خطای 404 چیست

خطای 404 یا Page Not Faund خطایی هست که در اثر بروز مشکل در پیدا کردن صفحه اتفاق می افتد. این خطا به دلایل زیادی ممکن است روی دهد که در ادامه به بررسی دلایل و نحوه رفع هر کدام می پردازیم.
 ۱۳۹۸/۷/۱۳ | ۱۴:۰۰  زمان مطالعه 3 دقیقه
خطای 404 چیست

خطای 404 یا Page Not Faund خطایی هست که در اثر بروز مشکل در پیدا کردن صفحه اتفاق می افتد. این خطا به دلایل زیادی ممکن است روی دهد که در ادامه به بررسی دلایل و نحوه رفع هر کدام می پردازیم.

قاعدتا بسیاری از ما سوال‌هایی در ذهن‌مان داریم که جواب‌شان را پیدا نمی‌کنیم. وقتی مغز ما این سوال را می‌پرسد و هیچ جوابی نمی‌گیرد، بعد از کلی خوددرگیری، بی‌خیال سوال می‌شود تا شاید روزی، جایی، جوابی برای آن پیدا کند. قاعدتا می‌پرسید خب این چه ربطی به خطای 404 دارد؟ برایتان خواهم گفت.

    برخی از مهم ترین خطاهای وب:

   - خطای 404

   - خطای 500

   - خطای 503

   - خطای 403

   - خطای 502

 

 

 

 

 

 

 

خطای 404 چیست؟

وقتی سوالی، مطلبی، یا آدرسی را در گوگل یا سایت جستجو می‌کنید و جوابی برای آن پیدا نمی‌شود، این خطا را می‌دهد. درواقع این خطا دقیق شبیه زمانی است که مغز شما از شدت چراهای بی‌پاسخ، خطا می‌دهد. (البته اگر تا به حال دچار ارور مغزی شده باشید!). خطای 404 یک حس شکست آزاردهنده‌ای پس از جستجو کردن به کاربر می‌دهد که معمولا خطایی از سمت کاربر است. 

در واقع زمانی که شما آدرس را اشتباه وارد می‌کنید یا آدرسی وارد می‌کنیدکه سرور قادر به پیدا کردن آن نباشد و در صفحات سرور نباشد، با این خطا مواجه خواهید شد.

خطای 404 چیست و چگونه آن را برطرف کنیم

 404 همان صفحه‌ی معروفی است که ربات از هم پاشیده‌ گوگل، آچار به دست روی زمین نشسته و با یک نگاه درمانده به قطعات از هم پاشیده‌اش نگاه می‌کند. اما نه تنها در گوگل بلکه حتی در انواع سایت‌های بزرگ و کوچک نیز با آن روبرو خواهید شد.
حالا یکسری از سایت‌ها طوری برنامه‌نویسی کرده‌اند که اگر احیانا کاربر به خطای 404 برخورد، صفحه‌ متحرک یا فیلم و انیمیشن‌های متحرک ظاهر شوند تا هم یکنواختی این خطای تکراری از بین برود و هم به ذوق کاربر برنخورد.

رفع خطای 404

بسته به این که دلیل بروز این خطا چه چیزی هست، راه حل آن نیز متفاوت است.

 

بارگذاری مجدد صفحه

در کمتر مواقعی پیش می‌آید تا این روش راه چاره برای رفع خطا باشد اما امتحان آن ضرری ندارد. کلید F5 را فشار داده و منتظر رفرش صفحه باشید.

رفع خطای 404 با بارگذاری مجدد صفحه

چک کردن آدرس

خطاهای تایپی معمولا باعث می‌شوند تا آدرسی که تایپ کردید، پیدا نشوند. اگر خودتان آدرس را تایپ کردید، دوباره نگاهی به آن بیندازید و آدرس را درست کرده و دوباره سرچ کنید. گاهی هم ممکن است لینکی که از صفحه‌ی دیگر شما را به این صفحه هدایت کرده، اشتباه باشد.

رفع خطای 404 با چک کردن آدرس صفحه

پاک کردن کش مرورگر

گاهی هم پیش می‌آید که آدرس مورد نظر شما در لپتاپ باز می‌شود اما وقتی همان آدرس را با موبایل امتحان می‌کنید، با خطای 404 روبرو می‌شوید. در این حالت اگر کش مرورگر موبایل‌تان را پاک کنید، خطای 404 نیز از بین می‌رود. برای پاک کردن کش به تنظیمات مرورگر موبایل‌ یا کامپیوترتان بروید.

رفع خطای 404 با پاک کردن کش مرورگر

تغییرDNS سرور

اگر زمانی سایت مورد نظر شما در سیستم بقیه افراد قابل مشاهده بوده و فقط  برای شما ارور می‌دهد، در این زمان کافیست DNS خود را تغییر دهید.DNS سروری است که نام سایت را به آدرس IP سرور و هاست مربوطه تبدیل می‌کند. در این صورت اگر آدرس مورد نظر شما به آی پی دیگری تغییر پیدا کرده باشد، مشکل ارور 404 حل می‌شود.

 

پاک کردن قسمتی از آدرس

قسمتی از آدرس URL را پاک کنید. یعنی مثلا اگر سرچ کرده‌اید www.web24.com/a/b/c.htm و با ارور 404 روبرو شدید، یکی دو مرحله به عقب برگردید. مثلا به  www.web24.com/a/b معمولا این روش جواب می‌دهد.

 

رفع خطای 404 در وردپرس

اگر با وردپرس کار می‌کنید، احیانا برایتان پیش آمده که به هر علتی مجبور شدید هاست خود را به یک هاست دیگر منتقل کنید. در این فاصله، مشاهده کرده‌اید هر صفحه‌ای که باز می‌کنید، صفحه ناخوشایند 404 باز می‌شود. 

در این زمان کافیست از ناحیه پنل مدیریت به بخش تنظیمات و از آنجا به بخش پیوندهای یکتا رفته و تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید و ذخیره کنید. سپس دوباره ساختار پیوندها را به ساختاری که قبلا بوده برگردانید و ذخیره کنید. در این حالت صفحات شما به حالت قبلی برگشته و دیگر این ارور ظاهر نمی‌شود.

رفع خطای 404 در وردپرس

رفع خطای 404 در جوملا

در جوملا معمولا به چند دلیل، ارور 404 ذوق کاربر را کور می‌کند. اگر مطالبی که به نوع متصل است، حذف شده باشد با تغییر مطلب یا نوع منو، این مشکل رفع خواهد شد. گاهی هم با فعال کردن سئو سایت در زمانی که htaccess. را تغییر نداده‌اید، ازقسمت هاست وارد پوشه منیجر شده و نام فایل htacccess.txt را به htaccess. تغییر دهید.

رفع خطای 404 در جوملا

رفع خطای 404 در مودم

اگر با خطا 404 در مودم روبرو شدید، تنظیمات DNS مودم را تغییر دهید و با پاک کردن کش DNS، آی پی سایت‌ها دوباره مشخص می‌شود.

رفع خطای 404 در مودم

رفع خطای 404 در موزیلا

در مرورگرهایی مثل موزیلا، کروم... زمانی که با این پیغام روبرو می‌شوید، با پاک کردن حافظه پنهان مرورگر، این خطا نیز برطرف می‌شود. در مرورگر موزیلا به تنظیمات بروید سپس قسمت تاریخچه را پاک کنید.، البته در قست جزئیات، گزینهCASHE را تیک بزنید تا تمام حافظه پنهان شما پاک شود.

رفع خطای 404 در موزیلا فایرفاکس

رفع خطای 404 در کروم

رفع خطای 404 در مرورگر کروم شبیه به همان فرایندی است که در مرورگر موزیلا انجام دادید. امیدواریم  با انجام این مراحل دیگر با صفحه ضدحال خطای 404 روبرو نشوید.

رفع خطای 404 در کروم>  

جمع بندی خطای 404

خطای 404 زمانی رخ می دهد که صفحه ای که باز کرده اید در سرور موجود نباشد و مرورگر به شما خطای 404 را نمایش می دهد. این خطا برخی اوقات به دلیل خطای کاربر رخ می دهد. دلایل دیگری مانند پاک شدن آن صفحه، اشتباه در URL مربوط به آن و ... نیز می توانند باعث به وجود آمدن این خطا شوند. راه حل رفع آن با توجه به دلیل به وجود آمدن آن متفاوت است. در مقاله "خطای 404 چیست؟" به طور کامل در این باره توضیح داده شده است.

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید