چجوری لوکیشن بفرستیم

در این مقاله سعی کردیم تا نحوه ارسال لوکیشن از راه‌های مختلف را به شکلی ساده به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۸/۱ | ۱۰:۰۰  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
چجوری لوکیشن بفرستیم

حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید به کسی آدرس بدهید؛ در این موارد اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یا لوکیشن کمک خیلی بزرگی خواهد بود؛ هم برای شما که به راحتی فقط با گذاشتن یک علامت روی نقشه، موقعیتتان را به دیگران اعلام می‌کنید و هم برای فردی که قرار است شما را پیدا کند. برای مثال:

وقتی مهمانی دعوت کرده‌اید، بهترین روش برای آدرس دادن این است که لوکیشن منزلتان را برای مهمانان ارسال کنید تا بتوانند از روی نقشه ببینند که برای رسیدن به شما از کدام خیابان‌ها باید عبور کنند.

اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در زمانی که گم شده باشید یا نمی‌دانید کجا هستید و قصد دارید به کسی آدرس بدهید تا شما را پیدا کند نیز ایده خیلی خوبی است؛ چون شما برای اشتراک‌گذاری لوکیشنتان لازم نیست بدانید کجا هستید. حتی اگر اسم خیابانی که در آن هستید را ندانید.

نحوه اشتراک‌ گذاری موقعیت مکانی یا لوکیشن

شاید به نظر خنده‌دار برسد، اما من حتی وقتی ماشینم را جایی پارک می‌کنم، برای اینکه هنگام بازگشت آن را گم نکنم، لوکیشن ماشینم را برای خودم می‌فرستم.

هم‌چنین وقتی که فرزند، همسر یا عزیزانتان در راه هستند و قصد دارید هر لحظه از موقعیتشان باخبر شوید، می‌توانید از قابلیت اشتراک‌گذاری لوکیشن به صورت لایو استفاده کنید.

هنگام خرید کالا، استفاده از اپلیکیشن‌های جابجایی مسافر، سفارش آنلاین غذا و سایر موارد این‌چنینی نیز گوگل مپ در خود اپلیکیشن باز می‌شود و شما باید لوکیشنتان را در آنجا مشخص کنید.

حالا با ما همراه شوید تا ببینید چطور می‌توانید موقعیت مکانی‌تان را با دیگران (یا خودتان!) به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:  آموزش نحوه آپلود تصاویر در فیس بوک

نحوه ارسال لوکیشن در گوگل مپ

برای ارسال لوکیشن در گوگل مپ، قبل از هر چیز باید برنامه «maps» را روی گوشی خود نصب کنید. بعد از اجرای گوگل مپس، لوکیشن و اینترنت گوشی‌تان را نیز فعال کنید.

 

نحوه ارسال لوکیشن در اندروید

در گوشه پایین سمت راست صفحه، یک علامت دایره می‌بینید. روی آن ضربه بزنید تا نقشه روی موقعیتتان زوم کند. در اپلیکیشن گوگل مپ نیز مانند عکس می‌توانید با انگشتانتان زوم کنید و به نقشه نزدیک شوید یا از زاویه بالاتری به نقشه نگاه کنید.

نحوه ارسال لوکیشن در گوگل مپ

موقعیت شما بر روی نقشه با یک دایره توپُر آبی‌رنگ دیده می‌شود. انگشتتان را روی این دایره برای چند لحظه نگه‌دارید و سپس رها کنید تا علامت قرمزرنگ لوکیشن ظاهر شود. در این زمان، در پایین صفحه یک منوی کشویی عریض ظاهر می‌شود که در سمت چپ آن نام موقعیت را نمایش می‌دهد و در سمت راستش یک فلش رو به بالا وجود دارد. اگر روی علامت فلش ضربه بزنید، منو باز می‌شود و گزینه share نمایان می‌شود. البته در برخی گوشی‌ها، به جای منو، یک نوار عریض ظاهر می‌شود که گزینه share یا اشتراک‌گذاری نیز در همان نوار مشاهده می‌شود.

نحوه ارسال لوکیشن در گوگل مپ

روی share ضربه بزنید تا وسیله‌های اشتراک‌گذاری ممکن برایتان نمایش داده شوند. در بین این وسیله‌ها، تمام اپلیکیشن‌های روی گوشی‌تان که قابلیت ارتباط متنی با دیگران را دارند –مانند واتس اپ، تلگرام، sms، جیمیل، بلوتوث، اینستاگرام و... را خواهید دید. بعد از طی کردن همه این مراحل، اکنون وقت آن رسیده تا اپلیکیشنی که قصد دارید با آن موقعیت مکانی‌تان را به اشتراک بگذارید انتخاب کنید. در این مرحله، باید اپلیکیشنی را انتخاب کنید که علاوه بر خودتان، فرد گیرنده لوکیشن هم آن را بر روی تلفن همراهش داشته باشد.

بعد از انتخاب اپلیکیشن اشتراک‌گذاری، فهرستی از مخاطبان برای شما نمایش داده می‌شود. سایر مراحل دقیقاً مانند اشتراک‌گذاری فیلم و عکس است و فقط کافی است مخاطب موردنظر را انتخاب کنید و لینک موقعیتتان را برای وی ارسال نمایید.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب اسنپ چت

نحوه ارسال لوکیشن در ios

در آیفون که از سیستم‌عامل ios استفاده می‌کند، اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی دقیقاً مانند اندروید است و تفاوتی ندارد.

 

نحوه ارسال لوکیشن در واتس اپ

علاوه بر روشی که در بالا به آن اشاره شد، از طریق خود اپلیکیشن واتس اپ نیز می‌توانید موقعیتتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

به این منظور وارد واتس اپ شوید و روی مخاطب موردنظر ضربه بزنید. سپس در قسمت درج پیام، بر روی علامت گیره کاغذ کلیک کنید تا فهرستی شامل دوربین، گالری تصاویر و لوکیشن برایتان ظاهر شود.

نحوه ارسال لوکیشن در واتس اپ

در اینجا بر روی لوکیشن ضربه بزنید تا برنامه گوگل مپ برایتان باز شود.

نحوه ارسال لوکیشن در واتس اپ

چنانچه قبلاً به واتس اپ اجازه دسترسی به موقعیت مکانی‌تان را نداده باشید از شما اجازه دسترسی می‌خواهد. هم‌چنین اگر لوکیشن گوشی‌تان روشن نباشد، برنامه از شما می‌خواهد که اجازه دهید تا آن را روشن کند.

بعد از این مراحل، دو گزینه در گوگل مپس خواهید دید شامل share live location و send your current location. با انتخاب اولی موقعیت شما را در لحظه به مخاطب می‌فرستد؛ در نتیجه اگر شما حرکت کنید و موقعیتتان را تغییر دهید، مخاطب می‌تواند تمام این‌ها را ببیند و متوجه تغییر مکان شما شود. 

نحوه ارسال لوکیشن در واتس اپ

اما با انتخاب دومی دیگر موقعیتی که ارسال می‌کنید لحظه‌ای نیست و فقط مانند یک عکس، موقعیت فعلی شما را برای مخاطب می‌فرستد؛ بنابراین چنانچه در این حالت موقعیتتان را عوض کنید، مخاطب متوجه نخواهد شد. توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد موقعیت کنونی‌تان را ارسال کنید، چند لحظه در صفحه گوگل مپ صبر کنید تا بتواند موقعیت شما را دقیق‌تر تشخیص دهد و سپس بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.

اگر قصد دارید مخاطب بداند که هرلحظه کجا هستید یا اگر قصد دارید موقعیتان را عوض کنید –مثلاً دنبال جای پارک می‌گردید- و قرار است مخاطب شما را در محل پارک ماشین ملاقات کند، بهتر است از گزینه لایو یا share live location استفاده کنید؛ اما چنانچه در یک محل معین قرار دارید –مثلاً قصد دارید آدرس منزلتان را ارسال کنید- باید زمانی که در محل ملاقات قرار دارید روی گزینه send your current location ضربه بزنید.

نحوه ارسال لوکیشن در تلگرام

برای ارسال لوکیشن در تلگرام نیز مانند واتس اپ دو روش پیش رو دارید. یکی همان روشی که در ابتدای مطلب توضیح داده شد و باید از طریق خود برنامه گوگل مپ انجام شود و دیگری از طریق برنامه تلگرام است و دقیقاً مانند واتس اپ انجام می‌شود.

یعنی باید تلگرام را باز کنید، روی گزینه گیره کاغذ ضربه بزنید.

نحوه ارسال لوکیشن در تلگرام

سپس گزینه لوکیشن را انتخاب کنید.

نحوه ارسال لوکیشن در تلگرام

اجازه دسترسی‌های لازم را در صورتی که از شما خواسته شود، بدهید و بعد از باز شدن گوگل مپ موقعیتتان را به اشتراک بگذارید.

نحوه ارسال لوکیشن در تلگرام

تفاوتی که تلگرام با واتس اپ دارد این است که در واتس اپ، چنانچه گوگل مپ را بر روی گوشی خود نصب نکرده باشید، آن را بر روی مرورگر شما باز خواهد کرد؛ اما در تلگرام از شما می‌خواهد که آن را نصب کنید تا بتواند عملیات را ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: حذف مخاطبین تلگرام 

نحوه ارسال لوکیشن با اس ام اس

نحوه ارسال لوکیشن با اس ام اس نیز دقیقاً مانند تلگرام و واتس اپ است. در اینجا نیز علاوه بر اینکه امکان انتخاب گزینه اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق اس ام اس در خود اپ گوگل مپ موجود است، در برنامه اس ام اس نیز با ضربه زدن بر روی علامت گیره یا علامت «+» گزینه لوکیشن ظاهر می‌شود و با انتخاب آن به همان طرق که در گذشته توضیح داده شد، موقعیتتان را با مخاطب یا مخاطبین به اشتراک بگذارید.برای آموزش چگونه ویز را فارسی کنیم؟ به این قسمت مراجعه کنید.

جمع ‌بندی

همان طور که مشاهده کردید، اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق اپلیکیشن‌های مختلف تقریباً مسیر مشابهی دارند و اکنون که اشتراک‌گذاری با واتس اپ، تلگرام و sms را یاد گرفتید، می‌توانید آن را از طریق سایر اپلیکیشن‌ها نیز امتحان کنید. به همین خاطر اگر دوستان شما از شما پرسیدند که چجوری لوکیشن بفرستیم؟ می توانید این مقاله را برای آنها ارسال کنید تا از طریق نرم افزار های مختلف مانند گوگل مپ، واتس آپ، تلگرام، اس ام اس و... موقعیت مکانی خودشان را برای شما ارسال کنند.

همان طور که برای ارسال عکس و فیلم به مخاطبان امکان انتخاب چند مخاطب هم‌زمان وجود دارد، برای اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی نیز می‌توانید چند مخاطب را هم‌زمان انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید به جای موقعیت کنونی، مکان دیگری از نقشه را علامت‌گذاری کنید و برای مخاطبین ارسال نمایید. در این صورت به جای انتخاب گزینه share your location باید بر روی نقشه ضربه بزنید و بعد از اینکه مکان موردنظر را بر روی نقشه پیدا کردید، انگشتتان را چند لحظه در آن نقطه نگه‌دارید و بر روی share کلیک کنید.

به‌این‌ترتیب برای آن‌ها یک لینک ارسال می‌شود که اگر بر روی آن ضربه بزنند وارد گوگل مپ شده و موقعیت شما را مشاهده می‌کنند. برای پیدا کردن مسیر رسیدن به شما نیز کافی است بر روی دکمه direction که در گوشه پایین سمت راست صفحه دیده می‌شود ضربه بزنند. به همین راحتی!
 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۴ فروردین ۱۳۹۹
ممنون بسیار کاربردی بود.
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.