اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک چیست

ای نماد یک نشان دیجیتال است که توسط «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» از توابع وزارت صمت صادر می‌شود. فعالیت‌های یک فروشگاه اینترنتی بدون داشتن ای نماد قانونی نیستند. در واقع وجود ای نماد در سایت، یک حس اعتماد به کاربر بخشیده و سبب می‌شود تا وی با خیال آسوده‌تری به خرید در فضای مجازی بپردازد. اعتبار این نشان برای دو سال است و بعد از آن باید اقدام به تمدید کنید.
 ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ | ۱۴:۱۲  زمان مطالعه 5 دقیقه
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک چیست

ظهور ای نماد در راستای کاهش تخلفات و جرائم اینترنتی بوده و در این امر هم تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی دچار شک و تردید شوید و در ذهن خود با مجموعه ای از سؤالات مواجه شوید:

  • چه طور می‌توانم به یک سایت مجازی اعتماد کنم؟ اگر پول محصول را پرداخت کنم و دیگر خبری از محصول نشود چه؟
  • آیا کیفیت محصول مطلوب است؟ چطور مطمئن باشم محصولی که دریافت خواهم کرد دقیقاً همان چیزی است که معرفی شده؟
  • آیا فروشنده به موقع محصول را به دستم می‌رساند؟
  • کالاهای این وب‌سایت قاچاق نباشند!؟
  • و هزاران سؤال دیگر.

اینماد چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ با اینکه مشکلاتی در دریافت e-namad وجود دارد و گاهی برخی با تقلب این نشان را در سایت خودشان قرار می‌دهند، اما این ساز و کار می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

اینماد چیست؟

ای نماد یک نشان دیجیتال است و مجوز کسب و کار اینترنتی است، که توسط «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» از توابع وزارت صمت صادر می‌شود.

فعالیت‌های یک فروشگاه اینترنتی بدون داشتن ای نماد قانونی نیستند. در واقع وجود ای نماد در سایت، یک حس اعتماد به کاربر بخشیده و سبب می‌شود تا وی با خیال آسوده‌تری به خرید در فضای مجازی بپردازد. اعتبار این نشان برای دو سال است و بعد از آن باید اقدام به تمدید کنید.

ای نماد چیست؟

چه وب‌سایت‌هایی ملزم به دریافت اینماد هستند؟

صرفاً وب‌سایت‌هایی که در آن‌ها خرید و فروش محصول یا خدمات صورت می‌پذیرد و تراکنش مالی در آن اتفاق می‌افتد ملزم به اخذ ای نمادند. بنابراین سایت‌های خبری، شخصی و اجتماعی نیازی به اخذ ای نماد ندارند.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن شماره حساب بانکی

 

چگونه از معتبر بودن نماد الکترونیکی یک سایت اطمینان حاصل کنیم؟

همان طور که قبلاً گفتیم اعتبار ای نماد دوساله است و پس از پایان اعتبار، شرکت یا مالک شرکت موظف است تا برای تمدید این نماد اقدام کند.

با کلیک بر روی علامت ای نماد در هر وب‌سایت، شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که نام آن «شناسنامه کسب و کار وب‌سایت مورد نظر» است. در این صفحه نام صاحب‌امتیاز، تاریخ اعطا، تاریخ اعتبار و سوابق عملکرد آن کسب و کار موجود است. همچنین در این صفحه آدرس ثبت‌شده، شماره تماس و ایمیل کسب و کار اینترنتی را مشاهده خواهید کرد.

در پایان همین صفحه می‌توانید شکایات خود را از آن نماد ثبت کنید، یا یک تخلف را گزارش کنید.

استعلام اینماد

روش دیگر این است که از وب‌سایت ای نماد، استعلام بگیرید.

به این منظور وارد سایت enamad.ir شده و در قسمت سمت راست صفحه از قسمت «لینک‌های مفید» روی عبارت «اطمینان از اصالت» کلیک کرده و در صفحه جدید آدرس اینترنتی وب‌سایت مورد نظر را تایپ می‌کنید. سامانه به شما اطلاعات کامل نظیر نوع نماد (در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت)، استان و شهر محل فعالیت کسب و کار، تاریخ اعطا، تاریخ اعتبار و گروه فعالیتی وب‌سایت مورد نظر را ارائه می‌دهد.

 

انواع اینماد

ای نماد به ای نماد موقت، تک ستاره و دو ستاره تقسیم می‌شود.

نماد اعتماد الکترونیک موقت

اگر وب‌سایتی حداقل امکانات موجود را داشته باشد اعطای نماد به وی انجام می‌پذیرد. در واقع این نوع نماد برای سرعت بخشیدن به فرآیند اخذ اینماد است.

نماد دائم تک ستاره

متقاضی ابتدائا باید پرونده تقاضای دریافت اینماد را تکمیل نماید. پس از آن، فرآیند ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ ای نماد آغاز می‌شود.

سپس نوبت به بررسی آدرس و شماره تماس محل فعالیت فروشگاه اینترنتی می‌رسد پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌گردد.

در مرحله بعد ارزیابی وب‌سایت فروشگاهی از سه زاویه فرایند فروش و ثبت سفارش، محتوای وب‌سایت و اینکه وب‌سایت دارای بخش تماس با ما، درباره ما و قوانین خرید و فروش است یا خیر، صورت می‌گیرد.

  • محتوای سایت: محتوای سایت به دقت کنترل می‌شود. برای مثال کالاهای ممنوعه در وب‌سایت عرضه نشود. شئونات اسلامی در طراحی وب‌سایت مورد استفاده قرار گرفته باشد و اگر کسب و کاری مربوط به بخش خصوصی باشد از لوگوها و نشان‌های دولتی استفاده نکند.
  • فروش و ثبت سفارش: توصیف دقیق مربوط به کالا در رابطه با محصول ارائه شود و ثبت سفارش آنلاین به انضمام تمامی هزینه‌ها در سایت موجود باشد. همچنین باید پس از نهایی شدن خرید، فاکتور و کد رهگیری محصول به مشتری ارائه شود.

نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

برای اخذ این نماد، تمامی صفحات وب‌سایت مورد نظر باید از پروتکل امن SSL استفاده کنند. پروتکل امن SSL امنیت در وب را افزایش می‌دهد؛ چراکه اطلاعات در وب‌سایت موردنظر به صورت رمزنگاری‌شده رد و بدل می‌شود و از هک شدن آن جلوگیری خواهد شد.

انواع ای نماد

چگونه باید اینماد را دریافت کرد؟

مدت‌زمان پروسه اخذ اینماد از 7 تا 10 روز ممکن است به طول بیانجامد و تمامی مراحل اخذ آن به صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام می‌شود.

ایجاد حساب کاربری

  • بدین منظور وارد سایت enamad.ir شوید.
  • بر روی لینک ورود به ثبت‌نام و دریافت نماد کلیک کنید.
  • در صفحه جدید گزینه «ایجاد حساب کاربری» را انتخاب کنید.
  • نوع شخصیت را بسته به نوع متقاضی حقیقی یا حقوقی انتخاب کنید.
  • در نوار بعدی ایمیلتان را وارد کنید.
  • در مرحله بعد یک شناسه کاربری و رمز عبور برای پنل خود انتخاب کنید. (رمز عبور انتخابی باید شامل حروف، اعداد و کاراکترهای غیر الفبایی بوده و حداقل هشت کارکتر داشته باشد.)
  • دو عبارت شرطی در قسمت پایین صفحه ثبت‌نام وجود دارد که تیک هر دو شرط باید زده شود.
  • سامانه، لینک فعال‌سازی حساب کاربری را به ایمیل شما می‌فرستد. با فعال‌سازی آن لینک، حساب کاربری شما در سامانه ایجاد خواهد شد.

تأیید هویت

اکنون که حساب کاربری خود را ایجاد کرده‌اید باید وارد شده و درخواست ای نماد کنید. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

  • پس از ورود به پنل کاربری، باید روی گزینه «تکمیل اطلاعات» کلیک کنید.
  • پس از باز شدن زیر عنوان‌ها، «تکمیل فرم اطلاعات» را انتخاب کرده و تمامی فیلدهای خالی را پر می‌کنید.
  • پس از این مرحله باید روی گزینه تأیید برای ثبت اطلاعات کلیک کنید.
  • نوبت به بارگذاری مدارک می‌رسد. در این مرحله وارد قسمت بارگذاری مدارک شده و مدارک خواسته شده نظیر کارت ملی، شناسنامه و عکس پرسنلی را آپلود می‌کنید. در آخر گزینه «احراز اطلاعات» را انتخاب کنید.
  • جهت احراز هویت، به شماره تلفن همراهتان پیامکی ارسال می‌شود. ارسال این پیامک ممکن است حتی تا یک ربع زمان ببرد.
  • از سامانه خارج شوید و دوباره با نام کاربری و رمز عبورتان وارد پنل شوید. اینجاست که موبایل شما تأیید می‌شود.
  • از طریق تلفن ثابتتان با شماره درج شده تماس بگیرید تا آن شماره نیز تأیید شود. همه مراحل تأیید تلفن همراه اینجا نیز پیاده می‌شود و نوبت به مرحله بعدی می‌رسد.

تأیید وب‌سایت

  • گزینه «کسب و کار» را از پنل خود انتخاب کنید، در زیر عنوان کسب و کار، روی «افزودن دامنه» کلیک کنید. فرمی به شما نمایش داده می‌شود که از شما اطلاعاتی نظیر نام کسب و کار به فارسی، نام کسب و کار به زبان انگلیسی، آدرس دامنه کسب و کار، بارگذاری لوگو و ... را می‌خواهد. در قسمت نوع فعالیت، گزینه غیر صنفی را انتخاب کنید.
  • صفحه را کمی پایین‌تر بکشید و می‌بینید که اطلاعات بیشتری نظیر شماره تماس کسب و کار و دیگر اطلاعات را از شما درخواست نموده است. آن‌ها را وارد کنید سپس فیلد «سامانه اعتبار سنجی» را روی سامانه شهروند قرار دهید. شما می‌توانید موقعیت مکانی کسب و کارتان را با استفاده از نقشه‌ای که در پایین صفحه تعبیه شده است مشخص کنید.
  • بر روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید و شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید 17 هزار تومان پول بابت ارسال محموله پستی پرداخت کنید. بعد از اتمام این مرحله، سازمان برای شما یک بسته پستی می‌فرستد که باید طبق دستورالعمل‌های ذکرشده روی آن عمل کنید.
  • از صفحه‌ای که برای عملیات پستی باز کرده بودید خارج شوید و در انتهای صفحه یک نام کاربری به همراه رمز مشخص شده وجود دارد. شما باید یک حساب خریدار با آن نام کاربری و رمز عبور در وب‌سایت خود ایجاد کنید تا کارشناسان ای نماد بتوانند توسط این حساب کاربری در سایت شما خرید کنند.
  • بر روی گزینه «تأییدیه فنی» کلیک کنید. در این منوای نماد از شما می‌خواهد تا ثابت کنید که مدیر سایتی هستید که تقاضای ای نماد برای آن داده‌اید. در این راستا گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. از ارسال کد به دامنه گرفته تا افزودن متا تگ در صفحه اصلی.

تأیید نهایی

  • در پایان یک فرم نظرسنجی توسط سازمان به شما ارائه می‌شود که در تکمیل یا عدم تکمیل آن مختارید.
  • پس از آن نوبت به تأیید کارشناسان می‌رسد. اگر مراحل فوق را پشت سر گذاشته باشید، به منوی کسب و کار و زیر منوی «وضعیت چک‌لیست کسب و کار» مراجعه کنید. در صفحه پیش رویتان نکاتی نوشته شده که باید آن‌ها را رعایت کنید. اگر آن‌ها را رعایت کرده باشید گزینه "ارسال جهت بررسی توسط کارشناس" انتخاب شماست.
  • بعد از چند روز نظریه کارشناس در داشبورد شما نمایان می‌شود. اگر کارشناس ای نماد را تأیید نموده باشد باید متن تعهدنامه را تکمیل کنید. تعهدنامه از طریق گزینه «مدیریت کسب و کار» در دسترس است.
  • پس از تأیید تعهدنامه باید مبلغ 175 هزار تومان را از طریق درگاه اینترنتی پرداخت کنید و در پایان سایت شما دارای نماد اعتماد الکترونیکی می‌شود.

چگونه باید ای نماد را دریافت کرد؟

چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی

برای دریافت ای نماد باید واجد شرایط زیر باشید:

  • شرکت اقدام کننده برای دریافت اینماد باید قانونا تشکیل شده و به ثبت قانونی رسیده باشد.
  • شرکت اقدام کننده برای دریافت ای نماد باید مالک قانونی دامنه مورد نظر باشد و یا از نظر قانونی و با مدارک موجود دامنه کاملاً در اختیار آن شرکت باشد.
  • اگر وکیل شرکت اقدام به دریافت اینماد می‌کند باید مدارک مثبت وکالت (نظیر وکالت‌نامه، اساسنامه و ...) را به همراه داشته باشد.

 

هزینه گرفتن اینماد

هزینه اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای مدت دو سال 175 هزار تومان است. همچنین برای حمایت از کسب و کارهای نوپا متقاضیان ای نماد می‌توانند این تعرفه را طی دو مرحله با بازه زمانی مشخص پرداخت نمایند.
البته 17 هزار تومان بابت هزینه‌های پستی باید به مبلغ فوق اضافه کنید.

 

مراحل تمدید اینماد

شرایط و الزامات تمدید ای نماد به شرح زیر است:

در صورتی که وب‌سایت مورد نظر هیچ شکایت باز و یا تکرر اخطار نظارتی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد، درخواست تمدید به طور خودکار ارسال می‌شود. در همین راستا ایمیلی مبنی بر تمدید ای نماد برای متقاضی ارسال می‌شود تا از آن طریق مراحل تمدید را انجام دهد.

چنانچه پس از گذشت 2 هفته از اعتبار نماد تلاشی برای حل شکایات ثبت‌شده صورت نگیرد، شکایات آن کسب و کار برای رسیدگی بیشتر به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده و دامنه آن در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

اگر متقاضی‌ای نماد پیگیری سریع و مؤثر نسبت به رفع نواقصی که توسط کارشناس به وی اعلام شده را انجام ندهد و اعتبار لوگوی ای نماد نیز منقضی شود، لوگوی ای نماد با مهر منقضی شده در آن وب‌سایت نمایش داده خواهد شد و اگر این فرآیند تا 2 هفته به طول انجامد، موجب تعلیق دائمی نماد خواهد شد.

 

ابطال اینماد

چنانچه یک کسب و کار تمایلی به تمدید ای نماد نداشته باشد، باید 2 هفته مانده به پایان اعتبار ای نماد درخواست خود را مبنی بر ابطال نماد اعتماد الکترونیکی اعلام کند. تنها در حالتی با ابطال نماد یک کسب و کار موافقت می‌شود که تمامی شکایات ثبت‌شده مربوط به کسب و کار خود را در سامانه‌ای نماد حل نموده باشد. از فاصله اعلام درخواست تا قطعی شدن فرآیند ابطال نماد، لوگوی نماد با مهر «منقضی شد» نمایش داده می‌شود.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید