ظهور ای نماد در راستای کاهش تخلفات و جرائم اینترنتی بوده و در این امر هم تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی دچار شک و تردید شوید و در ذهن خود با مجموعه ای از سؤالات مواجه شوید:
اینماد چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ با اینکه مشکلاتی در دریافت e-namad وجود دارد و گاهی برخی با تقلب این نشان را در سایت خودشان قرار میدهند، اما این ساز و کار میتواند مفید و کاربردی باشد.
ای نماد یک نشان دیجیتال است که توسط «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» از توابع وزارت صمت صادر میشود.
فعالیتهای یک فروشگاه اینترنتی بدون داشتن ای نماد قانونی نیستند. در واقع وجود ای نماد در سایت، یک حس اعتماد به کاربر بخشیده و سبب میشود تا وی با خیال آسودهتری به خرید در فضای مجازی بپردازد. اعتبار این نشان برای دو سال است و بعد از آن باید اقدام به تمدید کنید.
صرفاً وبسایتهایی که در آنها خرید و فروش محصول یا خدمات صورت میپذیرد و تراکنش مالی در آن اتفاق میافتد ملزم به اخذ ای نمادند. بنابراین سایتهای خبری، شخصی و اجتماعی نیازی به اخذ ای نماد ندارند.
همان طور که قبلاً گفتیم اعتبار ای نماد دوساله است و پس از پایان اعتبار، شرکت یا مالک شرکت موظف است تا برای تمدید این نماد اقدام کند.
با کلیک بر روی علامت ای نماد در هر وبسایت، شما به صفحهای هدایت میشوید که نام آن «شناسنامه کسب و کار وبسایت مورد نظر» است. در این صفحه نام صاحبامتیاز، تاریخ اعطا، تاریخ اعتبار و سوابق عملکرد آن کسب و کار موجود است. همچنین در این صفحه آدرس ثبتشده، شماره تماس و ایمیل کسب و کار اینترنتی را مشاهده خواهید کرد.
در پایان همین صفحه میتوانید شکایات خود را از آن نماد ثبت کنید، یا یک تخلف را گزارش کنید.
روش دیگر این است که از وبسایت ای نماد، استعلام بگیرید.
به این منظور وارد سایت enamad.ir شده و در قسمت سمت راست صفحه از قسمت «لینکهای مفید» روی عبارت «اطمینان از اصالت» کلیک کرده و در صفحه جدید آدرس اینترنتی وبسایت مورد نظر را تایپ میکنید. سامانه به شما اطلاعات کامل نظیر نوع نماد (در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت)، استان و شهر محل فعالیت کسب و کار، تاریخ اعطا، تاریخ اعتبار و گروه فعالیتی وبسایت مورد نظر را ارائه میدهد.
ای نماد به ای نماد موقت، تک ستاره و دو ستاره تقسیم میشود.
اگر وبسایتی حداقل امکانات موجود را داشته باشد اعطای نماد به وی انجام میپذیرد. در واقع این نوع نماد برای سرعت بخشیدن به فرآیند اخذ اینماد است.
متقاضی ابتدائا باید پرونده تقاضای دریافت اینماد را تکمیل نماید. پس از آن، فرآیند ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ ای نماد آغاز میشود.
سپس نوبت به بررسی آدرس و شماره تماس محل فعالیت فروشگاه اینترنتی میرسد پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال میگردد.
در مرحله بعد ارزیابی وبسایت فروشگاهی از سه زاویه فرایند فروش و ثبت سفارش، محتوای وبسایت و اینکه وبسایت دارای بخش تماس با ما، درباره ما و قوانین خرید و فروش است یا خیر، صورت میگیرد.
برای اخذ این نماد، تمامی صفحات وبسایت مورد نظر باید از پروتکل امن SSL استفاده کنند. پروتکل امن SSL امنیت در وب را افزایش میدهد؛ چراکه اطلاعات در وبسایت موردنظر به صورت رمزنگاریشده رد و بدل میشود و از هک شدن آن جلوگیری خواهد شد.
مدتزمان پروسه اخذ اینماد از 7 تا 10 روز ممکن است به طول بیانجامد و تمامی مراحل اخذ آن به صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام میشود.
اکنون که حساب کاربری خود را ایجاد کردهاید باید وارد شده و درخواست ای نماد کنید. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.
برای دریافت ای نماد باید واجد شرایط زیر باشید:
هزینه اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای مدت دو سال 175 هزار تومان است. همچنین برای حمایت از کسب و کارهای نوپا متقاضیان ای نماد میتوانند این تعرفه را طی دو مرحله با بازه زمانی مشخص پرداخت نمایند. البته 17 هزار تومان بابت هزینههای پستی باید به مبلغ فوق اضافه کنید.
شرایط و الزامات تمدید ای نماد به شرح زیر است:
در صورتی که وبسایت مورد نظر هیچ شکایت باز و یا تکرر اخطار نظارتی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد، درخواست تمدید به طور خودکار ارسال میشود. در همین راستا ایمیلی مبنی بر تمدید ای نماد برای متقاضی ارسال میشود تا از آن طریق مراحل تمدید را انجام دهد.
چنانچه پس از گذشت 2 هفته از اعتبار نماد تلاشی برای حل شکایات ثبتشده صورت نگیرد، شکایات آن کسب و کار برای رسیدگی بیشتر به مراجع ذیصلاح معرفی شده و دامنه آن در لیست سیاه قرار میگیرد.
اگر متقاضیای نماد پیگیری سریع و مؤثر نسبت به رفع نواقصی که توسط کارشناس به وی اعلام شده را انجام ندهد و اعتبار لوگوی ای نماد نیز منقضی شود، لوگوی ای نماد با مهر منقضی شده در آن وبسایت نمایش داده خواهد شد و اگر این فرآیند تا 2 هفته به طول انجامد، موجب تعلیق دائمی نماد خواهد شد.
چنانچه یک کسب و کار تمایلی به تمدید ای نماد نداشته باشد، باید 2 هفته مانده به پایان اعتبار ای نماد درخواست خود را مبنی بر ابطال نماد اعتماد الکترونیکی اعلام کند. تنها در حالتی با ابطال نماد یک کسب و کار موافقت میشود که تمامی شکایات ثبتشده مربوط به کسب و کار خود را در سامانهای نماد حل نموده باشد. از فاصله اعلام درخواست تا قطعی شدن فرآیند ابطال نماد، لوگوی نماد با مهر «منقضی شد» نمایش داده میشود.
نویسنده : نسا زنگی
کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دورههای تخصصی سئو، آن را به صورت حرفهایتر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.