خطای 403 چیست

خطای 403 یا به طور دقیق‌تر خطای 403 Forbidden گاهی اوقات روی صفحه مرورگر کاربران به نمایش در می‌آید. نمایش این خطا به این معنی است که به دلایل خاصی اجازه دسترسی به آن سایت یا صفحه‌ را ندارید.
 ۱۳۹۸/۷/۱۶ | ۱۳:۱۵  زمان مطالعه 3 دقیقه
خطای 403 چیست

خطای 403 یا به طور دقیق‌تر خطای 403 Forbidden گاهی اوقات روی صفحه مرورگر کاربران به نمایش در می‌آید. اگر ارور 403 Forbidden به جای وبسایت موردنظرتان برای شما به نمایش درآمد به این معنی است که به دلایل خاصی اجازه دسترسی به آن سایت یا صفحه‌ را ندارید.

حال چرا خطای 403 ایجاد شده است؟ آیا باز هم راهی برای دسترسی به صفحه مورد نظر وجود دارد یا خیر؟ دلایل مختلفی برای این خطا وجود دارد و هر کدام روش خاصی برای رفع مشکل دارند که برای آن‌ها ابتدا باید نوع و دلیل خطا را تشخیص داده و بعد اقدام به رفع آن‌ها کنید.

    برخی از مهم ترین خطاهای وب:

   - خطای 404

   - خطای 500

   - خطای 503

   - خطای 403

   - خطای 502

 

 

 

 

 

 

 

خطای 403 چیست؟

ارور 403 forbidden هنگامی پیش می‌آید که قصد ارتباط با سرور سایت میزبان را دارید. برای درک این موضوع بهتر است که فرایند دسترسی به یک صفحه وب را بدانید.

خطای 403 چیست؟

وقتی می‌خواهید یک صفحه وب را باز کنید، مرورگر از طریق http یک درخواست به سرور آن صفحه می‌فرستد. بعد از آن سرور این درخواست را بررسی می‌کند و اگر همه چیز درست و سرجایش باشد مرورگر یک کد http از نوع 2xx success می‌فرستد که اغلب کاربران قادر به دیدن این کد نیستند.

اگر این فرایند به درستی  انجام نشود و خطایی وجود داشته باشد، مرورگر کد 4xx client error را می‌فرستد که 403 forbidden نیز از همین نوع است. تمام ارورهای 4xx نشان از این دارند که درخواست شما ناموفق بوده است. در این موارد معمولا، نه لزوما، مشکل از طرف کاربر است.

خطای 403 در کل به این معناست که وبسایت مورد نظر جود دارد؛ اما کاربر قادر به دسترسی به آن نیست. در واقع کاربر اجازه دسترسی به صفحه را ندارد؛ ولی دلایل مختلف دیگری برای نمایش ارور 403 وجود دارد و هرکدام روش حل خاص خودشان را دارند. 

 

رفع خطای 403

خطای 403 Forbidden معمولا به صورت‌های “Error 403 access denied” یا “http 403” یا خیلی ساده “Forbidden” نمایش داده می‌شود. وقتی کاربران این پیام‌ها را می‌بینند تصور می‌کنند که برای دسترسی به آن صفحه وب خاص نیاز به رمزعبور دارند؛ ولی در این صورت باید با خطای 401 مواجه می‌شدند و خطای 403 دلایل دیگری دارد. در ادامه می‌توانید چند روی برای حل مشکل خود را پیدا کنید.

رفع خطای 403

راه حل اول: غیر فعال کردن افزونه‌ها 

این امکان وجود دارد که اجازه دسترسی به مرورگر شما به خاطر وجود افزونه یا پلاگین خاصی داده نشده است. افزونه‌هایی مثل اد بلاکرها (افزونه‌هایی که تبلیغات را بلاک می‌کنند) و یا پلاگین‌های پروکسی. اگر به ارور 403 برخورد کردید شاید بهتر باشد که ابتدا افزونه‌های خود را غیرفعال کرده و سپس دوباره اقدام به باز کردن صفحه مورد نظرتان بکنید.

 

راه حل دوم: پاک کردن حافطه نهان (Cache) مرورگرتان

اگر مرورگرتان هنوز هم خطای 403 را نشان می‌دهد بهتر است حافظه نهان یا Cache مرورگر خود را پاک کنید. 

 

راه حل سوم: تنظیمات فایروال

اگر بعد از پاک کردن Cache باز هم مشکل پابرجا ماند، احتمالا سرور با فایروالی که بر روی سیستم شما نصب است مشکلی داشته باشد. اگر به سایت مورد نظرتان اعتماد دارید، فایروال خود را غیر فعال کرده و دوباره صفحه وب را باز کنید و احتمالا این‌بار دیگر با خطای 403 Forbidden مواجه نخواهید شد.

نکته مهم اینجاست که ممکن است صاحبان سایت خودشان دسترسی به برخی اطلاعات را محدود کرده باشند و یا شاید هم به اشتباه این تنظیمات را ایجاد کرده‌اند. در این صورت تنها کاری که می‌کنید این است که با سایت در ارتباط باشید و به آن‌ها وجود این خطا را اطلاع دهید. اگر تمام این‌ کارها را انجام دادی و باز هم با صفحه 403 روبرو شدید؛ باید این واقعیت را قبول کنید که نمی‌توانید به صفحه مورد نظرتان دسترسی داشته باشید!

 

رفع خطای 403 در گوگل کروم

در کروم روی قسمت More Settings  کلیک کنید و در پایین صفحه گزینه Advanced  را بزنید. در قسمت privacy and security روی گزینه content setting کلیک کرده و به قسمت Cookies بروید. در قسمت All cookies and site data اسم وبسایت مورد نظرتان را سرچ و پیدا کنید. در این قسمت روی اسم سایت گزینه Remove را بزنید.

رفع خطای 403 در گوگل کروم

رفع خطای ۴۰۳ در گوگل اسکولار

گوگل اسکولار، یکی از سرویس‌های شرکت گوگل است که امکان جستجوی حرفه‌ای مقالات و رسالات علمی را از طریق جستجوی واژگان کلیدی فراهم می‌کند. نتایج نشان‌داده شده در جستجو با این سرویس، بر اساس میزان مرتبط بودن واژه‌ها فهرست می‌شوند. بر خلاف سرویس جستجوی عمومی گوگل، مرتب کردن نتایج در گوگل اسکولار، بر اساس مقدار ارجاع به آنها توسط مولفان دیگر است. در حالیکه در جستجوی عادی گوگل، این نتایج بر اساس میزان بازدید آنها صورت می‌پذیرد.

بروز خطای ۴۰۳ در گوگل اسکولار، نشان از این دارد که کشور شما از طرف گوگل تحریم شده است. متاسفانه مشکل بروز خطای ۴۰۳ در سرویس‌های گوگل، از جمله گوگل اسکولار، از طریق روش‌های رایج آن امکان پذیر نیست. هرگاه کشوری در لیست تحریم گوگل قرار گیرد، تمام راه‌های ورود به این سرویس‌ها بسته خواهند شد. تنها یک راه‌حل باقی می‌ماند و رفع این مشکل، تنها با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی پی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

نتیجه گیری خطای 403

این خطا یکی از خطاهای تحت وب است که در اثر اجازه یا دسترسی نداشتن کاربر مورد نظر به صفحه مورد نظر رخ می دهد. این مساله به معنی این نیست که شما نیاز به رمز عبور دارید بلکه ممکن است که به دلیل پلاگین یا افزونه دیگری که روی مرورگرتان هست رخ دهد. برای رفع این مشکل می توانید از راه حل های ذکر شده در بالا استفاده نمایید.

نویسنده : ملیکا شایسته

ملیکا شایسته هستم از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و تحصیلاتم را در رشته آی‌تی در دانشگاه بین‌المللی اپتک ادامه دادم. پس از دریافت مدرک فوق لیسانس در موسسه فرهنگی هنری انتظار یار در بخش تولید محتواهای آموزشی شروع به فعالیت کردم. تا کنون چهار کتاب در زمینه‌های مختلف ترجمه کردم که دو کتاب چاپ شده و دو کتاب دیگر مراحل انتشار را طی می کنند.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید