هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

این روزها نام و نماد هشتگ کاربرد زیادی پیدا کرده است، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دنیای واقعی. اما بهتر است بدانید که هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۷/۲۱ | ۱۵:۳۰  زمان مطالعه 4 دقیقه
هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

این روزها نام و نماد هشتگ کاربرد زیادی پیدا کرده است، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دنیای واقعی یا حتی در نام برخی از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی پرطرفدار نیز دیده می‌شود. شاید این برنامه‌ها تمایل دارند با زدن هشتگ در نام خود محبوبیت بیشتری پیدا کنند. 

در ادامه با ما همراه باشید؛ چراکه قرار است مطالب جالبی پیرامون هشتگ به شما بگوییم.

 

هشتگ چیست؟ 

هشتگ Hashtag که با نماد # نمایش داده می‌شود، نوعی نماد پیشوندی یا به عبارت دیگر نوعی برچسب است و بیشتر به جهت طبقه‌بندی و به اشتراک گذاری مطالب و نظرات درباره موضوعی خاص کاربرد دارد. امروزه این نماد در سطح جهانی کاربرد پیدا کرده است. 

هشتگ چیست؟ چگونه از آن استافاده کنیم. جت

زمانی که افراد یک هشتگ را جستجو می‌کنند با مجموعه‌ای از مطالب حاوی آن هشتگ روبه‌رو می‌شوند. از این عبارت پیدا است که هشتگ جستجو را سریع‌تر و هدفمندتر می‌کند. عموماً پیش از پراهمیت‌ترین یا کلیدی‌ترین واژه مرتبط با یک متن یا موضوع هشتگ قرار می‌دهند. شما اجازه قرار دادن هر نوع کاراکتری را به جز علامت % و $ در مقابل نماد هشتگ دارید. 

اگر می‌خواهید از یک عبارت یا یک کلمه دو بخشی که بخش اول و دوم آن از هم جدا است برای هشتگ زدن استفاده کنید می‌بایست بین بخش‌های جدا شده کاراکتر _ به کار ببرید یا از نیم‌فاصله استفاده کنید. به عنوان مثال#مزه_شیرین_عدالت یا #مزه‌شیرین‌عدالت. این امر به دلیل شناسایی کامل کلمه یا عبارت هشتگ خورده از کلمات بعد از آن است.

برخی معادل فارسی این کلمه انگلیسی را مربع می‌دانند. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی ستاره مربع به جای ستاره هشتگ گفته می‌شود.

هشتگ نخستین بار به وسیله توییتر ایجاد شد. اما پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب، پینترست و تلگرام مورد استفاده قرار گرفت و البته امروزه کاربرد گسترده‌تر و جریان‌ساز آن در توییتر نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

 

هشتگ چه کاربردی در شبکه‌های اجتماعی دارد؟ 

کاربرد هشتگ گسترده‌تر از آن چیزی است که بتوان همه آن‌ها را در یک مقاله گنجاند. مخصوصاً در زمان حال که کاربرد شبکه‌های اجتماعی بیش از هر روز دیگری است. طبقه‌بندی این کاربردها شاید نیازمند یک بررسی تاریخی- جامعه‌شناسی باشد، چراکه بسیاری از هشتگ‌ها تکامل پیدا می‌کنند و در گذر زمان رنگ و بوی دیگری می‌یابند. ولی شاید در یک تقسیم‌بندی کلی بتوان در سه دسته زیر همه آن‌ها را جای داد:

هشتگ چه کاربردی در شبکه های اجتماعی دارد؟

  1. در جهت یافته‌شدن و دیده شدن محتوا برای کسانی که هشتگ خاصی را جستجو می‌کنند
  2. دسته‌بندی محتواهای مختلف در یک اکانت خاص
  3. منتقل کردن بار احساسی پیام (مثلاً بعد از یک توییت اعتراضی هشتگ #عصبانی‌ـ‌هستم را می‌بینیم. این هشتگ نه با هدف طبقه‌بندی مطالب استفاده شده و نه با هدف یافته شدن مطلب. بلکه گوینده می‌خواهد فضای احساسی حاکم بر این جمله را به مخاطب خود منتقل کند.

شایان ذکر است که هشتگ در زبان‌های گوناگون،‌ مفاهیم متفاوتی را در بردارد و به عنوان مثال کاربرد این علامت از قدیم‌ در زبان انگلیسی وجود داشته و مفهوم شماره (number) داشته است. اما امروز مفاهیم و کاربردهای دیگری نیز به خود گرفته است که فراتر از شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی است. کاربرد هشتگ در تلفن‌های همراه مفهوم دیگری است و بحث پیرامون آن در این مقاله ما نمی‌گنجد.

 

ویژگی‌های هشتگ مناسب

هشتگ‌گذاری تا حد زیادی شبیه برچسب یا تگ‌گذاری در یک وب‌سایت است. با این حال یک تفاوت اساسی بین این دو مورد وجود دارد؛‌ کاربرد هشتگ بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام است، درحالی که تگ‌های وب‌سایت شرایط متفاوت‌تری دارند. 

ویژگی های هشتگ مناسب - سایت جت

حواستان باشد که نباید پست خود را با انواع و اقسام هشتگ‌ها پر کنید؛ این کار باعث می‌شود محتوا شما در حد یک هرزنامه تقلیل پیدا کرده و اثربخش نباشد. البته این معضل در اینستاگرام بیشتر رایج است تا توییتر. چراکه توییتر با اعمال محدودیت ۲۸۰ کاراکتر در یک توییت عملاً اجازه انجام دادن چنین کاری را نمی‌دهد. کاربران توییتر نیز در این مورد حساسیت‌های بیشتری نشان می‌دهند. 

هشتگ باید با پست مورد نظر ما هم‌خوانی داشته باشد. از به کار بردن هشتگ‌های بی‌ربط یا نامفهوم با این هدف که با یک موج توییتری همراه شوید به جد خودداری بفرمایید. این امر پسندیده نیست و نادیده گرفتن شما و صفحه‌تان را در پی خواهد داشت.

هشتگ باید اندازه مناسبی داشته باشند و هشتگ‌های طولانی جستجوپذیری کمی دارند. همچنین تلاش شود از حروف اضافه مثل «در»،‌ «از»، «با»‌ و ... در هشتگ‌ها استفاده نشود. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند هشتگ‌های خود را با آرایه‌ها و زیبایی‌های زبان آمیخته کنند. به عنوان مثال استفاده از واج‌آرایی یا ایهام کاربرد گسترده‌ای بالاخص در هشتگ‌های رایج در موج‌های توییتری دارند.

کلمات ثقیل و سنگین که بیشتر در متون ادبی به کار برده می‌شوند تا کلمات روزمره مردم عادی نیز معمولاً در هشتگ‌ها فضای مجازی کاربرد ندارند. 

 

 

بهترین استراتژی به کار بردن هشتگ

یکی از راه‌های دیده شدن در شبکه‌های استفاده از هشتگ‌های موج‌های توییتری است. فرقی نمی‌کند در اینستاگرام باشد یا تلگرام،‌ این هشتگ‌ها در همه جا به یک‌باره گسترش پیدا می‌کنند. شما با استفاده از این هشتگ‌ها می‌توانید نظرات خود را راجع به یک اتفاق مورد نظر بیان کنید.می توانید با بهترین استراتژی هشتگ یک اینفلوئنسر معروف شوید.

بهترین استراتژی به کار بردن هشتگ

اما به طور کلی بهتر است کلیدی‌ترین و نزدیک‌ترین واژه یا عبارت به مقصود خود را به عنوان هشتگ در نظر بگیرید. از سوی دیگر استفاده از نام برند، کلمات پرکاربرد یا موج‌سواری روی ترندهای روز می‌تواند از جمله بهترین استراتژی‌های به کار بردن هشتگ باشد.

تاثیر هشتگ بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

به طور کلی هشتگ به دیده شدن بیشتر شما در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها،‌ موسسات یا حتی برنامه‌های تلویزیونی مسابقه هشتگی به راه می‌اندازند؛ به این ترتیب که شرکت‌کنندگان در این مسابقات باید محتوای خود را با هشتگ نام شرکت یا مجموعه همراه کنند. در برخی مواقع شرکت‌ها یا رسانه‌ها راه ارتباطی خود را از طریق هشتگ معرفی می‌کنند به این شکل که ما پست‌ها و نظرات شما را در هشتگ‌هایی که به نام مجموعه ما زده‌اید، دنبال می‌کنیم.

راه دیگری هم وجود دارد،‌ برخی شرکت‌ها و موسسات با به راه انداختن موج‌های توییتری یا موج‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی را ترویج می‌دهند که به دیده شدن هرچه بیشترشان کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است یک کارفرما با به کار بردن هشتگ‌های پرطرفدار و پربازدید محصول خود را تبلیغ کند به عنوان مثال یک مجموعه با زدن هشتگ لاکچری برای محصولات خود،‌ آن‌ها را پرزرق و برق و جذاب نشان می‌دهد. این هشتگ جز هشتگ‌های پرطرفدار اینستاگرام است.

بیشتر بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نمونه‌هایی از هشتگ‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی

هشتگ‌های پرکاربرد در توییتر معمولاً در جهت بیان اعتراض یا نظرات در مورد مسائل روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. موضوعاتی نظیر نژادپرستی، حقوق زنان،‌ مصرف‌گرایی و فقر هشتگ‌های زیادی داشته‌اند و هر از چندگاهی موج‌هایی به راه می‌اندازند. 
به عنوان مثال HeForShe# در اعتراض به تبعیض جنسیتی کاربرد پیدا کرده است و یا #NotMyPresident در جایگاه ششم ترندهای محبوب توییتر قرار گرفته و در اعتراض به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است.

نمونه هایی از هشتگ های پرکاربرد در حوزه های مختلف در شبکه های اجتماعی

#BlackLivesMatter نیز در مورد زندگی سیاه‌پوستان و تبعیض‌های نژادی رایج شده میان آن‌ها با دیگر نژادها است و در جایگاه دوم ترندهای برتر توییتر قرار گرفته است.

در اینستاگرام و به‌ویژه اینستاگرام فارسی هشتگ‌ها تنوع گسترده‌تری دارند. علاوه‌بر هشتگ‌های اعتراضی توییتر،‌ موضوعاتی نظیر مد و زیبایی، سبک زندگی، روابط کاری و اجتماعی و... طرفداران زیادی دارند و هشتگ‌های زیادی با این موضوعات ساخته شده است.

برخی هشتگ‌ها نیز بخشی از یک ترانه معروف یا یک دیالوگ از فیلم و سریال هستند. این هشتگ‌ها به خاطر نوع ماهیت‌شان خیلی زود شناخته و معروف می‌شوند. به عنوان مثال #toinfinityandbeyond هشتگ بسیار محبوبی در فضای مجازی است و دیالوگ معروف «باز لایت‌یر» در مجموعه فیلم‌های «داستان اسباب‌بازی»‌‌ است. این هشتگ در موقعیت‌های گوناگونی کاربرد یافته است.

البته هشتگ‌های پرکاربرد دیگری وجود دارند که برخی از آنها را در ادامه می‌بینید:

  • #love
  • #instagood
  • #photooftheday
  • #fashion
  • #beautiful
  • #happy
  • #cute
  • #tbt
  • #ایران
  • #ایرانی
  • #ایرانگردی
  • # خوشمزه
  • #رفیق
  • #تهران
  • #تهرانگردی
  • #خاطره 
  • #عشق
  • #عکس

 

جمع‌بندی هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

هشتگ ابزاری کاربردی برای دسته‌بندی موضوعی محتوا در شبکه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود مخاطبان بتوانند سریع‌تر به آن چیزی که می‌خواهند برسد. با توجه به اینکه امکان جستجوی هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، بنابراین باید در انتخاب آنها دقت کرده و زیاده‌روی نکنید.می توانید با مطالعه رازهای پولسازی از اینستاگرام راهکارهای شگفت‌انگیز و تست شده برای افزایش تعداد دنبال کنندگان کسب نمایید. 

هشتگ‌ها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز تاثیر بسیار زیادی دارند. اما به طور کلی می‌توان در سه گروه زیر از هشتگ استفاده کرد: 

  1. در جهت دیده شدن محتوا برای کسانی که هشتگ خاصی را جستجو می‌کنند
  2. دسته‌بندی محتواهای مختلف در یک اکانت خاص
  3. منتقل کردن بار احساسی پیام (#عصبانی_هستم)

 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید