خطای 502 چیست

خطای 502 یا به عبارت دقیق‌تر خطای  502 Bad Getaway یک وضعیت HTTP است که نشان می‌دهد یک سرور در اینترنت، پاسخ غیرمعتبری از سرور دیگر دریافت کرده است. برای رفع این مشکل با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۷/۱۶ | ۱۴:۱۹  زمان مطالعه 3 دقیقه
خطای 502 چیست

خطای 502 چیست؟ هنگام برقراری ارتباط با سایت ممکن است شاهد خطاهای مختلفی باشیم. یکی از این خطاها، ارور 502 است که در این مقاله بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

    برخی از مهم ترین خطاهای وب:

   - خطای 404

   - خطای 500

   - خطای 503

   - خطای 403

   - خطای 502

 

 

 

 

 

 

 

خطای 502 چیست؟

خطای 502 یا به عبارت دقیق‌تر خطای  502 Bad Getaway یک وضعیت HTTP است که نشان می‌دهد یک سرور در اینترنت، پاسخ غیرمعتبری از سرور دیگر دریافت کرده است.

خطای 502 Bad Getaway کاملا مستقل از دستگاه و اطلاعات شما است و می‌تواند روی هر سیستم‌عامل، مرورگر و هر دیوایسی خودش را نشان دهد. ممکن است هر وبسایت خطای 502 خاص خودش را نمایش دهد؛ از مثال‌های بارز این نمایش‌ها می‌توان به 502 Bad Getaway و 502 service temporarily overloaded اشاره کرد.

خطای 502 چیست؟ جت

دلایل بروز خطای 502

خطاهای Bad Getaway معمولا به دلیل وجود مشکلاتی بین سرور‌های آنلاین به وجود می‌آید که خارج از  کنترل کاربران اینترنتی است. با این حال گاهی اوقات مرورگر کاربران فکر می‌کند چنین مشکلاتی بین سرورها وجود دارد و به اشتباه این خطا‌ها را نشان می‌دهد. این اشتباه ممکن است به خاطر شبکه اینترنت خانه‌ و محل کارتان و یا یک دلیل دیگر باشد.

سرور‌های وب Microsoft IIS کمی پیشرفته‌تر در مورد خطای 502 صبحت می‌کنند. اگر چنین خطایی پیش بیاید معمولا  از یک عدد بعد از اعشار استفاده می‌کنند که به طور دقیق‌تری دلیل ایجاد خطای را نشان می‌دهد؛ برای مثال 502.3 نشان می‌دهد که وقتی سرور به عنوان یک نماینده یا واسطه عمل می‌کرده، پاسخ غیرمعتبری از وبسایت دریافت کرده و این خطا پیش آمده است.

 

رفع خطای 502

ارور 502 Bad Getaway یک خطای معمول بین اینترنت و شبکه سرورهاست؛ ولی اگر با یک درصد کم دلیل این اتفاق از طرف کاربران باشد، چند راه برای رفع این خطا وجود دارد:

رفع خطای 502 سایت جت

  1. با زدن دکمه F5 یا CTRL+R صفحه‌ را چندین بار Reload کنید. از آنجا که ارور 502 موقتی است، حتی اگر این مشکل از طرف شما نباشد، ممکن است با چند بار لود کردن دوباره صفحه به نتیجه مورد نظرتان برسید.
  2. تمام تب‌های باز مرورگر را ببندید و بعد از ری‌استارت کردن مرورگر دوباره وبسایت مورد نظر را امتحان کنید. ممکن است مشکل مربوط به مرورگر و کامپیوتر باشد که با استفاده از مرورگر جدید حل شود.
  3. حافظه پنهان یا همان Cache مرورگر را پاک کنید. وجود فایل‌های تاریخ گذشته و یا ناقص می‌تواند یکی از دلایل ایجاد این خطا باشد.
  4. کوکی‌های مرورگر را حذف کنید. اگر نمی‌خواهید تمام کوکی‌های را حذف کنید، در ابتدا کوکی‌های مربوط به سایتی که قصد بازدیدش را دارید پاک کرده و اگر مشکل حل نشد تمام کوکی‌ها را پاک کنید.
  5. مرورگر را در حالت Safe Mode اجرا کنید. این حالت باعث می‌شود تمام اضافات مرورگر شامل افزونه‌ها غیر فعال باشند. اگر در Safe Mode  وبسایت مورد نظر باز شد، یعنی یکی از افزونه‌ها باعث این مشکل شده  و بهتر است به صورت رندوم آن‌ها را
  6. غیرفعال کنید.
  7. از یک مرورگر دیگر استفاده کنید.
  8. کامپیوتر را ری‌استارت کنید.
  9. مودم خاموش روشن کنید.
  10. سرور‌های DNS را تغییر دهید.
  11. با وبسایت مورد نظر به طور مستقیم در ارتباط باشید. احتمالا با ایجاد این خطای، مسوولان سایت در حال رفع آن هستند؛ ولی اطلاع دادن این موضوع به آن‌ها نیز ضرری ندارد؛ حداقل ماجرا این است که قطعا می‌توانید بگویید که مشکل از طرف شما نیست.
  12. اگر تمام کارهای بالا را انجام داید و حتی سایت مورد نظرنیز اعلام کرد که مشکلی وجود ندارد ، پس به احتمال بسیار زیاد خطای 502 به دلیل مشکلاتی از طرف ISP شماست و باید با سرویس‌دهنده اینترنت تماس بگیرید.

اگر شما صاحب بلاگ شخصی و یا وبسایتی هستید که با وردپرس یا جوملا کار می‌کنید و وبسایتتان با خطای 502 مواجه شده است، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

رفع خطای 502 در وردپرس

برای رفع این مشکل باید در قدم اول سایت خودتان را Reload کنید. همانطور که در بالا گفته شد استفاده از یک مرورگر دیگر و یا پاک کردن حافظه پنهان می‌تواند به مشکل کمک کند؛ 

رفع خطای 502 در وردپرس سایت جت

اگر روی وبسایتتان از CDN و یا فایروال استفاده می‌کنید، ممکن است آن‌ها دلیل ایجاد ارور 502 باشند. برای چک کردن این موضوع به طور موقت هر دو را خاموش کنید.

این موضوع تمام واسطه‌های بین سایت‌ شما و سرور را از بین می‌برد و اگر مشکل حل شد با سرویس CDN خود تماس بگیرید تا مشکل را حل کنند .

اگر باز هم ارور 502 از بین نرفت، باید تمام پلاگین‌های وردپرس سایت را غیر فعال کنید. اگر بعد از غیر فعال کردن پلاگین‌ها خطا رفع شد؛ یکی از پلاگین‌ها دلیل ایجاد خطای است. در اینجا باید یکی یکی پلاگین‌ها را تا زمان ایجاد دوباره خطا فعال کنید تا پلاگین مورد نظر را بیابید. بعد از این مرحله می‌توانید از یک پلاگین جایگزین مشابه استفاده کرده و یا با سازنده در تماس باشید.

اگر هنوز هم خطای 502 سرجایش بود تم سایت خود را به تم  پیش‌فرض وردپرس تغییر دهید.

اگر با انجام تمام این مراحل باز هم به مشکل برخوردید احتمال بسیار زیاد سرورهاست دلیل ایجاد خطای است. با سرویس‌ ارائه‌دهنده هاست تماس بگیرید و تمام کار‌هایی که برای رفع خطا انجام داده‌اید برای آن‌ها توضیح دهید. 

 

رفع خطای 502 در جوملا

اکثر روش‌هایی که در رفع خطای 502 برای وردپرس گفته شد، برای جوملا نیز قابل انجام است. یک نکته مهم در مورد جوملا این است که از NGINX به عنوان واسطه ای برعکس برای اجرای صفحه‌های وب استفاده می‌کند. این موضوع به سرویس‌های بک‌-اند مثل PHP-FPM بستگی دارد و اگر یکی از این سرویس‌ها خراب یا متوقف شود NGINX هیچ اطلاعاتی دریافت نمی‌کند و باعث ایجاد ارور 502 می‌شود. رفع این مشکل ساده است، کافی است NGINX، PHP-FPM و دیگر سرویس‌های مربوطه را ری‌استارت کنید.

 

جمع بندی خطای 502 و روش های رفع آن

خطای 502 یا به عبارت دقیق‌تر خطای 502 Bad Getaway یک وضعیت HTTP است که نشان می‌دهد یک سرور در اینترنت، پاسخ غیرمعتبری از سرور دیگر دریافت کرده است. این خطا گرچه از سمت سرور است اما ممکن است یه دلیل اینترنت محلی شما رخ داده باشد. در این مقاله به طور کامل به بررسی این خطا پرداختیم و روش های رفع آن را نیز معرفی کرده ایم.

نویسنده : ملیکا شایسته

ملیکا شایسته هستم از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و تحصیلاتم را در رشته آی‌تی در دانشگاه بین‌المللی اپتک ادامه دادم. پس از دریافت مدرک فوق لیسانس در موسسه فرهنگی هنری انتظار یار در بخش تولید محتواهای آموزشی شروع به فعالیت کردم. تا کنون چهار کتاب در زمینه‌های مختلف ترجمه کردم که دو کتاب چاپ شده و دو کتاب دیگر مراحل انتشار را طی می کنند.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید