فچ چیست

در واقع fetch ابزاری است که به کمک آن می‌توان صفحات وب را به ربات‌های گوگل معرفی کرد تا به آن مراجعه کنند. این ابزار خزش ربات روی صفحه وب را تسهیل و سرعت خواهد بحشید. در ادامه به شما مراحل فچ کردن در سرچ کنسول جدید را آموزش می دهیم.
 ۱۳۹۸/۸/۲۱ | ۱۵:۱۱  زمان مطالعه 2 دقیقه
فچ چیست

می‌دانید صفحات وب چگونه در گوگل شناسایی و رتبه دهی می‌شوند؟ ربات‌های گوگل در کل فضای وب مشغول خزش روی صفحات وب هستند و صفحات وب را پیدا می‌کنند و با خزش پیوسته روی آن‌ها ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات را انجام می‌دهند. اما فچ چیست؟

در واقع fetch ابزاری است که به کمک آن می‌توان صفحات وب  را به ربات‌های گوگل معرفی کرد تا به آن مراجعه کنند. این ابزار خزش ربات روی صفحه وب را تسهیل و سرعت خواهد بخشید. به طور کلی عموماً صفحاتی که جدید تاسیس کرده‌ایم یا به تازگی تغییر بزرگ فنی روی آن داده‌ایم فچ می‌کنیم. در سرچ کنسول جدید فچ کردن جای خود را به ابزار URL Inception داده است.

مراحل فچ کردن سایت در سرچ کنسول جدید گوگل

فچ کردن سایت در سرچ کنسول قدیمی کمی پیچیدگی داشت و باید چند مرحله را دنبال می‌کردید، اما در سرچ کنسول جدید این مراحل ساده‌تر شده است و به کمک ابزار URL Inspection Tool که جای Fetch As Google را گرفته از گوگل می‌خواهید که سایت و مطلب شما را به صورت دستی ایندکس کند.

برای فچ کردن دستی سایت در سرچ کنسول جدید گوگل باید مراحل ساده زیر را پشت سر بگذارید تا صفحه مورد نظر ایندکس شود.

بعد از ورود به داشبورد سرچ کنسول جدید گوگل، همان‌طور که در تصویر می‌بینید از دو قسمت سایدبار چپ یا نوار ابزار بالا می‌توانید به ابزار URL Inception دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ابزار آنالیز سایت 

مراحل فچ کردن سایت در سرچ کنسول جدید گوگل

 

بعد از وارد کردن آدرس URL موردنظر در نوار بالای صفحه، اگر آدرس موردنظر قبلا ایندکس شده باشد، پنجره‌ای در قسمت زیر آن نمایش می‌دهد که در عکس زیر نمونه آن را می‌بینید.

مراحل فچ کردن سایت در سرچ کنسول جدید گوگل

 

اگر قسمت Coverage را باز کنید، جزئیات آخرین باری که صفحه مورد نظر کراول شده نشان داده می‌شود.

مراحل فچ کردن سایت در سرچ کنسول جدید گوگل

 

اما اگر این URL در گوگل ایندکس نشده باشد، اخطار URL is not on Google نمایش داده می‌شود. در نهایت اگر قصد دارید درخواست فچ یا ایندکس بدهید روی گزینه Request Indexing می‌زنید و منتظر می‌شوید تا به صفحه موردنظر کراول شود.

مراحل فچ کردن سایت در سرچ کنسول جدید گوگل

مدت زمان ایندکس شدن سایت در گوگل

لزوم ایندکس صفحات این است که ربات‌های گوگل صفحه وب مورد نظر را شناسایی کرده باشند و مشکل فنی در آن صفحه وب وجود نداشته باشد. مدت زمان ایندکس در گوگل به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما معمولاً با استراتژی‌های زیر این زمان به طور محسوسی کاهش خواهد یافت:

  • لینک دادن از مطالب قدیمی به مطالب جدید
  • فچ کردن صفحه
  • انتشار محتوای منظم و مستمر
  • استفاده از سایت مپ 

هرچند که مدت زمان ایندکس توسط گوگل به اعتبار دامین، ترافیک فعلی سایت، ارزش لینک‌های ورودی و... بستگی دارد اما به طور معمول می‌توان انتظار داشت که بعد از فچ دستی، صفحه مورد نظر در سایت‌های پربازدید نهایتا ظرف 5 دقیقه ایندکس شود. اگر چند روز گذشت و صفحه شما ایندکس نشد حتماً به سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و خطاهای احتمالی را مرتفع کنید.

آیا فچ کردن به صورت دستی روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

فچ دستی تاثیری روی سئو ندارد. با فچ دستی شما فقط از نظر زمانی جلو افتاده‌اید تا نتیجه مورد نظر از مطلبی که نوشته‌اید ببینید، وگرنه روی سئو و رتبه صفحه در نتایج جستجوی گوگل تاثیری ندارد. صفحات جدید و صفحات قدیمی که تغییرات داشته‌اند بهتر است در گوگل سرچ کنسول فچ شوند تا با سرعت بیشتری گوگل آن‌ها را شناسایی کند و رتبه‌گیری آن‌ها شروع شود.

بیشتر بخوانید :  آموزش تکنیک ها و مفاهیم سئو

جمع بندی

فچ ابزاری است که اصولاً برای افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت کاربرد دارد تا بتوانیم در صورت تغییرات روی صفحه مورد نظر یا در صورت درخواست برای ایندکس صفحه جدید، نتیجه احتمالی و رتبه آن را در نتایج گوگل و صفحه SERP ببینیم. در غیر این‌صورت می‌توانید صبر کنید تا صفحه خودکار کراول شده و ایندکس شود.

تجربه نشان می‌دهد که اگر مدیران یک وبسایت فچ نکنند با مرور زمان ایندکس صفحه بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد، اما نکته این است که ما سئوکاران ذوق زیادی برای رسیدن به موفقیت داریم و ترجیح می‌دهیم سریع‌تر به ترافیک عالی و سایر سنجه‌های کلیدی عملکرد برسیم. بنابراین دوست داریم ببینیم اگر مطلبی تازه فچ شد یا بعد از تغییرات دوباره برای صفحه‌ای درخواست ایندکس مجدد دادیم، نتیجه آن چه می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید در صورت نامطلوب‌بودن نتیجه زودتر به فکر اصلاح خطاها باشید و آنها را برطرف کنید.
 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید