چطور مشکل اتصال لپ ‌تاپ به وای ‌فای را حل کنیم

دسترسی به اینترنت یکی از نیازهای همه کاربران است و قطع بودن ارتباط با اینترنت می‌تواند خسارت‌های زیادی در پی داشته باشد. امروزه بسیاری از کاربران جهت اتصال کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود به اینترنت از شبکه بی‌سیم یاwifi  استفاده می‌کنند. اتصال لپتاپ به اینترنت از طریق مودم وایرلس انجام می‌شود.
 ۱۳۹۸/۹/۲۰ | ۱۰:۵۰  زمان مطالعه 2 دقیقه امتیاز:
چطور مشکل اتصال لپ ‌تاپ به وای ‌فای را حل کنیم

دسترسی به اینترنت یکی از نیازهای همه کاربران است و قطع بودن ارتباط با اینترنت می‌تواند خسارت‌های زیادی در پی داشته باشد. امروزه بسیاری از کاربران جهت اتصال کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود به اینترنت از شبکه بی‌سیم یاwifi  استفاده می‌کنند. اتصال لپتاپ به اینترنت از طریق مودم وایرلس انجام می‌شود.

ماژول الکترونیکی وایرلس توسط 2 سیم به آنتن لپ‌تاپ وصل شده و بدین صورت این امکان را برای لپ‌تاپ فراهم می‌کند تا بدون نیاز به هر گونه سیم یا کابلی به اینترنت وصل شود. در این مطلب قصد داریم در ابتدا مراحل اتصال لپ‌تاپ بهwifi  را به‌طور مختصر شرح داده و سپس به رفع مشکل عدم اتصال لپ تاپ به وای‌فای بپردازیم.

 

مراحل اتصال به وای فای در ویندوز 10

برای اتصال به wifi باید ابتدا مطمئن شد که سخت افزار مربوطه روی مادربرد لپ‌تاپ به درستی کار می‌کند و نام کاربری و رمز عبور شبکه بی‌سیم نیز در اختیارتان باشد.

قبل از هر چیز باید قابلیت وای فای مودم را روشن کنیم و سپس مراحل زیر را انجام می دهیم:

  1. درمنوی start روی گزینه control panel کلیلک می کنیم.
  2. وارد گزینه Network and Internet می شویم.
  3. گزینه Network and sharing center را انتخاب می‌کنیم.
  4. وارد صفحه Network & sharing برای اتصال به مودم وای فای می شویم.
  5. سپس گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کرده و در این قسمت در فهرست نام شبکه وای‌فای SSID مربوطه را انتخاب کرده و روی آن کلیک می کنیم. سپس گزینه Connect را می‌زنیم.

اگر اتصال شبکه بی‌سیم نیاز به رمزعبور داشته باشد ازقسمت Operations به قسمتSSID and Wireless Net work Encryption Key می‌رویم، رمز ورود را وارد کرده و بدین صورت اتصال به مودم وای‌فای صورت می‌پذیرد.

چطور مشکل اتصال لپ ‌تاپ به وای ‌فای را حل کنیم؟

رفع مشکل اتصال لپ تاپ به وای فای

اما با این وجود ممکن است بعضی از کاربران در اتصال لپ‌تاپ خود به اینترنت مشکل داشته باشند که در ادامه قصد داریم به این مبحث نیز بپردازیم.

خرابی اتصالات و کابل مودم، قطع بودن خط تلفن، مشکلات شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت وگاهی خراب شدن قطعات داخلی لپ‌تاپ از جمله عوامل غیر نرم‌افزاری است که ارتباط لپ‌تاپ با اینترنت را دچار اختلال می‌کند. 

به هر حال پس از اطمینان از درست بودن موارد فوق مراحل حل مشکل عدم اتصال لپ‌تاپ به شبکه وای‌فای را می‌توان به‌صورت زیر بررسی کرد.

ابتدا باید به‌روزرسانی آداپتور شبکه بررسی شود بدین منظور: به قسمتDevice manager  یا تنظیمات دستگاه خود بروید. آنگاه بر روی گزینه Network Adpator کلیک کنید. سپس روی آداپتور شبکه راست کلیک کرده و سپسUpdate Driver Software>> Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. درایور مورد نظر را آپدیت کرده و لپ‌تاپ خود را خاموش کرده و مجددا روشن کنید. آنگاه به اینترنت وصل خواهید شد.

گاهی ممکن است اصلا آداپتور شبکه نصب نباشد. اگر پس از پیدا کردن کارت شبکه خود در لیست فوق یک علامت ضربدر را مشاهده کردید، بدین معنی است که درایور نصب نیست و باید داریور را از طریق دیسک سخت‌افزاری یا  از طریق اینترنت دانلود کرده و نصب کنید.

پس از آن که درایو را نصب کردید مراحل زیر را انجام دهید. 

به  قسمت Control Panel رفته و گزینه network and sharing را انتخاب کنید. سپس روی Manage wireless networks  کلیک کنید و آنگاه از قسمت Wifi networks شبکه‌های وای‌فای را دوباره جست‌وجو کنید. پس از یافتن و انتخاب شبکه وای‌فای مورد نظر خود بر روی گزینه  Connect کلیک کرده و پس از اندکی انتظار نام کاربری و رمز ورود خود را وارد نمایید. سپس با زدن دکمه Connect به اینترنت وصل خواهید شد. در صورت عدم اتصال می‌توان یک بار مودم را خاموش و روشن کرده و مراحل فوق را تکرار کنید.

گاهی در صورت عدم اتصال به اینترنت باید پس از خاموش و روشن کردن مودم درایور کارت شبکه را از قسمت Device manager به‌طور کامل پاک کرده و مجدد نصب کنید تا مشکل حل شود.

یکی دیگر از روش‎های حل مشکل عدم اتصال لپ‌تاپ به اینترنت، استفاده ازnetwork troubleshooter خود ویندوز است. ابتدا باید بروی گزینه Network troubleshooter رفته و در قسمت  Indentify گزینه repair network problems را انتخاب کنید تا خود ویندوز مشکل را حل کند.

بعضی از نرم افزارهای آنتی ویروس در صورت فعال بودن مانع از برخی فعالیت‌ها می‌شوند. اگر با انجام تمام مراحل ذکر شده همچنان در اتصال به اینترنت مشکل داشتید می‌توانید آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید تا مشکل رفع شود.

 

جمع بندی

عدم برقراری اتصال لپ تاپ به وای فای می‌تواند دلایل مختلف نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشد. بهتر است ابتدا موارد نرم‌افزاری مانند مشکل ارائه دهنده اینترنت، فعال بودن آنتی‌ویروس، نداشتن نام کاربری و رمز عبور و... را بررسی کرده و سپس سراغ مشکلات سخت افزاری نظیر مشکل در مودم وایرلس، چیپ وای‌فای لپ تاپ و... بروید.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۸ دی ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من معمولا به نت گوشی وصل میشم با لپ تاپ اما از دیروز انتن اتصال شده 2-3 خط با گوشی های دیگ امتحان کردم درست بود همون 5 تا خط! مشکل از چیه؟
۲۹ دی ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از اینکه سوال خود را با ما درمیان گذاشتید. اگر مشکل شما فقط با یک دستگاه است احتمالا به دلیل بروز مشکل سخت افزاری در آنتن وایرلس دستگاه مربوطه است. این موضوع را می‌توانید با اتصال دستگاه‌های دیگر تست کنید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
سلام و وقت بخیر، جسارتاً یک سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید، معمولاً لپتاپ ها توانایی اتصال به وای فای رو دارن؟ یکی از نزدیکان یه لپتاپ سونی نسبتا قدیمی داره، براش adsl نصب کردم ولی میخوام از طریق شبکه و بدون سیم از اینترنت استفاده کنه، قرار بود امروز یه بلوتوث براش بگیرم ولی فکر کردم شاید سیستمش توانایی اتصال به شبکه رو داشته باشه و نیازی به بلوتوث نداشته باشه، الان سیتمش دم دستم نیست که چک کنم ولی معمولا لپتاپ ها این توانایی رو دارن؟ با تشکر
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
با سلام بله تمامی لپ تاپ ها قابلیت اتصال به WiFi را دارند. موفق باشید.