پادکست چیست

پادکست چیست؟ امروزه اکثر افراد زمان زیادی را در مسیر محل کار و خانه، پادکست گوش می‌دهند، این فایل‌های صوتی روی سرورها آپلود شده و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
 ۱۴۰۲/۳/۱۷ | ۱۰:۱۴  زمان مطالعه 9 دقیقه امتیاز:
پادکست چیست

پادکست یک فایل صوتی است که به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد و معمولاً شامل برنامه‌های رادیویی، مصاحبه‌ها، بحث‌ها، داستان‌ها، آموزش‌ها و سایر موارد مرتبط با موضوعات مختلف است. این فایل‌ها می‌توانند از طریق وب سایت‌ها، برنامه‌های پخش پادکست، ایرپاد و یا سایر روش‌های دیگری که امکان پخش فایل صوتی را فراهم می‌کنند، در دسترس قرار گیرند.

پادکست‌ها معمولاً به صورت قسمت‌های مجزا منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند آن‌ها را به صورت آنلاین یا دانلود استفاده کنند و در هر زمانی که می‌خواهند، گوش دهند. راستی  شما چه  نوع پادکستی را گوش می دهید؟ شاید دلتان می خواهد خودتان دست به کار شوید و پادکست بسازید؟ خوب پس جای درستی آمده اید، با ما همراه باشید.

تعریف پادکست

شاید ندانید پادکست چیست، اما حتما از آن استفاده کرده‌اید؛ واژهٔ پادکست از ترکیب واژه‌های iPod (آی‌پاد) و broadcasting (پخش گسترده) به وجود آمده است. پادکست یک برنامه صوتی است که به صورت آنلاین انتشار می‌یابد و شنوندگان آن می‌توانند با گوش دادن به مصاحبه‌ها، گفتگو‌ها، داستان‌ها و انواع محتوای صوتی، رویداد‌های جدید را دنبال کنند. پادکست‌ها در موضوعات مختلفی مانند خبری، فرهنگی، تفریحی، تحلیلی و ... تولید می‌شوند.

واژه‌نامهٔ جدید آمریکایی آکسفورد تعریف این واژه را اینگونه تعریف کرده است:

«برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و در دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت بارگذاری می‌شود.»

پادکست یکی از روش‌های بازاریابی محتواست و تولید‌کنندگان پادکست می‌توانند از طریق آن، برند‌سازی کرده و بازاریابی خود را توسعه دهند.

مزیت‌هایی مانند هزینه مناسب و کارایی بالا در هر مکان و زمانی باعث شده تا پادکست به یک ابزار قدرتمند برای معرفی خدمات و آموزش تبدیل شود.

پادکست ممکن است از یک مقاله، کتاب، فایل آموزشی مثل یادگیری زبان انگلیسی در خانه یا هر چیز دیگری تولید شود تا استفاده و دسترسی به آن راحت‌تر انجام گیرد. این روزها پادکست به یک بخش پرطرفدار بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است. اگر دوست دارید بدانید چگونه می‌توان پادکست تولید کرد؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه را که در مورد پادکست باید بدانید به شما ارائه دهیم.

پادکست چیست؟ معرفی پادکست

 

تاریخچه پادکست چیست؟

اصطلاح پادکست برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۴ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. دنی گرگوایر(Danny Gregoire) آن را در پیامی به لیست پستی iPodder-dev معرفی کرد و از آنجا توسط پادکستر آدام کری (Adam Curry) پذیرفته شد. این پیام با استفاده از هر کامپیوتر یا دستگاه مشابهی که می‌توانست فایل‌های رسانه‌ای را پخش کند، قابل دسترس بود.

شاید این گونه بتوان گفت که آدام کری و دیو وینر (Dave Winer) بودند که با اختراع پادکست معروف شدند.

دیو وینر و آدام کری برای رواج‌ ایده اشتراک‌گذاری صدا، ویدیو و متن از طریق فید RSS، با هم شریک بودند. کری در آن زمان در هلند زندگی می‌کرد. وینر هم با اختلاف زمانی تقریباً ۹ ساعته می‌توانست یک فایل QuickTime برای او بفرستد و صبح روز بعد کری آن فایل را در کامپیوترش ببیند. همزمان در اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی، تریستان لوئیس هم‌ ایده‌ای را به Winer و دیگر توسعه‌دهندگان پیشنهاد کرد تا صدا و تصویر را به طور مؤثرتر از طریق RSS به اشتراک بگذارند.

تفاوت پادکست، برنامه رادیویی و کتاب صوتی چیست؟

درست است که پادکست، برنامه رادیویی و کتاب صوتی هر سه به عنوان محتوای صوتی‌اند، اما تفاوت‌هایی در شیوه تولید و پخش آن‌ها وجود دارد.

پادکست یک فایل صوتی است که برای دانلود و پخش در اینترنت قرار می‌گیرد. بعضی از پادکست‌ها ممکن است توسط شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز پخش شوند، اما معمولاً افراد یا شرکت‌های خصوصی پادکست‌ها را تولید می‌کنند.

برنامه رادیویی یک برنامه صوتی است که در رادیو پخش می‌شود و معمولاً شامل خبر، موسیقی، برنامه‌های تفریحی و اطلاعاتی است. برنامه‌های رادیویی ممکن است به صورت زنده و یا از قبل تولید شده پخش شوند. برنامه‌های رادیویی می‌توانند به صورت سریال یا در قالب یک برنامه جداگانه تولید شوند.

محتوای کتاب صوتی همان محتوا کتاب چاپی است. برای جذاب‌تر شدن خوانش کتاب‌ها به محتوا افکت‌های صوتی نیز اضافه می‌شود. محتوای کتاب‌های صوتی تقریباً همیشه در قالب غیرصوتی دیگری وجود دارد (کتاب فیزیکی)، به این معنی که آن‌ها روشی جایگزین برای مصرف همان محتوا هستند. برخلاف پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی به صورت یک محصول منتشر می‌شوند و اپیزودیک نیستند. این نوع کتاب‌ها عموماً برای افرادی ساخته می‌شوند که می‌خواهند کتاب‌ها را در هنگام رانندگی و ورزش و به طور کلی در کنار انجام یک کار دیگر گوش دهند.

انواع قالب پادکست چیست؟

پادکست‌ها می‌توانند در بسیاری از سبک‌ها و موضوعات مختلف منتشر شوند. در زیر، به برخی از محبوب‌ترین سبک‌های پادکست اشاره می کنیم:

  • قالب پادکست مصاحبه یا گفتگو

پادکستی که به سبک مصاحبه یا گفتگو است، دارای یک میزبان (یا دو نفر) و یک مهمان است که تخصص و تجربه منحصر به فردی دارد. پس از معرفی کوتاه مهمان، میزبان سؤالاتی را از مهمان برای هدایت مکالمه می‌پرسد. از آنجایی که در هر پادکست، مهمان‌ها متفاوت‌اند، بهتر است این نوع قالب را در مرکز سناریو‌های خود قرار دهید

  • پادکست انفرادی/مونولوگ

این قالب پادکست از رایج‌ترین نوع پادکست محسوب می‌شود. در این پادکست‌ها، افراد با تخصص‌های خاص تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. تولید پادکست مونولوگ هزینه زیادی ندارد. شما به سادگی با داشتن یک میکروفون ساده می‌توانید پادکست خود را تولید کنید. برای قالب‌های مونولوگ حتماً مدت و اپیزودیک بودن آن را مورد توجه قرار دهید.

  • پادکست مکالمه/میزبانی مشترک

در پادکست مکالمه یا میزبانی مشترک، دو یا چند نفر که با هم ارتباطات کلامی مشترک دارند در مورد موضوعات مختلف گفتگو می‌کنند. موضوع این پادکست‌ها معمولاً در قالب گفتگوی غیر رسمی مثل صحبت درباره فرهنگ عمومی، تفریح و سرگرمی، اخبار، تجربیات شخصی و غیره است. این نوع پادکست‌ها می‌توانند برای شنوندگان جذاب و سرگرم‌کننده باشند.

  • قالب پادکست پانل

پادکست پانل شبیه به پادکست مصاحبه است، اما تعداد افراد بیشتری در آن حضور دارند. هر قسمت از پادکست یک مجری و یک گروه مهمان دارد که درباره موضوع مشترکی صحبت می‌کنند.

  • قالب پادکست داستانی واقع گرا

پادکست‌های داستانی واقع گرا درباره رویداد‌های واقعی زندگی هستند. مثلاً روایت قتل‌های زنجیره‌ای، داستان موفقیت افراد، سفرنامه‌ای و... این قالب پادکست برای شنوندگانی که علاقه‌مند به شنیدن درباره دنیای اطرافشان‌اند، بسیار جذاب است و شما فرصت خوبی برای بیان‌ایده‌ها، مفاهیم و رویداد‌های جدید دارید.

  • قالب پادکست تئاتری

در این قالب پادکست، داستان‌های غیر واقعی‌تر روایت می‌شود. درست مثل تئاتر، افرادی در قالب شخصیت‌های مختلف و یا یک فرد که می‌تواند به جای چند شخصیت صحبت کند، داستانی را روایت می‌کنند. اگر دوست دارید داستان بنویسید یا فیلم بسازید، این قالب ممکن است برای شما مناسب باشد.

  • پادکست محتوای تغییر داده شده

در این پادکست‌ها، محتوا‌هایی از قبل تولید شده، مجدداً باز‌نویسی می‌شوند تا ارزش بیشتری کسب کنند. برای مثال تبدیل یک سخنرانی، مصاحبه یا گفتگو به پادکست یا تبدیل محتوای وبلاگ به پادکست.

  • قالب پادکست اختصاصی

یکی از موارد مورد علاقه افراد در مورد پادکست این است که مثل تولید محتوای متنی یا ویدیو پویا است. شما می‌توانید در تولید پادکست هر کاری که دوست دارید انجام دهید تا متمایز شوید، مخاطب ایجاد کنید و شنوندگان خود را درگیر کنید. اگر می‌خواهید کاری منحصر به‌ فرد انجام دهید که در قالب پادکست سنتی مناسب نباشد، قالب مخصوص به خود را تولید کنید.

کدام قالب پادکست را انتخاب کنم؟

خوب، حالا که با سبک‌های مختلف پادکست آشنا شید، احتمالاً از خودتان می‌پرسید که « کدام سبک و قالب پادکست برای من مناسب‌تر است؟ » برای انتخاب قالب پادکست مناسب، توصیه می‌کنیم این سه سؤال مهم را در نظر بگیرید.

  1. بهترین راه برای انتقال اطلاعات موضوع مورد نظرم کدام است
  2. کدام قالب پادکست می‌تواند محتوای من را برجسته‌تر کند.
  3. چطور باید پادکست‌های تولیدی‌ام را منتشر و تبلیغ کنم؟

بیشتر بخوانید: کسب و کار کوچک خانگی پر سود

پادگیر چیست؟

پادگیر یا Pod catcher  نرم‌افزاری است که برای دانلود و پخش پادکست مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این نرم‌افزار، کاربران می‌توانند به طور خودکار و منظم قسمت‌های جدید پادکست‌های مورد علاقه‌شان را دریافت کرده و به صورت آنلاین یا آفلاین به آن‌ها گوش دهند. پادگیر به صورت خودکار فهرست‌های پادکست‌های موجود در فضای وب را جستجو می‌کند و لیستی از پادکست‌های جدید و قابل دانلود را به کاربران ارائه می‌دهد.

بسیاری از پادگیر‌ها قابلیت دسته‌بندی و سازماندهی پادکست‌ها بر اساس موضوع، تاریخ انتشار و... را نیز دارند. با کمک پادکچر‌ها می‌توانید تمام یا قسمتی از پادکست‌های مورد نظر خود را گوش دهید یا تمام آن را برای شنیدن در زمان دیگر دانلود و ذخیره کنید.

pod catcher نرم افزار دانلود و پخش پادکست

معرفی نرم‌افزار‌های پادکست

نرم‌افزار‌های پادکست، بستری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به آسانی به پادکست‌های مختلف گوش دهید. در زیر به برخی از نرم‌افزار‌های پادگیر معروف اشاره می‌کنیم:

پادگیر‌های مناسب گوشی موبایل

 

  1. اپل پادکست (Apple Podcast): اپلیکیشن پادکست اپل روی تمام دستگاه‌های ساخت اپل از آیفون و آیپد تا اپل تی‌وی قابل استفاده است.
  2. کست‌باکس (Castbox): اپلیکیشن کست‌باکس یکی از محبوب‌ترین‌ها پادگیر در جهان و البته ایران است. می‌توانید برای موبایل‌های اندرویدی، iOS و اسپیکر‌های هوشمند الکسا از این اپ استفاده کنید. از امکانات جدید کست‌باکس امکان ضبط و انتشار پادکست به صورت مستقیم از داخل برنامه است. تنها مشکل کست‌باکس نمایش تبلیغات در نسخه رایگان است که زیاد آزار دهنده نیست.
  3. گوگل پادکست (Google Podcast): این اپلیکیشن، به‌صورت اختصاصی برای گوشی‌های اندروید تدارک دیده شده است. گوگل از این طریق می‌تواند بر اساس جستجوی کاربران، محتوای پادکست را در فهرست نتایج موتور‌های جستجوی خود مثل کروم نمایش دهد. گوگل پادکست یک پخش کننده انواع پادکست است. به کمک این برنامه می‌توان پادکست‌های مختلفی را جستجو کرد و از آن‌ها بهره برد توسط این ابزار می‌توانید به‌صورت رایگان پادکست مورد نظرتان را دانلود کنید یا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. علاوه بر این در صورتی که به یک سری پادکست‌های خاص علاقه دارید می‌توانید به‌محض رسیدن فایل جدید آن، خبردار شوید و آن را دانلود کنید.
  4. اسپاتیفای (spotify): اپلیکیشن معروف اسپاتیفای مخصوص گوش دادن به موسیقی است اما می‌توانید از آن برای شنیدن پادکست‌ها هم استفاده کنید.
  5. پاکت کست (Pocket Casts): این پادگیر بین سادگی و امکانات تعادل خوبی دارد و از پیچیدگی‌های پادکست‌های دیگر در آن خبری نیست.
  6. پادکست ادیکت (Podcast Addict): پادکست ادیکت فقط برای نسخه اندروید طراحی شده است. با این اپلیکیشن می‌توانید از پادکست‌ها نسخه پشتیبان در گوگل درایو ذخیره کنید.

انواع اپلیکیشن پادکست برای موبایل

بهترین برنامه‌های پادکست برای ویندوز:

برای پخش پادکست در ویندوز، می‌توانید از برنامه‌های متعددی استفاده کنید. در زیر چند برنامه پادکست برای ویندوز را برای شما معرفی می‌کنیم:

  1. Grover Pro
  2. Spotify
  3. Stitcher
  4. Pocket Casts
  5. iTunes - Apple
  6. Podcast App
  7. TuneIn
  8. Castro Podcast app

مزایای استفاده از پادکست چیست؟

مزایای پادکست را باید از دو منظر شنونده و البته تولید‌کننده پادکست مورد بررسی قرار داد. نخست بیایید مزایای پادکست را برای شنوندگانش بشماریم:

  1. کار‌های چند وظیفه‌ای (multi-tasking) را آسان‌تر می‌کند: بزرگترین مزیت گوش دادن به پادکست در مقایسه با تماشای تلویزیون این است که می‌توانید در همه حالی به پادکست خود را گوش دهید بدون اینکه خیلی به دست و چشم‌هایتان را به کار ببرید! هنگامی که در‌ایستگاه اتوبوس منتظرید یا زمانی که لباس‌ها را تا می‌کنید و غذا درست می‌کنید. این کار باعث می‌شود که حجم کاری شما بسیار سبک‌تر به نظر برسد.
  2. زمان استفاده از نمایشگر‌ها را کاهش می‌دهد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میانگین تماشای تلویزیون ایران در شبانه‌روز ۲. ۹۸ ساعت است. مطالعات نشان می‌دهد که صفحه نمایش روی چشم فشار مضاعفی وارد می‌کند. پادکست‌ها جایگزین مناسبی برای رسانه‌های تصویری هستند. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مغز در هنگام گوش دادن به پادکست نسبت به تماشای تلویزیون فعال‌تر است چرا که شنوندگان از تخیل خود برای درک مفاهیم در آن استفاده می‌کنند.
  3. شنوندگان پادکست افراد موفق‌تری هستند: بزرگترین مخاطب پادکست‌ها افراد بالغ با تحصیلات عالی هستند. محتوای پادکست منبع بسیار خوبی برای آموزش و بهره‌گیری از تجربیات دیگران است.
  4. آموزش مستقیم موضوعات منحصر به فرد از کارشناسان: پادکست یک ابزار آموزشی عالی چون قابلیت دسترسی بیشتری دارند. آن‌ها مسیری برای برقراری ارتباط مردم عادی با گروه‌های بالاتر از خود هستند. برای مثال کارشناسان حوزه‌های مختلف صنعت می‌توانند به راحتی نکات کسب و کار را با افراد علاقه‌مند به اشتراک بگذارند. اکنون، به جای خواندن کتابچه‌های راهنمای گیج‌کننده یا گرفتار شدن در اطلاعات بی‌فایده، می‌توانید مستقیماً از افراد آگاه یک آموزش ساده، بی‌دردسر و رایگان ببینید.
  5. دوری از محدودیت‌های رسانه‌های دولتی: یکی دیگر از مزایای دنیای پادکست عدم محدودیت دستری به محتوا‌ها است. پادکست‌ها از آزادی تفکری بیشتری نسبت به دیگر محتوا‌های صوتی برخوردارند.
  6. حمایت از کسب و کار‌های کوچک: نسل هزاره  اهمیت بیشتری به مسئولیت‌های اجتماعی در کسب و کار می‌دهند. برای مثال از کسب وک ار‌های غیر اخلاقی خرید نمی‌کنند یا به شدت از خیریه‌ها حمایت می‌کنند. از منظر دیگر شنوندگان کسب و کار شما می‌توانند مستقیماً از میزبان برنامه‌ای که دوست دارید، بدون واسطه از کسب و کار شما حمایت کنند.
  7. سنت قصه گویی را زنده نگه می‌دارد: برای قرن‌های متمادی، تمام اشعار حماسی مانند ادیسه و شاهنامه از نسلی به نسل دیگر توسط داستان منتقل شده است. این سنت شفاهی قصه گویی در فرهنگ‌های مختلف سینه به سینه در طول تاریخ دیده می‌شد. پادکست یک نوع جدید قصه گویی در قرن جدید است. جایی که می‌توان این سنت را حفظ و به نسل‌های بعدی نیز منتقل کرد.

مزایای استفاده از پادکست

مزایای پادکست برای کسب و کار‌ها

  • ایجاد آگاهی از برند: به عنوان یک صاحب کسب و کار یا مدیر، اگر در کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید، مشتریان بالقوه شما باید از برند شما آگاه باشند تا محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند. پادکست می‌تواند شما را به سمت این هدف راهنمایی کرده و روش‌های جدید بازاریابی را در اختیار شما قرار دهد.
  • حمایت از حفظ و وفاداری مشتری: مشتریان قبلی شما پس از دریافت خدمات باز به سفر خود پایان می‌دهند اما، تعامل با مشتریان فعلی برای ارتقای خدمات و فرصت‌های تجاری جدید باید ادامه پیدا کند. با میزبانی یک پادکست راهی برای حفظ ارتباط با مشتریان خود ایجاد می‌کنید و آن‌ها را تشویق می‌کنید تا سفیران برند شما شوند.
  • ایجاد چشم‌اندازی‌های جدید کاری: تولید یک پادکست عالی یک سکوی پرش برای سرنخ‌های جدید به کسب و کار است. پادکست را به عنوان یک نسخه شنیداری برای وبلاگ خود در نظر بگیرید و در آن اطلاعات ارزشمندی برای مشتریان بالقوه فراهم کنید.
  • ایجاد اعتبار و اعتبار برند: تولید پادکست با کیفیت بالا، نمادی از حرفه‌ای بودن است و به شما کمک می‌کند شنوندگان را حفظ کنید و اعتبار ایجاد کنید.
  • مشارکت در استراتژی محتوا: پادکست‌ها می‌توانند به بخشی اساسی از استراتژی محتوای کلی شما تبدیل شوند و به خوبی جریان وبلاگ شما را تغذیه کنند.
  • افزایش جریان درآمدی: پادکست‌ها نه تنها برای آگاهی از برند شما مفید هستند، بلکه روشی هم برای درآمدزایی هستند. البته سنجه‌های دقیق اندازه‌گیری این درآمد ممکن است کمی سخت باشد، مثلاً پادکستی که یک سال پیش منتشر کردید ممکن است یک سال بعد مشتری جدیدی به همراه داشته باشد، پس باید صبور باشید.

چطور پادکست بسازیم؟

ضبط، ویرایش و توزیع یک پادکست با کیفیت کار زمان‌بری است. برای این فرایند می‌توانید مراحل کلی زیر را برای ایچاد پادکست‌های خود مد نظر قرار دهید:

  • موضوع و اهداف خود را مشخص کنید: موضوع پادکست خود را متناسب با علایق و مهارت‌هایتان انتخاب کنید. پادکست‌ها به دلایل مختلفی محتوا تولید می‌کنند، مثل آگاهی از برند، تعامل با مخاطب و به اشتراک گذاشتن اطلاعات.
  • پادکست‌های مشابه موضوع مورد نظرتان را بررسی کنید. بهترین پادکست‌هایی را که در حوزه موضوع انتخابی شما ایجاد شده‌اند، بررسی کنید و قسمت‌های مختلف پادکست، نظرات کاربران و... را نگاه کنید.
  • قالب پادکست خود را توسعه دهید. پادکست‌ها انواع مختلفی دارند، مثل مصاحبه، مونولوگ، داستانی و.... تصمیم بگیرید که پادکست شما چه قالبی باشد و تعداد قسمت پادکستتان چه قدر است. میزان و مدت پادکست‌های خود را نیز تعیین کنید.
  • عنوان پادکست را انتخاب کنید: بعد از تعیین قالب پادکست، نام پادکست را انتخاب کنید. بهتر است نام پادکست ساده و مستقیم و حاوی کلمات کلیدی ضروری باشد تا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) نیز بهبود یافته و برای مخاطبان جدید‌تر بیشتر نمایش داده شود.
  • برای پادکست یک سناریو یا طرح کلی بنویسید: بسته به قالب پادکست، فرایند محتوایی آن را یادداشت‌برداری کنید و مثل یک فیلم یا مستند برای آن سناریو بنویسید. از نوشتن مقدمه پادکست تا پایان‌بندی آن، همه چیز را مشخص کنید.
  • تجهیزات ضبظ صدا را تهیه کنید: شما به تجهیزاتی مانند میکروفون، پاپ فیلتر و هدفون نیاز دارید.دبعضی از ابزار های جانبی می توانند کیفیت ضبط  صدا را بالا ببرند. به عنوان مثال، پاپ فیلتر، هوای خارج شده از دهان در زمان ادای کلماتی مانند «پ» را خنثی می‌کند. همچنین برای تولید محتوای صوتی خود به نرم‌افزار‌های ضبط و ویرایش صدا هم نیاز دارید. می‌توانید از برنامه‌های رایگان و آنلاین در اینترنت استفاده کنید.
  • فضایی برای ضبط صدا آماده کنید. تجهیزات ضبط پادکست خود را در فضایی آرام قرار دهید. اگر در خانه کار می‌کنید، می‌توانید از اتاق‌هایی با پرده ضخیم و دارای فرش استفاده کنید تا به آکوستیک کردن فضا کمک کند.می‌توانید فضایی را برای این کار عایق‌بندی صدا کنی. فوم اکوستیک در اتاق‌های ضبط جریان هوا را به حداقل می‌رساند ولی در منزل که به فوم اکوستیک دسترسی ندارید می‌توانید با بالش یا پتو فضایی ایزوله‌تر و با جریان هوای کمتر ایجاد کنید و از آن استفاده کنید. برای کار‌های حرفه‌ای‌تر هم می توانید از استودیو‌های ضبط نیز بهره ببرید.
  • پادکست خود را ضبط کنید: قبل از ضبط صدا باید بارها تمرین انجام دهید و زیر و بم صدایتان را در بخش‌های مختلف محتوا امتحان کنید. تن صدا و استفاده از آن برای جذب مخاطب مؤثر است از وسایل ضبط صدای مناسب مثل میکروفون‌ها و نرم‌افزار‌های مرتبط استفاده کنید. با توجه به سناریوی نوشته شده، شروع به ضبط قسمت اول پادکست خود کنید. اگر مبتدی هستید، شاید کمی طول بکشد تا جلوی میکروفون احساس راحتی کنید.
  • صدای ضبظ شده خود را ویرایش کنید. اگر می‌خواهید حرفه‌ای کار کنید، باید هر اپیزود پادکست را توسط برنامه‌های تدوین ویرایش و تدوین کنید. در این مرحله با استفاده از ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های مناسب، صدای ضبظ شده را باید از نظر محتوا‌های اضافه، غیر ضروری و کیفیت صدا مثل حذف صدا‌های مزاحم با دقت ویرایش کنید. می‌توانید از نرم‌افزار‌های حرفه‌ای مثل Adobe Audion و Audacity یا اپلیکیشن‌های ساده ویرایش صدا استفاده کنید. تدوین شامل مواردی از قبیل بریدن بخشی از پادکست، برطرف کردن نویز، اضافه کردن موزیک، تیتراژ پایانی است. برای تدوین پادکست حرفه‌ای ممکن است زمان زیادی صرف شود و تغییرات زیادی بر روی تن صدا، زیر و بمی آن و… انجام گیرد تا در نهایت پادکست با کیفیت عالی و رسا در اختیار مخاطب قرار گیرد.
  • پادکست خود را برای انتشار آماده کنید. برای این کار باید توضیح مختصری از پادکست که حاوی کلمات کلیدی مفید باشد بنویسید. برای پادکست خود یک طرح جلد مناسب انتخاب و آن رادر اندازه صحیح ذخیره کنید.
  • فایل‌های صوتی خود را در یک سرویس میزبانی پادکست آپلود کنید. پلتفرم‌های میزبانی پادکست فایل‌های صوتی شما را ذخیره می‌کنند و فید پادکست RSS را در اختیار شما قرار می‌دهند که به پادکست شما پیوند می‌دهد. برخی از خدمات میزبانی پادکست محبوب عبارتند از Buzzsprout، Castos و Anchor.
  • برای انتشار پادکست، آن را به فهرست‌های پادکست‌گیر ارسال کنید: با استفاده از URL فید RSS پادکست جدید خود، پادکست را به فهرست‌های پادکست‌گیر‌هایی مانند Spotify، Apple Podcasts، Google Podcasts و Stitcher ارسال کنید.
  • پادکست خود را بازاریابی کنید. برای پادکست خود کانال‌های بازاریابی تعیین کنید، مثلاً می‌توانید آن را در یک وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و معرفی کنید.

نحوه ایجاد پادکست

معرفی برنامه‌های ساخت پادکست

برای ساخت پادکست می‌توان از نرم‌افزارهایی با ویرایشگرهای حرفه‌ای کار کرد. برنامه‌های مختلفی برای ساخت پادکست در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. برخی از این برنامه شامل موارد زیر هستند:

Adobe Audition: که نسخه جدید cool edit است و از محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در زمینه ساخت پادکست است. این نرم‌افزار امکانات لازم برای ضبط، تبدیل، میکس، حذف نویز و… را دارد و کمک آن می‌توانید ویرایش صوتی و آهنگسازی را هم انجام دهید و رابط کاربری پیچیده ولی با کیفیتی در زمینه ویرایش صدا در اختیارتان قرار می‌دهد.

Sound Forge: نیز ابزاری قدرتمند است که از ضبط تا افزایش کیفیت و افکت را در خود گنجانده است. این برنامه امکان فشرده‌سازی و تبدیل فایل را با سرعت بالا دارد.

Audacity: این نرم‌افزار روش کار ساده‌ای دارد ولی می‌توان یک پادکست حرفه‌ای به کمک آن ساخت. رایگان بودن این برنامه سبب می‌شود تا کاربران زیادی داشته باشد. Audacity بر روی مکینتاش، لینوکس و ویندوز هم قابل اجراست. افکت‌های دیجیتالی مختلفی بر روی آن وجود دارد و می‌توان به کمک آن فایل‌های صوتی را دریافت یا ارسال کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اینکه پادکست چیست، انواع آن، هدف از ساخت، تاریخچه، پادگیر، انواع نرم افزار پادکست، ساخت آن و مزایا و معایب استفاده از آن پرداختیم. پادکست، برنامه‌ای صوتی است که به اشکال مختلف و مدت زمانی متفاوت منتشر می‌شود. این برنامه‌ها می‌توانند در انواع سبک‌ها و موضوعات مختلف منتشر شوند. پادکست‌ها به دلیل امکان گوش دادن در هر زمان و مکان و ارائه محتوای با کیفیت، بسیار محبوب هستند.

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۵ آذر ۱۳۹۸
با سپاس از مطالب مفیدی که در مورد پادکست قرار دادید