تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری

تبلیغات برای دیده شدن هر چه بیشتر کسب و کارهای مختلف به افزایش درآمدزایی کمک می‌کند و صاحبان مشاغل را نسبت به رقیبان خود به مقدار زیادی جلو می‌اندازد. با توجه به این که تبلیغات هزینه‌بر است، ممکن است برخی از افراد این هزینه را تقبل نکنند و ترجیح دهند به روش‌های قدیمی و زمان‌بر کار خود را ادامه دهند.
 ۱۳۹۸/۶/۳۱ | ۱۴:۵۳  زمان مطالعه 4 دقیقه
تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری

تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری؟ در گذشته تعداد افراد فعال در یک شغل بسیار اندک بود و رقابت چندانی در مشاغل مختلف وجود نداشت؛ اما امروزه با افزایش جمعیت و نیاز به کار و درآمد، رقابت نیز به شدت افزایش یافته است. از این رو تبلیغات برای دیده شدن هر چه بیشتر کسب و کارهای مختلف به افزایش درآمدزایی کمک می‌کند و صاحبان مشاغل را نسبت به رقیبان خود به مقدار زیادی جلو می‌اندازد. 

با توجه به این که تبلیغات هزینه‌بر است، ممکن است برخی از افراد این هزینه را تقبل نکنند و ترجیح دهند به روش‌های قدیمی و زمان‌بر کار خود را ادامه دهند. در این مقاله به بررسی تبلیغات می‌پردازیم و تأثیر آن را روی رونق کسب و کار بررسی می‌کنیم

 

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یک ابزار بازاریابی است که از طریق آن می‌توان کسب و کار، محصول، خدمات و حتی یک شخص یا پدیده را در معرض دید بازار هدف قرار داد در این زمان فاکتورهای خاصی مانند اطلاعات محصولی، مزیت استفاده از کالا یا خدمات برای مشتریان، قیمت و کیفیت و ... باید مد نظر قرار گرفته شود.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات سبب ارتباط بین مشتریان بالقوه و صاحبان کسب و کار می‌شود و آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کند تا از خدمات و محصولاتی که ارائه می‌شود بهره ببرند. از این رو می‌تواند هم برای مشتری هم برای صاحبان مشاغل مؤثر واقع شود.

 

انواع تبلیغات

از گذشته تاکنون با توجه به فضای موجود در جامعه، تبلیغات با روش‌های متنوعی انجام شده است. امروزه رسانه‌ها و اینترنت بیشترین تأثیر را در تبلیغات دارد. به طور کلی روش‌های تبلیغاتی به موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • تبلیغات چاپی و نمایشی در سطح شهر: تبلیغاتی که بر روی بنرها، بیلبوردها و حتی برگه‌های آگهی در سطح شهر قابل روئت هستند.
  • تبلیغات رسانه‌ای: پیام‌های بازرگانی و تیزرهای تبلیغاتی که در تلویزیون و رادیو پخش می‌شوند.
  • تبلیغات اینترنتی: آگهی و تبلیغاتی متشکل از متن، تصویر مانند آواتار  یا فیلم که در سایت‌های مختلف و فضای اینترنت منتشر می‌شود.
  • تبلیغات در شبکه‌های مجازی: تبلیغات در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و ... جزو این دسته‌اند و به نوعی جزو تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شوند.
  • کاتالوگ و بروشورها: استفاده از کاتالوگ و بروشور که سبب می‌شود با دادن اطلاعاتی مناسب از محصولات و مزایای آن به مشتری، وی را برای خرید ترغیب کرد.

 

بهترین روش تبلیغات

هر چه پیشرفت تکنولوژی بیشتر می‌شود و سبک زندگی افراد تغییر می‌کند، روش‌های بازاریابی نیز متفاوت می‌شوند. از این رو برای رونق کسب و کار باید روش‌های پربازده‌تر و جدید را به کار گرفت. امروزه تقریبا تمامی افراد به اینترنت دسترسی دارند. همچنین این محیط محدودیت مکانی و زمانی ندارد و یک بستر عالی برای تبلیغات است که می‌توان از آن بهره فراوان برد.

روش‌هایی مانند رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر که به صورت غیر ملموس اقدام به تبلیغات برای یک خدمات یا محصول دارد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. 

بهترین روش تبلیغات

در این روش اطلاعات و نیازهای افراد بررسی می‌شود و به این نیازها از طریق معرفی یک محصول یا خدمات پاسخ داده می‌شود. از این رو جنبه تبلیغاتی در آن به صورت مشهود نیست و اعتماد سازی بیشتری را به همراه دارد. بهترین روش تبلیغات در واقع روشی است که اولا متناسب با کسب و کار و مخاطبان و مشتریان هدف شما باشد، دوم اینکه هزینه آن مقرون‌به‌صرفه باشد و از سوی دیگر بتوان آن را اندازه‌گیری کرد.

 

تبلیغات اینترنتی برای چه کسب و کارهایی مفیدتر است؟

با توجه به مطالبی که عنوان شد، تبلیغات اینترنتی، تأثیر بالایی در افزایش فروش و برندینگ دارد. از این رو بهتر است که در این مورد اطلاعات مفیدی کسب کنید. هر چند بازاریابی اینترنتی برای هر کسب و کاری قابل انجام است و بازدهی خوبی دارد؛ اما متداول‌ترین مشاغلی که از این روش استفاده می‌کنند، کسب و کارهایی هستند که فعالیت‌های اینترنتی و بخش خدمات غیرحضوری دارند.

البته افرادی که به روش سنتی کار می‌کنند هم می‌توانند از تبلیغات در این فضا استفاده کنند و با درج آدرس محل کار خود در آگهی که ثبت شده است، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

 

معرفی 5 پلتفرم برتر تبلیغات آنلاین

برای تبلیغات آنلاین از پلتفرم‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که 5 نمونه از رایج‌ترین و پربازده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

معرفی 5 پبتفرم برتر تبلیغاتی آنلاین

  1. تبلیغات بنری در وب: در این روش یک بنر تبلیغاتی و آگهی در وب سایت میزبان نمایش داده می‌شود. این وب سایت‌ها معمولا از نوع پربازدید هستند و افراد در کنار اطلاعاتی که نیاز دارند با این بنرها نیز مواجه می‌شوند و کار تبلیغات بدین صورت انجام می‌گیرد. بنرها معمولا با روش‌هایی خاص مانند روشن و خاموش شدن، رنگ‌ها و جملات خاص باعث جلب توجه مخاطب می‌شوند.
  2. اینستاگرام: در این پلتفرم با تبلیغ در پیج های پرطرفدار و از طریق بهترین اینفلوئنسر ها یا ایجاد یک پیج با تعداد فالور بالا برای تبلیغ محصولات مختلف می‌توان بهره برد. با توجه به مخاطبان زیادی که اینستاگرام دارد، بازدهی بالایی را به خود اختصاص داده است.
  3. تلگرام: پلتفرم تلگرام فضا را برای روش‌های مختلفی مانند کانال‌های تبلیغاتی با خرید ممبر، تبلیغات کلیکی تلگرام، تبلیغات بازدیدی که با فوروارد کردن یک مطلب و ... باز کرده است.
  4. تبلیغات ویدیویی در آپارات: این تبلیغات به صورت ویدیوئی کوتاه است و در ابتدای ویدیوهای پربازدید در سایت‌هایی مانند آپارات قرار می‌گیرد. اگر بتوانید از نظر بصری و جذابیت روی آن کار کنید و ویدیویی کوتاه تهیه کنید مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنید.
  5. استفاده از گوگل ادز: این روش بسیار مطرح است و مطرح‌ترین رسانه آن نیز موتور جستجوی گوگل است که به صورت هدفمند تبلیغات مشتریان را به افرادی که به دنبال آن هستند نمایش می‌دهد. ایجاد یک محتوای خوب در سایت‌هایی که سئو مناسبی دارند با افزایش بازدید کننده همراه می‌شود و در گوگل ادز در ابتدای فهرست موتور جستجوگر قرار می‌گیرید. از این رو کسانی که محصولات یا خدمات شما را جستجو می‌کنند به‌راحتی به سایت یا آگهی شما هدایت می‌شوند.همه چیز را در مورد گوگل ادز بدانید.

 

کم هزینه ترین روش تبلیغات

کسب و کارهایی و استارت آپ هایی که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند و هزینه‌های جانبی خود را باید مدیریت کنند، بهتر است از روش‌های کم هزینه برای تبلیغات بهره ببرند. 

هر چند هزینه بازاریابی مؤثر هر مقدار که باشد در آینده چند برابر برمی‌گردد و در اصل یک سرمایه‌گذاری برای رونق روز افزون کسب و کار محسوب می‌شود، اما در ابتدا اگر از روش‌های کم هزینه بهره ببرید فشار مالی زیادی را بر روی دوش خود احساس نمی‌کنید.
امروزه درج آگهی در برخی از سایت‌های اینترنتی حتی به صورت رایگان نیز صورت می‌گیرد. این کار باید در سایت‌هایی که سئو و بهینه‌سازی در آن‌ها به نحو عالی انجام گرفته است صورت گیرد تا بتواند مخاطبان لازم را برای آگهی به دنبال داشته باشد. 

در این روش متنی مفید و مختصر در کنار تصاویر یا ویدیوهای تأثیر گذار در سایت میزبان ثبت می‌شود. همچنین آگهی و تبلیغات ویژه نیز در اکثر سایت‌های پربازدید با هزینه‌ای مناسب انجام می‌گیرد و هر کسی می‌تواند با اجاره یک بنر در وب سایتی پربازدید، تبلیغات آنلاین انجام دهد. از این رو حتی کسب و کارهای نوپا نیز از این فرصت می‌توانند بهره ببرند و آگهی با هزینه کم یا رایگان در اینترنت درج کنند.

کم هزینه ترین روش تبلیغات

ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش‌های کم‌هزینه و مقرون به صرفه برای تبلیغات است. ضمن اینکه می‌توانید از تبلیغات متنی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی نیز استفاده کنید.

 

پربازده ترین روش تبلیغات

یکی از سریع‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی، استفاده از فضای اینترنت و سایت‌های پربازدید است. این سایت‌ها مخاطبان زیادی را برای آگهی شما به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شود تا بتوانید مشتریان جدیدی پیدا کنید.

از زمانی که آگهی خود را ثبت می‌کنید و در هر ساعتی از شبانه روز، بازدید از این آگهی امکان‌پذیر است. همچنین هر کسی در هر جایی از دنیا به آن دسترسی خواهد داشت. به همین علت سرعت بازدهی بالایی دارد و نسبت به دیگر روش‌ها استفاده بهینه‌تری از زمان می‌کند. 

با توجه به مخاطبان زیادی که در زمانی کم برای آگهی شما ایجاد می‌کند می‌توان گفت پربازده‌ترین روش است که می‌توانید از آن بهره ببرید و یک سرمایه‌گذاری عالی برای رونق کسب و کار خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

مقایسه تبلیغات و برندسازی

هر چند دو واژه برندسازی و تبلیغات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند اما در معنا و مفهوم متفاوت‌اند.

برندسازی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای شناخته شدن هر چه بیشتر برند شما توسط بازار هدف انجام می‌گیرد؛ اما تبلیغات جزئی از برندسازی است و از آن به عنوان یک ابزار در برندسازی استفاده می‌شود.

مقایسه تبلیغات و برندسازی

در برند سازی، فعالیت‌هایی برای بالا بردن سطح کیفیت محصول یا خدمات انجام می‌گیرد. به عنوان مثال کیفیت محصول باید در حد خوب و مشتری‌پسند ارتقا پیدا کند، طراحی لوگو مناسب برای برند، شعار برند، ارتباطی همه جانبه با مشتریان و ... باید به صورت هدفمند اجرا شوند.

اما در تبلیغات از این جزئیات برای معرفی برند به مشتری بالقوه استفاده می‌شود.

 

جمع بندی

با توجه به مطالبی که عنوان شد، در بازار رقابتی امروز، تبلیغات سبب دیده شدن هر چه بیشتر کسب و کار شما می‌شود و مشتریان جدیدی را به سمت شما می‌کشاند. از این رو نه تنها یک هزینه اضافی محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان یک سرمایه برای افزایش درآمد در نظر گرفته می‌شود و بازدهی بالایی در رونق کسب و کارهای جدید و قدیمی دارد. اکنون می توانیم به این سوال که "تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری؟" پاسخ دهیم.

هزینه‌هایی که برای تبلیغات صرف می‌شود، به عنوان یک سرمایه جهت جذب مشتری است و در آینده چندین برابر به کسب و کارتان برمی‌گردد. این هزینه امروزه نه تنها مفید بلکه لازم نیز هست.


 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید