خطای 503 چیست

در هنگامی که گرم جستجو و گشتن در دنیای اینترنت هستید، معمولا  یکی ازخطاهایی که با آن مواجه می‌شوید ارور 503 است. این خطا نسبت به سایر خطاها بعد از مدتی زمان برطرف می‌شود. 
 ۱۳۹۸/۷/۱۵ | ۱۴:۵۷  زمان مطالعه 3 دقیقه
خطای 503 چیست

در هنگامی که گرم جستجو و گشتن در دنیای اینترنت هستید، معمولا  یکی ازخطاهایی که با آن مواجه می‌شوید ارور 503 است. این خطا نسبت به سایر خطاها بعد از مدتی زمان برطرف می‌شود. 

    برخی از مهم ترین خطاهای وب:

   - خطای 404

   - خطای 500

   - خطای 503

   - خطای 403

   - خطای 502

 

 

 

 

 

 

 

خطای 503 چیست؟

خطای 503  Service Unavailable errorیکی از خطاهای سمت سرور است به معنای اینکه سرور وب مورد نظر شما در حال حاضر در دسترس نیست. این خطا را شما در هر مرورگری در لپتاپ، کامپیوتر، تبلت یا حتی موبایل‌تان خواهید دید. 

 

دلایل بروز خطای 503

اگر تجربه خرید و بازدید از سایت‌های معروف و فروشگاه‌های اینترنتی به خصوص در زمان جمعه سیاه یا حراجمعه‌ها را داشته باشید، پس از مدتی با ارور 503 Service Unavailable مواجه خواهید شد که دلیل آن ترافیک و بازدید بیش از حد سایت است . 
البته گاهی هم به علت تعمیراتی که سرور در حال انجام است این کد نشان داده می‌شود. در حالت کلی اگر سرویس‌های میزبانی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، محدود باشد، یا سرور در حال پشتیبان‌گیری، بروزرسانی و .. باشد.

دلایل بروز خطای 503

رفع خطای 503

برای رفع ارور  http error 503 مراحل زیر را انجام دهید. هرچند که این خطا از سمت سرور است اما درصد احتمال وجود دارد که با اقدامات زیر توسط شما کاربر، برطرف شود. 

 

چک کردن آدرس و بارگذاری مجدد

آدرس سایت را چک کنید. در برخی از مواقع با باز کردن مجدد سایت این خطا رفع می‌شود و شما به سایت دسترسی پیدا می‌کنید. البته مراقب باشید زمانی که با  پیغام خطای 503 Service Unavailableدر زمان خرید اینترنتی مواجه شدید، صفحه را رفرش نکنید چون در اینصورت ممکن است دوبار خرید انجام دهید و مبلغ اضافی از حساب‌تان خارج شود. در این زمان فقط از صفحه عکس گرفته و مدیر سایت یا ادمین را باخبر کنید.

 

پاک کردن کش مرورگر

معمولا اولین اقدامی که در مواجهه با خطای http error 503 به نظرمان می‌رسد، پاک کردن حافظه پنهان مرورگر است. به بخش تنظیمات مرورگرتان رفته و تاریخچه و حافظه پنهان را حذف نمایید.

 

روشن و خاموش کردن مجدد سیستم یا مودم

اگر یک درگیری کوچک در سیستم یا مودم شما اتفاق افتاده باشد، با خاموش و روشن کردن آن مشکل حل می‌شود. اگر با پیغام Service Unavailable – DNS Failure  مواجه شدید در تنظیمات اینترنت، DNS سرور خود را تغییر داده و از DNS رایگان استفاده کنید.

 

امتحان با مرورگر دیگر

 برای رفع این مشکل کافی است سایت را با مرورگر دیگری بالا بیاورید. اگر افزایش ترافیک ورودی به ساتی باعث بروز این خطا شده باشد، چند دقیقه دیگر به سایت سر بزنید احتمالا مشکل برطرف شده است.

 

رفع خطای 503 در وردپرس

زمانی که شما در وردپرس با این خطا مواجه می شوید می توانید با استفاده از یکی از راه های زیر مشکل‌تان را برطرف کنید.

 

غیر فعال کردن افزونه

همانند بقیه ارورهایی که با آن روبرو می‌شوید، ارور 503 هم ممکن است در اثر نصب افزونه یا پلاگین مخرب رخ دهد. در این حالت باید افزونه‌ها را غیر فعال کنید. چگونه؟

رفع خطای 503 در وردپرس با غیر فعال کردن افزونه

اگر دسترسی‌تان به پنل مدیریت قطع شده است، از طریق فایل منیجر به دایرکتوری هاست خود متصل شوید، از آن‌جا به پوشه wp-content  رفته و نام پوشه  plugins را به نام plugins-old تغییر دهید. به این ترتیب تمام افزونه‌های شما غیر فعال می‌شود. سپس پوشه را به نام اولیه خود برگردانید و دوباره وب سایت را بارگذاری کنید. اگر مشکل از افزونه‌ها باشد، احتمالا با این روش حل خواهد شد.

رفع خطای 503 در وردپرس با غیر فعال کردن افزونه

برگرداندن به قالب پیش فرض وردپرس

قبل از هرچیز ابتدا از سایت خود یک پشتیبان‌گیری انجام دهید تا در صورت بروز مشکل، آن را داشته باشید. حالا مانند مرحله قبل به فایل منیجر و سپس فایل کانتنت رفته و از آنجا پوشه theme را انتخاب کنید. قالب فعلی سایت‌تان را پیدا کرده و آن را دانلود کنید حالا می‌توانید آن را از حالت فشرده در آورده و فولدر را حذف کنید. سپس سایت‌تان را دوباره بارگذاری کنید. اگر مشکل از قالب شما باشد با برگشتن به حالت پیش فرض باید از شر ارور 503 نیز رها شده باشید.

و در آخر، اگر هیچ کدام از این روش‌ها نتیجه نداد، از هاست خود یک پشتیبان‌گیری کامل داشته باشید. سپس کلیه اطلاعات موجود در وردپرس را برون ریزی کنید. فولدر wp-content خود را دانلود کرده و وردپرس را مجددا بر روی هاست نصب کنید. حالا با استفاده از اطلاعات برون ریزی شده و فولدر بالا، سایت‌تان را مجددا بارگذاری کنید.

 

رفع خطای 503 در جوملا

جوملا هم تقریبا شبیه به وردپرس است. با حذف افزونه‌های بدون استفاده، حافظه بیشتر می‌شود. گاهی هم باید نسبت به حذف افزونه‌های خطرناک اقدام کنید. معمولا فعال کردن افزونه‌های آمار گیر باعث بروز خطا در سایت می‌شود. 
همانند وردپرس در جوملا نیز با جایگزین کردن موقت قالب پیش فرض و  حذف موقت قالب فعلی می‌تواند ارور 503 را برطرف کند. در حالت کلی می‌توانید برای افزایش راندمان کاری، اطلاعات سرور را کش کنید.  برای این کار می‌توانید از پلاگین سوپر کش استفاده کنید. 

 

جمع بندی خطای 503 چیست

همانطور که مطالعه کردید این خطا در اثر عدم پاسخگویی سرور رخ می دهد. در اکثر مواقع این خطا بعد از گدشت مدتی برطرف می گردد مگر اینکه تغییری بر روی سایتتان داده باشید و این خطا در اثر آن تغییر رخ داده باشد. مثلا افزونه ای را نصب کردید که منابع زیادی را از سرور بگیرد، این هطا رخ می دهد و تا زمانی که آن افزونه را فیر فعال نکنید باقی می ماند. اگر تجربه‌ این ارور و دست و پنجه نرم کردن برای رفع آن را دارید، برای ما از تجارب‌تان بنویسید.
 

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید