌داند و بنابراین به فکر تغییر دامنه اصلی سایت می‌افتد.

تغییر آدرس اصلی سایت

اهداف مختلفی نظیر طراحی مجدد برند، انتخاب دامنه‌ای با نام مناسب و هماهنگ یا دور زدن فیلترها در تغییر آدرس اصلی یک سایت نهفته است.

بیشتر بخوانید: تکنیک های بالا بردن رتبه سایت

تغییر TLD دامنه

تغییر پسوند ir به .com یکی از متداول‌ترین آن‌هاست. به این معنی که یک کسب و کار می‌خواهد دامنه فعالیت خود را به سطحی جهانی برساند بنابراین برای استفاده از سرویس‌های آنلاین جهانی ناچار به تغییر TLD دامنه خواهد بود. چراکه بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی دامنه .ir را تحریم کرده‌اند یا در بعضی مواقع کسب و کار دوست دارد دامنه‌ای انتخاب کند که با نوع کسب و کار هماهنگی بیشتری داشته باشد برای مثال .edu را به نام دامنه‌اش اضافه می‌کند که برای مقاصد آموزشی به کار می‌رود.

تغییر TLD دامنه

آموزش تغییر دامنه اصلی سایت از طریق گوگل وبمسترتولز

استفاده از سرچ کنسول گوگل برای مواقعی که قصد داشته باشیم نام اصلی دامنه یا نام یک زیر دامنه را تغییر دهیم می‌تواند مفید واقع شود. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

محتوای سایت خود را انتقال دهید

احتمالاً محتوای زیادی روی سایت خود داشته باشید به طوری که انتقال دستی تک تک آن‌ها مشکل باشد. به این منظور باید ابتدا یک پشتیبان از سایتتان تهیه کنید تا بعد از معرفی سایت جدید به وبمستر تولز بتوانید محتوای سایت قبلی را در آن بارگذاری کنید.

سایت خود را به وبمستر معرفی کنید

وارد اکانت گوگل وبمستر تولز خود شوید و آدرس جدید را نیز معرفی کنید. توجه داشته باشید که آدرس قبلی را نیز حتماً باید در وبمستر تولز ثبت کرده باشید.

برای تغییر دامنه سایت در گوگل وبمستر تولز باید نقشه سایت، فایل robots.txt، سیستم مدیریت محتوا و ... همگی مشخص شده و بعضی از آن‌ها در پنل وبمستر تولز نیز مدیریت شوند.

در این زمان می‌توانید محتوای سایت قبلی را که در مرحله قبل پشتیبان گیری کرده بودید به سایت جدید ریدایرکت کنید. توجه داشته باشید که باید از ریدایرکت 301 استفاده شود. این کار از طریق‌هاست نیز امکان‌پذیر است.

آموزش تغییر دامنه اصلی سایت از طریق گوگل وبمسترتولز

برای تغییر آدرس درخواست بدهید

وارد پنل آدرس قبلی‌تان شوید و از بخش تنظیمات > change of address برای تغییر آدرس درخواست بدهید.

تغییر آدرس سایت در گوگل وبمستر

معمولاً حدود یکی دو ماه زمان می‌برد تا روبات‌های گوگل همه صفحات را بخزند و آدرس‌های جدید را کرول کنند. بعد از این مدت، آدرس‌های جدید در صفحه نتایج گوگل به نمایش درخواهند آمد.

مشکلاتی که ممکن است در طی این راه اتفاق بیفتد

گاهی خطاهایی در گوگل وبمستر تولز مشاهده می‌شود که مانع از انجام کامل مراحل برای تغییر دامنه سایت خواهد شد.

یکی از ساده‌ترین این خطاها که تشخیص راحتی دارد، crawl errors است. اگر از منوی سمت چپ گوگل وبمستر نگاه کنید این گزینه را خواهید دید. وارد این بخش شوید تا در زیر قسمت site errors سه جزء به نام‌های DNS، server connectivity و robots.txt fetch را مشاهده کنید.

خطای DNS یعنی هنوز گوگل وبمستر موفق به برقراری ارتباط با سرور DNS نشده و از آنجا که شما به تازگی دامین را اضافه کرده‌اید می‌تواند طبیعی باشد و فقط کافی است کمی صبر کنید. اگر هم چنان خطا باقی مانند باید مجدداً دامین جدید را fetch کنید.
خطای سرور نیز مانند قبلی یعنی گوگل وبمستر موفق به برقراری ارتباط با سرورهاست شما نشده است که البته این مورد ربطی به تغییر دامنه نخواهد داشت.

و اما خطای robots failure errors مربوط می‌شود به خطا در بارگذاری یا ایجاد فایل robots.txt. چنانچه با این خطا مواجه شدید، مجدداً صحت بارگذاری این فایل را بررسی کنید.

خطای URL errors نیز در میان سایت‌هایی که به تازگی تغییر دامنه داده‌اند رایج است و به معنی خطا در خزیدن بعضی از URL هاست. این یعنی خزنده‌های گوگل نمی‌توانند بعضی از صفحات سایت را کرول کنند. برای بررسی این مشکل به سایت مپ مراجعه کنید.

خطای 404 نیز ممکن است در هر زمانی رخ دهد. اگر در هنگام تغییر دامنه سایت با این خطا مواجه شدید به منظور از دست ندادن سئو بهتر است آن را رفع کنید. روش رفع خطای 404 نیز مراجعه به سایت مپ است.

بروز خطای 404 زمان تغییر دامنه سایت

جمع بندی: آموزش تغییر نشانی سایت

ترجیح این است که تا حد امکان بعد از پیشبرد کارها و سئو سایت دیگر دامنه سایت خود را تغییر ندهید؛ اما چنانچه به هر دلیلی ترجیح دادید این کار را انجام دهید، نگران نباشید، چراکه تغییر دامنه سایت بدون از دست دادن سئو نیز امکان‌پذیر است. فقط کافی است اصول گفته شده را با دقت تمام انجام دهید و با استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز این تغییر دامنه را به اطلاع گوگل برسانید تا رتبه دامنه قبلی را برای آدرس جدیدتان لحاظ کند. اگر برای این کار به کمک احتیاج داشتید از متخصصین سئو کمک بگیرید.

با جت به روز باشید.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۹ بهمن ۱۳۹۸
درود بر سایت جت👍
۳۰ بهمن ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.