افزایش فروش با بازاریابی آنلاین

اگر شما جزء افرادی هستید که در معرفی و فروش محصول و خدمات خود در دنیای مجازی به مشکل برخورده اید و به دنبال افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر هستید دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد تا به هدف خود برسید در این مطلب با ما همراه باشید تا چند تکنیک کاربردی برای این منظور به شما معرفی کنیم.
 ۱۳۹۸/۶/۱۰ | ۲۰:۳۷  زمان مطالعه 5 دقیقه
افزایش فروش با بازاریابی آنلاین

اگر در معرفی و فروش محصولات و خدمات خود در دنیای مجازی به مشکل برخورده اید ما به شما راه های جهت افزایش فروش با بازاریابی آنلاین را معرفی می کنیم. در دنیای امروزه سهم بزرگی از بازار فروش در اختیار فضای مجازی قرار گرفته است و پیش بینی می شود در آینده این مقدار بیشتر هم شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با جادوی افزایش فروش از طریق بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا کنیم.

افزایش فروش از طریق بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین چیست؟

بازاریابی آنلاین شامل کلیه فعالیت های بازاریابی است که از طریق ابزارهای موجود در اینترنت به دنبال انجام فعالیت های بازاریابی و فروش است. کسب و کارها برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده از کانال های الکترونیکی مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت بهره می برند. استفاده از این کانال های ارتباطی باعث می شود که کسب و کارها بتوانند محصولات خود را در معرض دید تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه (که در اصطلاح بازاریابی آنلاین به آنها لید می گوییم) قرار دهند و با استفاده از تکنیکهای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل تعداد بیشتری از کاربران را تبدیل به مشتری بکنند.

بازاریابی آنلاین شامل فریمورک های متعددی است که با استفاده از آنها می توان برنامه ریزی بهتری برای بهبود فروش و برندسازی انجام داد. به عنوان مثال فریمورک RACE که یکی از این فریمورک ها است، شامل چهار مرحله است:

  • جذب مخاطب
  • درخواست انجام فعالیت از طرف کاربر
  • تبدیل کاربر به مشتری
  • افزایش تعامل با مشتریان فعلی

برای هر یک از این چهار مرحله، فعالیت های خاصی انجام می شود و شامل بخش های مختلفی است که در ادامه شما را با آنها آشنا می کنیم. در اولین مرحله باید بتوانیم مخاطب را به سمت خود جذب کنیم و برای سایت خود بازدید ایجاد کنیم.

کانالهای بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین به مجموعه فعالیت هایی که در بستر اینترنت جهت معرفی یا ارائه محصول یا خدمات صورت می پذیرد گفته می شود. بازاریابی آنلاین یا برخط از اجزای زیادی تشکیل شده است که در این بخش به معرفی کانالهای ارتباطی خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که منظور از کانالها، رسانه هایی است که از طریق آنها می توانیم پیام خود را به مخاطب انتقال دهیم و از این طریق محصولات خود را به آنها معرفی کنیم. یکی از ویژگی های اینترنت و فضای آنلاین این است که ارتباطات در این بستر لزوما یک طرفه نیستند و شما در اکثر موارد یک ارتباط دو طرفه با مخاطب خود دارید و به همین دلیل می توانید بازخورد مناسبی از مخاطب دریافت کنید و در طول زمان محصولات خود را بهبود دهید.

انتخاب کانال مناسب، با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است و می تواند بر اساس نوع مخاطب، هدف از بازاریابی و همچنین بودجه و منابع شرکت ها متفاوت باشد. در ادامه به معرفی انواع کانالها می پردازیم.

اجزای بازاریابی آنلاین چیست

 

بهینه سازی موتور جستجوSEO

فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای دریافت رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو می باشد، در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک (بازدید کننده از سمت موتورهای جستجو ماند گوگل و یاهو) وب سایت شما افزایش می یابد. شما می توانید با شرکت در دوره های آموزش سئو در سایت جت در کمترین زمان و هزینه سایت خود را به رتبه های بالا در نتایج گوگل برسانید. سئو یکی از کم هزینه ترین روش های بازاریابی آنلاین است که می تواند بهره وری بالایی برای وب سایت های اینترنتی ایجاد کند و به طور مستقیم افرادی را به سمت سایت هدایت کند که به دنبال خرید محصول و خدمات مورد نظر هستند. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی اولویت اول معماری و استراتژی بازاریابی آنلاین خود را بر مبنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و سئو می گذارند، زیرا می دانند که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه گذاری را در بین روش های مختلف داراست.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی به معنای ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک و مشتریان راغب است. در بازاریابی محتوایی ما به دنبال جذب مخاطب و ایجاد اعتماد در او از طریق تولید محتوای مفید هستیم، در دنیای امروز بازاریابی محتوایی می تواند نقش بسیار زیادی در رشد و توسعه کسب و کارهای مختلف ایفا نماید. حتی عده ای از متخصصین بازاریابی معتقدند که آینده بازاریابی را بازاریابی محتوایی تشکیل خواهد داد. بازاریابی محتوایی یکی از عناصر اصلی بازاریابی درونگرا محسوب می شود، در بازاریابی درونگرا برخلاف بازاریابی سنتی، به جای اینکه بازاریاب به دنبال مشتری باشد، مشتری است که به سمت کسب و کار جذب می شود. کانالهایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا شما نقش ایفا کنند عبارتند از:

  • پست های بلاگ

  • کتاب های الکترونیک

  • اینفوگرافیک 

  • ...

بازاریابی شبکه های اجتماعی

این عمل باعث ارتقاء نام تجاری و محتوای شما در رسانه های اجتماعی می شود تا آگاهی از برند، ترافیک و مشتریان راغب  را برای کسب وکار شما افزایش دهند. کانالهایی که می توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • فیسبوک

  • توئیتر

  • لینکدین

  • اینستاگرام

  • پینترست

  • و...

پرداخت به ازای هر کلیک

در واقع این روش برای هدایت ترافیک به وب سایت شما با پرداخت هزینه به ازاء هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما است. یکی از متداول ترین انواع آن تبلیغات گوگل ادوردز که در نتایج جستجو ظاهر می شود از سیستم PPC استفاده می کند و به ازای هر کلیک مبلغی از اعتباری که پیش گوگل دارید کم می شود. تبلیغات PPC  با بالاتر قرار دادن سایت شما در نتایج موتور جستجو با توجه به لغات جستجو شده مربوطه سریع تر به نتیجه می رسد. با ظاهر شدن در صفحه اول نتایج جستجو کسب و کار شما بیشتر  دیده می شود و احتمال بیشتری برای پیدا شدن و کلیک بر روی سایتتان از سوی جستجوگران وجود خواهد داشت. کسانی که روی تبلیغات PPC شما کلیک می کنند مصرف کنندگانی در جستجوی موضوعاتی مرتبط با محصولات و خدمات شما هستند.

ایمیل مارکتینگ

شرکت ها از بازاریابی ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، آگاهی از تخفیف ها و رویدادها و همچنین جهت هدایت مردم به سمت وب سایت شرکت استفاده می شود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی از طریق ایمیل ارسال شود عبارتند از:

  • اشتراک خبرنامه وبلاگ

  • ایمیل های پیگیری بازدیدکنندگان وب سایت که چیزی دانلود کرده اند

  • ایمیل های خوش آمدگویی به مشتریان

  • دادن کد تخفیف و پروموشن به اعضاء باشگاه مشتریان وفاوداری

  • نکات یا ایمیلهای سریالی مشابه برای آموزش مشتریان

ایمیل مارکتینگ با توجه به اینکه تعامل مناسبی با مشتریان و کاربران وفادار ایجاد می کند، نقش بسیار مهمی در ماندگاری کاربران و تبدیل کاربر به مشتری واقعی ایفا میکند. برخلاف تصور عام، ایمیل مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه گذاری مناسبی دارد و یکی از راهکارهای مهم در بازارایی اینترنتی و آنلاین است.

چگونه بازاریابی آنلاین برای یک کسب و کار تعریف می شود؟

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی بی شمار برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانند تعریف می شود. از خود وب سایت گرفته تا دارایی های تجاری آنلاین یک شرکت، تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشور آنلاین و غیره. طیف زیادی  از تاکتیک ها وجود دارد که زیر چتر "بازاریابی دیجیتال" قرار گرفته است. بهترین بازاریاب های دیجیتال تصویر روشنی دارند از اینکه هر کمپین بازاریابی دیجیتال چگونه از اهداف اصلی شان حمایت می کند. و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیارشان است از یک کمپین بزرگتر حمایت کنند.

به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا می تواند مجموعه ای از پست های وبلاگ را تولید کند که درکتابهای الکترونیکی جدیدی که اخیراً ایجاد کرده است، به کار می رود. بازاریاب رسانه های اجتماعی این شرکت ممکن است به تبلیغ این پست های وبلاگ از طریق پست های پولی و ارگانیک در حساب های رسانه های اجتماعی این شرکت کمک کند. شاید بازاریاب ایمیل یک کمپین ایمیل ایجاد کند تا برای کسانی که کتاب الکترونیکی را دریافت می کنند اطلاعات بیشتری درباره این شرکت ارسال کند.

نقش بازاریابی آنلاین برای یک کسب و کار چیست؟

برخلاف اکثر تلاشهای بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریاب ها اجازه می دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند. اگر تاکنون تبلیغی را در یک روزنامه قرار داده اید، می دانید تخمین تعداد افرادی که به آن صفحه مراجعه کرده اند و به تبلیغ شما توجه کرده اند چقدر دشوار است. هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بدانید آیا این تبلیغ به هیچ وجه مسئول فروش بوده است یا خیر. از طرف دیگر با بازاریابی دیجیتال می توانید بازگشت سرمایه را تقریبا از هر جنبه از تلاشهای بازاریابی خود اندازه بگیرید.

آیا بازاریابی آنلاین برای همه کسب و کارها موثر است؟

بازاریابی آنلاین می تواند برای هر کسب و کاری و در هر صنعتی به کار رود. صرف نظر از آنچه که شرکت شما به فروش می رساند، بازاریابی دیجیتال همچنان مستلزم ایجاد شخصیت های خریدار برای شناسایی نیازهای مخاطبان شما و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. با این حال، به این معنی نیست که همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی آنلاین را به صورت مشابه پیاده سازی کنند. از طرف دیگر باید در نظر گرفت که انسان ها دیگر صرفا در دنیای فیزیکی زندگی نمی کنند و مدت زمان قابل توجهی از عمر خود را در فضای آنلاین می گذرانند و به همین جهت فارغ از اینکه کسب و کار شما یک کسب و کار B2B یا B2C است، حضور در فضای آنلاین می تواند برای شما مفید واقع شود.

استراتژی های بازاریابی آنلاین با توجه به نوع مخاطب، نحوه حضور او در اینترنت و همچنین منابع سازمان شما می تواند تعریف شود. به عنوان مثال محیط شبکه اجتماعی اینستاگرام برای یک کسب و کار B2B مناسب نیست زیرا مخاطب هدف این کسب و کار در اینستاگرام وجود ندارد و یا زمان استفاده از اینستاگرام تمایلی به مشاهده تبلیغات مرتبط با کسب و کار را ندارد، اما اینستاگرام می تواند برای یک کسب و کار b2c که مخاطب آن بانوان هستند بسیار مفید باشد و تاثیر مناسبی در فروش آن کسب و کار ایفا نماید.

بازاریابی دیجیتال برای شرکت های B2B)  Business to Business)

اگر شرکت شما B2B است، احتمالا تلاش های بازاریابی الکترونیک شما روی ایجاد مشتری راغب آنلاین متمرکز است. و هدف نهایی این است که شخص با یکی از فروشندگان صحبت کند. به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل مشتری راغب به خریدار از طریق وب سایت و کانال های دیجیتال است.
علاوه بر وب سایت خود، شما احتمالاً سعی خواهید کرد که تلاش های خود را بر روی کانال های تجاری دیگر شرکتتان مانند شبکه اجتماعی LinkedIn جایی که جمعیت هدف شما وقت خود را بصورت آنلاین آنجا می گذراند متمرکز کنید.

بازاریابی دیجیتال برای شرکت های B2C ) Business to consumer)

اگر شرکت شما B2C است، بسته به قیمت محصولات شما، به احتمال زیاد هدف از تلاش های بازاریابی دیجیتال جذب افراد به وب سایت شماست و تبدیل آنها به مشتری بدون اینکه به عنوان یک فروشنده نیازی به صحبت با آن داشته باشید. به همین دلیل، احتمالاً کمتر به معنای سنتی خود بر روی مشتری راغب تمرکز می کنید وبه احتمال بیشتر بر روی سرعت بخشیدن به فرایند خرید متمرکزید، درست از لحظه ای که شخصی وارد وب سایت شما می شود، تا لحظه ای که خرید را انجام می دهند. این به معنای این است که ویژگی های محصول شما در محتوای خود در قیف بازاریابی بالاتراست ازیک تجارت B2B  و ممکن است شما نیاز به استفاده بیشتر از دریافت بازخورد مشتریان را داشته باشید.
برای شرکت های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام و Pinterest اغلب می توانند با ارزش تر از سیستم عامل های متصل به کسب و کار LinkedIn باشند.

نتیجه گیری

حال می دانید دیجیتال مارکتینگ چگونه می تواند به کسب و کار شما رونق بخشد و چرا به کارگیری یک استراتژی بازاریابی برای کسب وکارتان ضروری است. تاکتیک های مختلفی در اختیار دارید تا به شما در خلق یک کمپین یک پارچه و رسیدن به منافع و سود بیشتر در کسب و کارتان در طول زمان کمک خواهد کرد.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید