خطای 500 یا Server Error 500 چیست

خطای 500 چیست و چرا رخ می دهد؟ در این مقاله به بررسی دلایل بروز این خطا و راه حل هایی جهت برطرف کردن آن پرداخته ایم. این خطا معمولا از سمت سرور رخ می دهد و اغلب با بارگذاری مجدد صفحه رفع می گردد.
 ۱۳۹۸/۷/۱۵ | ۱۰:۳۱  زمان مطالعه 2 دقیقه
خطای 500 یا Server Error 500 چیست

خطای 500 چیست و چرا رخ می دهد؟ در این مقاله به بررسی دلایل بروز این خطا و راه حل هایی جهت برطرف کردن آن پرداخته ایم. این خطا معمولا از سمت سرور رخ می دهد و اغلب با بارگذاری مجدد صفحه رفع می گردد.

وقتی در اینترنت در حال جستجو هستید و از این سایت به آن سایت می‌روید، مسلما برایتان خوشایند نیست که با پیغام خطا مواجه شوید. یکی از این خطاها، ارور 500 است. 

اگر این خطا را دیدید، سعی کنید ذوق و شوق خود را همچنان حفظ کرده و به جستجو ادامه دهید، چون ارور 500 از جانب شما نیست و ربطی به اینترنت و مرورگر شما ندارد. مانند این است که شما در یک بزرگراه، در حل راندن ماشین هستید و ناگهان ماشین خراب می‌شود. دلیل اصلی خراب شدن ماشین شما، موتور آن است در حالی که شما برای شرح قضیه فقط به عبارت «ماشین خراب شده» چسبیده‌اید. درنتیجه باید به ریشه مشکل نگاه کنید تا بتوانید آن را درست کنید.

    برخی از مهم ترین خطاهای وب:

   - خطای 404

   - خطای 500

   - خطای 503

   - خطای 403

   - خطای 502

 

 

 

 

 

 

 

خطای 500 چیست؟

خطای 500 در واقع نشان می‌دهد که مشکلی در سرور وب سایتی که شما جستجو کردید، رخ داده است. سرور به هر علتی در زمان بروز خطای 0 50  http error ممکن است پیغام خطا را نشان دهد اما از آن‌جایی که نمی‌خواهد توسط هکرها شناسایی شود، از نشان دادن دلیل اصلی خطا جلوگیری می‌کند و فقط پیغام ارور http error 500، می‌دهد. البته نمایش ارور 500 یا عدم نمایش آن توسط سرورها تعیین می‌شود.

خطای 500 چیست

دلایل بروز خطای 500

در اصل بیشترین دلیل بروز خطای  Internal Server Error 500 به علت عدم دسترسی به فایل‌ها یا کدهای نادرست در فایل PHP.INI و یا درخواست نامعتبر از سمت اسکریپ سایت یا در حالت کلی خطا در اتصال به سرور باشد. گاهی هم به علت خطا در کدنویسی htaccess رخ می‌دهد. 

خطای 0 50  http error در اصل یک خطای عمومی است(مثل خراب شدن ماشین) که به علت مشکل غیرمتظره‌ای که روی سرور (یا همان موتور ماشین) رخ داده، اتفاق می‌افتد. برای آن که دلیل اصلی خطای 500 را بفهمید می‌توانید از طریق پوشه کانفیگ خطا را مشاهده کنید. پیامی که در فایل log error در سی پنل سایت خود مشاهده می‌کنید، برای مشخص شدن دلیل آن کافیست.

 

رفع خطای 500

برای رفع خطای 500 معمولا باید منتظر بمانید تا از سمت هاست یا سرور این مشکل برطرف شود. اگر در بازدید از سایتی با این مشکل روبرو شوید، چند دقیقه بعد با رفرش کردن صفحه یا فشار دادن دکمه اف 5 احتمالا مشکل حل شود. اگر با حذف کوکی‌های مرورگرتان و پاک کردن حافظه پنهان نیز مشکل حل نشد، باید منتظر بمانید تا صاحبان سایت، که احتمالا در حال رفع خطا هستند، این ارور را برطرف کنند.

رفع خطای 500

رفع خطای 500 در پرداخت اینترنتی

اگر در صفحه پرداخت اینترنتی هستید، از لود کردن دوباره صفحه صرف نظر کنید چون در این صورت ممکن است دوبار پول از حساب شما برداشت شود. در این صورت حتما صاحبان سایت را از این ارور برطرف کنید. اگر خودتان صاحب سایت هستید می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید.

  • پلاگین‌ها را غیرفعال کرده و به ترتیب هر کدام را بررسی کنید
  • سایت را مجددا دیباگ کنید.
  • فایل‌های تازه و اصلی را در سایت آپلود کنید.
  • مسئول هاست را با خبر کنید.

 

رفع خطای 500 در وردپرس و جوملا

این خطا همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد. اگر در وردپرس یا جوملا دچار این خطا شدید می توانید از راه حل های زیر برای رفع مشکلتان استفاده نمایید.

رفع خطای وردپرس در وردپرس و جوملا

حذف افزونه یا پلاگین

اگر از جوملا یا وردپرس استفاده می‌کنید، پیغام خطا ممکن است به علت فعال بودن یکسری افزونه یا پلاگین به وجود آمده باشد که با حذف آن، مشکل برطرف می‌شود. البته این به معنای مشکل داشتن آن افزونه نیست، بلکه شاید فضای بیش از حدی که افزونه پر کرده است، دلیل بروز پیغام خطا باشد. اما در حالت کلی به جز تفاوت در جزئیات کوچکی، مسیر رفع ارور در جوملا نیز مشابه وردپرس است.

رفع خطای 500 در وردپرس و جوملا

زمانی که در وردپرس به این پیغام برخوردید، وارد سی پنل سایت شده و در پوشه روت فایل htaccsess را با ویرایشگر خود باز کرده و تمام کدهای آن را حذف کنید. (البته قبلش کدها را یک جا برای خودتان ذخیره کنید) حالا از پنل‌ مدیریت وارد بخش تنظیمات شده روی پیوندهای یکتا کلیک کرده و تغییرات را ذخیره کنید. اگر با این روش حل نشد، خط به خط کدها را اضافه کنید تا ببینید مشکل از کدام خط است.

 

افزایش حافظه PHP هاست

در صورتی که با خطای  HTTP 500 Internal Server در  وردپرس روبرو شدید، این خطا بیانگر کمبود حافظه php هاست است. برای رفع این مشکل از طریق سی پنل وارد فایل منیجر شده و به public_html/wp-admin بروید. در این‌جا یک فایل جدید به نام PHP.ini ساخته و در آن کد memory=64MB را قرار دهید.

رفع خطای 500 در وردپرس و جوملا

همچنین با چک کردن wp-config.php میزان رم مصرفی را با وارد کردن عبارت '512M'); define('WP_MEMORY_LIMIT',  بالا ببرید.

 

بازگردانی به حالت پیش فرض

زمانی که شما قالب سایت را به حالت پیش فرض برمی‌گردانید، اگر مشکل از کدنویسی قالب شما باشد، معمولا مشکل حل می‌شود.

 

نصب نسخه جدید وردپرس

اگر با هیچکدام از این روش‌ها، صفحه ارور همچنان باقی ماند، آخرین نسخه وردپرس را دانلود کرده و جایگزین نسخه فعلی کنید. برای این کار بعد از دانلود فایل زیپ وردپرس، پوشه کانتنت و کانفیگ را حذف کرده سپس بقیه پوشه‌ها را از پوشه وردپرس به مسیر اصلی برگردانید. 

سپس از بقیه پوشه‌هایی که باقی مانده است یک فایل زیپ تهیه کرده و در مسیری که وردپرس نصب شده آپلود کنید. پس فایل را از حالت فشرده خارج کرده و آن را در جایگزین پوشه و فایل دیگر در هاست کنید.

 

جمع بندی خطای 500

در این مقاله به طور کامل به بررسی خطای 500 پرداختیم. گفتیم خطای 500 چیست و چگونه می توان آن را رفع نمود. در مورد راه حل های برطرف کردن آن در سیستم های مختلف مانند وردپرس و جوملا نیز مطالبی گغتیم. خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد ایت مقاله با ما در میان بگذارید.
 

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید