برترین تست هوش های 2019

در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحاتی علمی در مورد انواع تست هوش و آزمون‌هایی که در مدارس و نزد روانشناسان موجود است این مدل تست‌ها را بررسی کنیم.
 ۱۳۹۸/۷/۲۸ | ۱۴:۳۸  زمان مطالعه 5 دقیقه
برترین تست هوش های 2019

حتما تا به حال با سوالاتی از این دست رو به رو شده‌اید: آیا من به اندازه کافی باهوش هستم؟ آیا کودکم به لحاظ هوشی مشکلی ندارد؟ چطور می‌توانم ضریب هوشی خود یا کودکم را بدانم؟ 

حال به این سوالات فکر کنید: به این فکر کنید که آیا تا به حال برایتان پیش آمده که مجبور شوید به کمک یک تست هوش آنلاین، یا نمونه آزمون‌هایی که در مدارس و نزد روانشناسان موجود است ضریب هوشی خود را بسنجید؟ آیا تا به حال کودکتان را برای تعیین ضریب هوشی نزد یک مشاور برده‌اید؟

در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحاتی علمی پاسخ تمام این سوالات را به کمک یکدیگر پیدا کنیم. اگر اهمیت بالای سنجش هوش در سیستم آموزشی کودکان و بزرگسالان را بدانیم، حتما نیاز پیدا می‌کنیم مهارت انتخاب درست یک سنجه‌ واقعی را فرا بگیریم. 
در این صورت باید سعی کنیم موضوع ضریب هوشی و سنجه‌های آن را علمی‌تر و تخصصی‌تر دنبال کنیم، تا بلکه در قدم بعدی بتوانیم از بین آزمون‌های بی‌شمار سنجش ضریب هوشی موجود در اینترنت، مدارس و مراکز استعدادیابی و مشاوره، با نقطه نظری دقیق و تحلیل‌گرایانه به انتخابی درست و جامع دست پیدا کنیم. 

اولین چیزی که بعد از دیدن عبارت «تست هوش» به ذهن شما خطور می‌کند چیست؟

فکر کردن به این عبارت، موارد مختلفی را به یاد افراد می‌اندازند. کسی ممکن است یاد معماهایی بیافتد که در دوران کودکی، مربی مهد برای بچه‌ها طرح می‌کرد: یک کیلو آهن سنگین‌تر است یا یک کیلو پنبه؟ 

یا کسی ممکن است قسمتی از مجله‌ها را به یاد آورد که به نام سرگرمی و هوش معروف بود و اغلب در بردارنده بخش‌های مختلفی بود از جمله: دو تصویر یکسان با تفاوت‌های نامحسوس که باید با دقت بسیار اختلاف‌ها را کشف می‌کردیم، یا جدول کلمات متقاطع و جدول‌های سودوکو.

خیلی‌ها هم مثل من، حتما به یاد تست‌های دشواری می‌افتند که بیشتر شبیه امتحان ریاضی و سنجش‌گر سطح دانش ریاضی ما بود تا هوش‌مان، از زنجیره‌های عددی گرفته تا انواع محاسبات تخصصی ریاضی که باید سرعت بالا انجام می‌گرفت. حالا به نظرم بهتر است قبل از هر توضیحی برویم سراغ مفاهیم اولیه و بدانیم اولا ضریب هوشی چیست؟ و ثانیا چه آزمون‌هایی برای سنجش ضریب هوشی در دسترس ما قرار دارد که بتوان به نتیجه‌شان اعتماد کرد. 

اصطلاح «هوش» در علم به صورت کلی به هوش آکادمیک و هوش شناختی اطلاق می‌شود. بر اساس نظر متخصصان این حوزه در پاسخ به سوال هوش چیست؟ باید این گونه پاسخ داد: تمام توانایی شناختی و هوشی مورد نیاز برای کسب دانش و استفاده از دانش حاصل شده برای حل مشکلات، در حالی که این دانش از ساختار و انسجام کافی برخوردار باشد. در زبان عامیانه می‌توان زرنگ بودن را معادل باهوش بودن قرار داد. 

برترین های تست هوش در سال 2019 - جت

IQ در انگلیسی مخفف عبارت Intelligence Quotient معادل ضریب هوشی است، و شاخصه‌ای شمارشی برای بیان میزان هوش شما به حساب می‌آید. ضریب هوشی افراد از طریق نتایجی که در تست هوش خاص مربوط به گروه سنی خود به دست می‌آورند، سنجیده می‌شود.

نمره میانگین ضریب هوشی، 100 است. به این معنا که اگر در تست هوش نمره بالاتر از 100 بیاورید از میانگین ضریب هوشی افراد، بالاتر و باهوش‌تر هستید و نمره کمتر از 100 برعکس، نشان‌دهنده کمتر بودن میزان ضریب هوشی شما نسبت به میانگین افراد است.

اولین بار در جهان، تست‌های هوش در راستای اهداف روانشناسانه طراحی شدند. مقیاس استنفورد یا همان مقیاس آلفرد بینه و تئودور سیمون، در اوایل قرن بیستم میلادی برای سنجش ضریب هوش فراگیر شدند. 

آزمون ضریب هوشی ارتش آلفا و بتا در جنگ جهانی اول برای سنجیدن هوشمندی افسران و سربازان ارتش به کار می‌رفت و بسیار محبوب شد. در سال‌های اخیر مقیاس وکسلر از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسان برای اندازه‌گیری ضریب هوش است. 

وکسلر در اوایل دهه 1930 میلادی با استفاده از مقیاس آلفا و بتا آلفرد بینه اولین سنجه ضریب هوشی خود را منتشر کرد. ویژگی بارز مقیاس وکسلر این بود که شاخصه سن را در بطن آزمون هوش، مورد ارزیابی قرار می‌داد و به دیگر سخن، در تست نوعی اصلاح سنی انجام می‌گرفت و در نتیجه عدد ضریب هوشی فرد برای تمام طول عمرش ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

معرفی 10 تست هوش برتر سال 2019

امروزه پاسخ دادن به یک تست هوش معتبر و مطلع شدن از ضریب هوشی تبدیل به یک ضرورت شده است. از موارد استفاده نتیجه تست هوش می‌توان موارد مختلفی نام برد: برای شروع کار جدید و همکاری با شرکت‌ها، انتخاب رشته، استعدادیابی کودک و نوجوان و… .

با توجه به فراگیر شدن استفاده از مقیاس‌های مختلف ضریب هوشی، تعداد سایتهایی که آزمون‌های غیر اصلی را ابزاری برای افزایش بازدید یا جلب توجه مخاطبان می‌کنند نیز بالا رفته است. یک سایت رسمی معمولا چنین آزمونی را رایگان برگزار نمی‌کند و اگر هم چنین باشد قطعا دلایل خاصی وجود دارد. پس در انتخاب سایت دقت کافی به عمل آورید. 

در این بخش تعدادی از برترین های تست هوش امسال را برایتان معرفی خواهیم کرد. این تست‌ها متنوع هستند و ممکن است بین 8 تا 57 سوال داشته باشند و زمان پاسخ‌دهی به آزمون‌ها ممکن است بین 10 تا 60 دقیقه متغیر باشد. از آن جایی که تست‌ها متفاوت هستند، شاید ترجیح بدهید چند تست مختلف را آزمایش کنید تا نسبت به نمره ضریب هوشی خود مطمئن‌تر شوید. 

خیلی از تست‌ها ممکن است علیرغم اصولی و علمی بودن جنبه رسمی و اداری نداشته باشند. پس می‌توانید این قبیل تست‌ها را به عنوان ابزاری آموزشی برای تمرین و فراگیری نحوه برخورد با تست‌ها، تکنیک‌های تست‌زنی و بالا بردن سرعت عمل به کار ببرید. 

بهترین سایت های تست هوش - سایت جت

تست شماره 1 در سایت FREE-IQTEST.NET 

در سایت تست رایگان آی کیو، 20 سوال به صورت چند گزینه‌ای و صحیح و غلط مطرح می‌شود و تنها اطلاعاتی که ابتدا باید وارد کنید تاریخ تولد و جنسیت شماست. این تست وابسته به زمان است و یک ثانیه‌شمار در سمت راست صفحه پاسخگویی به سوالات وجود دارد. در انتها می‌توانید نمره ضریب هوشی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

free-iqtest.net

 

 تست شماره 2 در سایت BRAINMETRIX.COM 

آزمون ضریب هوشی سایت مغز متریکس، آزمونی 20 سوالی است اما ویژگی این تست این است که تمام 20 سوال در یک صفحه قرار دارند و شما می‌توانید قبل از ثبت نهایی، پاسخ‌های خود را بررسی کنید. در انتها نمره‌ای که آورده‌اید به کمک گروه‌بندی معرفی شده: معمولی، نابغه به راحتی قابل درک خواهد بود. 

brainmetrix.com

 

تست شماره 3 در سایت SEEMYPERSONALITY.COM 

این آزمون کمی حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. در این آزمون هر چه سرعت عمل بالاتر نشان دهید نمره بهتری کسب می‌کنید. این آزمون از بخش‌های مختلفی از جمله: حافظه، ادراک، درک کلمه، درک بصری، منطق، روابط عددی، روابط مکانی و خلاقیت تشکیل شده است. 

قبل از پاسخ‌دهی به هر بخش دستورالعمل‌هایی برای کمک به فهم بهتر رویکرد سوال در دسترس شما قرار دارد. شما امکان این را دارید که آزمون را در میانه کار ذخیره کرده و بعدتر پاسخگویی به آن را از سر بگیرید. نتیجه آزمون برای شما ایمیل خواهد شد و از طریق نمودار به شما توانایی‌ها و ضعف‌های نقاط مختلف مغزتان تشریح خواهد شد.

seemypersonality.com

 

تست شماره 4 در سایت FUNEDUCATION.COM 

این سایت ابتدا از شما درخواست می‌کند یک حساب کاربری تشکیل دهید و عضو شوید. بخش‌های مهمی که در این تست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد می‌توان: تحلیل و تجزیه کلمه، جایگشت‌ها و استدلال فضایی-هندسی را نام برد. به یاد داشته باشید برای هر سوال فقط یک بار فرصت پاسخ دادن دارید. 

funeducation.com

 

تست شماره 5 در سایت FREEIQTEST.INFO 

آزمون ضریب هوشی در سایت تست رایگان آی کیو، 20 سوال دارد. سرعت شما در پاسخ‌دهی به سوالات تاثیر چشمگیری در نمره ضریب هوشی شما خواهد داشت. این تست هم مانند مورد قبلی امکان ویرایش دوباره پاسخ را ندارد پس لطفا با دقت تمام گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

freeiqtest.info

 

تست شماره 6 در سایت MEMORADO.COM 

این تست در سایت ممورادو یک آزمون‌ رایگان ضریب هوشی است که دارای 18 ساعت چند گزینه‌ای است. نتیجه نهایی آزمون به صورت تفسیری کوتاه ارایه می‌شود مثلا: شما جزو میانگین افراد قرار دارید یا جزو یک درصد افراد کل دنیا رتبه‌بندی می‌شوید. امکان به اشتراک گذاشتن نتیجه در صفحه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. 

memorado.com

 

تست شماره 7 در سایت IQTEST.COM 

آزمون سایت آی کیو تست در مجموع 38 سوال دارد که طی چند بخش مختلف جنبه‌های متفاوت هوش و توانایی مغز شما را می‌سنجد. اگر حین پاسخگویی به هر سوال بیش از 20 ثانیه زمان صرف کنید، امتیاز منفی خواهید گرفت. این سایت نتیجه عمومی را به صورت رایگان به آدرس ایمیل شما خواهد فرستاد ولی برای اطلاع از نتایج جزیی و تخصصی باید مبلغی را پرداخت کنید. 

iqtest.com

 

تست شماره 8 در سایت TESTYOURSELF.PSYCHTESTS.COM 

این آزمون کمی طولانی‌تر از تست‌های پیشین است. این آزمون 57 سوال دارد و 30 دقیقه مهلتی است که برای پاسخگویی به سوالات تعیین شده است. سوالات بخش‌های مختلفی دارد و اگر بخواهید جزئیات نتیجه خود را دریافت کنید هزینه‌ای برای شما خواهد داشت اما دریافت نمره کلی شما از آزمون رایگان خواهد بود. 

testyourself.psychtests.com

 

تست شماره 9 در سایت IQTESTPREP.COM 

به دو حالت مختلف در دسترس است. یکی تست طولانی 50 سوالی با 12 دقیقه زمان پاسخ‌دهی، دیگری تست کوتاه 25 سوالی که در عرض 6 دقیقه باید به آن پاسخ دهید. اگر در حین آزمون، نیاز دارید سوالات قبلی را ببینید کافی است از کلید عقب‌گرد مرورگر استفاده کنید. 

iqtestprep.com

 

تست شماره 10 در سایت GENIUSTESTS.COM

آخرین سایت خارجی برای انجام آزمون رایگان ضریب هوشی سایت جینیس تست است که دقیقا مشابه مورد قبلی دو تست کوتاه و بلند دارد. اما اگر در این آزمون به اشتباه گزینه‌ای را به عنوان پاسخ کلیک بزنید دیگر امکان ویرایش آن را نخواهید داشت. نتایج همراه با جزییات آزمون شما فقط از راه پرداخت حق عضویت سایت در دسترس شما خواهد بود. در غیر این صورت نمره کلی خود را دریافت می‌کنید.

geniustests.com

 

معرفی بهترین سایت تست هوش ایرانی KARBOOM.IO

در بخش قبلی به معرفی بهترین سایت‌های خارجی در سال 2019 پرداختیم. مشکلی که اغلب مواقع در حین پاسخگویی به سوالات آزمون هوش ممکن است گریبان‌گیر داوطلبان شود، این است که آزمون‌ها به زبان اصلی هستند و اغلب به انگلیسی طراحی شده‌اند و همین موضوع ممکن است در سرعت عمل و یا درک درست سوالات اختلال ایجاد کند.

بهترین سایت تست هوش فارسی - سایت جت

برخی از سایت های ایرانی ممکن است به علت نداشتن دقت بالا در ترجمه آزمون‌هایی از این دست، از سلامتی نتیجه نهایی بکاهند و تاثیر منفی در اعتبار آزمون بگذارند.

یکی از سایت‌های معتبر ایرانی که تست هوش هم دارد کاربوم است. آزمون رایگان ضریب هوشی در سایت karboom.io ، 60 سوال دارد و 45 دقیقه مهلت پاسخگویی دارد و هوش تصویری افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بعد از پاسخ دادن به سوالات، نتیجه نهایی که در 7 طبقه‌بندی مختلف از جمله: نابغه، پرهوش، باهوش، متوسط، ضعیف، مرزی و عقب‌مانده گنجانده شده به شرکت‌کننده عرضه خواهد شد. 

در این مقاله درباره تست هوش، تاریخچه و علت اهمیت آن توضیح دادیم همچنین چندین سایت معتبر ایرانی و خارجی را برای انجام این تست معرفی کردیم. امیدواریم اگر هر یک از این تست‌ها را انجام دادید از نتیجه آن راضی باشید. 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید