روابط عمومی دیجیتال چیست

روابط عمومی دیجیتال چیست؟ DPR بر مبنای تکنولوژی‌های جدید و شناخت مخاطبان حرکت می‌کند. برای آشنایی با تعریف، کاربردها و مزایای آن در این مقاله با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۳/۱۲ | ۰۹:۵۹  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
روابط عمومی دیجیتال چیست

بگذارید از طریق یک مثال شما را با روابط عمومی دیجیتال آشنا کنیم: کشاورزی باغ سیب بزرگی داشت و هر سال محصول زیادی برداشت می‌کرد. پس از برداشت سیب‌ها، در روزنامه محلی شهر کوچک‌شان آگهی می‌داد و همشهری‌ها را از به بار نشستن محصولش آگاه می‌کرد. از نظر خودش سیب‌ها هیچ مشکلی نداشتند و بهترین‌های منطقه بودند ولی شاید مردم شهر این‌طور فکر نمی‌کردند که فروش محصولاتش هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شد. یکی از دوستان نزدیکش به او پیشنهاد کرد با آگهی‌های قدیمی و تکراری روزنامه خداحافظی کند، مشتری‌ها را با ارسال ایمیل از به‌بار نشستن محصولات باخبر کند و نظرشان را در مورد کیفیت سیب‌ها جویا شود و ببیند آیا به دنبال محصولات جدیدی مثل مربا و... هستند یا نه؟ دوست صمیمی کشاورز در اصل استفاده از روابط عمومی دیجیتال را به او پیشنهاد کرد؛ موضوعی که ما در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل درباره‌اش صحبت کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید روابط عمومی دیجیتال یا DPR چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در این مطلب با ما همراه باشید.

 

روابط عمومی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم روابط عمومی چیست و چه هدفی دارد؟ روابط عمومی در اصل هنر قانع کردن مخاطبان از طریق برقراری ارتباط با آن‌ها است. در روابط عمومی با واسطه قرار دادن رسانه‌ها، روزنامه‌ها و... در مورد ویژگی‌های خدمات یا محصولات‌مان صحبت می‌کنیم و مزایا و ویژگی‌ها را برایشان‌ توضیح می‌دهیم. دراصل می‌خواهیم شهرت و نامی نیک برای برندمان به‌دست بیاوریم و البته قصد نداریم به‌طور مستقیم روی فروش محصولات تاثیر بگذاریم. روابط عمومی، کودکی را که از جمع دوری می‌کند در آغوش بازاریابی می‌گذارد و آرام می‌کند و همین مدارای روابط عمومی با مخاطبان، باعث می‌شود هدف بازاریابی دست‌یافتنی‌تر شود و محصولات بیشتر و بهتر به‌فروش برسند.

ما در مقاله ای با عنوان "وظایف و اهداف روابط عمومی در سازمان چیست؟ "توضیحات کامل تری در مورد روابط عمومی دیجیتال و دلایل اهمیت داشتن آن صحبت کرده ایم.

پنجره مخفی سایت جت:  بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که روابط عمومی از ویژگی‌ها و مزایای خدمات، محصولات و برند می‌گوید و سعی می‌کند تا جایی که امکان دارد اعتماد مخاطبان و مشتریان را جلب کند. خیلی‌ها روابط عمومی را مساوی با تبلیغات می‌دانند. ولی دراصل روابط عمومی یعنی رصد کردن مخاطبان و شناسایی سلیقه و نظرشان. ما قرار است مخاطبانی داشته باشیم و خدمات یا محصولات خودمان را بفروشیم. از همه مهم‌تر این که به جایگاه بالایی برسیم و بتوانیم جایگاهمان را حفظ کنیم. 

 

روابط عمومی دیجیتال یا DPR چیست؟

تا چند سال قبل هم کار روابط عمومی‌ ها با استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی راه می‌افتاد ولی با ورود تکنولوژی به دنیای کسب‌وکار و تغییرات لحظه به لحظه، دیگر روش‌های سنتی جواب‌گو نبودند. مخاطبان هر لحظه در حال تغییر هستند و رقیبان نیز به‌سرعت رو به جلو حرکت می‌کنند. بنابراین برای این‌که از قافله عقب نمانید باید پابه‌پای‌شان به‌جلو حرکت کنید. روابط عمومی دیجیتال ارتباط یک‌طرفه و سنتی با مخاطبان را نمی‌خواهد،  ترجیح می‌دهد لحظه به لحظه با مشتری‌ها در ارتباط باشد و خواسته‌هایشان را در محصولات لحاظ کند. 

جت سواری با سایت جت: کشاورزی که در ابتدای بحث در موردش صحبت کردیم به بن‌بست خورده بود چون ارتباطی با مشتریانش نداشت، نمی‌دانست آن‌ها از کیفیت سیب‌ها راضی هستند یا نه و نمی‌توانست خودش به تنهایی نیاز مخاطبانش را حدس بزند بنابراین دوستش به‌طور غیرمستقیم استفاده از روابط عمومی آنلاین را به او پیشنهاد داد. روابط عمومی دیجیتال ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به‌طور خلاصه و تیتروار بیان می‌کنیم: 

  • هدف اصلی دیجیتال پی آر فقط استفاده از تکنولوژی‌های روز نیست بلکه مقصودش برقراری ارتباط موثر با مخاطبان با استفاده از تکنولوژی است. DPR می‌خواهد مشکلات مخاطبانش را با استفاده از روش‌های جدید حل کند و خواسته‌هایشان را در فرایند تولید محصولات و خدماتش لحاظ کند.
  •  روابط عمومی دیجیتال اعتقاد دارد طیف‌های مختلفی از مخاطبان وجود دارند که سلیقه‌ها و خواسته‌های متفاوتی دارند و قرار است همه‌شان را بشناسد، زبان‌شان را یاد بگیرد و برای رسیدن به این هدف از قابلیت‌های تکنولوژی‌های جدید مثل ایمیل، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و... استفاده می‌کند.
  • روابط عمومی آنلاین قرار است به‌طور دائمی و تمام وقت در اختیار مخاطبان باشد و پاسخ پرسش‌ها و ابهامات‌شان را بدهد، آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از این که مخاطب از دریافت پاسخ ناامید شود.

 

روابط عمومی دیجیتال و سنتی چه تفاوتی دارند؟

کشاورز مورد نظر ما متوجه شد دیگر دوره استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی برای ارتباط با مشتریانش گذشته است و اگر می‌خواهد فروش محصولاتش را مانند گذشته حفظ کند باید سراغ روش‌های جدیدتری برود و مثلا ببیند نیازهای مشتری‌ها چه تغییری کرده و آن‌ها دقیقا دنبال چه چیزی هستند. صاحب مزرعه سیب‌ها با این تصمیم از روابط عمومی سنتی عبور کرد و به روابط عمومی دیجیتال و آنلاین رسید. در ادامه به تفاوت این دو به‌طور کامل می‌پردازیم.

  • نگاه دو سویه روابط عمومی دیجیتال به مخاطبان: تفاوت بزرگ روابط عمومی دیجیتال با سنتی در نوع ارتباط با مخاطبان‌شان است. روابط عمومی سنتی نگاهی یک‌سویه به مخاطبان داشته است و با استفاده از رسانه‌هایی مثل روزنامه، تلویزیون و... فقط به معرفی برند و خدمات می‌پرداخته است و دیگر مهم نبوده که مخاطبان چه نظری دارند ولی روابط عمومی دیجیتال به دنبال شناخت کامل از مشتریان است و می‌خواهد به‌طور کامل آن‌ها را بشناسد و نیازهایشان را رصد کند. 
  • میل به تازه شدن در روابط عمومی دیجیتال: دیجیتال پی آر مدام به دنبال Refresh شدن یا به‌عبارتی تازه کردن ارتباطش با مخاطبان است و با درنظر گرفتن خواسته‌هایشان همیشه در حال تغییر است درست برخلاف روابط عمومی سنتی که بیشتر جنبه ثابت و راکد دارد.
  • روابط عمومی آنلاین از معجزه تکنولوژی باخبر است: تکنولوژ‌ی‌های جدید با سرعت در حال حرکت روبه جلو هستند و روابط عمومی دیجیتال این موضوع را درک کرده است. DPR می‌داند اگر بخواهد همچنان به روش قدیمی به مسیرش ادامه دهد، راه به جایی نخواهد برد و برندش به زودی از دور رقابت خارج می‌شود. درست مثل کشاورز که فهمید رقیبانش نبض مخاطبان را در دست گرفته‌اند و با تولید و فروش محصولات جدید در حال پیشرفت هستند.
  • کانال‌های ارتباطی متفاوت: روابط عمومی سنتی از طریق کانال‌های ارتباطی مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و... اطلاعات مورد نظرش را در اختیار مخاطبان می‌گذارد ولی روابط عمومی دیجیتال به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ارتباط است و از ایمیل، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و... استفاده می‌کند.
  • ارتباط تنگاتنگ روابط عمومی آنلاین با خلاقیت و جذابیت: روابط عمومی سنتی با استفاده از ابزارهای قدیمی، پیام‌های تکراری و طولانی برای مخاطبان می‌فرستد و علاقه‌ای به تولید محتوای جذاب و جالب ندارد ولی دیجیتال پی آر سعی می‌کند تا حد امکان برای مخاطبان پیام‌های کوتاه جذاب و خلاقانه بفرستد و در کنارش اطلاعات مفیدی در اختیارشان بگذارد. کشاورز پس از پیگیری روش‌های جدید، ایمیل‌هایی برای مشتریانش ارسال کرد که از مزایای محصولات گفته بود و در ادامه محتوایی در مورد فواید سیب برای سلامتی، برای مشتریانش فرستاد.
  • قرار نیست ثابت کنیم از همه بهتر هستیم: روابط عمومی دیجیتال روی مزایای محصولات و خدمات مانور می‌دهد و سعی می‌کند مخاطبان را قانع کند و رضایت‌شان را به‌دست آورد همان‌طور که صاحب مزرعه پذیرفت به احتمال زیاد ممکن است محصولات بعضی از باغ‌های سیب از محصولات او بهتر باشد ولی مهم این است که رضایت مشتریان را جلب کند و با ارائه محصولات متنوع اعتمادشان را به‌دست آورد.

 

مزایای روابط عمومی دیجیتال چیست؟

  1. روابط عمومی دیجیتال به ابزارهایی مسلط است که با استفاده از آن‌ها می‌تواند سلیقه و نظر مخاطبان را لحظه به لحظه رصد کند و مطابق با آن، برند و محصولاتش را تغییر دهد و به‌روز کند.
  2. DPR از طریق فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال می‌تواند رفتار رقیبان را زیر نظر بگیرد، ببیند رقبیان چه کارهایی می‌کنند که سبب رشدشان می‌شود، از رفتارهایشان به‌نوعی الهام بگیرد و به‌طور خلاقانه در کسب‌وکار مورد نظرش از آن‌ها استفاده کند.
  3. با استفاه از روابط عمومی دیجیتال می‌توانید روی تبلیغ از طریق افراد یا شرکت‌هایی که در فضای مجازی در زمینه کاری‌تان فعالیت می‌کنند، حساب کنید. 
  4. دیجیتال پی آر به شما این امکان را می‌دهد تا محتواهایی جذاب در فرم‌های مختلفی مثل ویدئو، پادکست، عکس و... تولید کنید و از طریق آن‌ها مخاطبان و مشتریان‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.
  5. یکی از راه‌های جذب مخاطب در روابط عمومی دیجیتال که خیلی هم می‌تواند به شما و برندتان کمک کند، به‌دست اوردن رتبه‌های بالا در موتورهای جستجویی مثل گوگل است. باید بتوانید محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنید و با استفاده از اصول سئو و تکنیک‌های آن به رتبه‌های بالای گوگل دست پیدا کنید.

 

روابط عمومی دیجیتال به درد چه کسب و کارهایی می‌خورد؟

جت سواری با سایت جت: در دنیای امروز که همه چیز با تکنولوژی گره خورده است، تمام کسب و کارهایی که به ارتباط با مشتریان و مخاطبان نیازمند هستند می‌توانند از روابط عمومی دیجیتال استفاده کنند. حتی کسانی که ایده‌های نو و بکری در سر دارند و پس از مدتی اجرایشان می‌کنند باید برای ادامه مسیرشان به نیازها و خواسته‌های مخاطبان توجه کنند. در دنیایی که اینفلوئنسرها، بلاگرها و... پادشاهی می‌کنند، تعداد زیاد طرفداران‌ با اشاره‌ای به سمت‌شان کشیده می‌شوند و توصیه‌هایشان را مو به مو اجرا می‌کنند، شناخت مخاطبان و جلب نظرشان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف و انواع تکنولوژی‌های جدید دارد. دیجیتال پی آر می‌تواند کلید ورود کسب و کارها و برندها به دنیای جدید باشد.

 

جمع‌بندی: روابط عمومی دیجیتال یا DPR چیست؟

سلیقه‌ی مردم دائم در حال تغییر است. هر روز با نیازهای جدیدی روبه‌رو می‌شوند و در این شرایط اگر کسی یا گروهی قرار است کسب‌وکار جدیدی را دنبال کنند باید طبق اصول جدیدی پیش بروند. روابط عمومی دیجیتال که بر مبنای تکنولوژی‌های جدید و همین‌طور شناخت مخاطبان حرکت می‌کند می‌تواند نشان دهنده مسیر درست در این هیاهوی رسانه و تکنولوژی باشد. با استفاده از روابط عمومی آنلاین می‌توان مخاطبان را شناخت، به دسته‌های مختلف تقسیم‌شان کرد و برای رفتار با هر دسته، استراتژی‌های متفاوتی به‌کار بست. اگر روزگاری شرکت‌های بزرگ و کاربلدی مثل نوکیا از چرخه رقابت خارج شدند فقط به این دلیل بود که لحظه‌ای از شناخت مشتریان و خواسته‌هایشان غافل شدند و برای همیشه فرصت‌های طلایی که داشتند را از دست دادند. بنابراین می‌توان گفت DPR یا همان دیجیتال پی آر حلقه گمشده کسب و کارهای امروزی است که می‌تواند ضامن پیشرفت و ماندگاری برندها باشد. 

نویسنده : مهدیه نادعلی

از رشته مردم شناسی دانشگاه مازندران رسیده ام به کلمات شناسی! من معتقدم کلمات جادو می‌کنند پس شغل من جادو کردن با کلمات است. من برای نوشتن هر مقاله به منابع مختلف داخلی و خارجی سرک می‌کشم تا بهترین مقاله را برای شما بنویسم. خوشحال می‌شوم در این مسیر همراهی‌ام کنید و نظراتتان درباره موضوع مقاله را با من درمیان بگذارید.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام خسته نباشد ممنونم بابت متن بسیار زیباتون امیدوارم توزندگیتون همیشه موفق و پیروز باشید
۲۳ بهمن ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. امیدواریم شما نیز همواره شاد و موفق باشید. با تشکر